Access_2010_PL_cwiczenia_praktyczne_cwac10.pdf

(490 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Access 2010 PL.
Ćwiczenia praktyczne
Autorzy:
Danuta Mendrala, Marcin Szeliga
ISBN: 978-83-246-2617-5
Format: A5, stron: 192
Odkryj świat baz danych z nową wersją Accessa
• Poznaj obiekty baz danych
• Zaplanuj tabele i relacje
• Zaprojektuj formularze
• Zdefiniuj kwerendy
• Wygeneruj raporty
Microsoft Access jest jednym z najpopularniejszych systemów zarządzania bazami danych na
świecie, a jego najnowsza wersja z pewnością tylko ugruntuje pozycję lidera tej aplikacji na rynku.
Access wykorzystywany jest zarówno przez użytkowników indywidualnych, jak i duże
przedsiębiorstwa, których pracownicy doceniają nie tylko prostotę korzystania z interfejsu
aplikacji, lecz także rozbudowane możliwości programowania i stosowania makr. Nie bez
znaczenia jest tu też bogaty zestaw narzędzi i kreatorów, dzięki którym tworzenie baz,
zarządzanie nimi i przetwarzanie staje się naprawdę łatwe, a przede wszystkim wydajne.
„Access 2010 PL. Ćwiczenia praktyczne” to wprowadzenie do świata baz danych i aplikacji
bazodanowych tworzonych za pomocą najnowszej wersji Accessa. Treść książki i zawarte w niej
praktyczne ćwiczenia pozwolą Ci sprawnie poznać podstawowe zasady korzystania z programu,
projektowania baz danych i prawidłowego stosowania ich obiektów, a także właściwego
tworzenia relacji. Nauczysz się też przygotowywać formularze i kwerendy ułatwiające zarządzanie
danymi oraz generować raporty. Twoją wiedzę uzupełnią informacje na temat makr i modułów.
• Praca z plikami baz danych
• Tworzenie tabel i relacji
• Stosowanie kwerend
• Projektowanie formularzy
• Tworzenie raportów
• Makropolecenia
• Import i eksport danych do różnych formatów
Skorzystaj z najnowszej wersji Accessa do tworzenia wydajnych aplikacji bazodanowych!
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2010
Spis tre ci
WstÚp
Rozdziaï 1. Baza danych
Rozdziaï 2. Tabele
Rozdziaï 3. Relacje
Rozdziaï 4. Kwerendy
Kwerendy wybierajÈce dane
Kwerendy krzy owe
Kwerendy tworzÈce tabele
Kwerendy aktualizujÈce
Kwerendy doïÈczajÈce
Kwerendy usuwajÈce
mwiczenia dodatkowe
5
9
31
55
75
76
94
96
98
99
102
104
Rozdziaï 5. Formularze
Rozdziaï 6. Raporty
Rozdziaï 7. Makra
Rozdziaï 8. Moduïy
107
133
147
157
3
Relacje
CharakterystycznÈ cechÈ relacyjnych baz danych jest przecho-
wywanie informacji, opisujÈcych obiekty ró nego typu (np.
towary i ich producentów), w odrÚbnych, ale powiÈzanych
ze sobÈ tabelach. Na rysunkach 3.1 i 3.2 pokazujemy ró nicÚ pomiÚdzy
sposobem przechowywania tych samych danych w arkuszu programu
Excel i w bazie danych programu Access.
Rysunek 3.1.
Arkusz programu Excel jest przykïadem jednorodnej bazy
danych — takiej, w której wszystkie dane zapisane sÈ w jednym obiekcie
(arkuszu)
Nawet ten bardzo uproszczony przykïad pozwala zauwa yÊ gïównÈ za-
letÚ relacyjnych baz danych — dziÚki podzieleniu informacji miÚdzy
kilka tabel do minimum zostaïa zmniejszona liczba nadmiarowych,
wielokrotnie przechowywanych informacji. O ile w arkuszu Excela
dane re ysera pojawiïy siÚ tyle razy, ile nakrÚciï filmów, o tyle w bazie
programu Access, niezale nie od liczby nakrÚconych przez re ysera
filmów, jego dane zapisane sÈ raz, a jedynie krótki identyfikator (klucz
podstawowy) re ysera znajduje siÚ przy ka dym jego filmie.
56
Access 2010 PL • mwiczenia praktyczne
Rysunek 3.2.
W relacyjnych bazach danych informacje o obiektach
ró nego typu (np. filmach, ich gatunkach i re yserach) przechowywane sÈ
w odrÚbnych tabelach
Wielokrotne zapisywanie tych samych danych prÚdzej czy pó niej
prowadzi do problemów z utrzymaniem spójnego (adekwatnego do
stanu rzeczywistego) obrazu danych — gdyby w naszym przykïadzie
re yser zmieniï nazwisko, zmiana ta musiaïaby byÊ przeprowadzona
dla niewiadomej, potencjalnie do Ê du ej liczby filmów. W takiej sytuacji
bardzo ïatwo o bïÈd, wystarczy zmieniÊ nazwisko w dziesiÚciu i zostawiÊ
niezmienione w piÚciu komórkach.
Jednak u ytkowników interesuje z reguïy komplet informacji, np. chcie-
liby poznaÊ tytuï filmu, dane jego re ysera i nazwÚ gatunku, do którego
film nale y. W relacyjnej bazie danych informacje te zapisane sÈ w trzech
odrÚbnych tabelach: w tabeli
Film
znajdujÈ siÚ dane o filmach, w tabeli
Re yser
— dane re yserów, a w tabeli
Gatunek
— nazwy gatunków
filmowych. Aby informacja o tym, kto nakrÚciï dany film, nie zostaïa
utracona, tabele te muszÈ byÊ ze sobÈ powiÈzane.
ZwiÈzek zachodzÈcy pomiÚdzy powiÈzanymi ze sobÈ tabelami w SZBD
Access nazywany jest relacjÈ ïÈczÈcÈ te tabele. Tak jak poszczególne
kolumny tabeli przechowujÈ warto ci atrybutów (cech) obiektów
danego typu (np. nazwÚ firmy, adres kole anki czy tytuï ksiÈ ki), tak
relacje przedstawiajÈ zachodzÈcy pomiÚdzy obiektami dwóch ró nych
typów zwiÈzek (np. towar zostaï sprzedany przez firmÚ, kole anka po-
yczyïa pïyty, autor napisaï ksiÈ kÚ).
IstniejÈ trzy typy relacji dwuargumentowych (czyli takich, które odpo-
wiadajÈ zwiÈzkowi ïÈczÈcemu dwie ró ne tabele). Oto one.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin