360_stopni_System_ocen_pracowniczych_360sto.pdf

(308 KB) Pobierz
360 stopni. System
ocen pracowniczych
Autorzy: Richard Lepsinger, Anntoinette D. Lucia
T³umaczenie: Filip Kowalczyk
ISBN: 978-83-246-0852-2
Tytu³ orygina³u:
The Art and Science of 360 Degree Feedback
Format: A5, stron: 330
Sprawny HR kontra odp³yw pracowników
• Wypróbowane sposoby poprawiania efektywnoœci pracowników
• Pomoc specjalistów podczas identyfikacji wzorców zachowañ
• Trafny wybór metody przeprowadzania oceny (wywiad czy kwestionariusz,
w³asny czy wtórny?)
• Najefektywniejsze strategie zarz¹dzania procesem oceny
Sprawne i efektywne zarz¹dzanie zasobami ludzkimi staje siê koniecznoœci¹
w rzeczywistoœci wolnorynkowej. Ksi¹¿ka „360 stopni. System ocen pracowniczych”
wskazuje nowoczesne rozwi¹zania usprawniaj¹ce ten proces. Powinni siê z nimi
zapoznaæ wszyscy specjaliœci ds. HR, a tak¿e ambitni mened¿erowie ceni¹cy ludzki
potencja³. Model 360 stopni to nowoczesna metoda pozyskiwania informacji
o kompetencjach oraz mo¿liwoœciach rozwoju zatrudnionych pracowników. Jej podstaw¹
jest samoocena, a tak¿e opinie wystawiane przez wspó³pracowników, prze³o¿onego,
podw³adnych czy klientów wewnêtrznych. Opinie te s¹ dostêpne dla pracownika.
System, o którym mówi siê, ¿e zmienia nie tylko karierê, ale i ca³e ¿ycie, z sukcesami
dzia³a ju¿ w wielu œwiatowych korporacjach. Teraz wkracza równie¿ do polskich
przedsiêbiorstw. Niniejszy podrêcznik zawiera wszelkie informacje niezbêdne do wdro¿enia
oraz efektywnego dzia³ania procesu wieloŸród³owej oceny pracowniczej, w tym:
• przyk³ady zastosowañ metody w celu rozwi¹zania problemów organizacyjnych,
• mo¿liwoœci przystosowania systemu do indywidualnych potrzeb przedsiêbiorstwa,
• wybór sprawdzonych narzêdzi poprawiaj¹cych efektywnoœæ pracowników,
• potencjalne pu³apki i mo¿liwoœci ich unikniêcia,
• drogi przeprowadzania trwa³ych zmian,
• sposoby udoskonalania systemów zarz¹dzania efektywnoœci¹ ludzkich dzia³añ.
System, który zrewolucjonizowa³ zarz¹dzanie zasobami ludzkimi
Spis treści
Wstęp
Noty o autorach
9
17
Część I Przygotowanie do użycia systemu ocen 360 stopni
1. ABC systemu ocen 360 stopni
2. Zastosowania systemu ocen 360 stopni
— narzędzie zmiany strategicznej
3. Najważniejsza decyzja, jaką podejmiesz
— wybór metody przeprowadzenia oceny
4. Wykorzystanie wywiadów kwestionariuszowych
dla wzbogacenia oceny 360 stopni
5. Zdobywanie zwolenników — przekonanie innych członków
organizacji do Twoich pomysłów
21
47
77
107
135
Część II Wdrażanie systemu ocen 360 stopni
6. Przeprowadzanie oceny — wskazówki do zarządzania
procesem przeprowadzania ocen 360 stopni
7. Stawanie przed lustrem — prezentowanie oceny
8. Przeprowadzanie trwałych zmian — kolejne czynności
9. Udoskonalanie systemów zarządzania efektywnością pracowniczą
159
185
219
247
8
S
PIS TREŚCI
277
305
309
319
321
A Przykłady zastosowania systemu ocen 360 stopni
B Jak wybierać kwestionariusz badawczy?
C Przykładowe arkusze robocze
do analizy i interpretacji oceny 360 stopni
D Graficzna prezentacja
zarządzania procesem oceny 360 stopni
Skorowidz
Rozdział 1.
ABC systemu ocen 360 stopni
O gdybyż przez mocy jakiejś traf
Dane nam było zobaczyć siebie oczami innych
Od wielu by nas to uchroniło gaf
I głupich wspomnień
Robbie Burns
1
„Ocena okresowa 360 stopni może zmienić twoje
życie”
— tak
brzmiał tytuł wstępnego artykułu jednego z ostatnich numerów
czasopisma „Fortune”
2
. Podobny pogląd został wyrażony przez
redakcję pisma „Business Week”
3
prezentującego panujący wśród
menedżerów wysokiego szczebla pogląd na temat ocen 360 stopni:
„wzmacnia samoocenę, pomaga menedżerom w uzyskaniu większej
równowagi w
życiu
i uczy ich, jak być bardziej efektywnymi w pracy
i w domu”. W oparciu o studium wykonane przez firmy konsultin-
gowe i dystrybutorów narzędzi przeprowadzania wieloźródłowych
1
2
Wiersz R. Burnsa „To a Louse” w przekładzie tłumacza
B. O’Reilly,
360 [Degree] Feedback Can Change Your Life,
„Fortune”
1994, 17.10, s. 93 – 97.
L. Bongiorno,
How’m I Doing? This Creative Management Program Uses
Tough Love,
„Business Week” 1995, 23.10, s. 72 – 74.
3
22
360
STOPNI
. S
YSTEM OCEN PRACOWNICZYCH
ocen pracowniczych: „Każda z firm z listy 500 pisma »Fortune«
albo to robi, albo o tym myśli”
4
.
Co takiego jest w systemie ocen 360 stopni, iż budzi on tak
wielki entuzjazm czołowych amerykańskich organizacji? Cytat na
początku rozdziału sugeruje odpowiedź: ocena 360 stopni oferuje
menedżerom unikalną możliwość dowiedzenia się tego, w jaki
sposób ich szefowie, podwładni, współpracownicy, wewnętrzni
i zewnętrzni kontrahenci oraz dostawcy postrzegają ich zachowanie.
W ten sposób mogłaby „od wielu nas uchronić gaf” poprzez kon-
frontację z rzeczywistością.
Dlaczego ta książka?
W naszej ponad dwudziestoletniej karierze zawodowej konsul-
tantów zgłębialiśmy kwestie oceny 360 stopni. W tym czasie stwo-
rzyliśmy dwa kwestionariusze badawcze mierzące kompetencje
przywódcze i umiejętności wpływania na innych, zaprojektowaliśmy
instrumenty oceny 360 stopni dla szerokiego spektrum klientów
5
i zarządzaliśmy procesem oceny metodą 360 stopni w takich or-
ganizacjach, jak Coca-Cola, Bayer, Nowojorska Giełda Papierów
Wartościowych czy GE Capital. Nasza praca nauczyła nas wiele
na temat pomagania ludziom w osobistym i organizacyjnym roz-
woju dzięki efektywnemu wykorzystaniu metody 360 stopni.
Ta książka jest sposobem podzielenia się przez nas zdobytą wiedzą
tak, aby pomóc Tobie, Czytelniku, w podjęciu najlepszej decyzji
co do użycia tego ważnego narzędzia.
4
M. London, J. W. Smithers,
Can Multi-source Feedback Change Perceptions
of Goal Accomplishment, Self-Evaluations and Performance Related to Out-
comes? Theory-Based Applications and Directions for Research,
Filadelfia
1995. Artykuł przyjęty do publikacji w piśmie „Personnel Psychology”.
Opracowane przez autorów książki metody ocen 360 stopni to między
innymi Kompas i Macierz. Przykłady zastosowania tych metod będą
przedmiotem niektórych fragmentów tej książki —
przyp. red.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin