Chowanna_2015_T_1_44_Proces_rewitalizacji_spolecznej_perspektywa_kulturowo_edukacyjna_e_1p7j.pdf

(442 KB) Pobierz
CHOWANNA
2015
tom 1 (44)
Chęć zerwania z tradycją, ignorowanie
dotychczasowych zdobyczy ludzkości, jej
dorobku kulturalnego, w parze idą z apo-
teozą i afirmacją współczesności, jako epoki
mającej przynieść nowe formy bytowania
i nową kulturę.
Jan Hulewicz
(„Chowanna” 1931, nr 3)
[…] pedagoga pociąga przede wszystkim
sprawa odnajdywania sił istniejących, zna-
nych i utajonych. Dobitnie wyraził to m.in.
Staszic, wypowiadając wiarę, że wszystkie
siły muszą być ujawnione i użyte dla ogól-
nego szczęścia.
Helena Radlińska
(„Chowanna” 1934, nr 5)
W numerze między innymi
Proces rewitalizacji społecznej –
perspektywa kulturowo-edukacyjna
5
CHOWANNA
2015
TOM 1 (44)
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego • Katowice 2015
Kup książkę
CZASOPISMO NAUKOWE PIONU PEDAGOGIKI
WYDZIAŁU PEDAGOGIKI I PSYCHOLOGII UNIWERSYTETU ŚLĄSKIEGO
POD PATRONATEM KOMITETU NAUK PEDAGOGICZNYCH POLSKIEJ AKADEMII NAUK
PUBLIKOWANE OD 1929 ROKU
— PÓŁROCZNIK —
Jerzy Brzeziński, Olga Chyżna (Ukraina), Maria Czerepaniak-Walczak, Stanisław Juszczyk,
Dana Knotova (Czechy), Wojciech Kojs, Stefan M. Kwiatkowski, Zbigniew Kwieciński, Hen-
riette W. Langdon (USA), Marilyn Langevin (Kanada), Tadeusz Lewowicki, Maria Machalova
(Słowacja), Ewa Marynowicz-Hetka, Krystyna Marzec-Holka, ks. Janusz Mastalski, Zbyszko
Melosik, Pavel Muhlpachr (Czechy), Aleksander Nalaskowski, ks. Marian Nowak, Stanisław
Palka, Andrzej Radziewicz-Winnicki, Isabella Reichel (USA), Andreas Schauder (Szwajcaria),
Ewa Solarczyk-Ambrozik, Tomasz Szkudlarek, Eleonora Sapia-Drewniak, Bogusław Śliwer-
ski, Wiesław Theiss, Kerttu Tossavainen (Finlandia), Janina Wyczesany, Shu-Lan Yang (Taj-
wan)
Małgorzata Górnik-Durose (psychologia zdrowia), Ewa Jarosz (pedagogika społeczna), Sta-
nisław Juszczyk (pedagogika mediów), Mirosława Knapik (arteterapia), Katarzyna Krasoń
(dydaktyka), Eugenia Mandal (psychologia społeczna), Anna Nowak (pedagogika resocjali-
zacyjna), Beata Pituła (pedeutologia), Adam Stankowski (pedagogika specjalna), Agnieszka
Stopińska-Pająk (historia wychowania, andragogika), Ewa Wysocka (teoria wychowania)
Rada Naukowa / Advisory Board
Redaktorzy tematyczni / Subject editors
Redaktor tomu – część monograficzna / Contributing editor
Teresa Wilk
Redaktor naczelna / Editor in chief: Ewa Syrek
‐ ‐
Zastępca redaktor naczelnej / Deputy editor in chief: Agnieszka Stopińska Pająk
‐ ‐
Sekretarz / Secretary: Łukasz Michalski
Zespół Redakcyjny / Editorial staff
Native speaker
David Oldroyd
Redaktor statystyczny / Statistical editor
Henryk Gacki
Wersją pierwotną (referencyjną) czasopisma jest wydanie papierowe.
W formie elektronicznej publikacja dostępna jest w zasobach
Central and Eastern European Online Library (www.ceeol.com).
(wersja drukowana)
(wersja elektroniczna)
ISSN 0137-706X
ISSN 2353-9682
Publikacja finansowana ze środków pionu pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego
oraz Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego
Adres Redakcji / Editorial address: Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego
ul. M. Grażyńskiego 53, 40-126 Katowice (pokój 224)
tel. 32 359 97 10, e-mail: chowanna@us.edu.pl
www.chowanna.us.edu.pl
Kup książkę
Spis treści
Od Redakcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9
Część monograficzna
Proces rewitalizacji społecznej –
perspektywa kulturowo-edukacyjna
(pod redakcją Teresy Wilk)
Wstęp (Teresa
Wilk)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ewa Bi elska: Ruch społeczny jako czynnik rewitalizacji (analiza w kon-
tekście założeń pedagogiki społecznej) . . . . . . . . . . . .
Barbara G rab owsk a: Rewitalizacja tożsamości regionalnej . . . .
Ewa O g rodzka-M az ur: Polska mniejszość narodowa na Zaolziu w ciąg-
łości i zmianie społecznej – perspektywa wielokulturowa i edukacyjna . .
Aga ta Rzymełka- Frą ckiew icz: Kultura w roli edukatora społeczne-
go (na przykładzie sztuki teatralnej). Trudna lekcja historii zapomnianej,
niezrozumianej czy nieakceptowanej . . . . . . . . . . . .
A nna Rutkowska: Mały cud oświatowy – rola stowarzyszeń rozwoju
wsi w przejmowaniu i prowadzeniu małych szkół (przykład województwa
kujawsko-pomorskiego) . . . . . . . . . . . . . . . . .
Anna Nowak: Uczestnictwo osób niepełnosprawnych w kulturze . . .
Maci ej B ernasi ewi cz, Monik a No sz c z yk-Be rna si ew ic z: Punkty
zwrotne (turning
points) w przestępczej karierze. Szansa dla resocjalizacji/
rewitalizacji nieletnich przestępców . . . . . . . . . . . . .
Hali na G uzy-Stei nke: „Shit happens” – język (parole) jako otwarte na-
rzędzie kultury różnicujące czasy i pokolenia . . . . . . . . . .
13
19
31
43
65
77
91
103
117
Kup książkę
4
Spis treści
B eata Mazepa -Domagał a, Te re sa Wi lk: Dobro – wartość realna czy
pożądana? Refleksje z perspektywy potrzeby rewitalizacji dobra poprzez
sztukę/teatr w codzienności przestrzeni społecznej . . . . . . .
131
Studia i rozprawy
A li na Dworak: Zdrowie jako determinant ludzkiego potencjału . . .
Małgorzata Łącz yk, A le ks and ra P y rz yk-Ku ta: Twórcza rewitali-
zacja grup defaworyzowanych . . . . . . . . . . . . . . .
Joanna Knapi k, Ha nna P rz ybył a -Ba si st a: Przerwana historia ojco-
stwa: jak uwięzieni mężczyźni postrzegają swoje ojcostwo? . . . . .
Maria Chodkowsk a, Zd zi sław Kaz a nows ki: Zmiana społeczna wy-
wołana upadkiem komunizmu w Polsce w percepcji dwóch pokoleń: pra-
cowników socjalnych i ich dorastających dzieci . . . . . . . . .
Ju styna Dobrołow icz: Przekaz wizualny na temat edukacji w polskim
dyskursie prasowym . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Łukasz Ja ch: Nauka a media. Wybrane sposoby prezentowania elemen-
tów systemu naukowego we współczesnych środkach masowego przekazu
Ag ni eszka Lew ick a-Zelent, Ewa Tro ja nowsk a: Wzmacnianie za-
sobów osobistych uczestników warsztatów mediacyjnych – uczniów spra-
wiających trudności wychowawcze . . . . . . . . . . . . .
151
165
183
203
219
233
251
Grzegorz Za lewski: Autorski program ograniczania ryzyka poniżania
wychowawców przez wychowanków . . . . . . . . . . . . . 269
Recenzje, komunikaty, polemiki
„Nieprzypadkowo użyłem tego słowa” – wokół książki Krzysztofa Mali-
szewskiego Ciemne
iskry
(esej recenzencki) (Krzysztof Maliszewski: Ciem-
ne iskry. Problem aktualizacji pedagogiki kultury.
Kraków: Wydawnictwo
Adam Marszałek, 2013, 298 s., ISBN 978-83-7780-674-6) (Łukasz
Michalski)
289
Transgresje w edukacji.
Pod redakcją naukową Wiktora Żłobickiego. T. 1.
Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2014, 304 s., ISBN 978-83-7850-
753-6 (Agata
Rzymełka-Frąckiewicz)
. . . . . . . . . . . . . 307
VII Międzynarodowa Konferencja z cyklu
Pedagogika społeczna w Europie
Środkowej
pt.
Pedagogika społeczna a zagrożenia społeczne, instytucjonalne
i indywidualne (Brno, 14–15 kwietnia 2015 r.) (Alina Dworak) .
. . . .
Ogólnopolska Konferencja Naukowa Wartość
życia a wychowanie w 20. rocz-
nicę ogłoszenia encykliki Jana Pawła II „Evangelium vitae” (Lublin, 25 marca
2015 r.) (Patrycja
Anna Leśniak) .
. . . . . . . . . . . . . .
313
315
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin