Biblia_e_biznesu_2_Nowy_Testament_biebiz.pdf

(1547 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autorzy oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorzy oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka
Redaktor merytoryczny: Maciej Dutko
Korekta językowa: M.T. Media
Projekt okładki: ULABUKA
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
onepress@onepress.pl
WWW:
http://onepress.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie?biebiz
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-283-2464-0
Copyright © Helion 2016
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Wst p mocno osobisty do wydania drugiego ............................................. 19
Wst p ...................................................................................................... 25
Rozdzia 1. Cele, modele i strategie e-biznesu ............................................................ 27
1.1. Specyfika biznesu w internecie (Jakub Jasi ski) ..................................................................27
1.1.1. E-commerce = e-handel = e-biznes ..........................................................................27
1.1.2. Charakterystyka polskiego e-commerce ...................................................................28
1.1.3. Modele biznesowe w polskim e-commerce ..............................................................31
1.1.4. Motory wzrostu e-commerce ....................................................................................32
1.1.5. Co przyniesie przysz o ? ........................................................................................32
1.2. Nisza i unikalno — uj cie strategiczne (Krzysztof Rdze ) ...............................................33
1.2.1. Strategia niszy rynkowej ..........................................................................................33
1.2.2. Poszukiwanie recepty na dochodow nisz ..............................................................34
1.2.3. Obserwuj rynek ........................................................................................................35
1.2.4. Nisza w e-commerce ................................................................................................37
1.2.5. Nisza w e-us ugach ...................................................................................................38
1.2.6. Jak sprawnie opanowa nisz rynkow ....................................................................39
1.2.7. Podsumowanie .........................................................................................................40
1.3. Nowe rynki e-biznesu (Jacek Kotarbi ski) ...........................................................................40
1.4. Projektowanie startupu w internecie (Marcin ukia czyk) ..................................................46
1.4.1. Co to jest startup? .....................................................................................................46
1.4.2. Mam wietny pomys na biznes ................................................................................47
1.4.3. Kilka ciekawostek z moich do wiadcze przy tworzeniu UpolujEbooka.pl ............49
1.4.4. Kilka s ów na koniec ................................................................................................51
1.5. Wst pna analiza rynku (Krzysztof Rdze ) ...........................................................................51
1.5.1. Analiza rynku i konkurencji .....................................................................................51
1.5.2. Warto rynku ..........................................................................................................51
1.5.3. Perspektywy rozwoju rynku .....................................................................................53
1.5.4. Otoczenie konkurencyjne online ..............................................................................53
1.5.5. Kim jest klient docelowy ..........................................................................................56
1.5.6. S abe i mocne strony rynku ......................................................................................57
1.5.7. Podsumowanie .........................................................................................................58
Kup książkę
Poleć książkę
4
Biblia e-biznesu
1.6. Nazwa i domena dla e-biznesu (Micha Sp awski) ...............................................................58
1.6.1. Wybór najlepszej nazwy ..........................................................................................58
1.6.2. Jak i gdzie zarejestrowa domeny? ..........................................................................62
1.6.3. Przejmowanie cudzej domeny ..................................................................................63
1.6.4. Bezpiecze stwo — jak nie straci swoich domen ....................................................65
1.6.5. Podsumowanie .........................................................................................................65
1.7. Dywersyfikacja w e-biznesie (Maciej Dutko) .......................................................................66
1.7.1. Po co dywersyfikowa ? ............................................................................................66
1.7.2. Dywersyfikacja vs fokusowanie ...............................................................................67
1.7.3. Co i jak dywersyfikowa ? ........................................................................................68
1.7.4. Skutki strategii „wszystko na jedn kart ” ...............................................................70
1.8. Strategie cenowe (Krzysztof Rdze ) ....................................................................................72
1.8.1. Cena w e-commerce .................................................................................................72
1.8.2. Tworzenie strategii cenowej .....................................................................................72
1.8.3. Podsumowanie .........................................................................................................74
1.9. B dy pocz tkuj cych e-sprzedawców (Piotr Motyl) ...........................................................74
1.9.1. W a ciciel firmy jako zagro enie .............................................................................75
1.10. Finansowanie e-biznesu (Piotr Dywa ski) ..........................................................................82
1.11. Crowdfunding — finansowanie i testowanie w jednym
(Jakub Sobczak, Micha Po etek) .....................................................................................102
1.11.1. Czym w a ciwie jest crowdfunding? ....................................................................102
1.11.2. Zastanów si , czy crowdfunding jest dla Ciebie ...................................................104
1.11.3. Zdecydowa e si na crowdfunding — co teraz? .................................................105
1.11.4. Projekt dobieg ko ca — co teraz? .......................................................................107
1.11.5. Oczami projektodawcy (case study) (Mateusz Ch odnicki) .................................108
1.12. Zarz dzanie lud mi w e-przedsi biorstwie (Pawe Królak) ..............................................110
1.12.1. Kiedy zatrudni pierwszych pracowników? .........................................................110
1.12.2. Dlaczego ludzie mieliby pracowa dla Ciebie? ....................................................110
1.12.3. Czego pracownicy oczekuj od idealnej pracy? ...................................................111
1.12.4. Podstawowy b d pocz tkuj cych pracodawców .................................................112
1.12.5. Jak zatrudnia nowych pracowników? .................................................................114
1.12.6. Kij i marchewka, czyli najwi kszy b d w motywowaniu ludzi ...........................115
1.12.7. Wspó praca zamiast rywalizacji ...........................................................................116
1.12.8. Dobra praca to lekka praca ...................................................................................117
1.12.9. Co zrobi , aby Twoi pracownicy uwielbiali swoj prac ? ...................................118
1.13. Telepraca i telepracownicy (Maciej Dutko) ......................................................................118
1.13.1. Specyfika telepracowania .....................................................................................119
1.13.2. Mo liwo ci i ograniczenia ....................................................................................120
1.13.3. Starsi bracia: outsourcing, outtasking, freelancering ............................................121
1.14. Zarz dzanie kryzysem w e-biznesie (Piotr Motyl) ...........................................................122
1.14.1. Jedena cie najcz ciej pojawiaj cych si b dów w e-biznesach .........................123
1.14.2. W jaki sposób zmniejszy ryzyko sytuacji kryzysowych? ...................................130
1.15. Hejt, krytyka, negatywy (Monika Czaplicka) ....................................................................131
1.15.1. Jak odró ni hejt od krytyki? ...............................................................................131
1.15.2. Hejter a troll .........................................................................................................131
1.15.3. Jak sobie radzi z krytyk ? ...................................................................................131
1.15.4. Haters gonna hate .................................................................................................132
1.15.5. Czy mo na kasowa negatywne komentarze? ......................................................133
1.15.6. Niezadowolony klient ...........................................................................................133
1.15.7. Regulamin fanpage’a i zakazane s owa ................................................................133
1.15.8. Twój wizerunek to Twoje zyski ...........................................................................134
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
5
Rozdzia 2. Sklep internetowy .................................................................................. 135
2.1. W asny sklep w sieci — pierwsze kroki (Miros aw Smu niak) ..........................................135
2.1.1. Gdzie stawia pierwsze kroki?
We w asnym sklepie czy na platformie ofertowej? .......................................................136
2.1.2. Jak wybra sklep internetowy? ...............................................................................136
2.1.3. Od czego zacz konfiguracj sklepu? ...................................................................138
2.1.4. Pomy l o grafice i identyfikacji wizualnej .............................................................138
2.1.5. Jakie formy marketingu wybra , by dotrze do klienta? ........................................139
2.1.6. Podsumowanie .......................................................................................................139
2.2. Typy platform e-sklepowych (Miros aw Smu niak) ..........................................................139
2.2.1. SaaS — sklep abonamentowy ................................................................................140
2.2.2. Open source ............................................................................................................141
2.2.3. Sklepy licencyjne ...................................................................................................142
2.2.4. Wdro enia dedykowane .........................................................................................142
2.2.5. Podsumowanie .......................................................................................................143
2.3. Struktura i u yteczno sklepu internetowego (Pawe Krzywor czka) ...............................144
2.3.1. Idea usability .........................................................................................................144
2.3.2. Rzeczy warte uwagi w e-sklepie ............................................................................144
2.3.3. Strona g ówna sklepu .............................................................................................148
2.3.4. Strona kategorii ......................................................................................................150
2.3.5. Strona produktu ......................................................................................................152
2.3.6. Koszyk i sk adanie zamówienia .............................................................................154
2.3.7. Podstrony statyczne ................................................................................................155
2.3.8. Wersja mobilna sklepu ...........................................................................................157
2.3.9. Testowanie skuteczno ci — testy A/B ...................................................................158
2.3.10. Zwi kszanie u yteczno ci ....................................................................................158
2.4. Przegl d aplikacji e-sklepowych (Miros aw Smu niak) .....................................................159
2.4.1. cStore .....................................................................................................................159
2.4.2. IAI-Shop .................................................................................................................160
2.4.3. PrestaShop ..............................................................................................................160
2.4.4. Shoper ....................................................................................................................160
2.4.5. Shoplo ....................................................................................................................161
2.4.6. SOTE ......................................................................................................................161
2.4.7. Podsumowanie .......................................................................................................162
2.5. Wdro enie e-sklepu (Katarzyna Ryfka-Cygan) ..................................................................163
2.5.1. Wybór oprogramowania .........................................................................................164
2.5.2. Szata graficzna .......................................................................................................166
2.5.3. Podpi cie szybkich p atno ci ..................................................................................166
2.5.4. Integracja z programami zewn trznymi .................................................................166
2.5.5. Podpi cie systemu do statystyk ..............................................................................167
2.5.6. Konfiguracja sklepu i najwa niejsze ustawienia ....................................................167
2.5.7. Dopasowanie powiadomie e-mailowych ..............................................................167
2.5.8. Stworzenie stron informacyjnych ...........................................................................169
2.5.9. Dodanie produktów ................................................................................................170
2.5.10. Testy .....................................................................................................................170
2.6. Audyt przedwdro eniowy (Adam Pioch) ...........................................................................171
2.6.1. Metoda 4xZ ............................................................................................................171
2.6.2. Pami taj: jeste statystycznie nieistotny! ................................................................172
2.6.3. Kontrolne etapy prac nad stron WWW .................................................................172
2.6.4. Podsumowanie .......................................................................................................175
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin