Tworzenie_gier_w_jezyku_HTML5_dla_profesjonalistow_Wydanie_II_twghp2.pdf

(1479 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Pro HTML5 Games: Learn to Build your Own Games using HTML5 and JavaScript, 2nd
Edition
Tłumaczenie: Joanna Zatorska
ISBN: 978-83-283-4325-2
Original edition copyright © 2017 by Aditya Ravi Shankar.
All rights reserved.
Polish edition copyright © 2018 by HELION SA.
All rights reserved.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz HELION SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą
również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych
w książce.
HELION SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/twghp2.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/twghp2
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
O autorze .................................................................................................................9
O recenzencie technicznym ....................................................................................11
Rozdział 1
Podstawy języka HTML5 i JavaScript .....................................................................13
Podstawowa strona HTML5 ...............................................................................................................13
Element canvas .....................................................................................................................................14
Rysowanie prostokątów ................................................................................................................16
Rysowanie ścieżek złożonych ......................................................................................................17
Rysowanie tekstu ...........................................................................................................................18
Dostosowywanie stylów rysowania (kolorów i tekstur) ..........................................................19
Rysowanie obrazów .......................................................................................................................21
Przekształcanie i obracanie ..........................................................................................................22
Element audio .......................................................................................................................................23
Element image ......................................................................................................................................26
Wczytywanie obrazów ..................................................................................................................26
Arkusze sprite’ów ..........................................................................................................................27
Animacja: czasomierz i pętle gry ........................................................................................................29
requestAnimationFrame ..............................................................................................................30
Podsumowanie ......................................................................................................................................31
Rozdział 2
Tworzenie podstawowego
świata
gry ..................................................................33
Podstawowy układ HTML ..................................................................................................................33
Tworzenie ekranu powitalnego i głównego menu ..........................................................................34
Wybór poziomu ....................................................................................................................................38
Wczytywanie obrazów .........................................................................................................................41
Wczytywanie poziomów .....................................................................................................................44
Animowanie gry ...................................................................................................................................45
Obsługa myszy ......................................................................................................................................48
Definiowanie stanów naszej gry .........................................................................................................50
Podsumowanie ......................................................................................................................................54
Kup książkę
Poleć książkę
TWORZENIE GIER W JĘZYKU HTML5 DLA PROFESJONALISTÓW
Rozdział 3
Podstawy silnika fizyki ..........................................................................................55
Podstawy Box2D ...................................................................................................................................55
Konfiguracja Box2D ......................................................................................................................56
Definiowanie świata ......................................................................................................................57
Dodawanie naszego pierwszego ciała: podłoże .........................................................................57
Rysowanie świata: konfigurowanie rysowania w trybie debugowania ..................................59
Animowanie świata .......................................................................................................................60
Dodawanie kolejnych elementów Box2D .........................................................................................62
Tworzenie prostokątnego ciała ...................................................................................................62
Tworzenie okrągłego ciała ...........................................................................................................64
Tworzenie wielokątnego ciała .....................................................................................................65
Tworzenie ciał składających się z wielu kształtów ....................................................................67
Łączenie ciał za pomocą złączy ....................................................................................................69
Śledzenie kolizji i uszkodzeń ..............................................................................................................71
Obiekty wykrywające kontakt .....................................................................................................72
Rysowanie własnych bohaterów ........................................................................................................74
Podsumowanie ......................................................................................................................................76
Rozdział 4
Integrowanie silnika fizyki ....................................................................................79
Definiowanie encji ................................................................................................................................79
Dodawanie Box2D ...............................................................................................................................82
Tworzenie encji .....................................................................................................................................84
Dodawanie encji do poziomów ..........................................................................................................85
Konfigurowanie rysowania w trybie debugowania Box2D .....................................................87
Rysowanie encji ....................................................................................................................................90
Animowanie świata Box2D .................................................................................................................92
Wczytywanie bohatera ........................................................................................................................93
Wystrzeliwanie bohatera .....................................................................................................................95
Kończenie poziomu .............................................................................................................................99
Zniszczenia po kolizji .........................................................................................................................102
Rysowanie paska procy ......................................................................................................................104
Zmiana poziomów .............................................................................................................................106
Dodawanie dźwięku ...........................................................................................................................107
Dodawanie dźwięków zniszczenia i odbijania ........................................................................108
Dodawanie muzyki w tle ............................................................................................................111
Podsumowanie ....................................................................................................................................114
Rozdział 5
Tworzenie gry mobilnej ....................................................................................... 115
Wyzwania związane z rozwijaniem gier na urządzenia mobilne ................................................115
Responsywna gra ................................................................................................................................116
Automatyczne skalowanie i zmiana rozmiaru ........................................................................117
Obsługa różnych proporcji ........................................................................................................120
Poprawki w obsłudze myszy i zdarzenia dotyku ...........................................................................122
Wczytywanie gry na urządzeniu mobilnym ...................................................................................124
Rozwiązywanie problemów z dźwiękami w przeglądarkach mobilnych ...................................126
Web Audio API ...........................................................................................................................126
Integrowanie API Web Audio ...................................................................................................129
4
Kup książkę
Poleć książkę
SPIS TREŚCI
Ostatnie poprawki ..............................................................................................................................131
Zapobieganie przypadkowemu przewijaniu ...........................................................................131
Włączanie trybu pełnoekranowego ..........................................................................................131
Korzystanie z platform do tworzenia hybrydowych aplikacji mobilnych .................................132
Optymalizacja zasobów gry dla urządzeń mobilnych ...................................................................133
Podsumowanie ....................................................................................................................................134
Rozdział 6
Tworzenie
świata
gry RTS ................................................................................... 135
Podstawowy układ HTML ................................................................................................................136
Tworzenie ekranu powitalnego i menu głównego ........................................................................136
Tworzenie pierwszego poziomu .......................................................................................................143
Wczytywanie ekranu z opisem misji ...............................................................................................145
Implementowanie interfejsu gry ......................................................................................................150
Implementowanie przesuwania mapy ............................................................................................157
Podsumowanie ....................................................................................................................................160
Rozdział 7
Umieszczanie encji w naszym
świecie
................................................................. 163
Definiowanie encji ..............................................................................................................................163
Definiowanie pierwszej encji: obiekt bazowy .................................................................................164
Dodawanie encji do poziomu ...........................................................................................................168
Rysowanie encji ..................................................................................................................................171
Dodawanie stacji dokującej ...............................................................................................................175
Dodawanie budynku typu harvester ...............................................................................................178
Dodawanie działka naziemnego .......................................................................................................179
Dodawanie pojazdów .........................................................................................................................182
Dodawanie statku powietrznego ......................................................................................................187
Dodawanie elementów terenu ..........................................................................................................190
Zaznaczanie encji gry .........................................................................................................................193
Wyróżnianie zaznaczonych encji .....................................................................................................198
Podsumowanie ....................................................................................................................................202
Rozdział 8
Inteligentne przesuwanie jednostek .................................................................... 203
Wydawanie poleceń jednostkom .....................................................................................................203
Wysyłanie i otrzymywanie poleceń .................................................................................................206
Przetwarzanie poleceń .......................................................................................................................207
Implementowanie ruchu statku powietrznego ..............................................................................208
Odnajdowanie ścieżek .......................................................................................................................213
Definiowanie siatki do znalezienia ścieżki ......................................................................................213
Implementowanie ruchu pojazdów .................................................................................................217
Wykrywanie kolizji i nawigacja ........................................................................................................221
Instalowanie pojazdu typu harvester ...............................................................................................227
Płynniejszy ruch jednostki ................................................................................................................228
Podsumowanie ....................................................................................................................................230
Rozdział 9
Dodawanie kolejnych elementów gry ................................................................. 233
Implementowanie podstaw aspektów finansowych ......................................................................233
Ustawianie początkowej sumy pieniędzy ................................................................................233
Implementowanie paska bocznego ...........................................................................................235
Generowanie pieniędzy ..............................................................................................................236
5
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin