Cialo_Profesjonalne_oswietlenie_i_retusz_w_fotografii_portretowej_oscera.pdf

(6287 KB) Pobierz
Cia³o. Profesjonalne
oœwietlenie i retusz
w fotografii portretowej
Autor:
Lee Varis
T³umaczenie: Piotr Cieœlak
ISBN: 978-83-246-2550-5
Tytu³ orygina³u:
Skin: The Complete Guide to Digitally
Lighting, Photographing, and Retouching Faces and Bodies
Format: 180×235, stron: 432
Jak perfekcyjnie fotografowaæ i retuszowaæ ludzk¹ skórê
Jeœli pragniesz tworzyæ artystyczne fotografie na wysokim poziomie i zale¿y Ci na
wydobyciu autentycznego piêkna ludzkiego cia³a – niezale¿nie od tego, czy masz do
czynienia z osob¹ bardzo m³od¹, starsz¹, wytatuowan¹, z makija¿em lub bez – oto
patrzysz na unikalny podrêcznik perfekcyjnego fotografowania ludzi. Dziêki niemu
dowiesz siê, jak uchwyciæ na swoim zdjêciu sam¹ esencjê chwili; ten impuls, który
kaza³ Ci siêgn¹æ po aparat.
W ksi¹¿ce „Oœwietlenie i cera. Profesjonalne techniki fotografii i retuszu zdjêæ” znany
hollywoodzki mistrz fotografii i retuszu, Lee Varis, wyjaœnia tajniki fotografowania ludzi
zarówno w warunkach studyjnych, i jak w plenerze. Poprzez przystêpne æwiczenia,
opatrzone bajecznie kolorowymi przyk³adowymi zdjêciami, poznasz najlepsze sposoby
oœwietlania modeli, edytowania gotowych zdjêæ oraz ich profesjonalnego przygotowania
do druku. W krótkim czasie opanujesz zaawansowane techniki tworzenia i metody
korygowania zdjêæ portretowych, ze szczególnym naciskiem na retusz skóry modeli.
Dowiesz siê tak¿e wielu niezwyk³ych rzeczy – na przyk³ad dlaczego niemal zawsze
najbardziej naturalny kolor skóry odbiega od rzeczywistego.
• Zarz¹dzanie kolorem i proces edycji obrazu
• Korekcja balansu bieli oraz kolorystyki cieni
• Kalibracja przy u¿yciu suwaków
• Korygowanie odcienia skóry
• Oœwietlenie w fotografii portretowej
• Zaawansowane techniki oœwietlania
• Korekcja koloru skóry na podstawie wartoœci barw
• Tonacja i kontrast, kolor i skala szaroœci
• Retusz i efekty specjalne
• Przygotowanie do druku – inteligentne wyostrzanie
Opanuj magiê œwiat³a i profesjonalne techniki retuszu – twórz piêkne zdjêcia ludzi
Ksi¹¿ka opatrzona zosta³a przedmowami artysty-fotografika Geralda Bybee oraz
Katrin Eisman – wyk³adowcy i autorki wielu ksi¹¿ek, m.in. "Photoshop. Maskowanie
i komponowanie" (Helion, 2006).
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Rozdział 1.
Najważniejsze informacje o obrazach cyfrowych
19
Sensory i piksele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Konfiguracja: sprzęt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Aparat fotograficzny 25
Karty pamięci 26
Akumulatory 27
Telewizor 27
Komputer 28
Monitor i urządzenie do kalibracji 30
Konfiguracja: oprogramowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Ustawienia Photoshopa 31
Program Bridge: Konfiguracja i ustawienia 39
Rozdział 2.
Kalibracja, zarządzanie kolorem i proces edycji obrazu
45
Prosty proces przetwarzania fotografii cyfrowych . . . . . . . . . . . . 46
Kalibracja kolorów w fotografii cyfrowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Konfiguracja oświetlenia 51
Ustalanie zakresu ekspozycji 51
Przeglądanie zdjęć w programie Bridge i zerowanie suwaków 54
Wybieranie optymalnie naświetlonego zdjęcia 56
Korekcja balansu bieli 58
Korekcja kolorystyki cieni 60
Weryfikacja próbek na tablicy ColorChecker 61
Kalibrowanie przy użyciu suwaków 64
Korygowanie odcienia skóry 65
Zapisywanie nowych ustawień domyślnych ACR 67
Zastosowanie przeprowadzonej kalibracji 70
Rola zarządzania kolorem w kontekście procesu
przetwarzania obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Rozdział 3.
Oświetlenie w fotografii portretowej
79
Technologia oświetleniowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Proste oświetlenie portretowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Oświetlenie upiększające 86
Różnice w sposobie oświetlania osób o ciemnej skórze 90
Oświetlenie rembrandtowskie 92
Światło naturalne 97
Wbudowana lampa błyskowa aparatu 101
Reguły są po to, by je łamać 104
Zaawansowane techniki oświetlania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Lampy pierścieniowe 106
Oświetlenie łączone: światło dzienne i lampa błyskowa 111
Zastosowanie naturalnego oświetlenia 117
Oświetlenie umożliwiające „zatrzymanie akcji” 125
Eksperymenty ze światłem. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Rozdział 4.
Kolory skóry
135
Czerń, biel i pośrednie wartości tonalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136
System strefowy: kontrast i tonacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .137
Kolor neutralny: ujednolicanie wartości liczbowych . . . . . . . . . .139
Krzywe: proste narzędzie do korekcji kolorystyki i kontrastu 142
Korekcja kontrastu: typowe rodzaje krzywych 144
Panel Info (Informacje) i najważniejsze wartości liczbowe 149
Korekcja koloru skóry na podstawie wartości barw 153
Kulturowe i indywidualne czynniki wpływające
na postrzeganie barw 168
Korygowanie skrajnych wartości tonalnych . . . . . . . . . . . . . . . .150
Wielka, ludzka rodzina: czynniki kulturowe i psychologiczne . . . .161
Rozdział 5.
Tonacja i kontrast, kolor i skala szarości
Mieszanie kanałów 173
171
Konwersja na skalę szarości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .172
Kanały i mieszanie warstw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .177
Zastosowanie trybu Luminosity (Jasność) . . . . . . . . . . . . . . . . . .181
Błyskawiczna opalenizna 182
Gdy kolor przytłacza: w poszukiwaniu interesującego kanału 186
Barwienie zdjęć przy użyciu warstw Hue/Saturation
(Barwa/Nasycenie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .194
Tonowanie dwuetapowe 198
Barwienie zdjęć przy użyciu mapy gradientu 205
Zalety czerni i bieli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .208
Rozdział 6.
Retusz
213
Podstawowe techniki retuszu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .214
Korekcja przebarwień przy użyciu warstwy
Hue/Saturation (Barwa/Nasycenie) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .224
Upiększanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .230
Techniki wyszczuplania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .246
Cyfrowa kosmetyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .256
Wygładzanie skóry 259
Rozdział 7.
Efekty specjalne
Prosty efekt rozproszenia 270
Tryb Screen (Ekran) 274
Tryb Multiply (Mnożenie) 279
Tryb Overlay (Nakładka) 282
Tryb Linear Light (Światło liniowe) 285
Efekty związane z głębią ostrości 288
Efekt pochylenia płaszczyzny ostrości 302
Wzory szumu 318
269
„Baśniowe” rozmycie obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .270
Ziarno i mezzotinta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .311
„Krosowanie” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .320
Tatuaże . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .332
Imitowanie tatuażu 343
Rozdział 8.
Przygotowanie do druku
Maska wyostrzająca 350
Inteligentne wyostrzanie 355
Zastosowanie kilku warstw wyostrzających 359
Wyostrzająca gama warstw 361
Maskowanie wyostrzania 365
Wyostrzanie przy dużej wartości promienia oraz zastosowanie
trybu Overlay (Nakładka) 371
Profile i tablice kolorów 383
349
Wyostrzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350
Zarządzanie kolorem na potrzeby druku . . . . . . . . . . . . . . . . . . 382
Ekranowe próby kolorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 384
Drukowanie odbitek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 387
Symulowanie dowolnego środowiska druku 390
Poprawki „w ostatniej chwili” 400
Ciekawe pomysły na uatrakcyjnienie wydruku . . . . . . . . . . . . . 391
Rozdział 9.
Kilka wskazówek na pożegnanie
409
Proces przetwarzania obrazów cyfrowych . . . . . . . . . . . . . . . . .410
Zawartość dołączonej płyty CD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .412
Rozdział 2.
Rozdział 3.
Rozdział 4.
Rozdział 5.
Rozdział 6.
Rozdział 7.
Rozdział 8.
412
413
413
413
413
413
414
Prognozy na przyszłość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .414
Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .419
Oświetlenie
w fotografii
portretowej
3
Fotografia cyfrowa to sztuka polegająca na umiejęt-
nym rejestrowaniu światła padającego na matrycę
światłoczułą aparatu. Tylko tyle i aż tyle. Uchwycenie
światła to esencja fotografii, a kontrola nad oświetle-
niem to jeden z najtrudniejszych aspektów tej niezwy-
kłej dziedziny artystycznego wyrazu. W tym rozdziale
zapoznasz się z różnymi sposobami oświetlania sceny
w kontekście fotografii cyfrowej oraz człowieka jako
głównego tematu zdjęć. Opiszę też różne scenariusze,
jakie mogą przytrafić się podczas sesji, i podpowiem,
jak radzić sobie z typowymi problemami związanymi
z fotografowaniem ludzi.
W tym rozdziale:
Technologia oświetleniowa
Proste oświetlenie portretowe
Zaawansowane techniki oświetlania
Eksperymenty ze światłem
Oświetlenie w fOtOgrafii pOrtretOwej
79
Zgłoś jeśli naruszono regulamin