Cinema_4D_cinema.pdf

(3804 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi
ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak
żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również
żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Michał Mrowiec
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie?cinema
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-2447-8
Copyright © Helion 2013
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Od autorów ..................................................................................................... 11
I. PODSTAWOWE UMIEJ TNO CI
Rozdzia 1. Uk ad ekranu, podstawowe narz dzia ...............................................17
1.1. Okna widokowe ......................................................................................................................17
1.2. Nawigacja w oknach widokowych .......................................................................................17
1.3. Górna paleta narzędziowa ....................................................................................................19
Przeglądarka ......................................................................................................................21
1.4. Paleta narzędziowa z lewej strony ekranu ..........................................................................22
1.5. Paleta Menadżer obiektów ....................................................................................................24
1.6. Paleta Atrybuty .......................................................................................................................25
Rozdzia 2. Bry y ........................................................................................... 27
2.1. Znaczniki .................................................................................................................................27
2.2. Pochodne brył i ich opcje ......................................................................................................28
Rozdzia 3. Drewniany pajac — podstawowe bry y ............................................31
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
3.7.
Głowa — sfera ........................................................................................................................31
Oko — rura, zaokrąglenie .....................................................................................................32
Obiekt Symetria ......................................................................................................................33
Kapelusz, nos — stożek ze ściętym czubkiem, zaokrąglenie ............................................34
Uszy — torus, opcja plastra ..................................................................................................35
Grupowanie obiektów, odbicie symetryczne grupy obiektów .........................................35
Pozostałe ćwiczenia ...............................................................................................................36
Rozdzia 4. Elementy sceny .............................................................................. 37
Rozdzia 5. Tworzenie sceny i rendering ........................................................... 43
5.1.
5.2.
5.3.
5.4.
5.5.
5.6.
Podłoga, Niebo .......................................................................................................................43
Tworzenie nowych materiałów, kanał Kolor i Połysk ......................................................44
Wykorzystanie bitmap w tworzeniu materiałów ...............................................................45
Korzystanie z biblioteki gotowych materiałów ..................................................................46
Kamera tworzona na podstawie widoku perspektywicznego ..........................................47
Trójpunktowe oświetlenie, światło typu omni i światło kierunkowe .............................48
Kup książkę
Poleć książkę
4
Cinema 4D
5.7. Ustawienia renderingu, Antyaliasing — wygładzanie krawędzi .....................................51
5.8. Rozdzielczość obrazu .............................................................................................................52
5.9. Rendering i zapis obrazu .......................................................................................................53
Okno podglądu renderingu programu Cinema 11.5 ....................................................54
Rozdzia 6. Krzes o Roodblauwe — modelowanie parametryczne ........................ 59
Rozdzia 7. Narz dzia pomocne w precyzyjnym modelowaniu,
narz dzia transformacji .................................................................. 63
7.1.
7.2.
7.3.
7.4.
7.5.
7.6.
7.7.
7.8.
Okno Współrzędne ................................................................................................................64
Opcje przyciągania, ograniczenie ruchu (Kwantyzacja) ..................................................65
Okno Struktura i okno współrzędnych punktu .................................................................66
Funkcje ....................................................................................................................................67
Ćwiczenie: Rozłożenie wybranych obiektów wzdłuż splajnu ..........................................68
Ćwiczenie: Liniowe rozłożenie elementów ........................................................................69
Ćwiczenie: Wyrównanie wybranych obiektów w przestrzeni .........................................70
Ćwiczenie: Tworzenie klonów, rozrzucenie ich, modyfikacja oryginalnego kształtu ...70
Rozdzia 8. Rega na ksiî ki Carlton — precyzja w modelowaniu ......................... 73
8.1.
8.2.
8.3.
8.4.
8.5.
Modelowanie parametryczne ...............................................................................................73
Operacje Boole, część wspólna, odejmowanie ...................................................................76
Zmiana obiektów w edytowalne i edycja wierzchołków ...................................................78
Kliny, wytłaczanie obiektów na podstawie splajnów, Extrude NURBS .........................79
Scena i rendering ....................................................................................................................80
Rozdzia 9. Kredens Casablanca — powtórka .....................................................81
9.1. Tworzenie materiału z wykorzystaniem mapy proceduralnej Szum ..............................81
Rozdzia 10. Sto ek barowy — modelowanie za pomocî obiektów NURBS ............ 85
10.1. Noga stołka — Loft NURBS .................................................................................................85
10.2. Wygięta rurka — Sweep NURBS .........................................................................................87
10.3. Wspornik — Extrude NURBS ..............................................................................................88
10.4. Ćwiczenie: Sofa with Arms — operacje na ścieżkach, Sweep NURBS ...........................89
Rozdzia 11. Patera na owoce — Szyk, Lathe NURBS ..........................................91
11.1. Podpory — Sweep NURBS, Boole .......................................................................................92
11.2. Szyk i Oś obiektu ....................................................................................................................93
11.3. Podstawa — Extrude NURBS, Zakończenia ......................................................................94
11.4. Talerz — operacje na splajnach, bryła obrotowa Lathe NURBS .....................................94
Rozdzia 12. Prezentacja modelu — ukrywanie linii horyzontu,
zak adka Kompozyt ...................................................................... 97
12.1. Ćwiczenie: Prezentacja modelu, gradientowe tło ..............................................................98
12.2. Ćwiczenie: Wklejanie renderowanego obiektu w zdjęcie, zakładka Ochrona ............100
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
5
Rozdzia 13. Stolik — przypisywanie kilku materia ów jednemu obiektowi .......... 103
13.1. Ćwiczenie: Krzesło Roodblauwe — przypisywanie kilku materiałów ..........................105
Rozdzia 14. Pó ka na p yty CD .......................................................................107
14.1. Ćwiczenie: Tarcza zegara ....................................................................................................111
Rozdzia 15. Zarzîdzanie rozbudowanymi scenami ............................................ 113
15.1. Filtr wyboru dla edytora, Filtr ............................................................................................113
15.2. Warstwy, Przeglądarka warstw ..........................................................................................115
Rozdzia 16. Klatka schodowa w muzeum sztuki ............................................... 119
Linia schodów .................................................................................................................119
16.1. Mierzenie obiektów, funkcja Zmierz ................................................................................122
16.2. Kontur schodów ...................................................................................................................123
16.3. Obrotowa bryła schodów — Lathe NURBS .....................................................................124
16.4. Warstwy i przypisywanie im obiektów .............................................................................126
16.5. Balustrada — sposoby wyświetlania w oknach widokowych, Sweep NURBS .............127
16.6. Ściany — obiekt Boole .........................................................................................................130
16.7. Sufit — dopasowywanie liczby wieloboków,
wielokrotnie zagnieżdżone obiekty Boole ........................................................................131
16.8. Rzeźba — Loft NURBS, tryb Solo ......................................................................................133
16.9. Elementy sceny, ustawienie światła widocznego .............................................................133
II. NARZ DZIA MODELOWANIA
Rozdzia 17. Grupa splajnów .......................................................................... 139
17.1. Rodzaje splajnów ..................................................................................................................139
17.2. Proste figury geometryczne ................................................................................................141
17.3. Punkty pośrednie .................................................................................................................144
Rozdzia 18. Narz dzia operacji na splajnach .....................................................147
18.1. Narzędzia edycji krzywej .....................................................................................................148
18.2. Narzędzia struktury i funkcji wykorzystywane do edycji splajnów ..............................153
Rozdzia 19. Rysowanie cie ki bujanego fotela na podstawie zdj cia
zamieszczonego w tle okna widokowego .......................................157
Rozdzia 20. Kre lenie modu u lampy py kowej — operacje na splajnach ............... 161
Rozdzia 21. Tworzenie modelu stolików Twins ................................................165
Rozdzia 22. Grupa obiektów NURBS ...............................................................167
22.1. HyperNURBS .......................................................................................................................167
Inne praktyczne informacje ..........................................................................................170
22.2. Extrude NURBS ...................................................................................................................171
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin