ang_LO_PP_glowny klucz_odp_pm_2019.pdf

(280 KB) Pobierz
KRYTERIA OCENIANIA ODPOWIEDZI
POZIOM PODSTAWOWY
Rozumienie ze słuchu
Zadanie 1.
Wymagania ogólne
II. Rozumienie wypo-
wiedzi.
Zdający rozumie pro-
ste, typowe wypowiedzi
ustne, artykułowane
wyraźnie, w standar-
dowej odmianie języka
[…].
Zadanie
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
1.5.
2.3. Zdający znajduje w tekście
określone informacje.
1.1) człowiek /
1.3) szkoła
Wymagania szczegółowe
Tematyka
Poprawna
odpowiedź
F
F
T
F
T
Zadanie 2.
Wymagania ogólne
II. Rozumienie wypo-
wiedzi.
Zdający rozumie pro-
ste, typowe wypowiedzi
ustne, artykułowane
wyraźnie, w standar-
dowej odmianie języka
[…].
Zadanie
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
Wymagania szczegółowe
2.1. Zdający określa główną
myśl tekstu.
2.1. Zdający określa główną
myśl tekstu.
2.4. Zdający określa intencje
nadawcy/autora tekstu.
2.1. Zdający określa główną
myśl tekstu.
1.9) kultura
D
B
Tematyka
Poprawna
odpowiedź
C
E
Zadanie 3.
Wymagania ogólne
II. Rozumienie wypo-
wiedzi.
Zdający rozumie pro-
ste, typowe wypowiedzi
ustne, artykułowane
wyraźnie, w standar-
dowej odmianie języka
[…].
Zadanie
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
Wymagania szczegółowe
2.3. Zdający znajduje w tekście
określone informacje.
2.5. Zdający określa kontekst wy-
powiedzi.
2.3. Zdający znajduje w tekście
określone informacje.
2.3. Zdający znajduje w tekście
określone informacje.
2.4. Zdający określa intencje
nadawcy/autora tekstu.
2.3. Zdający znajduje w tekście
określone informacje.
Tematyka
1.6) żywienie
1.12) nauka
i technika
1.8) podróżowa-
nie i turystyka
1.3) szkoła
1.5) życie rodzin-
ne i towarzyskie
1.10) sport
Poprawna
odpowiedź
C
A
A
B
B
C
w w w. o p e r o n . p l
1
Język angielski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i British Council
Rozumienie tekstów pisanych
Zadanie 4.
Wymagania ogólne
II. Rozumienie wypo-
wiedzi.
Zdający rozumie
[…]
proste wypowiedzi
pisemne
[…].
Zadanie
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
3.2. Zdający określa główną myśl
poszczególnych części tekstu.
1.12) nauka
i technika
Wymagania szczegółowe
Tematyka
Poprawna
odpowiedź
B
E
A
D
Zadanie 5.
Wymagania ogólne
II. Rozumienie wypo-
wiedzi.
Zdający rozumie
[…]
proste wypowiedzi
pisemne
[…].
Zadanie
5.1.
5.2.
5.3.
Wymagania szczegółowe
3.4. Zdający określa intencję
nadawcy/autora tekstu.
3.3. Zdający znajduje w tekście
określone informacje.
3.1. Zdający określa główną
myśl tekstu.
Tematyka
1.5) życie ro-
dzinne i towarzy-
skie / 1.12) nauka
i technika / 1.3)
szkoła
Poprawna
odpowiedź
C
B
A
Zadanie 6.
Wymagania ogólne
II. Rozumienie wypo-
wiedzi.
Zdający rozumie
[…]
proste wypowiedzi
pisemne
[…].
Zadanie
6.1.
6.2.
6.3.
6.4.
6.5.
3.1. Zdający określa główną
myśl tekstu.
3.3. Zdający znajduje w tekście
określone informacje.
Wymagania szczegółowe
Tematyka
Poprawna
odpowiedź
A
D
1.8) podróżowa-
nie i turystyka
C
A
B
w w w. o p e r o n . p l
2
Język angielski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i British Council
Zadanie 7.
Wymagania ogólne
II. Rozumienie wypo-
wiedzi.
Zdający rozumie
[…]
proste wypowiedzi
pisemne
[…].
Zadanie
7.1.
7.2.
7.3.
Wymagania szczegółowe
3.6. Zdający rozpoznaje związki
pomiędzy poszczególnymi czę-
ściami tekstu.
Tematyka
1.6) żywienie
/ 1.12) nauka
i technika
Poprawna
odpowiedź
E
A
C
Znajomość środków językowych
Zadanie 8.
Wymagania ogólne
I. Znajomość środ-
ków językowych.
Zdający posługuje się
w miarę rozwiniętym
zasobem środków
językowych (leksykal-
nych, gramatycznych,
ortograficznych)
[…].
Zadanie
8.1.
8.2.
8.3.
8.4.
8.5.
1. Zdający posługuje się
w miarę rozwiniętym zasobem
środków językowych (leksykal-
nych, gramatycznych, ortogra-
ficznych) […].
Wymagania szczegółowe
Tematyka
Poprawna
odpowiedź
C
A
1.8) podróżowa-
nie i turystyka
B
C
B
Zadanie 9.
Wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych.
Zdający posługuje się w miarę rozwinię-
tym zasobem środków językowych (leksy-
kalnych, gramatycznych, ortograficznych)
[…].
Zadanie
9.1.
9.2.
9.3.
9.4.
9.5.
1. Zdający posługuje się w miarę
rozwiniętym zasobem środków
językowych (leksykalnych, grama-
tycznych, ortograficznych) […].
Wymagania szczegółowe
Poprawna
odpowiedź
B
A
A
C
B
Schemat punktowania w zadaniach od 1. do 9.
1 pkt – poprawna odpowiedź
0 pkt – niepoprawna odpowiedź lub brak odpowiedzi
w w w. o p e r o n . p l
3
Język angielski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i British Council
Wypowiedź pisemna
Zadanie 10.
W schemacie oceniania zadań otwartych są prezentowane przykładowe odpowiedzi. W tego typu
zadaniach należy również uznać odpowiedzi ucznia, jeśli są inaczej sformułowane, ale ich sens
jest zgodny z podanym schematem, oraz inne poprawne odpowiedzi w nim nieprzewidziane.
W zadaniu oceniana jest umiejętność pełnego przekazania informacji określonych w polece-
niu (4 punkty), spójność i logika wypowiedzi (2 punkty), zakres środków językowych (2 punk-
ty) oraz poprawność językowa (2 punkty). Za zadanie przyznaje się maksymalnie
10 punk-
tów.
Wypowiedź powinna zawierać odniesienie do wszystkich czterech elementów wskazanych
w poleceniu oraz mieć
od 80 do 130 słów.
Sprawdza egzaminator zgodnie z kryteriami podanymi w aneksie do
Informatora o egzaminie
maturalnym z języka angielskiego od roku szkolnego 2014/2015
(www.cke.edu.pl).
Kryterium
oceniania
TREŚĆ
Zasady przyznawania
punktów
Przyznaje się 1 pkt za każdy element zgodny z poleceniem, do którego
zdający się odniósł i który rozwinął.
Nie przyznaje się punktów za pracę napisaną niesamodzielnie, nieczy-
telnie, całkowicie niezgodnie z poleceniem lub niekomunikatywnie dla
odbiorcy, np. napisaną fonetycznie.
Jeżeli wypowiedź zawiera mniej niż 60 słów, przyznaje się punkty wyłącznie
w kryterium treści, a w pozostałych kryteriach nie przyznaje się punktów.
Jeżeli w kryterium treści praca została oceniona na 1 punkt, w pozostałych
kryteriach przyznaje się tylko po 1 punkcie.
Liczba
punktów
0–4
Szczegółowe zasady przyznawania punktów za wypowiedź zostały określone w tabeli poniżej.
Do ilu elementów
zdający się odniósł?
4
3
2
1
0
Ile elementów rozwinął?
4
4 pkt
3
4 pkt
3 pkt
2
3 pkt
3 pkt
2 pkt
1
2 pkt
2 pkt
1 pkt
1 pkt
0
2 pkt
1 pkt
1 pkt
0 pkt
0 pkt
Przykładowo za wypowiedź, w której zdający odniósł się do 3 elementów, ale rozwinął tylko 1,
przyznaje się 2 punkty.
w w w. o p e r o n . p l
4
Język angielski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i British Council
Kryterium
oceniania
SPÓJNOŚĆ
I LOGIKA
WYPOWIEDZI
Zasady przyznawania
punktów
Oceniając pracę pod względem spójności i logiki wypowiedzi, bierze
się pod uwagę:
– stopień funkcjonowania tekstu jako całości dzięki jasnym powią-
zaniom (np. leksykalnym, gramatycznym) wewnątrz zdań oraz
między zdaniami lub akapitami tekstu,
– stopień klarowności wypowiedzi (np. czy nie jest jedynie zbiorem
przypadkowo zebranych myśli).
– 2 pkt – wypowiedź jest w całości lub w znacznej większości spójna
i logiczna zarówno na poziomie poszczególnych zdań, jak i całe-
go tekstu,
– 1 pkt – wypowiedź zawiera usterki w spójności/logice na poziomie
poszczególnych zdań oraz/lub całego tekstu,
– 0 pkt – wypowiedź jest w znacznej mierze niespójna/nielogiczna;
zbudowana jest z trudnych do powiązania w całość fragmentów.
Niezależnie od stopnia realizacji poszczególnych podkryteriów zda-
jący:
– otrzymuje maksymalnie 1 pkt, jeżeli w kryterium treści praca zo-
stała oceniona na 1 pkt,
– otrzymuje 0 pkt, jeżeli wypowiedź zawiera mniej niż 60 słów.
Liczba
punktów
0–2
ZAKRES
Oceniając pracę pod względem zakresu środków językowych, bierze
ŚRODKÓW
się pod uwagę zróżnicowanie środków leksykalno-gramatycznych
JĘZYKOWYCH użytych w wypowiedzi:
– 2 pkt – zadowalający zakres środków językowych – oprócz środków
językowych o wysokim stopniu pospolitości w wypowiedzi wystę-
puje kilka precyzyjnych sformułowań,
– 1 pkt – ograniczony zakres środków językowych – w wypowiedzi
użyte są głównie środki językowe o wysokim stopniu pospolitości,
– 0 pkt – bardzo ograniczony zakres środków językowych – w wypo-
wiedzi użyte są wyłącznie najprostsze środki językowe.
Niezależnie od stopnia realizacji poszczególnych podkryteriów zda-
jący:
– otrzymuje maksymalnie 1 pkt, jeżeli w kryterium treści praca zo-
stała oceniona na 1 pkt,
– otrzymuje 0 pkt, jeżeli wypowiedź zawiera mniej niż 60 słów.
POPRAWNOŚĆ Oceniając pracę pod względem poprawności środków językowych,
ŚRODKÓW
bierze się pod uwagę błędy leksykalne, ortograficzne i gramatyczne
JĘZYKOWYCH oraz ich wpływ na komunikatywność wypowiedzi:
– 2 pkt – brak błędów lub nieliczne błędy niezakłócające komunika-
cji lub sporadycznie zakłócające komunikację,
– 1 pkt – nieliczne błędy niezakłócające komunikacji lub sporadycz-
nie zakłócające komunikację lub bardzo liczne błędy niezakłócają-
ce komunikacji,
– 0 pkt – liczne błędy często zakłócające komunikację lub bardzo
liczne błędy czasami lub często zakłócające komunikację.
Niezależnie od stopnia realizacji poszczególnych podkryteriów zda-
jący:
– otrzymuje maksymalnie 1 punkt, jeżeli w kryterium treści praca
została oceniona na 1 pkt,
– otrzymuje 0 pkt, jeżeli wypowiedź zawiera mniej niż 60 słów.
0–2
0–2
w w w. o p e r o n . p l
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin