ang_LO_PP_glowny arkusz_pm_2019.pdf

(722 KB) Pobierz
Miejsce na identyfikację szkoły
ARKUSZ PRÓBNEJ MATURY
Z OPERONEM i BRiTiSh COUNCil
JĘZYK ANGiElSKi
POZiOM PODSTAWOWY
Czas pracy: 120 minut
instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 12 stron (zadania 1.–10.).
Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego
egzamin.
2. Część pierwsza arkusza, sprawdzająca rozumienie ze słuchu, będzie
trwała około 20 minut. Materiał do odsłuchania nagrany jest na płycie
CD.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym tuszem/atra-
mentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
6. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
7. Zaznaczając odpowiedzi w części karty przeznaczonej dla zdającego,
zamaluj
pola do tego przeznaczone. Błędne zaznaczenie otocz
kółkiem
i zaznacz właściwe.
8. W zadaniach 1.–9. oceniane będą tylko odpowiedzi zaznaczone na
karcie odpowiedzi znajdującej się na końcu arkusza.
LISTOPAD
2019
Życzymy powodzenia!
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
50 punktów.
Wpisuje zdający przed rozpoczęciem pracy
PESEL ZDAJĄCEGO
KOD
ZDAJĄCEGO
Arkusz opracowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON. Arkusze Próbnej Matury z j. angielskiego były dodatkowo
konsultowane przez ekspertów British Council, patrona merytorycznego akcji.
Kopiowanie w całości lub we fragmentach bez zgody wydawcy zabronione.
Język angielski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i British Council
Zadanie 1. (0–5)
Usłyszysz dwukrotnie wywiad na temat ciekawej techniki organizacji czasu. Zaznacz znakiem
X, które zdania są zgodne z treścią nagrania (T – True), a które nie (F – False).
T
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
1.5.
Peter invented a system which helps you learn.
A 5-minute break is called a “Pomodoro”.
Peter recommends doing some exercise during the break.
Peter uses the timer on his phone.
You can take more than one short break while studying.
F
Zadanie 2. (0–4)
Usłyszysz dwukrotnie cztery wypowiedzi dotyczące prima aprilis. Do każdej wypowiedzi (2.1.–
2.4.) dopasuj właściwe zdanie (A–E). Wpisz rozwiązania do tabeli.
Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi.
This person
A.
tells a story about a joke that he/she played on somebody.
B.
gives reasons why he/she enjoys April Fool’s Day.
C.
changed his/her opinion about April Fool’s Day.
D.
explains how one joke was broadcast to the whole nation.
E.
was annoyed by an April Fool’s joke.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2
Język angielski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i British Council
Zadanie 3. (0–6)
Usłyszysz dwukrotnie sześć tekstów. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną
z  treścią nagrania. Zakreśl literę A, B lub C.
Tekst 1.
3.1. Which is true about the thing the woman’s eating?
A.
It’s unusually sweet.
B.
It tastes best without jam.
C.
It’s popular in Great Britain.
Tekst 2.
3.2. The man is talking about an app which is useful
A.
also for people who don’t have much free time.
B.
only if you want to practice your writing.
C.
especially for English teachers.
Tekst 3.
3.3. The man’s instructor advises him to
A.
drive a bit faster.
B.
learn some road rules.
C.
practice on the countryside roads.
Tekst 4.
3.4. What does the boy like best in his new school?
A.
the breakfast break.
B.
the clothes he can wear.
C.
the time when lessons start.
Tekst 5.
3.5. The girl
A.
recommends an online game.
B.
explains something to the boy.
C.
asks the boy to help her with something.
Tekst 6.
3.6. The coach says that the students will play a game which
A.
they’ve already played before.
B.
needs just one team of seven players.
C.
will be shorter than it’s supposed to be.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA ZADAŃ OD 1. DO 3. NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
3
Język angielski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i British Council
Zadanie 4. (0–4)
Przeczytaj tekst. Dobierz właściwy nagłówek (A–F) do każdej części tekstu (4.1.–4.4.).
Wpisz odpowiednią literę w każdą kratkę.
Uwaga: dwa nagłówki zostały podane dodatkowo i nie pasują do żadnej części tekstu.
A.
SHARING THE SAME PASSION
B.
A CHEAP ALTERNATIVE TO VIDEOS
C.
THE ONLY GOOD TOPIC FOR A BLOG
D.
A WAY TO CHECK YOUR LANGUAGE PROGRESS
E.
A SOLUTION FOR THOSE WHO WANT TO STAY ANONYMOUS
F.
THE WAYS IN WHICH YOUTUBE IS BETTER THAN BLOGGING
REASONS TO START BlOGGiNG
I started to write my own blog when I was 16 years old. Now I am 22 and I’m still writing it. If you’re
undecided whether you should or shouldn’t write a blog, here are some reasons why I think it’s
a fun thing to do.
4.1.
I actually started with YouTube before I started blogging. However, blogging is better than
YouTube because you don’t have to have a camera, a microphone or special software on your
laptop. There are a lot of extra costs that go behind making YouTube videos. With blogging,
you can sign up for free and all you really need is good internet connection to upload your blog.
4.2.
Also, if you are camera shy or you just don’t want to be recognised, it’s absolutely possible with
blogging: you don’t have to show your face, you don’t have to even include your name in what
you write. Blogging is a perfect way to become popular on the Internet and maintain your
privacy at the same time.
4.3.
Blogging allows you to get in contact with people who are interested in the same topics as you
are. So, whether that’s cooking, travelling or video games… if you start to write a blog about
something and people who are interested in those topics start to follow it, then you can start
up some great discussions about the things that interest you.
4.4.
Finally, blogging is a great way to practise your writing, especially if you write a blog in the
language that you’re learning. Once it attracts native speakers, they’ll surely help correct any
mistakes you’re making. It’s also really nice to look back and see how much you learnt during,
let’s say, two or three years.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
4
Język angielski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i British Council
Zadanie 5. (0–3)
Przeczytaj trzy teksty na temat czytania. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną
z treścią tekstu. Zakreśl literę A, B albo C.
Tekst 1.
READiNG iN A FOREiGN lANGUAGE
Reading in a foreign language is one of the best ways to learn vocabulary and grammar. How
should you start? Firstly – don’t be too ambitious. Avoid classics and start with more modern
books as the language will be easier to understand. Also, don’t be afraid to try out children’s
books, just to help you get started. Secondly, read something you enjoy! If you like science
fiction, read a science fiction novel. You’re more likely to pick up a book if you’re actually
interested in the plot.
5.1. The author of this text
A.
explains how he/she started reading in a foreign language.
B.
recommends a certain book to read in a foreign language.
C.
gives advice on reading books in a foreign language.
Tekst 2.
I bought this e-book reader as a present for my girlfriend. When she started using it she told me
she had trouble seeing the words in the dark. I tried to fix that but it turned out that this e-book
reader doesn’t have a backlight at all! So, you can’t read e-books at night. I’m very disappointed.
I bought it from an online shop and the product description says nothing about it not having
a backlight! I didn’t spend much on it but it’s still a waste of money because my girlfriend reads
only in the evenings.
5.2. Which is true about the e-book reader?
A.
It was a very expensive product.
B.
It doesn’t have one important feature.
C.
The author of the text bought it for himself.
Tekst 3.
“What’s this?” said Aunt Elizabeth suddenly, pausing for a moment in her packing. Emily
looked up and saw that she had her old diary in her hands and that she was opening it! “You
mustn’t read that, Aunt Elizabeth,” Emily shouted, “that’s mine – my own private property.”
“Hold on!” said Aunt Elizabeth, looking at her, “I have a right to read your diary. Don’t hide
anything from me. You have something there that you are ashamed of and I’m going to see it!”
adapted from “Emily of New Moon” by L.M. Montgomery
5.3. The text is about
A.
a disagreement between Emily and her aunt.
B.
Aunt Elizabeth’s secret diary.
C.
a diary that Emily has found.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin