Ekonomia dla bystrzakow Wydanie III.pdf

(2657 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Economics For Dummies, 3rd Edition
Tłumaczenie: Arkadiusz Romanek
ISBN: 978-83-283-5251-3
Original English language edition Copyright © 2018 by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey
All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part in any form.
This translation published by arrangement with John Wiley & Sons, Inc.
Oryginalne angielskie wydanie Copyright © 2018 by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey
Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie,
zarezerwowane. Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z John Wiley & Sons, Inc.
Translation copyright © 2020 by Helion SA
Wiley, the Wiley Publishing Logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, the Dummies Man logo,
Dummies.com, Making Everything Easier and related trade dress are trademarks or registered
trademarks of John Wiley and Sons, Inc. and/or its affiliates in the United States and/or
other countries. Used by permission.
Wiley, the Wiley Publishing Logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, the Dummies Man logo,
Dummies.com, Making Everything Easier i związana z tym szata graficzna są markami
handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub firm stowarzyszonych w Stanach Zjednoczonych
i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji
w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także
kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich
niniejszej publikacji.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne i rzetelne.
Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą również żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Fotografia na okładce: © af_istocker / iStockphoto
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/ekoby3
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl
WWW:
http://dlabystrzakow.pl
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
O autorze ..........................................................................17
Podzi kowania od autora ...............................................19
Wst p .................................................................................21
O ksi ce .................................................................................................................... 22
Naiwne za o enia ...................................................................................................... 23
Ikony u yte w ksi ce ............................................................................................... 24
Nie tylko ksi ka ....................................................................................................... 24
Co dalej? .................................................................................................................... 24
CZ
I: EKONOMIA — NAUKA O TYM,
JAK LUDZIE RADZ SOBIE Z NIEDOBOREM .............................. 25
ROZDZIA 1:
Czym zajmuje si ekonomia
i dlaczego powinno nas to obchodzi ............................27
Krótkie rozwa ania o historii ekonomii ................................................................. 28
Rozwa ania o tym, jak wredne, brutalne
i krótkie by o dawniej ludzkie ycie ............................................................... 28
Instytucje, które odpowiadaj za wzrost standardu ycia ............................. 29
Patrz c w przysz o ........................................................................................... 30
Ekonomia jako nauka o niedoborze ....................................................................... 31
Odes anie makroekonomii i mikroekonomii do przeciwnych naro ników ....... 31
Z bliska i osobi cie — mikroekonomia ............................................................. 32
Z oddalenia i ca o ciowo — makroekonomia ................................................. 35
Zrozumie , w jaki sposób ekonomi ci wykorzystuj wykresy i modele ............. 37
Twój pierwszy model: krzywa popytu .............................................................. 38
Rysowanie w asnej krzywej popytu .................................................................. 40
Spis tre ci
Kup książkę
5
Poleć książkę
ROZDZIA 2:
Lody czy ciastka?
— analiza wyborów konsumenckich .............................43
Rozwa ania o modelu ludzkich zachowa ............................................................ 44
D enie jednostek do szcz cia .............................................................................. 45
Wykorzystanie u yteczno ci do pomiaru poziomu szcz cia ....................... 45
Wp yw zachowa altruistycznych ..................................................................... 46
W asny interes mo e prowadzi do wspólnego dobra .................................. 46
Nie mo esz mie wszystkiego — analiza ogranicze ........................................... 47
Limit zasobów ..................................................................................................... 47
Ograniczenia technologiczne ............................................................................ 48
Ograniczenia czasowe ........................................................................................ 48
Koszt utraconych korzy ci — nieuniknione ograniczenie .............................. 49
Podejmowanie decyzji — czego potrzebujesz? Ile chcesz? ................................. 50
Analiza ogranicze i niedoskona o ci ekonomicznego modelu wyboru ........... 51
Zrozumienie procesu decyzyjnego w sytuacji braku pe nej wiedzy ............. 52
Racjonalno w obliczu nieracjonalno ci ......................................................... 53
ROZDZIA 3:
Produkcja dóbr dla maksymalizacji poczucia
zadowolenia z ycia .........................................................57
Okre lenie mo liwo ci produkcyjnych ................................................................... 58
Klasyfikacja zasobów .......................................................................................... 59
Kilka s ów wyja nienia na temat kapita u ludzkiego ...................................... 60
Im wi cej, tym gorzej — malej ce korzy ci ..................................................... 60
Troch tu, troch tam — alokacja zasobów .................................................... 61
Graficzna prezentacja mo liwo ci produkcyjnych .......................................... 62
Interpretacja kszta tu wykresu .......................................................................... 64
Ocena efektywno ci ........................................................................................... 65
Poprawa efektów pracy dzi ki lepszej technologii ......................................... 66
Decyzja o rodzaju produkcji .................................................................................... 67
Ocena wad i zalet systemu wolnorynkowego oraz interwencjonizmu ........ 68
Magia rynków — automatyczna alokacja zasobów ........................................ 69
Wady systemu wolnorynkowego ...................................................................... 72
G os za gospodark mieszan .......................................................................... 74
Pobudzanie bada nad nowymi technologiami i promowanie innowacji ......... 77
6
Kup książkę
Ekonomia dla bystrzaków
Poleć książkę
CZ
II: MIKROEKONOMIA — NAUKA O ZACHOWANIACH
KONSUMENTÓW I PRZEDSI BIORSTW ..................................... 81
ROZDZIA 4:
Poda i popyt atwo i przyjemnie ...................................83
Istota popytu ............................................................................................................. 84
Ceny i inne czynniki: co wp ywa na krzyw popytu ........................................ 85
Wykres krzywej popytu ...................................................................................... 86
Koszty utraconych korzy ci — wygl d krzywej popytu .................................. 88
Elastyczno cenowa popytu ............................................................................. 89
O poda y s ów kilka .................................................................................................. 91
Ilustracja krzywej poda y ................................................................................... 91
Elastyczno a skrajne przypadki poda y ........................................................ 95
Interakcja poda y i popytu w poszukiwaniu równowagi rynkowej .................... 96
Poszukiwanie równowagi rynkowej ................................................................. 96
Stabilno równowagi rynkowej ....................................................................... 98
Dostosowywanie si do nowych poziomów równowagi,
gdy zmienia si poda lub popyt .................................................................100
Wprowadzanie utrudnie dla równowagi rynkowej ..........................................102
Wprowadzenie pu apu cenowego ..................................................................103
Wprowadzenie ceny minimalnej ....................................................................105
ROZDZIA 5:
Homo economicus
— wiadomy konsument
maksymalizuj cy u yteczno .....................................109
U yteczno — uniwersalna skala pomiaru szcz liwo ci ................................110
Im wi cej, tym mniej — malej ca u yteczno kra cowa .................................112
Wybór mi dzy wieloma mo liwo ciami
w sytuacji dysponowania ograniczonym bud etem .......................................114
Jak najwi cej u yteczno ci (kra cowej) ..........................................................115
Alokacja pieni dzy mi dzy dwa dobra
w celu maksymalizacji u yteczno ci ca kowitej ..........................................117
Wyrównywanie u yteczno ci kra cowej nabytej
za jednostk pieni dza dla wszystkich produktów i us ug .......................119
Wyprowadzanie krzywych popytu z malej cej u yteczno ci kra cowej ..........122
Wp yw zmian cen na wielko popytu ...........................................................123
Wykres zmian cen i ilo ci w celu stworzenia krzywej popytu ......................124
Spis tre ci
Kup książkę
7
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin