Pub.pdf

(55 KB) Pobierz
czas
na
biznes
pub
Deszczowa i ponura aura za oknami, a w
środku
gwarno, leniwie i rodzinnie. Barman, z którym
klienci są na „ty”, biegające wokół stolików dzieci
i weekendowy wieczór spędzony w gronie rodziny
czy przyjaciół, oraz prawie wszyscy znajomi
sąsiedzi przy stolikach obok. To obrazki znane
głównie z angielskich czy irlandzkich filmów. Choć
pub dla przeciętnego Polaka nie jest miejscem
tak ważnym jak dla przeciętnego Brytyjczyka czy
nawet Niemca, Austriaka lub Czecha, to z roku
na rok lokale te odwiedza coraz więcej gości.
Wiąże się to z coraz lepszą
świadomością
picia
dobrego gatunkowo piwa, które staje się tłem
rozmów i spotkań z przyjaciółmi, a nie tylko
towarzyszem samotnych wieczorów spędzoych
przed telewizorem.
Sprawdzimy, czy tendencje na rynku piwnym sprzyjają uruchomieniu wła-
snego pubu i jakie kryteria trzeba będzie spełnić, by odniósł on sukces.
Charakterystyka rynku
Statystyczny Polak wypija rocznie ok. 90 litrów piwa. W ciągu kolejnych
dwóch lat wynik ten może wzrosnąć do 94-95 litrów. Jesteśmy piwną po-
tęgą europejską, zaraz za Czechami i Niemcami. Jako jeden z ulubionych
trunek ten wymienia ok. 65% dorosłych Polaków. Piwo pite jest najczę-
ściej
w domu – 72%, spożycie w pubach i restauracjach wybiera ok. 21%,
zaś w pozostałych miejscach, takich jak imprezy plenerowe czy sportowe,
2
czas
na
biznes
pub
ok. 6%. 98% sprzedawanego i serwowanego piwa pochodzi z produkcji krajo-
wej. Choć spożycie tego alkoholu nad Wisłą rośnie, to wciąż jeszcze tak cha-
rakterystyczna dla krajów, które gonimy, tzw. kultura picia, jest we wcze-
snej fazie rozwoju. Dowodem na to są różnice w popularności pubów, które
na stałe wpisały się w tryb
życia
naszych europejskich sąsiadów, u nas zaś
wybierane są sporadycznie.
Różnice widać także w grupie wiekowej konsumentów pubów. O ile gośćmi
lokali zagranicznych są wielopokoleniowe rodziny, to krajowe puby odwie-
dzają głównie osoby z przedziału 20-35 lat. W większych miastach puby
popularne są szczególnie wśród studiującej młodzieży.
W Polsce pije się przede wszystkim piwo jasne pełne. Preferuje je aż 75% kon-
sumentów. Dużą popularnością cieszą się także piwa mocne – ok. 20%. Pozo-
stała część rynku należy do piw specjalnych – ok. 4%. Choć segment ten jest
najmniejszy, to z roku na rok zyskuje coraz większą liczbę miłośników. Klienci
coraz chętniej sięgają po piwa smakowe, ciemne, niepasteryzowane itp.
W ostatnim czasie na rynku można zauważyć bardzo ciekawy trend zwią-
zany ze spadkiem obrotów największych koncernów browarniczych. Kon-
sumenci stają się coraz bardziej
świadomi
i po latach fascynacji wielkimi,
globalnymi markami zaczynają na nowo odkrywać smak prawdziwego
piwa – a te, jak twierdzą znawcy, produkują tylko małe, regionalne browa-
ry i browary restauracyjne. Dlatego też w ostatnich latach zyskują one na
znaczeniu, a sprzedaż piw niepasteryzowanych i „żywych” rośnie w naj-
większym tempie. Klienci znudzeni powtarzalnością i podobnym smakiem
piw z największych w Polsce browarów zwracają się ku trunkom warzonym
tradycyjnymi metodami. Dlatego też mali producenci piwa, którym udało
się przetrwać lata słabej sprzedaży, teraz odnotowują rekordowe wzrosty
3
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin