Mistrz coachingu Podrecznik dla menedzerow HR owcow i trenerow.pdf
(
272 KB
)
Pobierz
Mistrz coachingu.
Podrêcznik dla mened¿erów,
HR-owców i trenerów
Autor: Angus McLeod
T³umaczenie: Magda Witkowska
ISBN: 978-83-246-1261-1
Tytu³ orygina³u:
Performance Coaching:
The Handbook for Managers,
H.R. Professionals and Coaches
Format: A5, stron: oko³o 295
Coaching bez tajemnic
•
Niezbêdne narzêdzia skutecznego trenera
•
Kluczowe zagadnienia psychologiczne
•
Praktyka na sto sposobów
Zadaniem dobrego trenera jest motywowaæ, inspirowaæ i wskazywaæ nowe
perspektywy. Efektem jego pracy jest tak skuteczne dotarcie do podopiecznych, by
sami odnajdowali w sobie inspiracjê i dostrzegali w³asne mo¿liwoœci. Bez wzglêdu na to,
czy szkolenie dotyczy technik komunikacji, zasad przywództwa, pracy w grupie, czy
wyst¹pieñ publicznych, najistotniejsze jest zawsze dobranie metody pozwalaj¹cej
uzyskaæ wyniki najbli¿sze perfekcji.
Poszukuj¹c z³otego œrodka, Angus McLeod przestudiowa³ wszystkie dostêpne metody
coachingu, wybra³ ich najlepsze elementy i na tej podstawie stworzy³ jedn¹, spójn¹
koncepcjê. Jej najsilniejszym punktem jest osoba trenera. Tak, to w³aœnie od Ciebie,
Twojego potencja³u, pomys³owoœci i otwartoœci zale¿y rozwój ludzi, którymi siê
opiekujesz. To dziêki Tobie zdobywaj¹ oni nowe umiejêtnoœci, odnosz¹ sukcesy w ¿yciu
zawodowym, s¹ równie¿ gotowi na pozytywne zmiany na niwie ¿ycia osobistego.
Holistyczna metoda coachingowa
•
Informacja, komunikacja i metody porozumiewania siê.
•
Rozwi¹zywanie konfliktów i roz³adowywanie napiêæ.
•
Pytania, wizualizacje, totemy, symbole i metafory.
•
Pu³apki coachingu, zasady postêpowania i unikanie b³êdów.
Ksi¹¿ka zawiera s³owniczek najwa¿niejszych pojêæ zwi¹zanych z coachingiem
Spis treści
Podziękowania ......................................................................................................... 9
Wstęp ...................................................................................................................... 13
Rozdział 1.
Wprowadzenie ................................................................................... 17
Źródła
inspiracji .................................................................................. 20
Definiowanie coachingu ..................................................................... 21
Instrumenty zasadnicze każdego trenera .......................................... 22
Definicje coachingu ............................................................................ 27
Rozdział 2.
Podstawowe problemy coachingu — nowe umiejętności ............. 29
Komunikacja ....................................................................................... 29
Kto tu rządzi? ...................................................................................... 39
Informacja zwrotna ............................................................................. 46
Prezentacja .......................................................................................... 52
Konflikt interpersonalny .................................................................... 69
W
ślepym
zaułku ................................................................................ 89
Konflikty wewnętrzne ........................................................................ 96
Oddziaływanie .................................................................................. 116
Rozdział 3.
Czynniki wywołujące zmiany ......................................................... 125
Dialog wewnętrzny i samoocena ..................................................... 126
Emocje .............................................................................................. 133
Autentyzm ......................................................................................... 148
Negatywizm ...................................................................................... 153
Przekonania ograniczające i reguły postępowania z nimi .............. 157
Brak motywacji do dokonywania zmian .......................................... 159
Hierarchia poziomów logicznych .................................................... 159
Pokonywanie kolejnych poziomów logicznych ............................... 163
Motywacja ......................................................................................... 174
Rozdział 4.
Coaching w praktyce — zagadnienia organizacyjne ................... 195
Coaching dorywczy .......................................................................... 195
Outsourcing trenerów — za i przeciw ............................................ 196
Coaching prowadzony z wewnątrz .................................................. 198
Przed kim odpowiada trener? .......................................................... 199
Jak przekonać podwładnych do coachingu? ................................... 200
Podopieczny powinien wiedzieć z wyprzedzeniem,
czego może się spodziewać .............................................................. 201
Mistrz coachingu. Podręcznik dla menedżerów, HR-owców i trenerów
Pierwsze spotkanie — przygotowanie do pracy ............................. 202
Wprowadzenie i omówienie oczekiwań .......................................... 203
Sesje coachingowe — zagadnienia natury logistycznej ................. 205
Zachowanie trenera w trakcie sesji coachingowej .......................... 206
Neutralność ....................................................................................... 208
Wyrażanie empatii i współczucia .................................................... 210
Stymulowanie i kierowanie .............................................................. 212
Oddychanie ....................................................................................... 213
Całkowita uwaga ............................................................................... 213
Zmysły ............................................................................................... 214
Instynkt ............................................................................................. 215
Odzwierciedlanie problemów i języka ............................................ 216
Kończenie sesji ................................................................................. 216
Praca, jaką podopieczny wykonuje poza sesją ................................ 217
Praca, jaką trener wykonuje po odbyciu sesji ................................. 218
Rozdział 5.
Modele rozwojowe ........................................................................... 219
Elastyczność doboru metod coachingowych w organizacjach ....... 220
Czysty język ...................................................................................... 221
Modelowanie symboliczne ............................................................... 222
Trans .................................................................................................. 223
Coaching konwersacyjny .................................................................. 224
Coaching prowokatywny .................................................................. 226
Metoda coachingowa STEPPPA ..................................................... 229
Uwagi na temat narzędzi profilowania osobowości ........................ 233
Preferencje w myśleniu — filtry broniące nas przed
światem
...... 234
Rozdział 6.
Rozwój trenera ................................................................................. 247
Nastawienie trenera ......................................................................... 247
Coaching a koncepcja wewnętrznej gry .......................................... 248
Nastawienie ....................................................................................... 250
Podstawowe wartości i przekonania ................................................ 251
Przywództwo usługujące .................................................................. 253
Zaklinanie ludzi ................................................................................ 253
Stwarzanie odpowiednich warunków .............................................. 255
Coaching prowadzony w grupach ................................................... 256
Autocoaching .................................................................................... 258
Trener w roli podopiecznego i obserwatora ................................... 259
Zmiana parametrów coachingowych ............................................... 260
Dwóch na jednego ............................................................................ 261
Warsztaty ........................................................................................... 263
Inspiracja ........................................................................................... 264
Oferta akademicka ............................................................................ 265
6
Spis treści
Rozdział 7.
Pozostałe narzędzia i rodzaje interwencji coachingowych ......... 267
Pytania ............................................................................................... 267
Pytania bezkontekstowe ................................................................... 269
Wirtualna oś czasu ............................................................................ 272
Metafory i symbole ........................................................................... 273
Opowiadanie historii ........................................................................ 276
Rozdział 8.
Coaching — pułapki i metody ich unikania ................................. 283
Projekcja psychologiczna ................................................................. 284
Kontrprzeniesienie i inspiracja ........................................................ 285
Dystans .............................................................................................. 287
Interpretacja ..................................................................................... 288
Przeniesienie ..................................................................................... 291
Zainteresowanie trenerem ............................................................... 293
Inne zagadnienia związane z dynamiką procesu coachingu .......... 296
Etyka ................................................................................................. 297
Dobry początek ................................................................................. 298
Kończenie sesji w odpowiednim momencie ................................... 299
Rozdział 9.
Mentoring i e-mentoring ................................................................ 301
Mentoring ......................................................................................... 301
E-mentoring ...................................................................................... 305
Słowniczek najważniejszych pojęć związanych z coachingiem ...................... 309
Dodatek A
Krótka historia coachingu ................................................................ 323
Dodatek B
Światopogląd
podopiecznego trenera ............................................. 327
Dodatek C
Opinie użytkowników programu Ask Max ...................................... 331
Dodatek D
Kodeks etyczny i metodologia e-mentoringu ................................. 333
Dodatek E
Przykładowy kwestionariusz e-mentora .......................................... 339
Dodatek F
Zasoby internetowe .......................................................................... 343
Bibliografia ........................................................................................................... 347
O autorze .............................................................................................................. 351
Skorowidze ........................................................................................................... 353
1. Wskazówki językowe ........................................................................................ 353
2. Narzędzia .......................................................................................................... 355
3. Skorowidz .......................................................................................................... 357
7
Wprowadzenie
Definiowanie coachingu
Niewielu osobom udało się poprawnie zdefiniować coaching. Na rynku
funkcjonuje bardzo wiele różnych odmian i technik coachingu. Czasami po-
szczególne metody różnią się od siebie bardzo wyraźnie. Można się również
przekonać,
że
niektórzy trenerzy pracują zawsze w jeden określony sposób,
a inni — na przykład ja — stosują mnóstwo metod i technik. Można wyróż-
nić różne typy trenerów: trenerów prowokujących, trenerów stosujących
metodę analizy transakcyjnej, trenerów
życiowych,
trenerów zajmujących
się inteligencją emocjonalną… Jak dokonać sensownego wyboru spośród
tylu opcji? Mam nadzieję,
że
niniejsza książka okaże się w tym pomocna.
Chciałbym rozpocząć od przedstawienia elementów najważniejszych, sta-
nowiących podstawę skutecznego stosowania wszystkich metod coachin-
gu. Istnieje pokusa, by sądzić,
że
stosowanie takiego czy innego zestawu
narzędzi coachingowych, występującego pod atrakcyjną nazwą, pozwoli od
razu stać się trenerem. Niestety, nie jest to prawda. Stanowczo trzeba pod-
kreślić,
że
jeżeli trener nie będzie miał odpowiedniego nastawienia i kom-
petencji lingwistycznych, skuteczność dowolnych narzędzi będzie bardzo
ograniczona.
Niezależnie od tego, jaką odmianę coachingu wybierze trener, zawsze sto-
suje dwa lub trzy instrumenty zasadnicze coachingu. Tylko w ten sposób
może osiągnąć założone cele. Uważam za w pełni uzasadnione, byśmy my
także zaczęli od omówienia tych instrumentów.
21
Plik z chomika:
rerakosi
Inne pliki z tego folderu:
Nawigator Modelu Biznesowego 55 modeli ktore zrewolucjonizuja Twoj biznes.pdf
(1014 KB)
BEZPIECZEnSTWO USlUG W MIeDZYNARODOWYM TRANSPORCIE LOTNICZYM PRZEWOZoW PASAzERSKICH.pdf
(8335 KB)
17 smiertelnych bledow szefa Wydanie II rozszerzone(1).pdf
(333 KB)
17 smiertelnych bledow szefa.pdf
(248 KB)
17 smiertelnych bledow szefa Wydanie III rozszerzone(1).pdf
(896 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
50 zadań i zagadek szachowych
Access
Acrobat
Administracja
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin