Atlas strategiczny Inspiracje dla menedzera(1).pdf
(
393 KB
)
Pobierz
Atlas strategiczny.
Inspiracje dla menedżera
Autor: Marek Staniszewski
ISBN: 978-83-246-0484-5
Format: A5, stron: 112
Sztuka myœlenia strategicznego
•
teorie
•
rysunki
•
narzêdzia
•
inspiracje
•
rozwi¹zania
•
niespodzianki
Twój atlas strategiczny. Legenda
Inspiracja
Zafascynowany ideami myœlenia lateralnego Edwarda de Bono autor stworzy³ ksi¹¿kê
niezwyk³¹ — przejrzyst¹, inspiruj¹c¹ i ca³kowicie hipnotyzuj¹c¹. Zamiast tworzyæ kolejne
opas³e tomiszcze na temat strategii marketingowych i reklamowych, postanowi³ napisaæ
i narysowaæ atlas strategii kreatywnych.
Teoria
Strategia we wspó³czesnym rozumieniu jest odpowiednim doborem œrodków i metod dla
osi¹gniêcia za³o¿onego celu. To dziœ jedno z kluczowych pojêæ wszêdzie tam, gdzie istotna
jest skutecznoœæ prowadzonych dzia³añ — poczynaj¹c od polityki, na marketingu koñcz¹c.
Technika
Kolejne strony wype³niaj¹ sugestywne przyk³ady z fizyki, biologii, kodeksu bushido i wielu
innych dziedzin, dyscyplin lub œwiatopogl¹dów, dalekich na pozór od strategii
marketingowych, jednak doskonale wyra¿aj¹cych strukturê omawianego zagadnienia
strategicznego.
Agenda
Drogi Czytelniku, to ksi¹¿ka, która powsta³a tylko i wy³¹cznie po to, by s³u¿yæ Ci w Twojej
codziennej pracy, kierowaæ Twoje myœli w stronê niezwyk³ych rozwi¹zañ, inspirowaæ,
gdy potrzeba Ci natchnienia i wytchnienia.
Mo¿e
Mo¿e nawet rozmyœlaj¹c nad jednym z modeli, przyœniesz na chwilê nad klawiatur¹
laptopa i znajdziesz rozwi¹zanie problemu, który Ciê drêczy?
Spis tre
ś
ci
ZA MIAST WSTĘPU ................................................ 11
ROZDZIA
Ł
1. O ISTOCIE STRATEGII ....................... 15
Pochodzenie strategii ........................................................... 15
Mapa terenu ......................................................................... 18
Czas, w jakim działasz .......................................................... 28
Układ sił ............................................................................... 30
Sytuacje symetryczne ....................................................... 30
Strategie niesymetryczne ................................................. 39
Stabilność czy jej brak? ......................................................... 50
Wzrost czy ruch? .................................................................. 52
Ewolucja czy rewolucja? ........................................................ 53
Może jesteś falą? ................................................................... 55
Pożytki z pływania
żabką
...................................................... 58
Pokonywanie przeszkód ....................................................... 60
Zderzenie centralne ......................................................... 60
Rykoszet ......................................................................... 61
Ominięcie ........................................................................ 62
Dyfrakcja ......................................................................... 64
Refrakcja ......................................................................... 65
Osoba stratega ..................................................................... 66
ATLAS STRATEGICZNY. INSPIRACJE DLA MENED
Ż
ERA
ROZDZIA
Ł
2. STRATEGIE KREATYWNE .................... 69
Czym jest kreatywność? ....................................................... 69
Wielka opowieść .................................................................. 71
Chronologia zdarzeń ............................................................ 72
Dla wyjątkowych ludzi .......................................................... 74
Kiedy wada staje się zaletą .................................................... 75
Czy nie tego właśnie szukałeś? .............................................. 76
Tylko popatrz, co nas wspiera .............................................. 76
Jak wiele mógłbyś stracić ...................................................... 77
Ty masz problem — my mamy rozwiązanie ........................... 78
To musi być X! ..................................................................... 78
Tylko popatrz, jak to działa .................................................. 79
Wiesz, jak bardzo się staramy? .............................................. 80
Niemożliwe? Nie dla nas ....................................................... 81
Razem możemy wszystko ..................................................... 82
Oni już to mają. Dołącz do szczęśliwych ............................... 83
Dzięki nam możesz dużo więcej ............................................ 83
Spójrz na to z innej perspektywy .......................................... 84
Idealne dopasowanie ............................................................ 85
Poczuj się wolny ................................................................... 85
Inni są ułomni i nigdy Ci tego nie dadzą ................................. 86
ROZDZIA
Ł
3. CZYNNIKI SKUTECZNOŚCI
W POLSKIEJ REKLAMIE ........................................... 89
Wielkie wyzwania i realistyczne cele ..................................... 90
Pełne zrozumienie konsumenta ............................................. 92
Odwołanie się do cenionych wartości ................................... 95
Pozytywna tonalność ............................................................ 96
Mocne wsparcie obietnicy ..................................................... 97
Forma reklamy ..................................................................... 98
NOTA BIBLIOGRAFICZNA .................................... 101
SKOROWIDZ ...................................................... 103
8
ROZDZIA
Ł
1
O is t o c ie
str at eg i i
Pochodzenie strategii
Strategia to słowo dziś bardzo wieloznaczne, ale samo pojęcie wywo-
dzi się z wojskowości. Strategos (στρατηγός — gr.
strategos)
było grec-
kim słowem oznaczającym dowódcę, wodza, generała (od
stratos
—
obóz, armia, wojsko, oraz
agein
— prowadzić). Strategia była więc
pierwotnie pewną ideą prowadzenia walki w celu odniesienia
zwycięstwa, a strateg (strategos) tym, który prowadził wojsko. Ary-
stoteles używał terminu
strategike
dla określenia sztuki dowodze-
nia. Rzymianie zaś słowem tym oznaczali tereny znajdujące się pod
komendą
strategusa. Stratagema
(łac.) oznaczała zaś wojenny fortel
albo podstęp.
Pojęcie „strategia” nabrało ostrości za sprawą pruskiego generała
Carla von Clausewitza oraz jego nieukończonego dzieła na temat
teorii wojskowości (Vom
Kriege
—
O wojnie;
1832). Clausewitz do-
konał znaczącego rozróżnienia pomiędzy taktyką, czyli planowaniem
ATLAS STRATEGICZNY. INSPIRACJE DLA MENED
Ż
ERA
wykorzystania sił w prowadzeniu pojedynczych bitew, a strategią,
czyli takim wykorzystaniem poszczególnych bitew, by dzięki nim wy-
grać wojnę.
Dziś, mówiąc najogólniej, strategia rozumiana jest jako dobór
środków
i metod do osiągnięcia założonego celu. Każda dziedzina,
w której istotna jest skuteczność prowadzonych działań, używa swo-
ich strategii. Tak jest w polityce,
życiu
kulturalnym, w sztuce czy
biologii. Zachowania organizmów
żywych
są dobrym przykładem
wielu strategii pozwalających na przetrwanie czy adaptację.
Moje rozumienie strategii jest także bardzo ogólne. Zakładam,
że
o strategii można mówić wtedy, kiedy w myśleniu chcemy połą-
czyć pięć warunków:
•
cele,
•
działania,
•
zasoby,
•
czas,
•
efektywność.
Inspiracji do myślenia strategicznego poszukuję zatem wszędzie
tam, gdzie rozważane są relacje pomiędzy tymi elementami. Jedną
z ciekawszych inspiracji wydaje mi się teoria polskiego filozofa Tade-
usza Kotarbińskiego, pioniera
prakseologii,
czyli teorii sprawnego
działania. Kotarbiński przyjmował,
że
efektywne (sprawne) działanie
jest przede wszystkim działaniem celowym — cele osiągamy w nim
dzięki przemyślanemu, racjonalnemu postępowaniu, a nie w wyni-
ku czystego przypadku. Ponieważ są to „działania”, więc odbywać
się będą w czasie, a wykonując je, wykorzystywać będziemy posia-
dane zasoby i energię. Użytkując zasoby, wszystkie wysiłki kieruje-
my na osiągnięcie założonego celu.
Kotarbiński określa też sprawne działania jako ekonomiczne,
przez co rozumie ekonomię w postaci oszczędności lub wydajności.
Ekonomia działań efektywnych może się przejawiać na dwa sposoby:
16
Plik z chomika:
rerakosi
Inne pliki z tego folderu:
Komunikacja w gospodarce XX wieku Coaching Transport Bezpieczenstwo red Waldemar Jagodzinski Marcin Krol Anna Nurzynska.pdf
(8479 KB)
100 najlepszych ksiazek biznesowych Poznaj niezbedny kanon.pdf
(435 KB)
Big data nauka o danych i AI bez tajemnic Podejmuj lepsze decyzje i rozwijaj swoj biznes(1).pdf
(2272 KB)
13 wykladow z logistyki(1).pdf
(731 KB)
AI dla ludzi i firmy Potencjal sztucznej inteligencji w biznesie.pdf
(1522 KB)
Inne foldery tego chomika:
!fajne programy
3ds max
50 zadań i zagadek szachowych
Access
Acrobat
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin