Zasoby ludzkie planowanie i zarzadzanie.pdf

(644 KB) Pobierz
Tytu³: Zasoby ludzkie — planowanie i zarz¹dzanie
Autor: Agnieszka Dejnaka
ISBN: 83-7361-058-8
Liczba stron: 184
Jak zatrudniaæ w³a ciwych pracowników w firmie?
Jak oddzia³ywaæ na pracownika, aby sta³ siê lojalny wobec firmy?
Jak motywowaæ pracownika i doskonaliæ jego umiejêtno ci?
Jak zatrzymaæ najlepszych a pozbyæ siê nieefektywnych?
Pracownik jest najwa¿niejszym kapita³em firmy. Od profesjonalizmu pracowników zale¿y
sukces firmy i jej dalszy rozwój.
Nale¿y ich wiêc wybieraæ z rozwag¹.
Dziêki tej ksi¹¿ce:
Zrozumiesz zale¿no ci pomiêdzy rozwojem firmy a potrzeb¹ zatrudniania
nowych pracowników.
Poznasz zasady dzia³ania i filozofiê marketingu wewnêtrznego.
Poznasz potrzeby pracowników i wykorzystywaæ je w celu motywowania
pracownika.
Zdobêdziesz umiejêtno æ z zakresu funkcjonowania dzia³u HR.
Odpowiesz sobie na pytanie: czy firma powinna zatrudniaæ zewnêtrzn¹ firmê HR ?
Posi¹dziesz wiedzê i umiejêtno æ podejmowania w³a ciwych decyzji kadrowych
i zatrudniania najlepszych pracowników.
Poznasz sposoby poszukiwania i selekcji kandydatów na pracowników.
Nauczysz siê, jak motywowaæ pracowników do pracy i zatrzymywaæ
najlepszych z nich.
Spis treści
Rozdział 1. Pracownicy jako kapitał .................................................................. 5
1.1. Ludzie cenniejsi ni pieniądze
5
1.1.1. Personalizacja firma-klient ........................................................ 6
1.1.2. Zarządzanie oparte na wiedzy i organizacja ucząca się........... 11
1.1.3. Psychologia potrzeb pracownika ............................................. 14
1.1.4. Otoczenie pracownika i jego podejście do pracy..................... 19
1.2. Funkcje działu HR
22
1.2.1. Relacje pomiędzy HR a pracownikami zarządzającymi.......... 24
1.2.2. Zasady personalne i procedury ................................................ 27
1.3. Etyczny HR — przepisy prawne i normy
32
1.3.1. Zatrudnianie pracowników. Dyskryminacje ze względu
na rasę, płeć, religię ........................................................................ 32
1.3.2. Mobbing................................................................................... 35
1.3.3. Rola kwalifikacji zawodowych — wykształcenie
czy osobowość? .............................................................................. 39
Rozdział 2. Pracownicy potrzebni w firmie ....................................................... 41
2.1. Dlaczego firma potrzebuje pracowników?
41
2.1.1. Prognozowanie zatrudnienia.................................................... 43
2.1.2. Błędy w myśleniu w kwestiach pracownik-firma.................... 50
2.2. Alarm — szukamy pracownika
51
2.2.1. Szukanie dobrego kandydata wewnątrz firmy......................... 51
2.2.2. Szukamy pracownika na zewnątrz firmy................................. 53
2.2.3. Publikowanie ogłoszeń ............................................................ 56
2.2.4. Inne formy poszukiwania pracowników.................................. 60
2.2.5. Nieodpowiedni komunikat zniechęca
najlepszych kandydatów................................................................. 63
2.3. Sukces? Mamy du o chętnych kandydatów
64
2.3.1. Ocena zgłoszeń — selekcja yciorysów (CV)
oraz listów motywacyjnych ............................................................ 66
2.3.2. Narzędzia analizy yciorysów ................................................. 70
C:\Andrzej\PDF\Biznes\_Spis treści.doc
(03-07-11) 3
4
I
Zasoby ludzkie — planowanie i zarządzanie
2.4. Rozmowa kwalifikacyjna
73
2.4.1. Procedura rozmowy kwalifikacyjnej ....................................... 73
2.4.2. Wstępne relacje kandydat-przedstawiciel firmy...................... 83
2.4.3. Prowadzenie interview............................................................. 85
2.4.4. Błędy i pułapki rozmów kwalifikacyjnych .............................. 87
2.5. Testowanie kandydatów
89
2.5.1. Testy na inteligencję ................................................................ 91
2.5.2. Testy umiejętności ................................................................... 91
2.5.3. Testy osobowe ......................................................................... 92
2.6. Podejmowanie decyzji o zatrudnieniu
102
2.6.1. Wprowadzanie nowego pracownika do firmy ....................... 102
Rozdział 3. Tworzenie zespołu ....................................................................... 109
3.1. Pracownik jako część firmy. Wytyczanie celów długoterminowych 109
3.2. Szkolenie dla dzisiejszej pracy i jutrzejszego awansu
110
3.2.1. Powody stałego szkolenia pracowników. Zmiany rynkowe.. 110
3.2.2. Rodzaje szkoleń tradycyjnych ............................................... 120
3.2.3. Rodzaje szkoleń interaktywnych ........................................... 124
3.2.4. Motywacja ............................................................................. 132
3.2.5. Ocena wydajności pracowników ........................................... 138
3.3. Marketing wewnętrzny
143
3.3.1. Pracownik jako klient firmy .................................................. 143
3.4. Gdy współpraca z pracownikiem kończy się fiaskiem
151
3.4.1. Pracownik sam się zwalnia .................................................... 152
3.4.2. Pracownik jest zwalniany przez firmę ................................... 154
3.4.3. Zwolniony pracownik — reklama lub antyreklama firmy .... 157
Załącznik
Wzory dokumentów..................................................................... 159
Bibliografia ....................................................................................................... 167
Wykaz rysunków i załączników ...................................................................... 173
Skorowidz ........................................................................................................ 179
Tworzenie
zespołu
Rozdział 3.
3.1. Pracownik jako część firmy.
Wytyczanie celów długoterminowych
Uwaga
Zatrudnianie pracowników w firmie jest pierwszym etapem
działań, po którym przychodzi czas na integrację zespołów oraz
wdrażanie pracowników i motywowanie ich do wspólnej pracy.
Każdy pracownik w firmie powinien znać swoje cele, cele firmy oraz
umieć określić własne miejsce w organizacji. Strategia działań firmy
powinna być jasno określona i jawna dla wszystkich jej pracowników.
Strategia firmy składa się między innymi z:
z
z
z
z
z
celów firmy,
misji,
zadań,
rozpoznawania otoczenia,
oceny SWOT.
Cele firmy są określane przez zarząd.
Głównym celem
każdej firmy jest
zysk i utrzymanie się na rynku.
Celami podrzędnymi
mogą być: zwięk-
szenie sprzedaży, stanie się liderem na rynku, poprawienie jakości ob-
sługi klienta. Cele takie powinny być jasno sprecyzowane i przedsta-
wione pracownikom.
C:\Andrzej\PDF\Biznes\03.doc
(03-07-11)
109
110
I
Rozdział 3.
Natomiast misja firmy, zawierająca przesłanie działania organizacji, po-
winna być nie tylko jawna: pracownicy powinni się z nią identyfikować.
Nie wystarczy bowiem poprzestać na poznaniu misji, należy ją zrozu-
mieć i stać się częścią działań firmy.
Zadania mają pomóc w realizacji postawionych przez firmę celów. Są
one rozdzielone pomiędzy poszczególne działy, zespoły pracowników
lub pojedyncze jednostki kadrowe. Działania poszczególnego pracowni-
ka muszą być w zgodzie z zadaniami, jakie podejmuje cała firma, aby
osiągnąć cele strategiczne.
Uwaga
Pracownik jest trybem w maszynie firmy i powinien w pełni
się z nią identyfikować.
Ze względu na potrzebę zgodności celów firmy z celami pracownika
wykonuje się plany zadaniowe, osobno dla każdej osoby zatrudnionej
w firmie. Plany są kompleksowe i zawierają listę zadań, jakie powinien
wykonać pracownik w krótkim i dłuższym czasie. Szczególnie ważne
są plany długoterminowe, które pozwalają na zaprojektowanie działań
pracownika w najbliższych 3 – 5 latach. Plany takie zawierają cele prio-
rytetowe i poboczne.
Budowanie strategii zasobów ludzkich opiera się na takich samych na-
rzędziach, jak budowa strategii firmy. Szczególne znaczenie mają tutaj:
z
z
z
dobór kadr,
wdrażanie marketingu kadrowego (wewnętrznego),
tworzenie kultury pracy z ludźmi.
3.2. Szkolenie dla dzisiejszej pracy
i jutrzejszego awansu
3.2.1. Powody stałego szkolenia pracowników.
Zmiany rynkowe
Uwaga
W celu utrzymania się na rynku firma musi zatrudniać
pracowników, którzy sprostają oczekiwaniom klientów.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin