Po prostu CorelDRAW 11.pdf

(370 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Po prostu
CorelDRAW 11
Autorzy: Steve Schwartz, Phyllis Davis
T³umaczenie: Marcin Samodulski
ISBN: 83-7361-038-3
Tytu³ orygina³u:
CorelDRAW 11 VQG
Format: B5, stron: 260
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
CorelDRAW 11 to rozbudowana aplikacja s³u¿¹ca do tworzenia grafiki wektorowej.
Pozwala on na tworzenie wielu rodzajów rysunków i wielostronicowych dokumentów —
od kart okoliczno ciowych, logotypów, broszur i gazetek, a¿ do projektów ogrodów
i stron WWW. Pocz¹tkuj¹cemu u¿ytkownikowi CorelDRAW 11 na pierwszy rzut oka
mo¿e siê wydaæ bardzo skomplikowany.
Je li ksi¹¿ka „Po prostu CorelDRAW 11” bêdzie Twoim przewodnikiem po tym
programie, szybko go poznasz i przekonasz siê, jakim wspania³ym narzêdziem jest ta
aplikacja. Podobnie jak w innych pozycjach, które ukaza³y siê w serii „Po prostu”,
materia³ zamieszczony w tej ksi¹¿ce jest bogato ilustrowany i prezentowany
w zrozumia³y i ³atwy do przeanalizowania sposób. Kolejne rozdzia³y opisuj¹ kroki,
jakie musisz podj¹æ, by zrealizowaæ konkretne zadanie — ksi¹¿ka stanowi wiêc tak¿e
podrêczny zestaw wskazówek, który niejednokrotnie wska¿e Ci w³a ciwe rozwi¹zanie.
• Podstawy pracy z CorelDRAW, zarz¹dzanie plikami
• Rysowanie prostych i z³o¿onych kszta³tów
• Zaznaczanie, przesuwanie, kopiowanie i zmiana rozmiarów obiektów
• Tworzenie dowolnych krzywych
• Praca z tekstem i tekstowe efekty specjalne
• Grupowanie, ³¹czenie, blokowanie obiektów, praca z warstwami
• Efekty specjalne
• Przygotowywanie ilustracji na potrzeby Internetu
• Drukowanie i tworzenie plików PDF
„Po prostu CorelDRAW 11” to najlepsza pozycja dla osób, które w krótkim czasie chc¹
opanowaæ obs³ugê Corela i tworzyæ za jego pomoc¹ atrakcyjne rysunki. Przekonasz siê,
¿e z t¹ ksi¹¿k¹ jest to ³atwiejsze ni¿ przypuszcza³e .
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Spis treści
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1.
11
Podstawy
13
Obiekty a bitmapy.............................................................................. 14
Co nowego w wersji 11?..................................................................... 15
CorelDraw 11 w skrócie ..................................................................... 16
Interfejs programu CorelDraw 11 ........................................................ 18
Elementy interfejsu programu CorelDraw 11........................................ 20
Korzystanie z menu ............................................................................ 22
Korzystanie z pasków narzędziowych.................................................. 23
U ycie narzędzia Zoom ...................................................................... 25
U ycie narzędzia Hand ....................................................................... 26
Praca z dokerami................................................................................ 27
Korzystanie z pomocy ........................................................................ 28
Słowniczek wa nych terminów, które nale y przyswoić........................... 29
Rozpoczęcie pracy i zarządzanie plikami
31
Uruchamianie programu CorelDraw .................................................... 32
Tworzenie nowego dokumentu............................................................. 33
Otwieranie dokumentów ..................................................................... 34
Importowanie grafiki i tekstu .............................................................. 35
Zapisywanie rysunków ....................................................................... 36
Tworzenie kopii zapasowych .............................................................. 37
Eksportowanie rysunków .................................................................... 38
Zarządzanie oknami............................................................................ 39
Zamykanie dokumentów..................................................................... 40
Wyjście z programu CorelDraw ........................................................... 41
Spis treści
Rozdział 2.
Rozdział 3.
Prostokąty i elipsy
43
Prostokąty.......................................................................................... 44
Elipsy................................................................................................ 46
3
Spis treści
Rozdział 4.
Zaznaczanie, przesuwanie, kopiowanie i zmiana rozmiarów
49
Zaznaczanie obiektów......................................................................... 50
Przemieszczanie obiektów .................................................................. 51
Kopiowanie obiektów......................................................................... 53
Zmiana rozmiarów obiektu ................................................................. 56
Usuwanie obiektów ............................................................................ 57
Rozdział 5.
Złożone kształty
59
Wielokąty i gwiazdy........................................................................... 60
Tworzenie spiral................................................................................. 63
Rysowanie siatek ............................................................................... 64
Rysowanie narzędziem Perfect Shapes................................................. 65
Rozdział 6.
Węzły i ścieżki
67
Trzy typy węzłów............................................................................... 68
Przekształcanie obiektu w krzywe ....................................................... 69
U ycie węzłów................................................................................... 70
Linie i krzywe
77
U ycie narzędzia Freehand.................................................................. 78
U ycie narzędzia Bézier...................................................................... 80
U ycie narzędzia Pen.......................................................................... 82
U ycie narzędzia Polyline................................................................... 83
U ycie narzędzia 3 Point Curve........................................................... 84
Ustawianie właściwości linii ............................................................... 85
Dodawanie zakończeń ........................................................................ 87
Linie rysowane piórem ....................................................................... 89
Rozcinanie obiektów .......................................................................... 90
Wymazywanie za pomocą narzędzia Eraser ......................................... 92
Narzędzie Artistic Media .................................................................... 93
Właściwości strony i dokumentu
101
Ustawianie rozmiaru i orientacji strony...............................................102
Ustawianie tła ...................................................................................104
Dodawanie stron ...............................................................................105
Usuwanie stron..................................................................................106
Nawigacja w obrębie dokumentu........................................................107
Informacje na temat dokumentu .........................................................108
4
Spis treści
Rozdział 7.
Rozdział 8.
Spis treści
Rozdział 9.
Narzędzia precyzyjne
109
U ycie linijek....................................................................................110
Wybór jednostek miary......................................................................111
U ycie linii pomocniczych.................................................................112
U ycie siatek ....................................................................................115
U ycie narzędzia Dimension ..............................................................116
U ycie paska statusu .........................................................................117
Wyrównywanie obiektów ..................................................................119
Rozdział 10.
Kolory i wypełnienia
121
Jednorodne kolory wypełnień i konturów............................................122
U ycie palet kolorów.........................................................................123
U ycie narzędzi Eyedropper i Paintbucket ..........................................124
Okno dialogowe Uniform Fill.............................................................126
Zarządzanie kolorem .........................................................................128
Wypełnienia tonalne..........................................................................130
Wypełnianie obiektów wzorami .........................................................132
Wypełnianie teksturą.........................................................................135
Narzędzie Interactive Mesh Fill..........................................................136
Rozdział 11.
Praca z tekstem
139
Tworzenie tekstu...............................................................................140
Formatowanie tekstu .........................................................................142
Importowanie tekstu..........................................................................148
Układ tekstu......................................................................................149
Upiększanie tekstu ............................................................................151
Rozdział 12.
Tekstowe efekty specjalne
153
Pochylanie i obracanie tekstu .............................................................154
Tworzenie efektu cienia.....................................................................157
Dopasowanie tekstu do krzywej .........................................................159
Wytłaczanie tekstu ............................................................................161
Efekt neonu.......................................................................................166
Rozdział 13.
Nakładanie obiektów na siebie i warstwy
169
Zmiana kolejności obiektów uło onych w stosie .................................170
Praca z warstwami.............................................................................171
Spis treści
5
Spis treści
Rozdział 14.
Działania na obiektach
175
Grupowanie obiektów........................................................................176
Blokowanie obiektów ........................................................................177
Łączenie i rozdzielanie obiektów........................................................178
Przekształcanie obiektu......................................................................180
Zmiana kształtu obiektu.....................................................................186
Rozdział 15.
Efekty specjalne
189
U ycie obwiedni ...............................................................................190
Przejścia pomiędzy obiektami ............................................................193
Wprowadzanie perspektywy...............................................................195
Wytłaczanie obiektów........................................................................196
Polecenie PowerClip..........................................................................197
Tworzenie cieni obiektów ..................................................................198
Narzędzie Interactive Transparency ....................................................200
Narzędzie do zniekształcania — Interactive Distortion.........................202
U ycie pędzli Smudge i Roughen .......................................................203
Narzędzie Interactive Contour ............................................................204
Doker efektów soczewkowych Lens ...................................................205
Kopiowanie i klonowanie efektów......................................................206
Rozdział 16.
Symbole, rysunki z biblioteki Clip Art i obrazy bitmapowe
207
U ycie symboli .................................................................................208
U ycie dokera Scrapbook ..................................................................211
Praca z obrazami bitmapowymi..........................................................212
Pozyskiwanie obrazów.......................................................................216
Rozdział 17.
CorelDraw a Internet
219
Terminologia Internetu ......................................................................220
Ustawienia programu CorelDraw dotyczące Internetu..........................221
Ustawianie tła strony .........................................................................222
Wprowadzanie tytułu strony WWW ...................................................223
Wprowadzanie tekstu na stronę WWW...............................................224
Wstawianie elementów graficznych na stronę......................................225
Łącza i zakładki ................................................................................229
Zapisywanie dokumentów jako stron HTML.......................................232
Spis treści
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin