Tworzenie serwisow e learningowych z Moodle 1 9(1).pdf
(
1015 KB
)
Pobierz
Tworzenie serwisów
e-learningowych z Moodle 1.9
Autor: William Rice
T³umaczenie: Anna Borska
ISBN: 978-83-246-2241-2
Tytu³ orygina³u:
Moodle 1.9 E-Learning
Course Development
Format: B5, stron: 360
Poznaj mo¿liwoœci Moodle'a i twórz jeszcze atrakcyjniejsze kursy internetowe
• Jak zarz¹dzaæ zawartoœci¹ kursów?
• Jak modyfikowaæ konfiguracjê witryny?
• Jak dodawaæ do kursów interaktywny materia³?
Moodle jest darmowym systemem zarz¹dzania nauczaniem. Pozwala on na wprowadzenie
jeszcze wiêkszej interaktywnoœci przy tworzeniu kursów internetowych. Dziêki temu
rozwi¹zaniu kursy staj¹ siê jeszcze atrakcyjniejsze i skuteczniejsze. U¿ycie tej platformy
wyzwala wiêksze zaanga¿owanie zarówno wœród nauczycieli, jak i uczniów. Uczniowie
mog¹ miêdzy innymi wzajemnie recenzowaæ swoje prace. Natomiast katalogi i narzêdzia
przeznaczone dla nauczycieli umo¿liwiaj¹ udostêpnianie uczniom konkretnych plików,
sprawdzanie wiedzy i wystawianie ocen. Dziêki ankietom mo¿liwe jest tak¿e zbadanie
opinii uczniów na temat przebiegu kursu.
Ksi¹¿ka „Tworzenie serwisów e-learningowych z Moodle 1.9” zawiera szczegó³owy opis
tworzenia edukacyjnej witryny i zarz¹dzania kursem internetowym – z podzia³em na
kolejne kroki ca³ego procesu. Korzystaj¹c z tego podrêcznika, dowiesz siê tak¿e, jak
udoskonaliæ zbudowan¹ ju¿ witrynê i zwiêkszyæ jej mo¿liwoœci (na przyk³ad poprzez
dodawanie elementów statycznych i interaktywnych, takich jak ankiety, dzienniki czy
strony wiki). Podrêcznik ten zosta³ skonstruowany w taki sposób, aby dostarczaæ
praktycznej wiedzy pedagogom, szkoleniowcom, administratorom serwisu oraz autorom
kursów, którzy chc¹ w pe³ni wykorzystaæ mo¿liwoœci Moodle"a w celu poprawienia
jakoœci i atrakcyjnoœci kszta³cenia online, a tak¿e szkolenia w tradycyjnej formie –
podczas lekcji w szkolnej pracowni komputerowej.
• Instalacja i konfiguracja Moodle'a
• Dodawanie elementów spo³ecznoœciowych
• Zasoby i elementy interaktywne
• Pliki pakietów jêzykowych
• Tworzenie kategorii kursu
• Do³¹czanie materia³u statycznego
• Techniki zwiêkszaj¹ce bezpieczeñstwo
• Tworzenie pytañ i zarz¹dzanie nimi
• Narzêdzia dla nauczyciela – raporty i logi
• Rozszerzanie Moodle'a i administracja systemem
Z tym podrêcznikiem ka¿da nauka stanie siê atrakcyjna i efektywna!
Spis treści
O autorze
O recenzentach
Przedmowa
Rozdział 1. Wprowadzenie
Dla kogo przeznaczona jest ta książka?
Plan tworzenia witryny nauczania
Krok po kroku — korzystanie z każdego z rozdziałów
Krok 1. Zrozumienie podejścia Moodle’a do nauczania (rozdział 1.)
Krok 2. Instalacja i konfiguracja Moodle’a (rozdziały 2. i 3.)
Krok 3. Tworzenie struktury witryny nauczania (rozdział 4.)
Krok 4. Dodawanie podstawowego materiału do kursu (rozdział 5.)
Krok 5. Tworzenie zasobów interaktywnych (rozdział 6.)
Krok 6. Dodawanie elementów społecznościowych (rozdział 7.)
Krok 7. Tworzenie strony powitalnej (rozdział 8.)
Krok 8. Korzystanie z narzędzi nauczyciela (rozdział 9.)
Krok 9. Rozszerzanie Moodle’a (rozdział 10.)
Idea Moodle’a
Doświadczenia użytkowników Moodle’a
Strona główna Moodle’a
Wewnątrz kursu
Tryb edycji
Zasoby i elementy interaktywne
Blok administracji
I wiele więcej
Architektura Moodle’a
Katalog aplikacji Moodle’a
Katalog danych Moodle’a
Baza danych Moodle’a
Podsumowanie
11
13
15
19
20
20
21
21
21
22
22
22
23
23
23
24
24
25
26
30
37
39
40
41
41
42
43
44
44
Spis treści
Rozdział 2. Instalacja i konfiguracja Moodle’a
Eksperymenty na własną rękę
Korzystanie z tego rozdziału
Instalacja Moodle’a
Krok 1. instalacji — serwer
Krok 2. instalacji — poddomena czy podkatalog?
Krok 3. instalacji — pobranie i rozpakowanie Moodle’a
Krok 4. instalacji — katalog danych Moodle’a
Krok 5. instalacji — baza danych
Krok 6. instalacji — skrypt instalacyjny
Podsumowanie
45
45
46
46
47
49
50
53
54
57
64
Rozdział 3. Konfiguracja witryny
Eksperymenty na własną rękę
Menu administracji witryny
Dostęp do menu administracji witryny
Uwierzytelnianie
Uwierzytelnianie przy użyciu zewnętrznej bazy danych lub zewnętrznego serwera
Konta utworzone ręcznie i zawieszanie kont
Zapisy
Zapisy wewnętrzne
Język
Pliki pakietów językowych
Ustawienia językowe
Ustawienia zabezpieczeń
Filtry
Konfiguracja strony głównej
Jak korzystać z tego podrozdziału
Ustawienia strony głównej
Kopie bezpieczeństwa
Zadania programu cron
Podsumowanie
65
65
66
67
68
69
70
71
72
83
84
85
89
95
98
99
99
105
105
106
Rozdział 4. Tworzenie kategorii i kursów
Kategorie kursów a odbiór witryny
Tworzenie kategorii kursów
Ustalanie kolejności kursów
Dodawanie kursu do kilku kategorii
Zmiana kategorii kursu
Ustawienia kursu
Ręczne zapisywanie nauczycieli i uczniów
Bloki
Podsumowanie
107
107
109
109
110
111
112
128
130
153
6
Spis treści
Rozdział 5. Dodawanie materiału statycznego do kursu
Jakie rodzaje materiałów statycznych można dodać?
Zasoby
Pliki
Do czego służy przesyłanie plików?
Typy plików
Zamieszczanie odnośników do przesłanych plików
Kiedy warto korzystać z przesyłania plików?
Strony tekstowe
Wybór formatu strony tekstowej
Ustawienia okna
Strony internetowe
Korzyści ze stosowania języka HTML w trakcie edycji stron internetowych
Tworzenie strony w edytorze HTML i przesyłanie jej do Moodle’a
Nauka języka HTML
Odnośniki
Odnośnik a strona internetowa
Katalogi
Dlaczego warto korzystać z katalogów?
Etykiety
Dodawanie multimediów (dźwięków i filmów)
Osadzanie plików multimedialnych
Przesyłanie plików multimedialnych
Podsumowanie
155
155
156
158
158
159
160
162
162
163
166
166
167
169
169
170
171
172
174
174
175
177
179
181
Rozdział 6. Dodawanie materiału interaktywnego do kursu
Zadanie
Rodzaje zadań
Tworzenie zadania
Wersja do wydruku
Podkreślanie,
że
zadania są obowiązkowe
Lekcja
Czym są lekcje?
Ustawienia lekcji
Strona z pierwszym pytaniem
Tworzenie stron z pytaniami
Tworzenie stron a przypisywanie przejść
Przebieg lekcji
Edycja lekcji
Tabele gałęzi
Quizy
Ustawienia quizu
Edycja quizu
SCORM/AICC
Ankieta
Tworzenie ankiety
Typy ankiet
Zastosowanie różnych typów ankiet
183
184
185
190
191
191
192
192
195
202
203
207
207
208
209
210
211
217
232
233
233
234
235
7
Spis treści
Głosowanie
Punkt widzenia uczniów
Punkt widzenia nauczyciela
Podsumowanie
236
236
236
240
Rozdział 7. Dodawanie elementów społecznościowych
Czat
Ustawienia czatu
Forum
Dyskusja a temat
Wykorzystanie forum w celu przesyłania wiadomości do wielu osób
Wiele forów
Ustawienia forów
Słownik pojęć
Dodawanie pojęć do słownika
Słownik globalny a słownik lokalny
Słownik główny a słownik tymczasowy
Oceny i komentarze
Strony wiki
Typ wiki i tryb grup
Znaczniki wiki a HTML
Przesyłanie plików binarnych
CamelCase
Opcje administracyjne uczniów
Nazwa strony
Wybór pierwszej strony
Warsztaty
Strategie warsztatów
Tworzenie warsztatów
Ustawienia warsztatów
Podsumowanie
241
241
242
245
246
246
246
247
251
251
253
254
254
255
256
257
257
257
257
258
258
263
264
264
265
272
Rozdział 8. Tworzenie strony powitalnej
Pierwsze wrażenie
Dostosowywanie strony logowania
Dostosowywanie strony głównej
Bloki na stronie głównej
Łączenie
dostępu anonimowego, przez konto gościa i zarejestrowane konta
Ustawienia bezpieczeństwa
Wygląd witryny
Motywy — kolory i style
Własne logo
Własny nagłówek i stopka
Własne ikony
Własne
łańcuchy
znaków
Podsumowanie
273
273
275
276
277
288
288
289
289
290
291
293
294
294
8
Plik z chomika:
rerakosi
Inne pliki z tego folderu:
E learning w edukacji Jak stworzyc multimedialna i w pelni interaktywna tresc dydaktyczna.pdf
(1281 KB)
Moodle cwiczenia praktyczne(1).pdf
(747 KB)
Moodle dla nauczycieli i trenerow Zaplanuj stworz i rozwijaj platforme e learningowa Wydanie II rozszerzone.pdf
(821 KB)
Jak sprytnie wykorzystac Moodle(1).pdf
(43 KB)
Moodle Stworz wlasny serwis e learningowy(1).pdf
(660 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
50 zadań i zagadek szachowych
Access
Acrobat
Administracja
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin