Visual C 2008 Projektowanie aplikacji Pierwsze starcie.pdf

(906 KB) Pobierz
Visual C# 2008.
Projektowanie aplikacji.
Pierwsze starcie
Autor: Jacek Matulewski
ISBN: 978-83-246-1288-8
Format: B5, stron: 267
Czysta przyjemnoœæ tworzenia… projektowanie aplikacji w przyjaznym
œrodowisku Visual C# 2008
Œrodowisko programistyczne Visual C#, bêd¹ce elementem szerszego pakietu Microsoft
Visual Studio 2008, jest obecnie najczêœciej wykorzystywanym œrodowiskiem s³u¿¹cym
do projektowania aplikacji na platformy .NET 2.0, 3.0 i 3.5. U³atwia ono zarówno
pisanie kodu C#, jak i projektowanie graficznego interfejsu programu, zapewniaj¹c ³atw¹
edycjê kodu, wizualizacjê oraz mo¿liwoœæ kontrolowanego uruchamiania
przygotowywanej aplikacji. Wspomaga tak¿e programistê w usuwaniu b³êdów kodu
oraz oferuje mu dwie biblioteki kontrolek (Windows Forms i Windows Presentation
Foundation), które pozwalaj¹ na bezproblemow¹ budowê graficznego interfejsu
u¿ytkownika (tak¿e zgodnego ze stylem u¿ywanym w systemie Windows Vista). Pakiet
Visual Studio 2008 oferuje równie¿ ³¹czenie kontrolek danych z bazami danych SQL
Server i Access oraz wykorzystanie ogromnych mo¿liwoœci plików XML.
Ksi¹¿ka „Visual C# 2008. Projektowanie aplikacji. Pierwsze starcie” ma za zadanie
bezboleœnie i szybko wprowadziæ Ciê w arkana dzia³ania œrodowiska Visual C#, jak
równie¿ udostêpniæ Ci wszelkie informacje dotycz¹ce zachodz¹cych w nim zmian.
To znacznie u³atwi Ci projektowanie aplikacji w przysz³oœci. Podzielona na trzy odrêbne
czêœci tematyczne, poœwiêcone kolejno podstawom poruszania siê w tym œrodowisku,
bibliotece Windows Forms oraz nowej bibliotece Windows Presentation Foundation, jest
w istocie zbiorem praktycznych æwiczeñ opatrzonych komentarzami. Pozbawiona
zbêdnych opisów i dywagacji teoretycznych, zawiera jednak krótkie objaœnienia
wszelkich trudniejszych kwestii. Zaopatrzono j¹ tak¿e w dodatki przeznaczone dla osób
rozpoczynaj¹cych dopiero naukê programowania.
Projektowanie interfejsu aplikacji
Analiza kodu i usuwanie b³êdów
Aplikacje Windows Forms
Techniki programowania
Operacje na plikach XML
Biblioteka ADO.NET i baza danych Server SQL
.NET 2.0, .NET 3.0 — podobieñstwa i ró¿nice
WPF i XAML — nowe narzêdzia wizualizacji
Elementy zagnie¿d¿one
Transformacje i animacje
Jêzyk C# 2.0 i kolekcje
Projektowanie zorientowane obiektowo w C# 2.0
Podstawy SQL
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Programowanie bêdzie ³atwiejsze, jeœli dobrze poznasz najnowsz¹ wersjê
œrodowiska Visual C# 2008!
Spis treści
Wstęp .............................................................................................. 7
Część I
Środowisko
Visual C# ..................................................... 9
Projektowanie interfejsu aplikacji .................................................................................. 13
Analiza kodu pierwszej aplikacji .................................................................................... 17
Metody zdarzeniowe ....................................................................................................... 23
Rozdział 1. Pierwsze kroki ............................................................................... 11
Rozdział 2. Debugowanie kodu ......................................................................... 31
Teoria Murphy’ego wyjaśniająca przyczynę powstawania błędów w kodach
programów oraz to, jak ich unikać ............................................................................... 31
Kontrolowane uruchamianie aplikacji w Visual C# ....................................................... 32
Śledzenie
wykonywania programu krok po kroku (F10 i F11) ................................ 34
Run to Cursor (Ctrl+F10) ......................................................................................... 35
Breakpoint (F9) ........................................................................................................ 36
Okna Locals i Watch ................................................................................................ 37
Stan wyjątkowy .............................................................................................................. 39
Część II
Platforma .NET 2.0 ....................................................... 43
Notatnik .NET ................................................................................................................ 45
Projektowanie interfejsu aplikacji — menu główne ................................................. 45
Okna dialogowe i pliki tekstowe .............................................................................. 52
Edycja i korzystanie ze schowka .............................................................................. 60
Drukowanie .............................................................................................................. 61
Elektroniczna kukułka .................................................................................................... 70
Ekran powitalny (splash screen) ............................................................................... 70
Przygotowanie ikony w obszarze powiadamiania .................................................... 72
Odtwarzanie pliku dźwiękowego ............................................................................. 75
Ustawienia aplikacji ....................................................................................................... 76
Rozdział 3. Aplikacje Windows Forms ............................................................... 45
Rozdział 4. Mechanizm drag & drop .................................................................. 81
Podstawy ........................................................................................................................ 81
Zagadnienia zaawansowane ............................................................................................ 88
4
Visual C# 2008. Projektowanie aplikacji. Pierwsze starcie
Rozdział 5. Wybrane techniki programowania dla systemu Windows .................. 95
Dostęp do rejestrów systemu Windows .......................................................................... 95
Zarządzane biblioteki DLL ........................................................................................... 101
Tworzenie zarządzanej biblioteki DLL .................................................................. 102
Statyczne
ładowanie
bibliotek DLL ....................................................................... 106
Dynamiczne
ładowanie
zarządzanych bibliotek DLL i dynamiczne
rozpoznawanie typów .......................................................................................... 108
Mechanizm PInvoke i funkcje WinAPI ........................................................................ 118
Komunikaty Windows .................................................................................................. 125
Wysyłanie komunikatów Windows ........................................................................ 125
Odbieranie komunikatów Windows ....................................................................... 129
Podstawy języka XML ................................................................................................. 133
Deklaracja .............................................................................................................. 134
Elementy ................................................................................................................ 134
Atrybuty ................................................................................................................. 134
Komentarze ............................................................................................................ 135
Zapis i odczyt danych z pliku XML ............................................................................. 135
Serializacja obiektów do pliku XML ............................................................................ 141
XML i ADO.NET ......................................................................................................... 144
Rozdział 6. Odczytywanie i zapisywanie danych w plikach XML ....................... 133
Rozdział 7. Biblioteka ADO.NET i SQL Server .................................................. 147
Część III Platforma .NET 3.0 ..................................................... 163
Rozdział 8. Krótka historia platformy .NET, czyli przewodnik po jej wersjach ...... 165
Historia ......................................................................................................................... 165
Teraźniejszość .............................................................................................................. 167
Kolory w WPF .............................................................................................................. 171
Analiza kodu XAML aplikacji WPF ............................................................................ 174
Wyzwalacze (triggers) .................................................................................................. 175
Wypełnienie gradientem ............................................................................................... 179
Tworzenie obiektu w kodzie XAML ............................................................................ 182
WPF Browser Application ............................................................................................ 185
Elementy zagnieżdżone ................................................................................................ 189
Style .............................................................................................................................. 195
Rozdział 9. WPF i XAML — nowe narzędzia projektowania wizualnego ............. 169
Rozdział 10. Historia pewnego przycisku .......................................................... 189
Rozdział 11. Transformacje i animacje .............................................................. 199
Transformacje ............................................................................................................... 199
Animacje ...................................................................................................................... 203
Szablony ....................................................................................................................... 207
Część IV Dodatki ...................................................................... 209
Dodatek A Język C# ....................................................................................... 211
Język C# 2.0 .................................................................................................................. 211
Podstawowe typy danych ........................................................................................ 212
Sterowanie przepływem .......................................................................................... 220
Zwracanie wartości przez argument metody ........................................................... 223
Wyjątki.................................................................................................................... 224
Dyrektywy preprocesora ......................................................................................... 226
Atrybuty .................................................................................................................. 229
Spis treści
5
Kolekcje ........................................................................................................................ 229
Nowości języka C# 3.0.................................................................................................. 236
Dodatek B Projektowanie zorientowane obiektowo w C# 2.0........................... 245
Typy wartościowe i referencyjne................................................................................... 245
Przykład struktury (Ulamek) ......................................................................................... 247
Implementacja interfejsu (IComparable)................................................................. 256
Definiowanie typów parametrycznych .................................................................... 257
Dodatek C Szalenie krótki wstęp do SQL ........................................................ 265
Select ............................................................................................................................. 265
Insert.............................................................................................................................. 266
Delete ............................................................................................................................ 266
Skorowidz ..................................................................................... 267
Rozdział 5.
Wybrane techniki
programowania
dla systemu Windows
Platforma .NET stanowi osobną, w dużej mierze autonomiczną warstwę systemu Win-
dows. Aplikacje uruchamiane w jej obrębie nie muszą, a wręcz nie powinny odwoływać
się do głębszych poziomów systemu. Czasem jest to jednak trudne do uniknięcia. Albo
dlatego,
że
nie ma innej możliwości, aby uzyskać od systemu Windows to, czego akurat
nasz program potrzebuje, albo po prostu dlatego,
że
taka droga jest znacznie
łatwiejsza
do realizacji.
Musimy sobie jednak zdawać sprawę z kilku niebezpieczeństw związanych z sięganiem
do macierzystej platformy Windows. Każde odwołanie do bibliotek Win32, jak na-
zywa się teraz oryginalną warstwę WinAPI systemu Windows, pociąga za sobą brak
możliwości przeniesienia całego projektu. Nie można bowiem zakładać,
że
w innych
systemach istnieją biblioteki o tej samej nazwie i zawierające te same funkcje. Pamię-
tajmy także,
że
każde odwołanie do bibliotek spoza platformy .NET utrudnia lub wręcz
uniemożliwia kontrolę bezpieczeństwa jej podzespołów (ang.
assembly),
a zasoby
z platformy Win32 nie mogą być kontrolowane przez
garbage collector.
To tyle utyskiwania i ostrzeżeń, a teraz zróbmy krótki przegląd najważniejszych tech-
nologii, które pozwalają na korzystanie z mechanizmów platformy Win32. Jedynym
wyjątkiem w tym rozdziale jest fragment dotyczący zarządzanych bibliotek DLL, które
nie wymagają odwołań do Win32.
Dostęp do rejestrów systemu Windows
Windows udostępnia rejestr systemowy jako miejsce, w którym aplikacje Win32 po-
winny przechowywać swoje ustawienia i inne niebyt obszerne dane. Każdy użytkownik
posiada własną część rejestru, co bardzo ułatwia personalizację ustawień aplikacji.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin