Informatyka Europejczyka Poradnik metodyczny dla nauczycieli informatyki w szkolach ponadgimnazjalnych.pdf

(215 KB) Pobierz
Informatyka Europejczyka.
Poradnik metodyczny dla
nauczycieli informatyki
w szko³ach ponadgimnazjalnych
Autorzy: Danuta Korman, Gra¿yna Zawadzka
ISBN: 978-83-246-1075-4
Format: 122×194, stron: 80
Prawie codziennie w œrodkach masowego przekazu pojawia siê dziœ termin „spo³eczeñstwo
informacyjne”. Nie bez powodu – informacja staje siê coraz cenniejszym zasobem,
a dostêp do niej coraz wa¿niejsz¹ kwesti¹, zarówno dla firm czy instytucji, jak
i konkretnych osób funkcjonuj¹cych w nowoczesnym spo³eczeñstwie. Za przekazywanie
i prezentowanie informacji w bardzo du¿ym stopniu odpowiada zaœ informatyka –
b³yskawicznie rozwijaj¹ca siê i zwiêkszaj¹ca swoj¹ popularnoœæ wœród m³odych ludzi.
Poznanie jej tajników staje siê przepustk¹ do œwiata nowoczesnych technologii, bez
których z pewnoœci¹ trudno bêdzie obejœæ siê w przysz³oœci.
Za w³aœciwe wykszta³cenie uczniów szkó³ œrednich w tym zakresie w du¿ej mierze
odpowiadaj¹ nauczyciele. Dysponuj¹ oni odpowiednimi narzêdziami – mog¹ nie tylko
przekazaæ wiedzê, ale tak¿e szerzej zainteresowaæ podopiecznych poruszanymi
zagadnieniami. Oprócz podrêczników i æwiczeñ mog¹ w tym celu wykorzystaæ równie¿
poradniki metodyczne, do których nale¿y ksi¹¿ka „Informatyka Europejczyka. Poradnik
metodyczny dla nauczycieli w szko³ach ponadgimnazjalnych”. Pozycja ta pomo¿e
w optymalnym rozplanowaniu i prowadzeniu zajêæ szkolnych, podczas których
u¿ywany bêdzie podrêcznik „Informatyka Europejczyka. Podrêcznik dla szkó³
ponadgimnazjalnych”. Poradnik wspiera proces przygotowywania uczniów do matury
na poziomie podstawowym i rozszerzonym, a przedstawione w nim wskazówki
pozwalaj¹ efektywnie zagospodarowaæ czas poœwiêcony na lekcje informatyki
w szko³ach œrednich.
Ksi¹¿ka „Informatyka Europejczyka. Poradnik metodyczny dla nauczycieli w szko³ach
ponadgimnazjalnych” obejmuje nastêpuj¹cy zakres tematyczny:
• Podstawy algorytmiki i zastosowanie algorytmów
• Programowanie w jêzyku C++
• Bazy danych i bazodanowe funkcje arkuszy kalkulacyjnych
• Systemy operacyjne i sieci komputerowe
• Multimedia i grafika komputerowa
• Rozwój informatyki i jej zastosowania
Poradnik stanowi zbiór rad i wskazówek niezwykle przydatnych
w pracy ka¿dego nauczyciela informatyki w szkole œredniej
Spis tre ci
1. Struktura podr cznika
2. Jak pracowað z podr cznikiem?
3. Propozycje tematów lekcji
4. Przyk adowe konspekty lekcji
5
7
11
71
1. Struktura podręcznika
Podręcznik
Informatyka Europejczyka
przeznaczony jest do nauczania
informatyki w liceum ogólnokształcącym. Obejmuje treści naucza-
nia ujęte w podstawie programowej i standardach egzaminu matu-
ralnego przeprowadzanego od 2009 roku. Duża liczba
ćwiczeń
oraz
dołączone zadania egzaminacyjne pozwalają na przygotowanie
ucznia do matury na poziomie podstawowym i rozszerzonym.
Podręcznik składa się z dwóch części, każda z nich ma inny
charakter. Pierwsza została poświęcona zagadnieniom związanym
z algorytmiką i programowaniem, druga — bazom danych, bu-
dowie komputera, systemom operacyjnym i sieciom komputero-
wym oraz grafice i multimediom. Do każdej części załączona
jest płyta CD.
W pierwszej części
zawarto materiał charakterystyczny tylko
dla przedmiotu
informatyka.
Obejmuje on zagadnienia algoryt-
miczne oraz podstawy języka C++, w tym:
pojęcie algorytmu,
sposoby przedstawiania algorytmów,
metody i techniki programowania: liniowe, warunkowe,
iterację, rekurencję, „dziel i zwyciężaj”, zachłanną,
omówienie, analizę i realizację algorytmów klasycznych
wskazanych w podstawie programowej i standardach
egzaminacyjnych,
podstawy kryptografii i wybrane algorytmy szyfrujące,
podstawy programowania w języku C++: strukturę
programu, operacje wejścia i wyjścia, typy instrukcji,
proste i złożone typy danych, strukturalizację programu,
dynamiczne struktury danych, plikowe operacje wejścia
i wyjścia oraz programowanie obiektowe.
Płyta CD dołączona do pierwszej części podręcznika zawiera im-
plementacje przykładowych programów w językach C++ i Pascal,
dane do zadań, treści wybranych zadań maturalnych oraz dodat-
kowy rozdział dotyczący programowania obiektowego wraz z pli-
kami
źródłowymi
programów opisanych w tym rozdziale.
6
I
NFORMATYKA
E
UROPEJCZYKA
. P
ORADNIK METODYCZNY
Cz �½ druga
to szerokie rozwini cie zagadnie , których oma-
wianie rozpoczyna si na lekcjach informatyki w gimnazjum oraz
na lekcjach technologii informacyjnej. Podejmowana tutaj tema-
tyka dotyczy:
i
zaawansowanego u ytkowania komputerów i sieci
komputerowych,
i
samodzielnego projektowania relacyjnej bazy danych
i tworzenia prostej aplikacji bazodanowej z uwzgl dnieniem
kontroli integralno ci danych i j zyka zapyta ,
i
wykorzystania bazodanowych operacji arkusza kalkulacyjnego,
i
tworzenia aplikacji multimedialnych z wykorzystaniem
elementów programowania,
i
publikowania opracowa multimedialnych w sieci,
i
aspektów etycznych i prawnych w zastosowaniach
informatyki oraz tendencji w jej rozwoju.
Na p ycie CD do ûczonej do drugiej cz ci podr cznika zamiesz-
czono niezb dne dane i programy umo liwiajûce wykonanie
wielu �½wicze i zada zawartych w podr czniku, dodatkowe tre ci
w plikach PDF oraz wybrane zadania maturalne.
Podr cznik obejmuje tre ci obowiûzujûce na poziomie rozsze-
rzonym, zgodnie ze standardami egzaminacyjnymi. Nauczyciel,
który realizuje poziom podstawowy, powinien wybiera�½ materia
z tego zakresu.
Poradnik metodyczny stanowi uzupe nienie podr cznika. Za-
wiera porady dotyczûce pracy z podr cznikiem, propozycje tematów
lekcji, przyk adowe konspekty zaj �½ i wskazówki metodyczne.
2. Jak pracowað z podr cznikiem?
Zagadnienia zawarte w obu cz ciach podr cznika powinny by�½
realizowane w kolejno ci zgodnej z przygotowanym przez na-
uczyciela planem pracy. Najpierw nale y jednak zdecydowa�½,
na jakim poziomie b dzie realizowany przedmiot. Przyk adowe
propozycje tematów lekcji, zarówno w zakresie podstawowym, jak
i rozszerzonym, zosta y podane w rozdziale 3. „Propozycje tematów
lekcji”. Przedstawione tam zestawienie tematów mo e stanowi�½ pod-
staw do opracowania rozk adu materia u lub planu wynikowego.
Podczas przygotowywania ucznia do egzaminu maturalnego
z informatyki nale y sk oni�½ go do wykonania jak najwi kszej
liczby zada i �½wicze . Podr cznik zawiera szereg zada , z któ-
rymi ucze powinien zmierzy�½ si samodzielnie lub pod okiem
nauczyciela, wykorzystujûc wiedz wyniesionû z analizy zaprezen-
towanych wcze niej przyk adów. Na szczególnû uwag zas ugujû
zadania z egzaminów maturalnych.
2.1. Cz
ð pierwsza podr cznika
Cz �½ pierwsza w ca o ci zosta a po wi cona algorytmice i pro-
gramowaniu. Materia podzielono na trzy cz ci:
i
Rozdzia 1. „Wprowadzenie do algorytmiki” — obejmuje
opis podstawowych zagadnie algorytmicznych, w tym metod
i technik algorytmicznych.
i
Rozdzia 2. „Algorytmy i ich zastosowanie” — zawiera
szczegó owy opis algorytmów obowiûzkowych wskazanych
w podstawie programowej i standardach egzaminacyjnych
na poziomie rozszerzonym.
i
Rozdzia 3. „Programowanie w j zyku C++” — obejmuje
podstawy j zyka C++ niezb dne do realizacji zagadnie
algorytmicznych.
Nauczyciel nie powinien realizowa�½ materia u rozdzia po
rozdziale. W pierwszej kolejno ci nale y wprowadzi�½ podstawo-
we poj cia algorytmiczne i elementy j zyka C++ niezb dne do ich
Zgłoś jeśli naruszono regulamin