Polityka rachunkowosci projektow dofinansowanych z UE.pdf

(251 KB) Pobierz
Polityka rachunkowości projektów dofinansowanych z UE
wydanie 1.
ISBN 978-83-255-0105-1
Autor: Bogdan Gajos
Redakcja: Joanna Tyszkiewicz
© Wydawnictwo C. H. Beck 2008
Wydawnictwo C. H. Beck Sp. z o.o.
ul. Matuszewska 14 bud. 45C
03-876 Warszawa
tel. 022 31 12 222, faks 022 33 77 601
e-mail: dz.handlowy@beck.pl
Skład i łamanie: Wydawnictwo C. H. Beck
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Rady zawarte w niniejszej publikacji wyrażają punkt widzenia Autorów.
Kup książkę
Spis treści
Wykaz piktogramów ..........................................................................................................
1. Wstęp
................................................................................................................................
2. Wymogi dotyczące rachunkowości projektu
.................................................
2.1. Szczególne wymogi Komisji Europejskiej dotyczące rachunkowości
projektu...................................................................................................................
2.2. Najważniejsze zasady rachunkowości (w świetle ustawy
o rachunkowości) ................................................................................................
3. Polityka rachunkowości projektu
.......................................................................
3.1. Wzór zarządzenia ................................................................................................
3.2. Księgi rachunkowe projektu ............................................................................
3.3. Wydatki kwalifikowane projektu ...................................................................
3.4. Obieg dokumentów finansowo-księgowych projektu ..........................
3.5. Inwentaryzacja aktywów i pasywów projektu..........................................
3.6. Kontrole, audyt, ewaluacja i rozliczenia końcowe projektu .................
3.7. Sprawozdawczość projektu .............................................................................
3.8. Opis systemu przetwarzania danych ...........................................................
3.9. Opis systemu ochrony danych i ich zbiorów .............................................
3.10. Inne ustalenia .......................................................................................................
4. Niektóre szczegółowe zagadnienia rozliczeniowo-księgowe
i kontrolne projektu
...................................................................................................
4.1. Projekt z elementami inwestycji wspólnej (grupowej) ..........................
4.2. Różnice kursowe ..................................................................................................
4.3. Zasady rozliczania kosztów środków trwałych w budowie .................
4.4. Inne ustalenia w zakresie rozliczeń ...............................................................
5. Załącznik: Synteza przedmiotu rocznego audytu zewnętrznego
wykorzystania środków unijnych wykonywanego przez biegłego
rewidenta
........................................................................................................................
6. Podstawowe pojęcia
..................................................................................................
4
5
7
7
8
11
11
13
18
20
20
20
22
26
27
29
31
31
31
32
34
36
37
www.portalrb.pl
z 43
Kup książkę
Wykaz piktogramów
— Zapamiętaj
(ważne informacje, o których należy pamiętać)
— Porada eksperta
(wskazówki autora)
www.portalrb.pl
z 43
Kup książkę
1. Wstęp
W realizacji unijnej pomocy finansowej, szczególnie w zakresie projektów
inwestycyjnych, dużą rolę odgrywają jednostki samorządu terytorialnego
(JST).
Przepisy unijne bardzo ogólnie, ale równocześnie jednoznacznie, określają
zasady rachunkowości projektu, m.in. także zasady wyodrębnienia i udo-
kumentowania wydatków. W związku z tym, dla prawidłowego rozliczenia
finansowego projektów inwestycyjnych z udziałem dofinansowania środków
unijnych niezbędne jest właściwe określenie, powiązanie tych ogólnych
wymogów unijnych z przepisami krajowymi.
Realizacja projektu zwykle jest poprzedzona już zastanymi elementami
infrastruktury techniczno-majątkowej. Z kolei obsługa finansowo-księgowa
projektu nie musi się kończyć z rozliczeniem ostatniej płatności ze środ-
ków pomocowych, ale niezbędne są dalsze rozliczenia finansowe majątku
uzyskane w ramach projektu.
Skala i skomplikowanie rozliczeń środków unijnych wymaga profesjonalnej
kontroli i audytu. Właściwe określenie zasad (polityki) rachunkowości pro-
jektu ułatwia też kontrole i audyt projektów.
Aby wykorzystać omawiany wzorzec zasad/polityki/rachunkowości jako
podstawę do sporządzenia własnego dokumentu, niezbędne jest by:
uzupełnić brakujący tekst, odpowiednio wykorzystując objaśnienia i in-
formacje zawarte w załącznikach i podanych kursywą,
wybrać z podanych list możliwości elementy dotyczące danej JST/pro-
jektu,
pominąć zbędny tekst niedotyczący danego JST/projektu,
uzupełnić o istotne szczególne zasady, jakie JST już stosuje, niewymie-
nione w niniejszym opracowaniu,
przygotować wymienione w treści załączniki do zasad i dołączyć do do-
kumentacji zasad (polityki) rachunkowości.
Kierując się zasadą jak najlepszej przydatności polityki rachunkowości dla
projektu, sugeruje się, by dokument ten miał szerszy zakres, tj. obejmo-
wał lub odsyłał do odrębnych dokumentów regulujących zasady rozliczeń
i kontroli projektu. Z kolei rachunkowość projektu realizowana przez JST
powinna wiele czerpać z rozwiązań rachunkowości już stosowanych przez
JST (np. w zakresie zabezpieczeń i ochrony danych). Ponadto, polityka ra-
www.portalrb.pl
z 43
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin