Projektowanie stron WWW Uzytecznosc w praktyce.pdf

(1833 KB) Pobierz
Projektowanie stron WWW.
U¿ytecznoœæ w praktyce
Autor: Marek Kasperski,
Anna Boguska-Torbicz
ISBN: 83-246-1291-2
Poznaj metody prototypowania, aby tworzyæ perfekcyjne strony WWW
Jak zbadaæ i zdefiniowaæ oczekiwania u¿ytkowników?
Jak formatowaæ formularze?
Jak zaprojektowaæ obs³ugê b³êdów?
Prototypowanie to efektywna metoda pozyskiwania wiedzy o przysz³ym serwisie
na pocz¹tku tworzenia witryny internetowej. Dziêki temu mo¿na sprawdziæ, w jaki sposób
klienci bêd¹ poruszaæ siê po nowej stronie WWW, przeanalizowaæ ich preferencje
i oczekiwania. Prototypowanie jako specyfikacja jest istotne tak¿e dla dzia³u kreacji
i dzia³u technologii (IT). Programem umo¿liwiaj¹cym tworzenie prototypów w prosty
sposób, zainstalowanym na wiêkszoœci komputerów klasy PC, jest PowerPoint — element
pakietu Microsoft Office. Chocia¿ aplikacja ta s³u¿y przede wszystkim do tworzenia
prezentacji, mo¿na wykorzystaæ j¹ do budowy interaktywnych prototypów stron.
Z ksi¹¿ki „Projektowanie stron WWW. U¿ytecznoœæ w praktyce” nauczysz siê,
jak tworzyæ schematy witryn internetowych oraz interfejsów u¿ytkownika tak, aby by³y
zgodne z oczekiwaniami klientów. Poznasz wiele metod i narzêdzi przydanych podczas
prototypowania i tworzenia strony. Zyskasz wiedzê na temat u¿ytkownika, czyli tego,
jak ludzie postrzegaj¹ œwiat, jak oddzia³uj¹ na nich kolory, co przyci¹ga ich uwagê, jak
dobieraæ elementy graficzne oraz typograficzne i — co najwa¿niejsze — jak to wszystko
wykorzystaæ podczas projektowania, a nastêpnie tworzenia atrakcyjnej strony WWW.
Projektowanie jako proces
Prototypowanie i rodzaje prototypów
Elementy stron WWW
Graficzny interfejs u¿ytkownika
Elementy GUI
Reklama
Typografia
Grafika i kolory
Projektowanie obs³ugi b³êdów
Analiza danych — dendrogramy
Papierowe makiety
Persony i formularze
Badania wykorzystywane przy projektowaniu stron
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Wykorzystaj ca³¹ dostêpn¹ wiedzê i stwórz strony, które przyci¹gn¹ klientów!
Projektowanie stron WWW. Użyteczność w praktyce
Rozdział 3.
Badania wykorzystywane
przy projektowaniu stron /23
3.1. Badania jakościowe  /263
3.2. Testy funkcjonalności  /268
3.3. Clicktracking  /284
3.4. Testy A/B  /292
3.5. Eyetracking  /298
3.6. Badania z analizą statystyk  /303
Dodatek A
Tomasz Karwatka,
Projektowanie dla urządzeń mobilnych /331
Scenariusze użycia i 
 owcharts  /335
Architektura informacji  /337
Prototypowanie  /338
Prototypowanie a urządzenia docelowe  /341
Projektowanie graficzne na bazie prototypów  /341
Wdrożenie a prototypowanie  /343
Testowanie serwisu mobilnego  /346
Dodatek B
Tematyczna literatura polskojęzyczna /39
Kognitywne podstawy projektowania  /350
Spis przydatnych narzędzi
/351
Skorowidz
/355
S
piS treści
:
O autorach
/5
Podziękowania  /6
Wstęp 9
O czym jest ta książka?  /10
Grupa projektowa  /12
Projektowanie jako proces  /13
Prototypowanie  /17
Zalecane lektury  /22
Rozdział 1.
Elementy strony WWW /23
1.1. Układ strony  /23
1.2. Nawigacja  /27
1.3. Pozostałe elementy strony  /39
1.4. Graficzny interfejs użytkownika  /44
1.5. Reklama  /63
1.6. Typografia
   /71
1.7. Kolory  /113
1.8. Grafika  /150
1.9. Projektowanie obsługi błędów  /154
1.10. Formularze  /168
Rozdział 2.
Prototypowanie — metody i narzędzia /187
2.1. Sortowanie kart (card sorting)  /187
2.2. Papierowe makiety  /204
2.3. Prototypowanie komputerowe (digital prototyping)  /221
2.4. Persony  /252
B
ADANIA
WYKORZYSTYWANE
PRZY PROJEKTOWANIU
STRON
R
OZDZIAŁ
3.
W
procesie projektowania strony, aby określić, w jakim stopniu speł-
nia ona swoje funkcje oraz oczekiwania użytkowników, wykorzystuje
się badania. Do najczęściej wykonywanych należą badania jakościowe,
a w szczególności wywiady fokusowe i indywidualne wywiady pogłę-
bione oraz testy funkcjonalności. Wykonuje się je na różnych etapach
projektowania. Zarówno wywiady, jak i testy funkcjonalności można
przeprowadzać jeszcze przed stworzeniem prototypu. Wówczas ba-
daniom podlegają głównie istniejące już witryny konkurencji (analiza
funkcjonalności konkurencji); w ten sposób można uniknąć błędów przy
tworzeniu własnych projektów.
Prototypy warto badać zarówno na wstępnym etapie, jak i w wer-
sji końcowej. Dzięki temu można zmienić niewłaściwie zaprojektowane
funkcje oraz uniknąć wielu błędów jeszcze przed kodowaniem strony
przez dział IT.
. . Badania jakościowe
Zogniskowane wywiady grupowe (nazywane również fokusowymi) oraz
pogłębione wywiady indywidualne służą do odczytania opinii, sądów,
motywów zachowań i emocji przyszłych użytkowników witryny. Pozwa-
lają na ustalenie i zrozumienie nieujawnionych bezpośrednio motywów
zachowań. Badania takie ułatwiają generowanie idei związanych z roz-
wojem witryny. Dostarczają informacji o ocenie konkurencji i potrze-
bach użytkowników w ramach tworzonej strony. Ułatwiają zrozumienie
Projektowanie stron WWW. Użyteczność w praktyce
języka, którym posługuje się użytkownik docelowy. Pozwalają na wstępną
ocenę projektów i zdiagnozowanie potencjalnych problemów. W przy-
padku tworzenia stron sklepów internetowych pozwalają również zapo-
znać się z czynnikami, które wpływają na decyzję o zakupie.
Badania jakościowe warto przeprowadzić, gdy:
Wprowadzany jest na rynek zupełnie nowy rodzaj serwisu WWW.
Wyniki uzyskane w czasie badań jakościowych pozwalają dostoso-
wać do oczekiwań przyszłych użytkowników pomysły związane z wy-
glądem i funkcjami nowej strony.
Wprowadzana jest strona, której podobne wersje już funkcjonują
w sieci. Badania jakościowe pomagają wówczas zapoznać się z oceną
konkurencji dokonywaną przez użytkowników, z ich emocjami i po-
stawami wobec produktu. Pozwalają zrozumieć zwyczaje i motywy
związane z użytkowaniem witryny. Umożliwiają identykację po-
trzeb związanych z tworzoną stroną.
Dokonywane są zmiany w istniejącej już witrynie (redesign). Badania
jakościowe ułatwiają poznanie opinii i odczuć wobec zmian, które
nastąpiły lub mają nastąpić.
Chcemy poznać opinie docelowych użytkowników na temat wyglądu
i słownictwa strony. Przeprowadzając wywiady, można dowiedzieć się,
jakie są opinie i emocje związane z
layoutem
i graką strony. Wywiady
pozwalają ocenić, czy użyte w projekcie słownictwo jest zrozumiałe
i używane przez grupę, do której adresowana jest strona. W czasie
ich trwania można się również posłużyć techniką sortowania kart (card
sor ng),
która pozwala sprawdzić, czy projekt odpowiada wyobraże-
niom uczestników o strukturze serwisu, oraz czy użyty wstępnie język,
wykorzystywany w ramach nawigacji, jest zrozumiały.
Krótko: badania jakościowe to cenne źródło informacji niezależnie
od tego, czy wykonywane są na początku pracy, gdy bada się poszcze-
gólne etapy projektu, czy wtedy, gdy dysponuje się gotowym prototy-
pem witryny. Wśród badań jakościowych, których wyniki mogą mieć
największą wartość w procesie tworzenia strony internetowej, znajdują
się zogniskowany wywiad grupowy i indywidualny wywiad pogłębiony.
Zogniskowane wywiady grupowe
Zogniskowane wywiady grupowe (nazywane fokusami od
Focus
Group Interview)
są wykorzystywane w celu poznania reakcji konsumen-
tów na nowy produkt lub usługę.
. . Badania jakościowe
Zgłoś jeśli naruszono regulamin