Ocena systemu awansu zawodowego nauczycieli w Polsce Studium empiryczne.pdf

(83 KB) Pobierz
Wstęp
W Polsce w ostatnim dwudziestoleciu miały miejsce dwie istotne reformy
sytemu edukacyjnego. Pierwsza była konsekwencją transformacji Polski,
która rozpoczęła się w  1989 roku. Głębokie zmiany ustroju społeczno-
-politycznego i  gospodarczego spowodowały potrzebę dostosowania
systemu edukacyjnego do nowych warunków – demokratycznego społe-
czeństwa i gospodarki rynkowej. Te cele miała spełniać nowa, uchwalona
w  1991 roku Ustawa o  systemie oświaty. Potem nastąpił trudny okres
dynamicznych, nie zawsze przemyślanych zmian, zakłócanych znaczącą
uktuacją władz oświatowych. W bólach rodziła się podstawa programo-
wa, programy autorskie, powstawały nowe podręczniki. Drugą reformę
systemu edukacji zaczęto wprowadzać w  1998/99 roku; zakładała ona
zmianę ustroju szkolnego i kompleksową przebudowę szkolnictwa pod-
stawowego i średniego. Najważniejsze deklarowane cele tej reformy to:
poprawa jakości pracy dydaktyczno-wychowawczej, wyrównywanie szans
edukacyjnych uczniów pochodzących z  różnych
środowisk,
upowszech-
nienie kształcenia na poziomie szkoły
średniej
i wyższej. Jej twórcy byli
świadomi, że
sukces tego przedsięwzięcia zależy w ogromnej mierze od
akceptacji i zaangażowania nauczycieli.
Wyzwanie dla nauczycieli stanowiło zmieniające się społeczeństwo,
a więc także nowe oczekiwania społeczne dotyczące ich pracy. Od nauczy-
cieli nie tylko wymagano, aby byli specjalistami w nauczanych dziedzinach
i dobrymi dydaktykami, zdolnymi pracować z dziećmi o zróżnicowanych
potrzebach edukacyjnych, lecz także podkreślano znaczenie kompetencji,
jakie wiążą się z obowiązkiem
ściślejszej
współpracy z innymi nauczycie-
lami, rodzicami, społecznością lokalną. Zarówno pedagodzy prowadzący
badania naukowe nad edukacją, jak i  rozumni działacze oświatowi nie
mieli wątpliwości,
że
kluczem do lepszej szkoły są kompetentni nauczy-
ciele. Pomyślano więc o stworzeniu mechanizmu motywacyjnego dla na-
uczycieli, który skłaniałby ich do podnoszenia kwalifikacji, doskonalenia
umiejętności zawodowych, działania i współdziałania na rzecz poprawy ja-
kości pracy szkoły. Tym mechanizmem miały być wprowadzone w drodze
10
Wstęp
nowelizacji ustawy „Karta nauczyciela” i  rozporządzeń wykonawczych
nowe zasady awansu zawodowego nauczycieli.
Pomimo wagi zagadnienia doskonalenia i  promowania nauczycieli
oraz już kilkunastoletniego funkcjonowania nowych zasad awansu proble-
matyka ta nie była do tej pory szerzej analizowana i kompleksowo bada-
na. Oznacza to,
że
nie monitorowano tego bardzo ważnego rozwiązania
reformy. Z niezbyt obszernych badań prowadzonych w różnych miejscach
w  Polsce wynikało,
że
system ma wiele wad, a  przede wszystkim nie
spełnia swoich celów. Paradoksalnie, jedyne poważniejsze ogólnopolskie
badanie dotyczące tego zagadnienia przeprowadziły nie
środowiska
oświa-
towe, ale Najwyższa Izba Kontroli.
W tej książce przedstawiono pierwsze tak obszerne problemowe oraz
przeprowadzone na ogólnopolskich próbach losowych badanie funkcjo-
nowania systemu awansu zawodowego nauczycieli. Zagadnienia związa-
ne z awansem weryfikowano bardzo szeroko, stosując zarówno metody
ilościowe, jak i  jakościowe; przeprowadzono badania ankietowe wśród
nauczycieli i  dyrektorów szkół, wywiady z  przedstawicielami organów
prowadzących, kuratoriów, ekspertami komisji egzaminacyjnych i kwalifi-
kacyjnych, wywiady zbiorowe z wybranymi grupami nauczycieli. Analizie
poddano rozwiązania prawne dotyczące awansu zawodowego nauczycieli,
badano nowelizacje przepisów prawnych i ich konsekwencje dla nauczy-
cieli i jakości pracy szkół. Przeprowadzono także studia przypadków szkół,
żeby
poznać praktyczne zastosowanie obowiązujących rozwiązań w zróż-
nicowanych społecznie i demograficznie, a przede wszystkim ze względu
na kulturę organizacyjną szkoły,
środowiskach
edukacyjnych.
Autorki chciały poznać zalety i wady systemu, jego znaczenie zarówno
dla podnoszenia kwalifikacji nauczycieli w  różnych obszarach, wyzna-
czonych przez stawiane im zadania i ich satysfakcji zawodowej, jak i dla
podnoszenia jakości pracy szkoły. Na problematykę awansowania i pro-
mowania nauczycieli starano się spojrzeć możliwie szeroko, z uwzględ-
nieniem perspektywy wszystkich uczestników tego procesu.
Książka składa się z ośmiu rozdziałów. W pierwszym omówiono za-
łożenia
projektu badawczego, przedstawiono ogólne i  szczegółowe cele
badania, postawione problemy badawcze, zastosowane metody i techniki
badań. Scharakteryzowano także próbę badanych oraz stopień jej realizacji
i procedurę badania.
Rozdział drugi został poświęcony syntetycznej refleksji nad przemia-
nami, jakim podlega zawód nauczyciela, działaniami zmierzającym do
jego profesjonalizacji, a  także krótkiemu przedstawieniu prac autorów
Kup książkę
Wstęp
11
krajowych i zagranicznych, którzy zajmowali się tym zagadnieniem. Za-
prezentowano także najważniejsze wnioski z jedynego dotychczas ogól-
nopolskiego badania tej problematyki, jakie przeprowadził NIK.
W rozdziale trzecim dokonano obszernej analizy pedagogiczno-praw-
nej systemu awansu zawodowego, z uwzględnieniem przepisów prawnych
dotyczących zasad kształcenia nauczycieli i  wymagań kwalifikacyjnych
wobec nauczycieli pracujących w  różnych typach szkół. Przedstawiono
ewolucję systemu, dokonując analizy kolejnych nowelizacji przepisów,
i podjęto próbę oceny ich znaczenia dla rozwoju zawodowego nauczyciela
i jakości pracy szkoły. W tym rozdziale przedstawiono także podejmowane
przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, ale niedokończone próby kry-
tycznej analizy obowiązującego systemu i doprowadzenia do jego reformy.
Rozdział czwarty jest poświęcony prezentacji i obszernej analizie ba-
dań ankietowych przeprowadzonych na dwóch losowych ogólnopolskich
próbach badawczych: nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów oraz
dyrektorów szkół, w których pracowali badani nauczyciele. Prezentowa-
ne i  analizowane są opinie nauczycieli i  dyrektorów na temat systemu
awansu, jego wymagań i znaczenia dla rozwoju zawodowego nauczyciela
i jakości pracy szkoły oraz czynniki indywidualne i społeczno-demogra-
czne różnicujące opinie badanych.
W rozdziale piątym są przedstawione wyniki badania sondażowego
przeprowadzonego techniką wywiadów zbiorowych z nauczycielami, któ-
rzy osiągnęli różne stopnie awansu zawodowego. Nauczyciele wypowiada-
li się na temat trzech grup zagadnień: nabywania kompetencji w miejscu
pracy, oceny wymagań na poszczególne stopnie awansu oraz oceny całego
systemu awansu i propozycji jego modyfikacji.
Rozdział szósty zawiera ocenę systemu awansu zawodowego przez
podmioty i organy biorące w nim udział: przez przedstawicieli organów
prowadzących, kuratoriów oraz ekspertów komisji egzaminacyjnych
i kwalifikacyjnych. Badani oceniali system awansu, wskazywali jego wady
i zalety w szerszym kontekście zmian w systemie oświaty, sposobu przy-
gotowywania nauczycieli do zawodu przez wyższe uczelnie, w pierwszym
miejscu pracy. Mieli także za zadanie ustosunkować się do wymagań
niezbędnych, aby uzyskiwać kolejne stopnie awansu zawodowego, ocenić
efektywność i przydatność stosowanych procedur oraz potrzebę modyfi-
kacji systemu i ewentualnie zaproponować zmiany.
W rozdziale siódmym dokonano analizy przypadków wybranych szkół.
Pokazano, jak faktycznie przebiega awans w  szkołach. Próbowano też
odpowiedzieć na pytanie, czy i jaki związek występuje między zadaniami
Kup książkę
12
Wstęp
realizowanymi podczas stażu przez nauczyciela a  planami pracy i  zada-
niami szkoły oraz czy w praktyce konkretnych szkół system awansu przy-
czynia się do doskonalenia zawodowego nauczycieli i podnosi jakość ich
pracy, a także jakie czynniki o tym decydują.
Rezultatem przeprowadzonej analizy są przedstawione w  rozdziale
ósmym wnioski z badań oraz rekomendacje dotyczące naprawy systemu
awansu zawodowego nauczycieli, które według autorek przyczyniłyby się
do jego lepszego funkcjonowania i osiągania celów, którymi są: osobisty
rozwój nauczyciela i lepsze radzenie sobie z wyzwaniami, z jakimi musi się
zmierzyć w codziennej pracy, a także
ściślejsze
powiązanie awansu zawodo-
wego z podnoszeniem jakości pracy szkoły i poprawą wypełniania jej zadań.
Książka ta nosi podtytuł „Studium empiryczne”, celem autorek nie
była bowiem analiza teoretyczna problemów, zagrożeń i wyzwań, przed
którymi staje współczesny nauczyciel, zmiany jego misji, czynników spo-
łecznych
i indywidualnych decydujących o jakości jego pracy, ale analiza
i ocena konkretnych rozwiązań, przyjętych tu i teraz, które mają ogromne
znaczenie i  dla nauczycieli, i  dla jakości pracy szkoły, a  także zapropo-
nowanie zmian, które mogą, chociaż częściowo, naprawić ten system.
Dziękujemy wszystkim, którzy pomogli nam w przeprowadzeniu ba-
dań. Nauczycielom i dyrektorom szkół, którzy zgodzili się w nich uczest-
niczyć, przedstawicielom organów prowadzących, kuratoriów, ekspertów
komisji, którzy odpowiedzieli na nasze pytania. Szczególnie gorąco chcia-
łybyśmy
podziękować nauczycielom – słuchaczom studiów podyplomo-
wych przy Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego, którzy
wzięli udział w  badaniu fokusowym, i  uczestnikom seminarium dyplo-
mowego na Studiach Organizacji i  Zarządzania Oświatą, którzy prowa-
dzili badania jakościowe w  szkołach i  analizowali ich wyniki w  ramach
seminarium dyplomowego.
Badania zostały sfinansowane z grantu Narodowego Centrum Nauki
w  ramach projektu badawczego „Ocena efektywności systemu awansu
zawodowego nauczycieli w Polsce, jakość pracy szkoły”.
Mamy nadzieję,
że
książka ta będzie przydatna nie tylko dla pracow-
ników nauki zajmujących się zagadnieniami kształcenia i  doskonalenia
nauczycieli, lecz także dla podmiotów i organów decydujących o przebiegu
awansu zawodowego, a przede wszystkim dla nauczycieli, których opinie
stały się jej tworzywem. Prawdziwą satysfakcję sprawiłoby nam przyczy-
nienie się do naprawy systemu oceniania i awansowania nauczycieli w na-
szym kraju, w tym celu sformułowałyśmy rekomendacje, które traktujemy
jako zaproszenie do dyskusji nad poruszanymi w książce zagadnieniami.
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin