Informatyka Europejczyka Program nauczania informatyki w szkolach ponadgimnazjalnych Zakres rozszerzony Wydanie II.pdf

(321 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także
kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autorzy oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorzy oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za
ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Joanna Zaręba
Projekt okładki: ULABUKA
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie?prpgw2
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-2825-4
Copyright © Helion 2013
Wydanie II
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
1. Informatyka na różnych poziomach nauczania
2. Charakterystyka i założenia programu
3. Podstawa programowa przedmiotu informatyka.
IV etap edukacyjny — zakres rozszerzony
3.1. Cele kształcenia — wymagania ogólne
3.2. Treści nauczania — wymagania szczegółowe
4. Cele kształcenia i wychowania
4.1. Cele edukacyjne
4.2. Cele wychowawcze
5. Procedury osiągania celów
5.1. Osiąganie celów edukacyjnych
5.2. Propozycje metod nauczania
5.3. Osiąganie celów wychowawczych
6. Zadania szkoły w zakresie edukacji informatycznej
6.1. Baza sprzętowa
— wyposażenie szkolnej pracowni komputerowej
6.2. Oprogramowanie
7. Ramowy plan nauczania
8. Treści nauczania i przewidywane osiągnięcia uczniów
8.1. Algorytmika
8.2. Programowanie
8.3. Bazy danych
8.4. Multimedia i grafika komputerowa
Kup książkę
5
7
11
11
11
16
17
22
23
23
24
26
27
28
28
29
31
31
40
44
48
Poleć książkę
4
PROGRAM NAUCZANIA INFORMATYKI W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH
8.5. Systemy operacyjne i sieci komputerowe
8.6. Kierunki rozwoju technologii informatycznych oraz aspekty
etyczne, prawne i społeczne w zastosowaniach informatyki
9. Metody kontroli i oceny osiągnięć uczniów
9.1. Metody oceniania osiągnięć edukacyjnych
9.2. Kryteria oceniania
10. Zakres możliwych modyfikacji programu nauczania
50
53
54
54
58
61
Kup książkę
Poleć książkę
1. Informatyka
na różnych poziomach nauczania
Informatyka a technologia informacyjna
Jednym z głównych celów edukacji informatycznej jest stworzenie sytuacji,
w której każdy człowiek będzie dążył do zwiększenia swoich umiejętności
w zakresie posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną.
Człowiek XXI wieku powinien opanować ją w takim samym stopniu jak
podstawowe umiejętności niezbędne do życia w społeczeństwie, takie jak
czytanie, pisanie czy liczenie. Technologia informacyjno-komunikacyjna
staje się dziedziną wiedzy nieodzowną w społeczeństwie informacyjnym,
a ponadto stanowi środek do przyspieszenia indywidualnego rozwoju czło-
wieka. Aby osiągnąć wymienione tu cele na poziomie edukacji, należy stwo-
rzyć uczniom możliwości poznania podstaw i zastosowań tej technologii
oraz przygotowania się do jej wykorzystania w praktyce.
Z technologią informacyjno-komunikacyjną mamy do czynienia w sy-
tuacji, gdy korzystamy z narzędzi informatycznych. Informatyka pojawia
się w momencie, gdy zaczynamy tworzyć coś nowego przy użyciu istnieją-
cych narzędzi. Granica jest nieostra i czasami trudno zauważyć, że już ją
przekroczyliśmy. Wyróżniająca informatykę potrzeba twórczego i jedno-
cześnie logicznego myślenia powoduje, że w tę dyscyplinę angażują się
ludzie ze specyficznymi predyspozycjami i uzdolnieniami. Nie każdy może
się więc skutecznie rozwijać w tym zakresie. Z kolei technologia informa-
cyjno-komunikacyjna wymaga jedynie ćwiczeń i wiedzy, jest zatem prze-
znaczona dla wszystkich, którzy chcą z niej korzystać.
W ostatnich latach nastąpił niezwykle szybki rozwój nauk informatycz-
nych i ich zastosowań. Technologia informacyjno-komunikacyjna i in-
formatyka to dziedziny, których wykorzystanie i dostępność stale wzrastają,
a tempo zachodzących zmian jest tu nieporównywalne z innymi dyscypli-
nami. Widać to również w dziedzinie edukacji informatycznej. Stale obniża
się wiek ucznia rozpoczynającego rozwój w tym kierunku, w związku z czym
zmieniają się warunki, w jakich odbywa się edukacja informatyczna.
Przedmioty informatyczne pojawiają się w procesie edukacji na coraz
niższych poziomach: w szkole podstawowej już w okresie wczesnoszkolnym.
Kształcenie w tym kierunku ma ogromny wpływ na rozwój ucznia, dla-
tego należy zwrócić szczególną uwagę, by było ono prawidłowo ukierun-
kowane. Młody człowiek musi mieć świadomość istniejących zagrożeń
i samodzielnie dokonywać odpowiedniego wyboru narzędzi informatycz-
nych. Rola nauczyciela prowadzącego zajęcia komputerowe w początko-
wym okresie jest niezwykle istotna, od niego bowiem zależy prawidłowy
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin