Szkola jazdy.pdf

(63 KB) Pobierz
czas
na
biznes
szkoła nauki jazdy
Z każdym rokiem rośnie liczba jeżdżących po
polskich drogach samochodów. Zwiększa się także
liczba osób legitymujących się uprawnieniami
do kierowania pojazdami w każdej kategorii.
Wszystko wskazuje zatem na to,
że
szkoła nauki
jazdy jest bardzo dobrym pomysłem na opłacalny
i pewny biznes.
Sprawdzimy, z jakim kosztem wiązać będzie się zakup i przystosowanie aut
do nauki jazdy, przyjrzymy się kosztom pozostałego wyposażenia szkoły
i podliczymy, na jakie zyski można liczyć, przygotowując kandydatów na
kierowców.
Charakterystyka rynku
Z roku na rok Polacy stają się coraz bardziej zmotoryzowani. Nowych praw
jazdy wszystkich kategorii wydano w ubiegłym roku ok. 55 tys. Specjali-
ści
szacują,
że
rynek ten może kurczyć się jeszcze w następnych latach
w związku z niżem demograficznym. Z drugiej strony, najgorszy rok 2010
jest już za nami. Było w nim statystycznie najmniej 18-latków, poza tym do
gorszej sytuacji na tym rynku przyczyniły się skutki kryzysu ekonomicznego
z roku 2009. W samym roku 2011 prawo jazdy zrobiło ok. 60% 18-latków,
czyli ok. 300 000 osób. Oprócz nich na kurs decydowali się 19 – i 20-latko-
wie, którzy nie zrobili tego w 2009 i 2008. Wśród kandydatów na kierowców
coraz większy odsetek stanowią kobiety.
2
czas
na
biznes
szkoła nauki jazdy
Konkurencja
W związku z brakiem oficjalnego rejestru szkół nauki jazdy ich faktyczna
liczba jest trudna do określenia. Każdego roku powstaje w Polsce ok. 15-
20 nowych ośrodków. W związku z mającym się zakończyć w 2016 roku
niżem demograficznym oraz z trudnościami, jakie wkrótce wiązać się będą
ze zdobyciem uprawnień instruktora i z założeniem szkoły, obecny moment
wydaje się najlepszy do założenia tej działalności.
W każdym, nawet mniejszym mieście działa przynajmniej kilka szkół na-
uki jazdy. W miastach wojewódzkich, w których swoje siedziby mają Wo-
jewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego, działa nawet kilkadziesiąt ośrodków
szkolenia kierowców.
Kadra
Najważniejszymi pracownikami szkoły nauki jazdy będą instruktorzy. Ich
doświadczenie oraz fachowość przełoży się bezpośrednio na zdawalność
kursantów. To właśnie ona jest największą reklamą szkoły i przyciąga ko-
lejnych klientów. Dlatego też zatrudniając kursantów, szczególnie należy
przyjrzeć się ich predyspozycjom do zawodu oraz doświadczeniu i referen-
cjom. Instruktor jest pracownikiem, który będzie mieć bezpośredni kontakt
z kursantami. Od jego cierpliwości, uczynności, uczciwości i umiejętności
przekazywania wiedzy zależeć będzie w głównej mierze, w jakim stopniu
kursanci przyswoją sobie wiedzę. Jeżeli zaś chodzi o wymagania formal-
ne do przeprowadzania kursów, każdy z instruktorów musi mieć określone
kwalifikacje i odbyć specjalny, 3-miesięczny kurs kwalifikacyjny dla instruk-
torów, kończący się egzaminem przed komisją powołaną przez wojewodę
3
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin