Biegus A. Przyczyny przedawaryjnego stanu technicznego płatwi hali stalowej.pdf
(
1274 KB
)
Pobierz
Budownictwo i Architektura 12(2) (2013) 173-180
Przyczyny przedawaryjnego stanu technicznego
płatwi hali stalowej
Antoni Biegus
1
1
Katedra Konstrukcji Metalowych, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego, Politechnika
Wrocławska, e–mail:
antoni.biegus@pwr.wroc.pl
Streszczenie:
W badanej hali stalowej
przyjęto systemowe rozwiązanie płatwi
z
kształtowników Z (giętych z blach na zimno) oraz ich ściągów (z prętów pełnych).
Okresowa kontrola jej stanu technicznego ujawniła deformacje, wygięcia i skręcenia płatwi
oraz wyboczenie ściągów. Stan techniczny konstrukcji wsporczej obudowy dachu był
przedawaryjny. W pracy przedstawiono wyniki badań nośności i sztywności konstrukcji
wsporczej obudowy dachu, których celem była identyfikacja przyczyn powstania jej
zagrożenia awarią.
Słowa kluczowe:
hala stalowa, płatew z kształtowników Z, zagrożenie awaryjne
1. Wprowadzenie
Badany budynek jest jednonawową halą o konstrukcji stalowej. W protokole
z
okresowej (półrocznej-sezonowej)
kontroli jej stanu technicznego, w odniesieniu do
konstrukcji dachu stwierdzono występowanie:
„odchylenia
kilku płatwi stalowych od stanu
projektowanego,
a także wygięcia (odkształcenia) ściągów i płatwi"
[1]. Niepokojące
zachowanie się konstrukcji wsporczej obudowy dachu hali świadczyło o jej
przedawaryjnym stanie technicznym.
W pracy przedstawiono
wyniki badań nośności i sztywności konstrukcji wsporczej
obudowy dachu hali, których celem była identyfikacja przyczyn powstania wygięć jej płatwi
oraz ściągów. W projekcie hali [2] przyjęto tzw. systemowe rozwiązania zarówno
osłonowego
pokrycia dachu oraz
ścian z płyt warstwowych, jak i ich konstrukcji wsporczej
(płatwi, rygli ściennych) z kształtowników giętych z blach na zimno [3], [4].
Przyczyną wystąpienia zagrożenia awaryjnego hali była niedostateczna wiedza
projektanta
o kształtowaniu i konstruowaniu lekkiej obudowy hal, a także brak właściwego
opisu warunków i ograniczeń stosowania rozwiązań systemowych w [3] i [4].
2.
Opis konstrukcji nośnej badanej hali
Schemat badanej, jednonawowej hali [2], o stalowej konstrukcji nośnej pokazano na
rys. 1 i 2. Jej
wymiary w rzucie wynoszą: szerokość około 23,57 m, długość około 57,40 m
(rys. 1). Dach hali jest jednospadowy, o pochyleniu 5%.
W osiach od B do M ustrojami nośnymi hali są poprzeczne ramy R o rozpiętości
23,57 m i rozstawie 5,68 m. Ich jednospadowy rygiel
dachowy jest sztywno połączony ze
słupami, które przegubowo połączono u dołu z żelbetową konstrukcją części dolnej obiektu.
Ramy R zaprojektowano jako ustroje pełnościenne, o przekrojach spawanych z blach. Ich
rygle zabezpieczono przed zwichrzeniem „zastrzałami”, połączonymi z płatwiami P.
W ścianach szczytowych (w osi A i N) poprzecznymi konstrukcjami nośnymi hali są
ustroje składające się z jednospadowego rygla dachowego i 5 słupów pośrednich. Słupy są
połączone przegubowo zarówno u ich podstawy, jak
i z ryglem dachowym. W tych
poprzecznych
ustrojach nośnych nie zastosowano stężeń, co jest rozwiązaniem błędnym.
W płaszczyźnie połaci dachu hali dano stężenia połaciowe: poprzeczne St1 oraz
podłużne
St2. W płaszczyźnie ścian podłużnych zastosowano stężenia międzysłupowe St3.
Wszystkie stężenia są typu X, z prętów pełnych, z nakrętką rzymską. Konstrukcja wsporcza
pokrycia dachu (rys. 2b) składa się z płatwi P i ściągów Sc.
174
Antoni Biegus
Rys. 1. Schemat konstrukcji nośnej hali
Rys. 2. Przekrój poprzeczny (a) oraz
schemat konstrukcji wsporczej obudowy dachu hali (b)
Konstrukcje Stalowe – Przyczyny przedawaryjnego stanu technicznego ...
175
Płatwie P, o przekroju Z (z blach giętych na zimno) zaprojektowano jako
wieloprzęsłowe
ustroje ciągłe. Zastosowano płatwie o symbolu BP/Z25075651,5
(oznaczenia
kształtownika: przekrój Z, wysokość
h
=
250 mm, szerokość półki szerszej
b
s
=
75 mm, szerokość półki węższej
b
w
= 65 mm, grubość ścianki
t
= 1,5 mm) ze stali S350.
„Uciąglenie” płatwi P w ustrój wieloprzęsłowy uzyskano łącząc je w systemie
„zakładkowym”. Końce quasi-jednoprzęsłowych płatwi połączono na 2 śruby M12. W
przęsłach skrajnych zastosowano pojedynczy przekrój płatwi. Zgodnie z rozwiązaniem
systemowym wg [3] należało dać zdwojony przekrój płatwi.
Rygle ramy R wyposażono w przyspawane do ich pasa górnego „podpórki” płatwi P.
Wykonano je w
kształcie kątownika, z blachy o grubości 4 mm. W strefach podpór płatwi P
połączono je na 4 śruby M12 z „podpórkami” (rys. 5).
Płatwie P w środku rozpiętości ich przęseł połączono ściągami Sc, o przekroju
z
prętów
10
mm. Są one łączone do środnika płatwi P w połowie wysokości kształtownika
Z.
Na dachowe elementy osłonowe hali zastosowano płyty warstwowe, o symbolu
KS1000 Top-Dek
[4]. Składają się one z izolacji termicznej o grubości
h
= 80 mm i nośnej
okładziny z stalowej blachy fałdowej o wysokości fałdy
h
w
= 30 mm (z blachy grubości
t
b
= 0,6 mm). Płyty te, o szerokości „krycia” 1000 mm, połączono z płatwiami P za pomocą
tylko 2-ch
wkrętów samowiercących
EJOT JT2-6-5,525V16 ( 6,3 mm).
3.
Opis wad i uszkodzeń konstrukcji wsporczej płyt dachowych
Wykonane badania identyfikacyjno-inwentaryzacyjne
[5] wykazały, iż półki dolne
wielu (losowo usytuowanych) płatwi P są wygięte oraz skręcone i ich osie podłużne nie są
prostoliniowe. Na rys 3. pokazano przykład wygiętej płatwi P, usytuowanej w osi 8, w polu
J-K. Poziome
wygięcia pasów dolnych 7 płatwi P występowały głównie w polach DK.
Pomiary prostoliniowości pasów dolnych płatwi P (w osi 8) w polu J-K wykazały, że ich
poziome wygięcie wynosiło
e
= 25 mm. Zgodnie z norma odbioru konstrukcji stalowych [6]
dopuszczalne
wygięcie „boczne” belki nie powinno przekraczać
1
/
1000
rozpiętości pomiędzy
punktami jej bocznego podparcia.
Rys. 3.
Przykład wygiętej i skręconej płatwi P oraz wyboczonego ściągu Sc (w osi 8, w polu J-K)
176
Antoni Biegus
W badanym przypadku dopuszczalna strzałka wstępnego wygięcia płatwi P wynosi
y
dop
=
1
/
1000
5680
6 mm <
e
= 25 mm. Tak więc zidentyfikowane wygięcia płatwi P
przekraczają
o 317% wartość dopuszczalną wg [6]. Należy podkreślić, iż wygięcia
i
skręcenia płatwi P miały charakter deformacji trwałych i występowały w rozciąganej
dolnej części przekroju (która powinna być prostoliniowa). Świadczą one m.in. o skręcaniu
płatwi.
W polach między osiami D i K stwierdzono wyboczenia plastyczne (ich wygięcia
miały charakter trwały) 8 ściągów Sc (rys. 4), a także występowanie „poluzowanych”
ściągów Sc. Ściągi projektuje się jako pręty rozciągane. Ich wyboczenie świadczy, że były
one ściskane.
Rys. 4. Przykład wyboczonego ściągu Sc
W miejscach połączeń ściągów Sc z płatwiami P występują lokalne odkształcenia
plastyczne
środników płatwi P, o „głębokości” 1020 mm. Przypuszczalnie powstały one
w
wyniku dużych przemieszczeń poziomych wywołanych skręcaniem płatwi.
W osi 1 i 2 (w polu przyokapowym) płatwie o przekroju Z są ułożone poprawnie tj.
zewnętrzne krawędzie ich pasa górnego są skierowane ku kalenicy (rys. 2). W pozostałych
osiach 311
(rys. 2) płatwie P są ułożone odwrotnie (wadliwie), gdyż w tym przypadku są
one wytężone zwiększonym skręcaniem od obciążeń zewnętrznych.
Zastosowane w tym obiekcie
bezpośrednie
oparcie płatwi
P na ryglu
ramy R (rys. 5) należy uznać za wadliwe.
Płatwie gięte z blach mogą wyboczyć się
w strefie mocowań do podpór [7], [8],
gdyż ich środnik , na skutek reakcji
podporowej,
ma tendencję do odchylania
się od swojej płaszczyzny, co zmniejsza
jego nośność.
Dlatego w tym przekroju
stosuje się wzmocnienie podpory tak, aby
przenoszenie
reakcji płatwi na podporę
następowało wyłącznie przez śrubowe
połączenie z podpórką, nie zaś przez
bezpośrednie oparcie na ryglu ramy.
Między pasem dolnym płatwi i
pasem
górnym rygla powinien być 10 mm
prześwit. Ponadto podpórka płatwi o
grubości 4 mm jest o niedostatecznej
sztywności; należało użyć blachy o
Rys. 5. Oparcie płatwi P na ryglu dachowym ramy R
grubości minimum 8 mm.
4. Analiza przyczyn przedawaryjnego stanu konstrukcji wsporczej
pokrycia dachowego
Skręcenia, przemieszczenia, uszkodzenia i deformacje ścianek płatwi P, a także
wyboczone
plastycznie i „poluzowane” ściągi Sc badanej hali, świadczyły o ich
alarmującym zachowaniu się. Zidentyfikowane
symptomy
uszkodzeń płatwi P i ściągów Sc
oznaczały, że ich stan techniczny był przedawaryjny.
Halę zaprojektowano wg norm [9][12]. Maksymalne obciążenie grawitacyjne płatwi
wynosi odpowiednio
p
d
�½
1,092 kN/m
2
(obliczeniowe) i
p
k
�½
0,82 kN/m
2
(charakterysty-
Konstrukcje Stalowe – Przyczyny przedawaryjnego stanu technicznego ...
177
czne).
Według katalogu producenta [3] nośności zastosowanych płatwi P (mierzone
kat
kat
granicznym obciążeniem: obliczeniowym
p
d
i charakterystycznym
p
k
) wynoszą:
kat
p
d
�½
1,39 kN/m
2
p
d
�½
1,092 kN/m
2
- stanu graniczny
nośności jest spełniony,
kat
p
k
�½
1,38 kN/m
2
p
k
�½
0,82 kN/m
2
-
stanu graniczny użytkowalności jest spełniony.
(1)
(2)
kat
kat
Nośności płatwi
p
d
i
p
k
obliczono zakładając, że są one usztywnione „bocznie”
przez połączenie ich półki górnej z tarczą z blachy fałdowej (rys. 6). Niestety tej bardzo
ważnej informacji nie podano w opisie tablic nośności płatwi w [3]. Założono, że projektant
wie, iż konieczne jest usztywnienie płatwi tarczą pokrycia dachowego np. z blachy
fałdowej.
Rys. 6. Schemat
stężenia płatwi tarczą z blachy fałdowej: a) model fizyczny, b) model obliczeniowy
Gięty na zimno z blach kształtownik Z o niesymetrycznym przekroju otwartym
i
cienkich ściankach, wykazuje małą sztywność na skręcanie swobodne oraz znaczną
wrażliwość na wyboczenie
miejscowe i dystorsyjne. W konsekwencji tego jest elementem o
bardzo małej nośności na zwichrzenie. By mógł być efektywnie stosowany jako element
zginany, wymaga zabezpieczenia
przed zwichrzeniem i skręcaniem.
Pełne ciągłe stężenie „boczne” płatwi można uzyskać za pomocą m.in. blachy
fałdowej, połączonej w sposób ciągły (gęsty) ich dolnymi fałdami z pasem górnym płatwi.
Okładzina (np. blacha fałdowa) krępuje
przemieszczenia
liniowe i kątowe przylegającej
stopki,
co wydatnie podnosi nośność płatwi z
warunku zwichrzenia.
Zgodnie z [13] płatew
w miejscu połączenia z blachą fałdową można uważać za stężoną w płaszczyźnie poszycia
(zabezpieczoną przed zwichrzeniem) jeśli spełniony jest warunek
70
2
2
(3)
S
i
S
min
�½
EI
2
GI
t
EI
y
2
0,25
h
2
2
,
h
L
L
gdzie:
S
i
�½
S
1
- sztywność
postaciowa (na jednostkę długości belki) poszycia (tarczy) z
blachy fałdowej połączonej z płatwią (belką) w dolinie każdej fałdy, która wynosi
S
i
�½
S
1
�½
1000
t
3
50
10
3
b
roof
hs
.
(4)
w
W (3) i (4) przyjęto oznaczenia wg [13]. W przypadku badanego dachu sztywność
S
min
płatwi P obliczona wg (3) wynosi
S
min
�½
2605 kNm/m
. Sztywność postaciowa
S
1
tarczy
z blachy okładziny wewnętrznej płyty warstwowej, jeśli byłaby ona połączona
w
każdej fałdzie z płatwią P, obliczona ze
wzoru (4) wynosi
S
1
�½
8139 kNm/m
S
min
�½
2605 kNm/m
-
warunek (3) stężenia płatwi jest spełniony.
W badanej hali wymóg połączenia płatwi P z blachą płyty warstwowej w każdej
dolinie
fałdy (jako warunek stężenia „bocznego”) nie był spełniony, gdyż łączniki
występowały
tylko w co 5-tej
fałdzie (ich rozstaw wynosił 1,0 m, tj. zastosowano po 2
Plik z chomika:
konstrukcjebudowlane
Inne pliki z tego folderu:
Projektowanie konstrukcji stalowych z uwzględnieniem współpracy z poszyciem z płyt warstwowych + nowoczesne łączniki.pdf
(19961 KB)
Biegus A. Przyczyny przedawaryjnego stanu technicznego płatwi hali stalowej.pdf
(1274 KB)
Biegus A. (2012), Projektowanie stężeń stalowych budynków halowych.pdf
(3628 KB)
Biegus A. Projektowanie konstrukcji stalowych wg EC3 (2010), cz.1 Elementy zginane.pdf
(8315 KB)
Biegus A. Projektowanie konstrukcji stalowych wg EC3 (2010), cz.2 Elementy ściskane.pdf
(5410 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akustyka budowlana
Artykuły budowlane
Galeria
Katologi techniczne
Komentarz do Eurokodów
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin