Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia powstało, aby wspierać rozwój systemów informacyjnych w zakresie ochrony zdrowia, w szczególności systemów ewidencyjno-informatycznych.
Systemy te umożliwiają podejmowanie działań optymalizujących wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na ochronę zdrowia. CSIOZ działa od 1 sierpnia 2000 roku.
System Informacyjny Ochrony Zdrowia współtworzą:
· Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (dawniej eRZOZ) – jest to kompleksowy systemem informatyczny przeznaczony do obsługi procesów rejestracji podmiotów w ochronie zdrowia, zapewnia jawność i dostępność do danych rejestrowych;
· Elektroniczny System Komunikacji w Ochronie Zdrowia o nazwie „ZOZMAIL” – ma usprawniać przepływ informacji elektronicznej pomiędzy placówkami Zakładów Opieki Zdrowotnej i innymi placówkami i instytucjami działającymi w obszarze ochrony zdrowia;
· System Monitorowania Wypadków Konsumenckich – SMWK – tu gromadzi się informacje o wypadkach konsumenckich, ich okolicznościach i skutkach zdrowotnych oraz produktach, które mają związek z wypadkami. Informacje te zbiera się, aby można było identyfikować produkty, które ze względu na swoje cechy lub okoliczności użytkowania mogą okazać się niebezpieczne;
· System Rejestracji Systemów Kodowania i Statystyki Resortowej – SRK – służy do tworzenia i rejestrowania hierarchicznych systemów kodowania używanych w ochronie zdrowia. Procesy związane z rejestracją systemów kodowania wdrożone w systemie SKR, są zgodne z normą PN-EN 1068:2005;
· Interaktywna Mapa Zakładów Opieki Zdrowotnej ATLAS – to system do graficznej prezentacji Zakładów Opieki Zdrowotnej;
· Centralny Rejestr Chorych z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym – CRCMPD – to system internetowy umożliwiający monitorowanie losów klinicznych pacjentów z przedporodowym, okołoporodowym i wczesnodziecięcym uszkodzeniem tzw. górnego neuronu ruchowego, którego następstwa stanowią zespół objawów mózgowego porażenia dziecięcego.
Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia współpracuje m.in. z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Zdrowia oraz innymi instytucjami administracji rządowej, wojewódzkimi wydziałami spraw społecznych oraz wojewódzkimi centrami zdrowia publicznego w zakresie statystyki medycznej, jednostkami samorządu terytorialnego oraz Narodowym Funduszem Zdrowia. CSIOZ utrzymuje ścisłe kontakty z Głównym Urzędem Statystycznym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, a także świadczeniodawcami i samorządami zawodów medycznych.
Głównym przedmiotem działalności CSIOZ jest realizacja zadań z zakresu budowy społeczeństwa informacyjnego, obejmujących organizację i ochronę zdrowia oraz wspomaganie decyzji zarządczych ministra właściwego do spraw zdrowia na podstawie prowadzonych analiz. Centrum odpowiada również za monitorowanie planowanych, budowanych i prowadzonych systemów teleinformatycznych za poziomie centralnym i regionalnym
4 czerwca 2020 w Dzienniku Urzędowym Ministra Zdrowia ukazało się zarządzenie w sprawie nadania Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (CSIOZ) nowej nazwy - Centrum e-Zdrowia. Zarządzenie weszło w życie z dniem ogłoszenia, przy czym zaznaczono, że poprzednią nazwą posługiwano się do 31 grudnia 2020 r
. Zgodnie ze statutem, do zadań Centrum e-Zdrowia należy między innymi:
-budowa, wdrażanie, rozwój i utrzymanie systemów teleinformatycznych i udostępnianie e-usług dla pacjentów, osób wykonujących zawód medyczny, podmiotów wykonujących działalność leczniczą i innych interesariuszy systemu zdrowia w celu poprawy jakości i dostępności usług medycznych i optymalizacji procesów funkcjonujących w systemie zdrowia,
-monitorowanie planowanych, budowanych oraz funkcjonujących systemów teleinformatycznych na poziomie centralnym i regionalnym, w zakresie ich komplementarności i interoperacyjności z systemami teleinformatycznymi Centrum, w tym prowadzenie analiz, ekspertyz i udzielanie niezbędnego doradztwa,
-współpraca i wymiana informacji dotyczących tworzonych i wykorzystywanych rozwiązań z zakresu e-usług publicznych z innymi podmiotami publicznymi,
-opracowywanie analiz, raportów opinii oraz wkładów do dokumentów, w tym projektów aktów prawnych lub założeń aktów prawnych, przygotowywanych przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw zdrowia,
-proponowanie celów i priorytetów rozwoju e-zdrowia w Polsce i inicjowanie działań ukierunkowanych na ich realizację.
W Polsce nacisk położony jest na kluczowe technologie, oprogramowanie wspomagające praktyków w procesie podejmowania najlepszych możliwych decyzji przy zachowaniu bezpieczeństwa pacjenta oraz tworzenie sieci współpracy naukowej w zakresie bioinformatyki, genomiki orazneu roinformatyki w celu stworzenia nowej generacji systemów e-zdrowia wspomagających ‘indywidualizację’ diagnozy oraz leczenia.
Inicjatywy działające w Polsce postawiły przed sobą pewne strategiczne cele, których osiągnięcie pozwoli na zbudowanie nowoczesnego systemu działania sektora zdrowotnego. Wśród nich wyróżnić można:
· ułatwienie dostępu do dokumentów klinicznych,
· zwiększenie efektywności procesów w ochronie zdrowia,
· redukcja liczby błędów klinicznych,
· ułatwienie przenoszenia się pacjentów pomiędzy krajami Unii,
· ułatwienia w dostępie do istotnych informacji dotyczących ochrony zdrowia dla pacjentów i profesjonalistów medycznych.
Aplikacje, które służyć mają osiągnięciu tych celów to głównie:
· elektroniczny transfer recept,
· e-preskrypcja – ze wspomaganiem decyzji,
· elektroniczne rekordy pacjenta,
· obrazowanie cyfrowe i powiązane usługi oraz raportowanie.
· portale,
· systemy terminologiczne dla rekordów klinicznych i lekarstw,
· mechanizmy ochrony poufności danych osobowych,
identyfikatory obywateli
. Na podstawie ustawy z 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia wdrażanych jest konsekwentnie wiele nowatorskich rozwiązań informatycznych. Z uwagi na rozmiar realizowanych zadań można je określić jako „e-rewolucję”.
Jest to jedno z najważniejszych zadań Ministerstwa Zdrowia realizowane przez Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia. Kluczowy projekt to Platforma P1 (Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych) oraz Platforma P2 (m.in. Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą), Projekt P3 i P4 (Dziedzinowe Systemy Teleinformatyczne Systemu Informacji w Ochronie Zdrowia, w tym obejmujący m.in. System Monitorowania Zagrożeń, a także Obrotu Produktami Leczniczymi). W ich realizacji planowana jest rozbudowa infrastruktury telemedycznej szpitali oraz narzędzi informatycznych e-Usług.
Informatyzacja w ochronie zdrowia to proces złożony i nie dotyczy tylko technologii informatycznych. Wymaga odpowiednich regulacji prawnych. Procedowany obecnie projekt nowelizacji ustawy z 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia dotyczy: wprowadzenia elektronicznej formy recepty (e-Recepty); zlecenia (e-Zlecenie); skierowania (e-Skierowanie) oraz rejestrów medycznych i dziedzinowych systemów teleinformatycznych, a także przepisów dotyczących telemedycyny oraz informatyzacji publicznej służby krwi i nadzoru nad krwiolecznictwem w ramach projektu e-Krew.
szwagiero1