Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.docx

(17 KB) Pobierz

Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia powstało, aby wspierać rozwój systemów informacyjnych w zakresie ochrony zdrowia, w szczególności systemów ewidencyjno-informatycznych.

Systemy te umożliwiają podejmowanie działań optymalizujących wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na ochronę zdrowia. CSIOZ działa od 1 sierpnia 2000 roku. 

System Informacyjny Ochrony Zdrowia współtworzą:

·         Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (dawniej eRZOZ) – jest to kompleksowy systemem informatyczny przeznaczony do obsługi procesów rejestracji podmiotów w ochronie zdrowia, zapewnia jawność i dostępność do danych rejestrowych;

·         Elektroniczny System Komunikacji w Ochronie Zdrowia o nazwie „ZOZMAIL” – ma usprawniać przepływ informacji elektronicznej pomiędzy placówkami Zakładów Opieki Zdrowotnej i innymi placówkami i instytucjami działającymi w obszarze ochrony zdrowia;

·         System Monitorowania Wypadków Konsumenckich – SMWK – tu gromadzi się informacje o wypadkach konsumenckich, ich okolicznościach i skutkach zdrowotnych oraz produktach, które mają związek z wypadkami. Informacje te  zbiera się, aby można było identyfikować produkty, które ze względu na swoje cechy lub okoliczności użytkowania mogą okazać się niebezpieczne;

·         System Rejestracji Systemów Kodowania i Statystyki Resortowej – SRK  – służy do tworzenia i rejestrowania hierarchicznych systemów kodowania używanych w ochronie zdrowia. Procesy związane z rejestracją systemów kodowania wdrożone w systemie SKR, są zgodne z normą PN-EN 1068:2005;

·         Interaktywna Mapa Zakładów Opieki Zdrowotnej  ATLAS  – to system do graficznej prezentacji Zakładów Opieki Zdrowotnej;

·         Centralny Rejestr Chorych z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym – CRCMPD – to system internetowy umożliwiający monitorowanie losów klinicznych pacjentów z przedporodowym, okołoporodowym i wczesnodziecięcym uszkodzeniem tzw. górnego neuronu ruchowego, którego następstwa stanowią zespół objawów mózgowego porażenia dziecięcego.

Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia współpracuje m.in. z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Zdrowia oraz innymi instytucjami administracji rządowej, wojewódzkimi wydziałami spraw społecznych oraz wojewódzkimi centrami zdrowia publicznego w zakresie statystyki medycznej, jednostkami samorządu terytorialnego oraz Narodowym Funduszem Zdrowia. CSIOZ utrzymuje ścisłe kontakty z Głównym Urzędem Statystycznym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, a także świadczeniodawcami i samorządami zawodów medycznych.

Głównym przedmiotem działalności CSIOZ jest realizacja zadań z zakresu budowy społeczeństwa informacyjnego, obejmujących organizację i ochronę zdrowia oraz wspomaganie decyzji zarządczych ministra właściwego do spraw zdrowia na podstawie prowadzonych analiz. Centrum odpowiada również za monitorowanie planowanych, budowanych i prowadzonych systemów teleinformatycznych za poziomie centralnym i regionalnym

4 czerwca 2020   w Dzienniku Urzędowym Ministra Zdrowia ukazało się zarządzenie w sprawie nadania Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia (CSIOZ) nowej nazwy - Centrum e-Zdrowia. Zarządzenie weszło w życie z dniem ogłoszenia, przy czym zaznaczono, że poprzednią nazwą posługiwano się do 31 grudnia 2020 r

. Zgodnie ze statutem, do zadań Centrum e-Zdrowia należy między innymi:

-budowa, wdrażanie, rozwój i utrzymanie systemów teleinformatycznych i udostępnianie e-usług dla pacjentów, osób wykonujących zawód medyczny, podmiotów wykonujących działalność leczniczą i innych interesariuszy systemu zdrowia w celu poprawy jakości i dostępności usług medycznych i optymalizacji procesów funkcjonujących w systemie zdrowia,

-monitorowanie planowanych, budowanych oraz funkcjonujących systemów teleinformatycznych na poziomie centralnym i regionalnym, w zakresie ich komplementarności i interoperacyjności z systemami teleinformatycznymi Centrum, w tym prowadzenie analiz, ekspertyz i udzielanie niezbędnego doradztwa,

-współpraca i wymiana informacji dotyczących tworzonych i wykorzystywanych rozwiązań z zakresu e-usług publicznych z innymi podmiotami publicznymi,

-opracowywanie analiz, raportów opinii oraz wkładów do dokumentów, w tym projektów aktów prawnych lub założeń aktów prawnych, przygotowywanych przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw zdrowia,

-proponowanie celów i priorytetów rozwoju e-zdrowia w Polsce i inicjowanie działań ukierunkowanych na ich realizację.

 

W Polsce nacisk położony jest na kluczowe technologie, oprogramowanie wspomagające praktyków w procesie podejmowania najlepszych możliwych decyzji przy zachowaniu bezpieczeństwa pacjenta oraz tworzenie sieci współpracy naukowej w zakresie bioinformatyki, genomiki orazneu roinformatyki w celu stworzenia nowej generacji systemów e-zdrowia wspomagających ‘indywidualizację’ diagnozy oraz leczenia.

Inicjatywy działające w Polsce postawiły przed sobą pewne strategiczne cele, których osiągnięcie pozwoli na zbudowanie nowoczesnego systemu działania sektora zdrowotnego. Wśród nich wyróżnić można:

·                     ułatwienie dostępu do dokumentów klinicznych,

·                     zwiększenie efektywności procesów w ochronie zdrowia,

·                     redukcja liczby błędów klinicznych,

·                     ułatwienie przenoszenia się pacjentów pomiędzy krajami Unii,

·                     ułatwienia w dostępie do istotnych informacji dotyczących ochrony zdrowia dla pacjentów i profesjonalistów medycznych.

Aplikacje, które służyć mają osiągnięciu tych celów to głównie:

·                     elektroniczny transfer recept,

·                     e-preskrypcja – ze wspomaganiem decyzji,

·                     elektroniczne rekordy pacjenta,

·                     obrazowanie cyfrowe i powiązane usługi oraz raportowanie.

·                     portale,

·                     systemy terminologiczne dla rekordów klinicznych i lekarstw,

·                     mechanizmy ochrony poufności danych osobowych,

identyfikatory obywateli

 

 

. Na podstawie ustawy z 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia wdrażanych jest konsekwentnie wiele nowatorskich rozwiązań informatycznych. Z uwagi na rozmiar realizowanych zadań można je określić jako „e-rewolucję”.

Jest to jedno z najważniejszych zadań Ministerstwa Zdrowia realizowane przez Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia. Kluczowy projekt to Platforma P1 (Elektroniczna  Platforma  Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych) oraz Platforma P2 (m.in. Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą), Projekt P3 i P4 (Dziedzinowe  Systemy Teleinformatyczne Systemu Informacji w Ochronie  Zdrowia, w tym obejmujący m.in. System Monitorowania Zagrożeń, a także Obrotu Produktami Leczniczymi). W ich realizacji planowana jest rozbudowa infrastruktury telemedycznej szpitali oraz narzędzi informatycznych e-Usług.

Informatyzacja w ochronie zdrowia to proces złożony i nie dotyczy tylko technologii informatycznych. Wymaga odpowiednich regulacji prawnych. Procedowany obecnie projekt nowelizacji ustawy z 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia dotyczy: wprowadzenia elektronicznej formy recepty (e-Recepty); zlecenia (e-Zlecenie); skierowania (e-Skierowanie) oraz rejestrów medycznych i dziedzinowych systemów teleinformatycznych,  a także przepisów dotyczących telemedycyny oraz informatyzacji publicznej służby krwi i  nadzoru nad krwiolecznictwem w ramach projektu e-Krew.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin