Luty, tydzień 1 Jestem samodzielny w kuchni
Dzień 1 Poznajemy kuchnię
• Ćwiczenia poranne – zestaw 19. Tamburyn.
• Zabawa ruchowa na powitanie Witamy się różnymi częściami ciała.
Dzieci poruszają się po sali w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Podczas przerwy w grze
witają się z innymi tą częścią ciała, której nazwę wymienia N., np.: Witamy się łokciami….
• Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Pokażcie to, co powiem.
N. wymienia nazwy części ciała oraz nazwy części sali, a dzieci je pokazują. Najpierw robi to
powoli, a potem – coraz szybciej. Np. Pokażcie kolana, stopy, sufit...
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Dzieci – na spacer!
Na hasło: Dzieci – na spacer! dzieci spacerują po sali. Hasło: Dzieci – do domu! jest sygnałem
do opuszczenia dywanu i zajęcia miejsc pod ścianami.
• Zabawa ruchowa z elementem podskoków Kto podskoczy najwyżej?
Dzieci podskakują obunóż w miejscu, z klaśnięciem nad głowami.
• Zabawa rytmiczna Coraz szybciej, coraz wolniej. Bębenek.
N. wystukuje na bębenku rytm, stosując różne zmiany tempa. Grę rozpoczyna w wolnym
tempie, stopniowo przyspiesza, a następnie zwalnia do tempa początkowego. Dzieci, ustawione
w kole, poruszają się jedno za drugim, dostosowując kroki do właściwego tempa (marsz, trucht, bieg, trucht, marsz).
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Z domu do domu. Szarfy.
Dzieci rozkładają na podłodze kolorowe szarfy. Są to ich domy. Na hasło: Z domu, poruszają się pomiędzy szarfami, na hasło: Do domu, jak najszybciej muszą odnaleźć swój dom.
• Zwiedzanie przedszkolnej kuchni.
Zapoznanie z celem wycieczki do kuchni. N. wyjaśnia dzieciom, że odwiedzą przedszkolną kuchnię. Prosi o zwracanie uwagi na wyposażenie kuchni oraz na pracę kucharek. N. ostrzega przed dotykaniem urządzeń i pewnych przedmiotów, gdyż mogłoby to być groźne w skutkach.
• Wyjście do przedszkolnej kuchni.
• Oglądanie wyposażenia kuchni.
• Przyglądanie się pracy kucharek, zwracanie uwagi na ich ubiór.
• Określanie, co można przygotować na obiad z danych produktów.
• Rozmowa na temat wycieczki.
− Jaki zawód wykonują panie spotkane w kuchni? Na czym polega praca kucharza?
− Jak nazywa się posiłek, który przyrządzały panie?
− Jakie urządzenia widzieliście w kuchni? Jakie były tam garnki i naczynia?
• Zabawa Szukamy swoich imion. Kartoniki z imionami dzieci.
N. rozkłada na podłodze (dywanie) kartoniki z imionami dzieci. Dzieci kolejno wyszukują
kartoniki ze swoimi imionami.
• Układanie imion (bez wzoru). Litery drukowane – małe i wielkie.
N. przygotowuje litery drukowane – małe i wielkie. Dzieci odwracają kartoniki z imionami.
Z drugiej ich strony układają litery tworzące ich imiona i je przyklejają.
Potem, po sprawdzeniu, odkładają kartoniki z imionami do indywidualnych półek.
• Karta pracy, cz. 3, nr 3.
− Rysujcie po śladach szklanek. Każdy ślad rysujcie kredką w innym kolorze.
− Podzielcie na sylaby nazwy przedmiotów przedstawionych na zdjęciach, a jeśli potraficie na głoski. Narysujcie pod każdym zdjęciem odpowiednią liczbę kresek (sylaby) lub kół (głoski).
• Układanie wyrazów z poznanych liter.
N. mówi nazwy, dzieci z wyciętych liter układają wyrazy i przykleją na kartce.
Proponowane wyrazy: sery, mleko, kotlet, miska, deska, soki, kakao.
• Zabawa ze śpiewem Ojciec Wirgiliusz (autor nieznany, melodia popularna). PRZERWNIK PRZED OBIADEM
Dzieci stoją w kole, śpiewają z N. piosenkę i jednocześnie kreślą wzór palcem wskazującym.
Ojciec Wirgiliusz
uczył dzieci swoje,
a miał ich wszystkich
sto dwadzieścia troje.
„Hejże, dzieci, hejże, ha!
Róbcie wszystko to co ja”.
Potem jedno dziecko wchodzi do koła i wykonuje ruchy, które naśladują pozostałe osoby.
Zabawy i ćwiczenia z literą g.
• Oglądanie zdjęć: naczyń, sztućców, garnków. Określanie, do czego służą i w jakim pomieszczeniu je znajdziemy. Zdjęcia: naczyń, sztućców, garnków. – NATURALNE OKAZY
Wypowiadanie się na temat pomagania w pracach kuchennych.
• Analiza i synteza słowa garnek.
• Dzielenie słowa garnek na sylaby.
− Co słyszycie na początku słowa garnek?
• Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską g.
Obrazki przedmiotów/zwierząt/roślin, których nazwy rozpoczynają się głoską g.
• Dzielenie słowa garnek na głoski.
• Podawanie słów rozpoczynających się głoską g (gitara, gumka, gazeta...), mających ją w środku (mgła, agrafka, figura...) oraz na końcu (głóg, róg, wróg...).
− Z ilu głosek składa się słowo garnek?
• Budowanie schematu słowa garnek.Białe nakrywki.
• Pokaz liter g: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.Litery g, G.
• Umieszczanie poznanych liter: g, a, r, e, n, k, pod schematami słów garnek.
Litery: g, , a, r, e, n, k,.
• Odczytywanie wyrazów garnek.
• Układanie nazw pod obrazkami.
Obrazki przedstawiające: gitarę, rogi, nogi, grę, garnki, drogę, gile, kartoniki z literami.
N. umieszcza na tablicy obrazki przedstawiające: gitarę, rogi, nogi, grę, garnki, drogę, gile.
Przygotowuje kartoniki z literami. Dzieci układają z liter pod obrazkami ich nazwy.
.
• Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 46.
• Odczytanie wyrazu z N. Odszukanie na końcu kart kartoników z literami tworzącymi wyraz
garnek. Wycięcie ich, ułożenie z nich wyrazu, a potem przyklejenie w okienkach. Pokolorowanie
rysunku.
• Odczytanie sylab.
• Odczytanie sylab i wyrazów.
• Pisanie liter g, G po śladach, a potem – samodzielnie.
• Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 47.
• Omówienie tego, co widać na zdjęciach. Przeczytanie zdań. Połączenie ich liniami z odpowiednimi
zdjęciami.
KONIEC
KAROL
NADIA
LILIANNA
OLIWIER
STANISŁAW
MIESZKO
OLGA
KORNELIA
LEON
KAROLINA
...
PUSIA108