Styczeń, tydzień 1 Zwierzęta są głodne
Dzień 1 Choinka dla ptaków
• Ćwiczenia poranne – zestaw 16.Tamburyn.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Wróbelki – do karmnika!
N. wyznacza w sali jedno miejsce – karmnik. Dzieci są wróbelkami. Biegają po sali. Na hasło: Wróbelki – do karmnika! biegną do wyznaczonego miejsca i tam, w przysiadzie, stukają palcami w podłogę – wróbelki jedzą nasiona w karmniku.
• Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała Zmarznięty ptaszek – wesoły ptaszek.
Na hasło: Zmarznięty ptaszek, dzieci kulą się i przykucają. Gdy usłyszą: Wesoły ptaszek – prostują się
i poruszają wyciągniętymi w bok rękami, naśladując machanie skrzydłami.
• Ćwiczenia szyi – Ptaszki piją wodę.
Dzieci w siadzie podpartym, wykonują głowami skłony w przód, następnie w tył – ptaszki
piją wodę.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Wróbelki jedzą, fruwają, śpią.
Dzieci są wróbelkami. Poruszają się podskokami obunóż po sali. Na hasło: Wróbelki jedzą
– wykonują przysiad i stukają palcami w podłogę. Potem, najedzone, naśladują fruwanie.
Gdy usłyszą: Wróbelki śpią, dobierają się w pary, wykonują przysiad, przytulają się do siebie,
zamykają oczy – wróbelki śpią.
• Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.
Dzieci dobierają się w pary, stają przodem, naprzeciwko siebie. Mówią za N. rymowankę,
z podziałem na sylaby, uderzają raz w swoje dłonie, raz w dłonie partnera.
Nasz wró-bel-ku u-ko-cha-ny, nie bój się!
Po-mo-że-my to-bie zi-mą, na-kar-mi-my cię!
Marsz po kole w rytm dźwięków wystukiwanych na tamburynie.
• Oglądanie książek, albumów poświęconych ptakom spotykanym w Polsce.
Zwracanie uwagi na zmniejszającą się populację wróbli.
• Rozmowa na temat ptaków.
− Co by się działo, gdyby wszystkie ptaki odleciały przed zimą?
− Co by było, gdyby nikt nie dokarmiał ptaków?
• Określanie cech ptasich na przykładzie wróbla.
Zdjęcie (obrazek) wróbla.
N. umieszcza na tablicy zdjęcie (obrazek) wróbla.
− Jak jest zbudowany wróbel? Pokażcie ogon, skrzydła,
dziób, głowę, kończyny zakończone szponami.
− Czym ma pokryte ciało?
− Skąd się biorą młode wróble?
− Gdzie mieszkają wróble?
− Jak się poruszają?
N. wyjaśnia, że zwierzęta zbudowane podobnie jak
wróbel, w większości fruwające (są też ptaki nieloty, np. pingwin), to ptaki.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Ptaszki – do gniazd!
Tamburyn, obręcze.
N. rozkłada na podłodze obręcze (gniazda). Dzieci są ptaszkami. Naśladują fruwanie po sali
(polu). Na dźwięki tamburynu chowają się w obręczach (przykucają w nich). W gnieździe
nie może być więcej ptaków niż cztery.
• Słuchanie opowiadania.
Kiedy już choinka dla dzieci stała wystrojona jak krakowianka na wesele – pani powiedziała:
– No dobrze, a ptaki?
– Co – ptaki? – zapytały dzieci.
– No, gdzie choinka dla ptaków?
Dzieci się zakłopotały, bo nikt nie wiedział, gdzie jest choinka dla ptaków. Wtedy pani powiedziała:
– Może tę małą choinkę, co ją z gałązek jodłowych powiązał tata Jasia, podarujemy ptaszkom.
– Tak! Tak! – krzyknęli wszyscy.
A Jasio skoczył – cap, choinkę i chce pędzić na dwór…
– Czekaj, Jasiu, czekaj, przecież choinka musi być przystrojona i z podarkami…
– Zawiesimy bombki, zdejmie się je z naszej choinki.
– Eee, na bombkach ptaszki się nie znają! Jeszcze się przelękną!
– Ognie sztuczne też do niczego – mruknął Jarek.
– To co robić? – zakłopotały się dzieci.
– Pomyślmy dobrze, co ptaszki lubią. Każdemu trzeba dawać to, co lubi.
Zaraz wszyscy zaczęli wyliczać, co ptaszki lubią.
– Siemię lniane! Mak! Słonecznik!
– Pszenicę – proszę pani – pszenicę!
– Jarzębinę, bez czarny! Różne nasionka!
– Łój, smalec, słoninę!
– No dobrze już, dobrze. To teraz, Jasiu, podaj choinkę. Ubierzemy ją tym, co ptaszki najbardziej
lubią.
I zabrali się do roboty.
Gałązki choinki maczali w roztopionym łoju z makiem i konopiami, a kiedy łój zastygł –
wyglądało to jak szron.
Zamiast łańcucha wisiały na choince plasterki słoniny – to był podarunek dla sikor, kowalików
i dzięciołów.
Na czubku drzewka tkwił, zamiast gwiazdy, nabity ziarnami – słonecznik. Zamiast bombek,
chwiały się na gałązkach makówki, w których mak szeleścił… A pęczki czarnego bzu i jarzębiny
stroiły choinkę w korale.
Kiedy wreszcie ta choinka stanęła na ławce pod topolą, kiedy posypano pszenicy – to zleciały
się ptaki. Ćwierkały, śpiewały. Aż wokoło szumią drzewa:
– Dziw nad dziwy! Cud prawdziwy! Choinka śpiewa…
Rozmowa na temat opowiadania.
− Dla jakich zwierząt dzieci przygotowały choinkę?
− Czym ją udekorowały? Dlaczego?
− Czy ptakom spodobała się choinka? Dlaczego?
− Czy chcielibyście zrobić taką choinkę w ogrodzie przedszkolnym?
• Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki. Tamburyn.
Dzieci poruszają się po sali odpowiednio do dźwięków tamburynu. Podczas przerwy w grze
zatrzymują się i mówią za N. rytmicznie rymowankę:
Po-mo-że-my pta-kom, po-mo-że-my,
cho-in-kę w o-gro-dzie u-bie-rze-my!
• Tablica demonstracyjna nr 52.
− Posłuchajcie nazw ptaków. Powtarzajcie je za mną. − Podzielcie te nazwy na sylaby.
• Przygotowanie choinki dla ptaków w ogrodzie przedszkolnym.
Nasiona słonecznika, jarzębiny, ziarna zbóż, słoninki na drucikach, kolby kukurydzy na
sznureczkach, makówki, karmnik.
• Sprawdzanie, jakie produkty z kącika przyrody można wykorzystać do dokarmiania ptaków.
(Nasiona słonecznika, jarzębiny, ziarna zbóż…).
• Oglądanie wspólnie przygotowanych produktów (słoninki na drucikach, kolb kukurydzy
na sznureczkach, makówek…).
• Wyjście do ogrodu przedszkolnego.
• Zawieszenie karmnika na drzewku iglastym (lub innym), nasypanie do niego ziaren zbóż,
przymocowanie słoninki.
• Zawieszenie na drzewie kolb kukurydzy, kiści zasuszonej jarzębiny, makówek.
• Wspólny taniec wokół (lub obok) drzewa przy śpiewie piosenek o zimie, o dokarmianiu
ptaków.
• Obserwowanie z pewnego oddalenia ptaków w karmniku i na drzewie.
• Oglądanie i rozpoznawanie śladów ptaków na śniegu.
Zajęcia 2. Zabawy i ćwiczenia z literą s.
• Oglądanie karmnika z ptakami.
Obrazek ptaków w karmniku.
Nazywanie ptaków znajdujących się w karmniku (wróbel, gil, jemiołuszka – w karmniku,
sikora z boku, na słonince, a sroka – na dachu karmnika).
• Analiza i synteza słuchowa słowa sroka.
- Dzielenie słowa sroka na sylaby.
− Co słyszycie na początku słowa sroka?
• Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską s. MULTIBOOK
• Dzielenie słowa sroka na głoski.
− Z ilu głosek składa się słowo sroka?
• Podawanie słów rozpoczynających się głoską s (sarna, ser, samolot...), mających ją na końcu
(nos, ananas, las…) oraz w środku słowa (kapusta, klasa, laska...).
•Budowanie schematu słowa sroka.Białe nakrywki.
• Pokaz litery s: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.Litery: s, S.
• Umieszczenie kartoników z literami: s, a, o, r, k, pod schematami słów sroka
• Odczytanie wyrazów: sroka.
• Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 35-36.
• Zabawa ruchowa Co to za wyraz?/ Gdzie jest litera s? (dla 5–latków)
Kartoniki z wyrazami, tamburyn.
Dzieci poruszają się po sali w sposób określony przez N., np. podskokami, obunóż, na jednej
nodze, idąc w przysiadzie, biegnąc. Na sygnał – dźwięki tamburynu – dzieci zatrzymują się
i czytają wyraz (umieszczony na kartoniku), który trzyma N. Po odczytaniu poruszają się nadal
w sposób określony przez N. N. czyta dzieciom wyraz zapisany na kartoniku. Dzieci liczą,
którą literą w wyrazie jest litera s i podnoszą do góry odpowiednią liczbę palców (dla 5-latka)
Przykładowe wyrazy: ser, kostka, miska, smok, deser, laser, osa, rosa, soki, trasa.
• Dobieranka sylabowa.
N-l podaje pierwsza sylabe jakiegos słowa, którego obrazek wisi na tablicy, dz. odgadują, o który obrazek mu chodzi.
sro-ka, ka-sa, mis-ka, ra-ki, ...
PUSIA108