Łużny R. (red.) Dzieło chrystianizacji Rusi kijowskiej i jego konsekwencje w kulturze Europy.pdf

(13928 KB) Pobierz
DZI6Ł0
OT
WWW
WJtWOWW
REDAKCJA
RYSZARD
LUŹNY
REDAKCJA
WYDAWNICTW
KATOLICKIEGO
UNIWERSYTETU
LUBELSKIEGO
LUBLIN
1988
SPIS
TREŚCI
Nota
redakcyjna
Borys
Jan
Bałyk
OSBM
(Przemyśl)
Problem
słowiańskiej
liturgii
świętych
Cyryla
i
Metodego
w
świetle
ich
żywotów
Jan
Jarco
(Warszawa)
Tradycje
cyrylometodiańskie
Rusi
Kijo­
wskiej
Franciszek
Sielicki
(Wrocław)
Polsko-ruskie
stosunki
wyznaniowe
w
Xh
XII
wieku
Roman
Mazurkiewicz
(Kraków)Eschatologia
Rusi
Kijowskiej
Urszula
Wójcicka
(Bydgoszcz)
Echa
prawosławnego
kultu
maryjne­
go
w
literaturze
staroruskiej
XI-XV
wieku
Ludmiła
Nodzyńska
(Wrocław)
Pateryk
Kijowsko-Pieczerski
o
chry­
stianizacji
Rusi
'
Anna
Woźniak
(Lublin)
Święty
Mikołaj
w
folklorze
rosyjskim
i
pol­
skim
(legenda
pieśń
obrzęd)
Wacława
Maria
Korzyn
(Kraków)
Religijność
ludu
rosyjskiego
w
świetle
przysłów
Marta
Kołodziej
(Szczecin)
Prawosławie
t
katolicyzm
w
Dzienni­
ku
podroży
do
Włoch
i
na
wyspę
Maltę
(1697-1699)
Piotra
A
Tołstoja
Maria
Pidłypczak-Majerowicz
(Wrocław)
Szkoły
i
książki
w
działal­
ności
bazylianów
w
XVII
i
XVIII
wieku
Witold
Kolbuk
(Lublin)
Przechodzenie
unitów
na
obrządek
łaciński
w
diecezji
chełmskiej
w
XIX
wieku
Stefan
Kozak
(Warszawa)
Chrystologia
Knyh
bytija
ukrapnśkoho
narodu
M
Kostomarowa
Anna
Raźny
(Kraków)
Symbolika
chrześcijańska
w
twórczości
Fio­
dora
Dostojewskiego
Krzyz
Telesfor
Poźniak
(Wrocław)
Orient
biblijny
u
Dostojewskiego
(Babi­
lon
i
Jeruzalem)
Katarzyna
Jończyk
(Warszawa)
Ekumeniczny
aspekt
polskich
związ­
ków
Włodzimierza
Sołowjowa
Andrzej
Drawicz
(Warszawa-Kraków)
„Wyciągam
ręce
ku
wiecznoś­
ci
Motywy
metafizyczne
we
współczesnej
liryce
rosyjskiej
Włodzimierz
Mokry
(Kraków)
Nurt
chrześcijański
w
literaturze
ukra­
ińskiej
XI-XX
w
Od
Słowa
Iłanona
do
Soboru
Ołesia
Hon-
czara
Józef
Puciłowski
OP
(Kraków)
Kościół
Wschodni
na
Węgrzech—ge­
neza
i
stan
dzisiejszy
5
9
23
35
51
95
117
127
159
175
187
209
221
235
247
283
299
317
351
Mana
Bobrownicka,
Ryszard
Łuzny
(Kraków
—Lublin)
Karol
Woj­
tyła
Jan
Paweł
II
w
kręgu
spraw
słowiańskich
383
NOTA
REDAKCYJNA
„Czyz
Chrystus
tego
nie
chce,
czy
Duch
Święty
tego
nie
rozrządza,
ażeby
ten
Papież-Polak,
Papież-Słowianin
właśnie
teraz
odsłonił
duchową
jedność
chrześcijańskiej
Europy,
na
którą
składają
się
dwie
wielkie
tradycje
Zachodu
i
Wschodu
[
]
Tak,
Chrystus
tego
chce,
Duch
Święty
tak
rozrządza,
aże­
by
to
zostało
powiedziane
teraz,
tutaj,
w
Gnieźnie,
na
ziemi
piastowskiej,
w
Polsce
[
]
Trzeba,
ażeby
przy
sposobności
chrztu
Polski
była
przypomniana
chrystianizacja
Słowian
Chorwatów
i
Słoweńców
[
],
Bułgarów
[
],
Morawian
i
Sło­
waków
[
],
Czechów
[ ]
Trzeba
tez,
aby
był
przypomniany
chrzest
Rusi
w
Kijowie
w
988
roku”,
tak
nauczał
Jan
Paweł
II
podczas
swej
narodowej
polskiej
i
słowiańskiej
katechezy
hi­
storiozoficznej
w
kolebce
naszej
państwowości
w
Gnieźnie
3
czerwca
1979
roku
Napommem
i
zachęceni
słowami
i
czynami
Papieza-Sło-
wianina
jego
historycznymi
homiliami
czasu
obu
pielgrzymek
do
Ojczyzny,
wypowiedziami
kierowanymi
do
słowiańskich
wspólnot
narodowo-kościelnych,
zwłaszcza
zaś
do
Ukraińców
grekokatolików,
decyzją
o
uznaniu
świętych
misjonarzy
oświecicieh
Słowian,
Cyryla
i
Metodego,
za
współpatronów
naszego
kontynentu,
a
także
całą
słowiańską
katechezą
Jana
Pawła
II,
której
ukoronowaniem
oraz
ideowym
zwieńczeniem
stała
się
encyklika
Slavorum
Apostoli,
nawiązując
przy
tym
do
idei,
jakie
przyświecały
inicjatorom
oraz
organizatorom
rzym­
skiego
sympozjum
Wspólne
korzenie
chrześcijańskie
narodów
Europy
(w
listopadzie
1981
roku,
staraniami
dwóch
uniwersy­
tetów
katolickich,
Laterańskiego
i
Lubelskiego)
polscy
5
znawcy
spraw
słowiańskich
podjęli
oto
garść
tematów
z
tego
zakresu,
godnych
zarówno
poważnych
badań
naukowych,
jak
i
przedsięwzięć
upowszechnieniowych
Wyniki
owych
zainteresowań
i
wysiłków
badawczych
przedstwione
zostały
(poza
publikacjami
ogłoszonymi
w
ostat­
nich
latach
na
łamach
kwartalnika
„Zeszyty
Naukowe
Katolic­
kiego
Uniwersytetu
Lubelskiego”)
na
drugim
z
kolei
sympo­
zjum
(pierwsze
o
pokrewnym
charakterze
miało
miej­
sce
dwa
lata
wcześniej,
w
październiku
1983
roku
i
nosiło
tytuł
Dziedzictwo
chrześcijańskiego
Wschodu
słowiańskiego,
a
ży­
cie
kulturalne
w
Polsce
wczoraj
i
dziś,
materiały
z
tego
spo­
tkania
znajdują
się
obecnie
w
druku),
zorganizowanym
przez
powołany
do
życia
w
grudniu
1981
roku
w
Katolickim
Uniwer­
sytecie
Lubelskim
Międzywydziałowy
Zakład
Badań
nad
Kul­
turą
Bizantyńsko-Słowiańską
Temat
tego
sympozjum,
obra­
dującego
w
dniach
25
27
września
1985
roku
pod
hasłem
Dzieło
chrystianizacji
Rusi
Kijowskiej
oraz
jego
konsekwencje
kulturowe
dla
krajów
i
narodów
Europy
Środkowo-Wschod­
niej,
wywołał
znaczne
zainteresowanie
w
środowiskach
slawi­
stycznych
kraju,
w
ośrodkach
naukowych
grupujących
znaw­
ców
Słowiańszczyzny
historyków
literatury
i
językoznawców,
badaczy
dziejów
Kościoła
i
życia
religijnego,
teologów,
histo­
ryków,
folklorystów
Do
programu
zgłoszono
początkowo
az
45
tematów
wystąpień
sesyjnych,
jednak
w
samych
obradach
wzięło
udział
34
autorów,
spośród
których
z
kolei
przedłożyło
teksty
swoich
wypowiedzi
naukowych
osób
30,
z
czego
do
dru­
ku
zakwalifikowano
28
tytułów
Tom
obecny
pomieścić
mógł,
ze
względów
czysto
technicz­
nych,
redakcyjnych,
a
więc
z
racji
objętości,
jedynie
18
refera­
tów
sesyjnych
Publikujemy
głównie
prace
przedstawiające
konsekwencje
kulturowe
chrztu
Rusi
w
życiu
rehgijno-kościel-
nym,
w
piśmiennictwie,
folklorze
oraz
myśli
filozoficzno-spo-
lecznej
kilku
regionów
narodowo-rehgijnych
tej
części
nasze­
go
kontynentu
Referaty
pozostałe,
zwłaszcza
z
dziedziny
ję­
zykoznawstwa,
a
także
oświaty,
kultury
i
sztuki
ogłoszone
będą
osobno,
w
jednym
z
kolejnych
tomów
wydawanych
przez
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin