Naprawa odbiornikow TV Leopold B Witkowski.PDF

(303705 KB) Pobierz
TELEWIZORY
mgr inż. Leopold B. Witkowski
TELEWIZORY
naprawa odbiorników
telewizyjnych
Wydanie drugie
Wydawnictwa Komunikacji i Łączności
Warszawa 1986
Spis treści
1.INFORMACJE OGÓLNE
7
5.10.Generatory odchylania poziomego97
5.11.Cewki odchylające98
5.12.Stopnie mocy odchylania poziomego
99
5.13.Stopnie mocy odchylania pionowego
104
5.14.Wzmacniacz różnicowy i detektor dźwięku106
5.15.Wzmacniacze małej częstotliwości109
5.16.Zasilacze
112
62113/132.004.5
Zasady działania odbiorników telewizyjnych czamo-białych i koloro
wych oraz podstawowe parametry sygnału telewizyjnego. Elementy
składowe odbiorników oraz ich proste pomiary. Ilustracje efektów
typowych uszkodzeń, ich lokalizacja i usuwanie.
Odbiorcy książki: radioamatorzy, technicy elektronicy.
1.1
Zasady telewizji monochromatycznej
7
1.2.Zasady telewizji kolorowej
11
1.3.Nadawanie i odbiór sygnałów telewizyjnych ....13
1.4.Telewizyjna antena odbiorcza
17
1.5.Obraz kontrolny21
2.STANOWISKO NAPRAWCZE ....23
2.1.Narzędzia23
2.2.Jak prawidłowo lutować?24
2.3.Naprawa płytek drukowanych i elementów24
6.MONOCHROMATYCZNE ODBIOR
Wydanie I -- WKŁ, Warszawa 1985, nakład 120000 egz.
NIKI TELEWIZYJNE
116
3.POMIARY ELEKTRYCZNE26
3.1.Przyrządy uniwersalne
26
3.2.Jak mierzyć napięcia, prądy, rezystancje i pojemnoś
ci?
31
3.3.Woltomierze lampowe i tranzystorowe
33
3.4.Oscyloskopy
33
3.5.Wobulatory36
3.6.Inne przyrządy pomiarowe36
6.1.Odbiornik telewizyjny VELA 202116
6.2.Odbiornik telewizyjny VELA 203124
6.3.Odbiornik telewizyjny JUNOST134
6.4.Odbiornik telewizyjny LIBRA145
6.5.Odbiornik telewizyjny T 6151
153
6.6.Odbiornik telewizyjny NEPTUN 625163
7.UKŁAD ELEKTRYCZNY KOLORO
4.ELEMENTY ODBIORNIKA TELEWI
WEGO ODBIORNIKA TELEWIZYJ
NEGO SYSTEMU SECAM
175
7.1.Kodowanie sygnałów wizyjnych w systemie SE
ZYJNEGO
39
CAM
175
4.1.Rezystory i potencjometry
39
4.2.Kondensatory
41
4.3.Diody półprzewodnikowe43
4.4.Tranzystory
47
4.5.Układy scalone53
4.6.Lampy elektronowe60
4.7.Kineskopy
, .63
4.8.Elementy indukcyjne
69
7.2.Schemat blokowy odbiornika TVC
181
Dekodowanie sygnałów wizyjnych systemu SE-
7.3.CAM
197
7.3.1.Tor luminancji197
7.3.2.Tor chrominancji
199
7.3.3.Układ identyfikacji kolorów202
Okładkę i stronę tytułową projektował: Tadeusz Pietrzyk
Opiniodawcy: myr inż. Sławomir Kulinicz
mgr inż. Józef Korzeniowski
Redaktor: | mgr mż.TadeuszMasewicz |
Redaktor techniczny: Jadwiga Majewska
Korektor: Maria Pawłowska, Hanna Klimczukowa
5.UKŁAD ELEKTRYCZNY MONO
CHROMATYCZNEGO ODBIORNIKA
TELEWIZYJNEGO70
5.1.Schemat blokowy odbiornika70
5.2.Blok wielkiej częstotliwości71
5.2.1.Przełącznik kanałów71
5.2.2.Przełącznik kanałów typu CKM15
72
5.2.3.Głowice wielkiej częstotliwości74
5.2.4.Głowica UHF typu CK^Jl74
5.2.5.Zintegrowana głowica telewizyjna VHF-UHF ...75
5.2.6 Zespoły programujące78
5.3.Wzmacniacz pośredniej częstotliwości82
5.4.Demodulatory wizyjne84
5.5.Wzmacniacze wizyjne . ,85
5.6.Kineskop89
5.7.Automatyczna regulacja wzmocnienia ARW ....90
5.8.Selektor impulsów synchronizacji, . . .92
5.9.Generatory odchylania pionowego95
8.KOLOROWE ODBIORNIKI TELEWI
ZYJNE
204
8.1.Odbiornik TVC RUBIN
204
8.1.1.Blok częstotliwości radiowej Yl i blok sterowania
Y7205
8.1.2.Blok dekodera Y2.212
8.1.3.Blok odchylania Y3220
8.1.4.Blok zasilacza Y5
227
8.1.5.System regulacji zbieżności strumieni elektronowych
w kineskopie232
8.1.6.Regulacja odbiornika TVC RUBIN238
8.2.Odbiornik TVC SONY typu KV 1820 R242
8.2.1.Blok wielkiej częstotliwości242
8.2.2.Blok sterowania246
8.2.3.Blok pośredniej częstotliwości - A248
8.2.4.Blok dekodera - płytka B251
8.2.5.Blok wzmacniaczy RGB - płytka C257
8.2.6.Blok odchylania i korekcji zbieżności - płytki D i E259
8.2.7.Blok zasilacza-F263
8.2.8.Regulacja odbiornika TVC SONY272
' 5
ISBN 83-206-0480-X
Printed in Poland
© Copyright by Wydawnictwa Komunikacji i Łączności
Warszawa 1985
9.
USZKODZENIA ODBIORNIKÓW TE
LEWIZYJNYCH I ICH NAPRAWA
275
Ekran ciemny, cisza w głośniku
276
Ekran ciemny, dźwięk prawidłowy
279
Ekran świeci się, brak obrazu i dźwięku
280
Brak dźwięku, obraz prawidłowy
281
Dźwięk zniekształcony, obraz prawidłowy
281
Ekran świeci się, dźwięk prawidłowy - brak obrazu.
Efekt dodatkowy - regulacja jaskrawości obrazu
może działać nieprawidłowo281
Zła jakość obrazu, dźwięk prawidłowy
282
Całkowity brak synchronizacji obrazu282
Obraz bez synchronizacji pionowej
282
Obraz bez synchronizacji poziomej
283
Niewłaściwy kontrast obrazu284
Zbyt difży poziom kontrastu284
Obraz zakłócony niewygaszonymi liniami powrotów
odchylania pionowego284
Zbyt duża jaskrawość obrazu284
Mała jaskrawość obrazu285
Obraz ciemny
285
Obraz nieostry, zaniżony poziom dźwięku285
Obraz zaszumiony, szumy słyszalne w głośniku . .286
Odbicia na obrazie286
Zakłócenia sieciowe na obrazie
286
Obraz zakłócony modulacją dźwięku
286
Cienkie linie pionowe na tle obtazu286
Iskrzenia na obrazie286
Mora na obrazie287
9.7.18.
9.7.19.
9.7.20.
9.8.
9.8.1.
9.8.2.
9.8.3.
9.8.4.
9.8.5.
9.8.6.
9.8.7.
9.8.8.
9.8.9.
9.8.10.
9.8.11.
9.8.12.
9.9.
9.9.1.
9.9.2.
9.9.3.
9.9.4.
9.9.5.
9.9.6.
9.9.7.
9.9.8.
9.10.
9.11.
9.1.
9.2.
9.3.
9.4.
9.5.
9.6.
9.7.
9.7.1.
9.7.2.
9.7.3.
9.7.4.
9.7.5.
9.7.6.
9.7.7.
9.7.8.
9.7.9.
9.7.10.
9.7.11.
9.7.12.
9.7.13.
9.7.14.
9.7.15.
9.7.16.
9.7.17.
Smużenia na obrazie
287
Obraz plastyczny
287
Obraz w negatywie
288
Zniekształcenia siatki obrazowej, obraz i dźwięk
prawidłowy288
Obraz przekręcony
288
Zle położenie obrazu na ekranie kineskopu ....288
Obraz w kształcie trapezu289
Zniekształcenia typu poduszki289
Brak odchylania pionowego
289
Zbyt mała wysokość obrazu
290
Zbyt duża wysokość obrazu
291
Niewłaściwa liniowość pionowa obrazu291
Obraz za szeroki292
Obraz za wąski292
Zła liniowość pozioma obrazu292
Brak ostrości obrazu293
Nieprawidłowe odtwarzanie kolorów
294
Brak odtwarzania koloru czerwonego294
Brak odtwarzania koloru niebieskiego294
Brak odtwarzania koloru zielonego
294
Brak sygnału luminancji
295
Nieprawidłowe nasycenie kolorów295
Brak jednego z sygnałów różnicowych na wejściu
przełącznika elektronowego
295
Przerwa w obwodzie linii opóźniającej 64 ps ....296
Uszkodzenie przełącznika elektronowego296
Brak odtwarzania koloru-obraz monochroma
tyczny
^96
Obraz zakolorowany
297
Wykaz literatury301
1
Informacje ogólne
1.1. Zasady telewizji monochromatycznej
Telewizja jest jedną z dziedzin telekomunikacji. Do jej zadań
należy nadawanie, przesyłanie i odtwarzanie obrazów trans
misji bezpośrednich, obrazów uprzednio zarejestrowanych na
taśmie magnetycznej lub filmowej z towarzyszącym dźwię
kiem.
Obrazy te mogą być przekazywane jako obrazy czarno-białe,
mówimy wtedy o telewizji monochromatycznej, albo jako
barwne - wówczas mamy do czynienia z telewizją kolorową.
Telewizja wykorzystuje dwie właściwości oka ludzkiego, od
których zależy ocena jakości obrazu.
Pierwszą z nich jest zdolność rozdzielcza wzroku albo, inaczej
mówiąc, ostrość widzenia charakteryzująca się coraz więk
szym ograniczaniem rozróżniania szczegółów obrazu w miarę
jego oddalania się od obserwatora. Odwrotną ilustracją tego
efektu może być oglądanie w dużym powiększeniu zdjęć
reprodukowanych w prasie-obraz składa się z dużej ilości
punktów różniących się między sobą jaskrawością (luminan-
pierwszej linii, następuje analizowanie drugiej linii, podobnie
jak przy czytaniu stronicy tekstu - wiersz po wierszu od lewej
strony arkusza do prawej aż do przeanalizowania ostatniej,
dziesiątej linii.
Na rys. 1.1 b przedstawiono sygnały elektryczne odpowiada
jące szesnastu elementom każdej linii. Jednakże dopiero duża
liczba elementów pozwoli na otrzymanie wysokiej jakości
obrazu, ponieważ struktura podziału ulegnie zatarciu przy
odtwarzaniu bardzo drobnych szczegółów obrazu.
Zachowanie wrażenia płynnego odtwarzania ruchu przeka
zywanego obrazu, wymaga wielokrotnego powtarzania pro
cesu analizy w ciągu jednej sekundy. Te wszystkie wymagania
składają się na tzw. standard telewizyjny, który jest normą
obowiązującą w procesie analizy obrazu. Określone zostają
więc m.in. podstawowe parametry standardu:
-liczba linii w analizowanym obrazie,
-format obrazu.
O pozostałych parametrach będziemy mówili w dalszej części
książki. W tej chwili wystarczy informacja, że zgodnie z
obowiązującym w Polsce standardem - analizowany obraz
składa się z 625 linii, a liczba analizowanych obrazów 50 w
przeciągu sekundy przy formacie 4:3 (szerokość/wysokość).
Dla spełnienia warunku zachowania kolejności występowania
poszczególnych elementów obrazu, sygnał elektryczny każdej
przeanalizowanej linii zawiera na końcu specjalny znacznik w
postaci tzw. impulsu synchronizacji linii, a sygnał ostatniej
linii obrazu wyposażono dodatkowo w tzw. impuls synchro
nizacji obrazu.
Proces analizy obrazu przebiega w urządzeniu zwanym
kamerą telewizyjną, zamieniającym obraz optyczny na sygnał
elektryczny, odpowiadający rozkładowi światła (a więc jaskra
wości poszczególnych elementów) w analizowanym obrazie.
Wewnątrz kamery znajduje się przetwornik optyczno-elek-
tryczny, noszący nazwę lampy analizującej.
Najogólniej rzecz biorąc, padające przez obiektyw kamery
światło pochodzące od nadawanego obrazu wytwarza
wewnątrz lampy analizującej ładunek elektryczny rozłożony
na jej powierzchni światłoczułej, którego wartość jest propor
cjonalna do natężenia światła, dla każdego punktu analizowa
nego obrazu. Można powiedzieć, że na powierzchni światło
czułej powstaje obraz, ale w postaci potencjału elektrycznego
odpowiadającego jaskrawości poszczególnych jego punktów.
Potencjał kolejnych punktów jest następnie „zbierany" przez
wiązkę elektronów przemieszczającą się wewnątrz lampy
zgodnie z zasadami analizy (625 linii, 50 razy w przeciągu
sekundy) i zamieniany na sygnał elektryczny. Przemieszczanie
cją) od głębokiej czerni do bieli.
Drugą właściwością jest bezwładność wzroku, czyli zdolność
zapamiętywania na krótki czas (ok. 1/10 s) obrazu. Zjawisko
to przy pokazywaniu kilkunastu nieruchomych obrazów w
ciągu bardzo krótkiego czasu pozwala wywołać wrażenie
płynnego odtwarzania ruchu pod warunkiem, że nadawane
obrazy różnić się będą między sobą kolejnymi jego fazami.
Te właściwości wzroku pozwoliły na rozwój fotografii, następ
nie filmu i wreszcie telewizji. Dla potrzeb telewizji wykorzy
stuje się podział obrazu optycznego na możliwie najmniejsze
elementy, oparty na zasadzie kolejnego analizowania obrazu
wzdłuż linii poziomych. Oczywiście większa liczba tych linii
pozwala na otrzymanie odpowiednio większej liczby elemen
tów.
Wystarczy teraz przekształcić każdy element obrazu na sygnał
elektryczny z zachowaniem kolejności występowania poszcze
gólnych elementów, przesłać otrzymane sygnały, odebrać je, a
następnie kolejno przekształcić każdy sygnał elektryczny na
odpowiadający mu element obrazu optycznego, aby spełnić
najogólniejszą zasadę telewizji.
Analiza obrazu składającego się z dziesięciu linii przebiega
według zasady przedstawionej na rys. 1.1. Każda linia to szereg
elementów o różnym stopniu jaskrawości (dla uproszczenia
przyjęto dwa krańcowe stany-czerń i biel z pominięciem
stopni pośrednich). Średnia jaskrawość każdego elementu
zostaje zamieniana w sygnał elektryczny, którego amplituda
jest proporcjonalna do jaskrawości. Po dokonaniu analizy
Zgłoś jeśli naruszono regulamin