Prezentacja-dzień-I.pdf

(4174 KB) Pobierz
Wcielenie Syna Bożego
jako usynowienie człowieka
(Ga 4,4-7; Rz 8)
Kontekst (Ga 3,23-4,7)
23
zanim nadeszła wiara, jako pozostający w niewoli grzechu, byliśmy strzeżeni
przez Prawo do czasu jej objawienia.
24
Tak więc Prawo było naszym pedagogiem wiodącym do Chrystusa, abyśmy
zostali usprawiedliwieni na podstawie wiary.
25
A kiedy nastał czas wiary, przestaliśmy być pod władzą pedagoga.
26
Wszyscy bowiem jesteście synami Boga dzięki wierze w Jezusa Chrystusa.
27
Bo wszyscy, którzy zostaliście ochrzczeni w Chrystusa, w Niego też się
odzialiście.
28
Nie ma już znaczenia, czy ktoś jest Żydem, czy Grekiem, niewolnikiem czy
wolnym, mężczyzną czy kobietą – wszyscy jesteście jednością w Jezusie
Chrystusie.
4,1
Powiem jeszcze, że dopóki dziedzic jest małym dzieckiem, to choć jest panem
wszystkiego, nie różni się od niewolnika.
2
Na czas ustalony przez ojca pozostaje on pod kontrolą opiekunów i przełożonych.
3
Podobnie my, jako niedojrzali, byliśmy pod kontrolą zasad rządzących światem.
4
Kiedy jednak wypełnił się czas, Bóg posłał swojego Syna, który narodził się
z kobiety i podlegał Prawu,
5
aby wykupić żyjących pod Prawem i umożliwić nam usynowienie.
6
A ponieważ jesteście synami, Bóg posłał do waszych serc Ducha swego Syna,
który woła: Abba, Ojcze!
7
Tak więc już nie jesteś niewolnikiem, lecz synem, a jeśli synem, to – za sprawą
Boga
– również dziedzicem.
Kontekst (Ga 3,23-4,7)
Metafora: Prawo jako paidagogos
Chiazm i antyteza: czas Prawa / czas synowstwa
Punkt wyjścia:
Trójca Święta
Bóg Ojciec:
źródło posałania
(NB czasownik eks-apesteilen)
Syn
– posłany w historię jako
Człowiek. Kondycja: zrodzony
(daje poznać Boga w
człowieczeństwie). Funkcja:
wykupuje nas z niewolnictwa.
Duch
– posłany do serc ludzi.
Kondycja: wołający: Abba (w
nas rozpoznaje Boga w
człowieczeństwie Jezusa).
Funkcja: czyni nas synami
Syn i Duch: Dwie ręce Boga
Wcielenie = dzieło całej Trójcy
„Bóg będzie uwielbiony w swoim stworzeniu, gdy zostanie
ono dostosowane
i odpowiednio się upodobni do Jego Syna. Gdyż Ręce Ojca
[por. Rdz 2:7], to jest Syn
i Duch, uczyniły człowieka na podobieństwo Boże, całego,
nie tylko część człowieka”
(św. Ireneusz,
Przeciw herezjom
5.6.1).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin