Styczeń, tydzień 1 Odwiedzili nas babcia i dziadziuś
Dzień 1 Jaka jest babcia? Jaki jest dziadek?
• Ćwiczenia poranne – zestaw 18.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Babcia, dziadek, wnuczęta.
Na hasło: Babcia, maszerują dziewczynki, na hasło: Dziadek – chłopcy, a na hasło: Wnuczęta,
wszystkie dzieci biegają w różnych kierunkach sali.
• Ćwiczenie dużych grup mięśniowych Pielęgnujemy kwiaty dla dziadków.
Dzieci naśladują sadzenie kwiatków w doniczce i podlewanie ich wodą.
• Ćwiczenie wyprostne Kwiaty rosną. Cieszymy się, że kwiaty urosły.
Dzieci powoli podnoszą się z przysiadu do wspięcia na palce Dzieci podskakują wokół własnej osi i w różnych kierunkach.
• Ćwiczenie uspokajające.
Dzieci maszerują parami, powtarzając rymowankę: Babcia i dziadek kochają nas, babcia i dziadek
mają dla nas czas. Na słowa: nas i czas – klaszczą w ręce. Dzieci stojące wewnątrz tworzą
koło wewnętrzne, stojące na zewnątrz – zewnętrzne. Dzieci poruszają się w kołach, w przeciwnych
kierunkach, powtarzają rymowankę, a następnie zmieniają kierunek poruszania się.
• Karta pracy, cz. 2, nr 73.
− Obejrzyjcie zdjęcie przedstawiające całą rodzinę. Obejrzyjcie zdjęcia babć, dziadków, mamy, taty
i dziewczynki. Nazwijcie członków rodziny. Rysujcie po śladach. Pokolorujcie serduszka.
• Rozmowy indywidualne na temat babć i dziadków dzieci.
N. pyta o imiona dziadków, ich pracę zawodową, co dzieci lubią najbardziej robić z nimi.
• Tworzenie opisu babci i dziadka.
Serce z kartonu (dla każdego dziecka).
Dzieci poszukują jak największej liczby określeń przymiotnikowych
mówiących o wyglądzie i cechach charakteru babci i dziadka. Podają określenia babci i dziadka, a N. zapisuje je na kartonowych sercach. Np. Babcia jest – dobra, łagodna, mądra, wesoła…Dziadek jest – mądry, spokojny, silny…
• Czytanie wypowiedzeń. Wypowiedzenia do czytania całościowego.
• Czytanie wypowiedzeń samodzielnie.
To mama i tata mamy.
To mama i tata taty.
• Rozmowa na temat wiersza.
− Z czym kojarzy się wam słowo babcia a z czym dziadek ?
• Kończenie zdania w odniesieniu do babci.
Dzieci siedzą w kole. Kolejno kończą zdanie: Gdybym potrafił (potrafiła) czarować, to wyczarowałbym
(wyczarowałabym) dla babci...
• Poszukiwanie różnych słów (zdrobnień) do słów: babcia, dziadek (babunia, babuleńka...
dziadziuś, dziadulek…).
• Zachęcanie do zdobywania informacji na temat dzieciństwa babć i dziadków.
• Zachęcanie do wypowiedzi na temat wspólnych spotkań z dziadkami, ich ulubionych zajęć,
sposobów spędzania czasu z wnukami.
Podkreślanie roli dziadków we współczesnej rodzinie. Zwracanie uwagi na wiek babci i dziadka, możliwość występowania chorób, mniejszą sprawność i wydolność ich organizmów.
Zachęcanie do pomagania im, podawanie przykładów takiej pomocy. Uwrażliwianie na potrzeby ludzi starszych, dostrzeganie ich w najbliższym otoczeniu, zwracanie uwagi na właściwe odnoszenie się do nich, okazywanie szacunku.
• Karta pracy, cz. 2, nr 71.
− Dokończcie rysunek dla babci i dziadka. Rysujcie po śladach wzorów na ramce.
Zabawy i ćwiczenia z literą b.
• Rozmowa na temat Dnia Babci i Dnia Dziadka.
− Co możecie podarować babci i dziadkowi z okazji ich świąt? − Czego powinniście życzyć babci i dziadkowi? − Co powinniście zrobić, gdy chcecie zaprosić ich do przedszkola? − Czym możemy udekorować salę?
• Analiza i synteza słuchowa słowa balon.
- Dzielenie słowa balon na sylaby.
− Co słyszycie na początku słowa balon?
− Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską b.
• Dzielenie słowa balon na głoski.
• Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską b (buty, bałwan, burak...), mających
ją w środku (kubek, meble, cebula...).
(Gdy głoska b występuje na końcu słów, to często słyszymy p).
− Z ilu głosek składa się słowo balon?
• Budowanie schematu słowa balon.Białe nakrywki.
• Podawanie imion rozpoczynających się głoską b – Basia, Beata, Borys, Bartek, Bożena.
• Pokaz litery b: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Litery b, B.
• Umieszczanie kartoników z literami: b, , o, a, l, n, pod schematami słów balon.
• Odczytanie wyrazu balon
• Przeczytanie zdań wyrazowo-obrazkowych.
Napisy, obrazki: babci, dziadka.
N. umieszcza na tablicy wyrazy i obrazki – układa z nich dwa zdania. Dzieci czytają zdania.
Beata ma bilety do kina dla (tu umieszcza obrazek babci).
Bartek ma banany dla (tu umieszcza obrazek dziadka).
• Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 42-43
KONIEC
PO 12:00
OBRYSUJ TULIPANY. POKOLORUJ TULIPANA, KTÓRY STOI Z PRAWEJ STORNY
Dzień 2 Robimy prezenty
• Ćwiczenia poranne – zestaw 18 (przewodnik, cz. 3, s. 53).
• Dzielenie nazw obrazków na głoski. Obrazki przygotowane przez N. * POMOCE W KANTORKU TECZKA KOMPETENCJI
• Zabawa Przygotowujemy słodki poczęstunek.
Siedem talerzyków jednorazowych, sylwety różnych ciastek tortowych i cukierków, kartoniki
z książkami (lub z liczbami).
N. ustawia przed dziećmi siedem tekturowych talerzyków jednorazowych i sylwety różnych
ciastek tortowych.
• Dzieci liczą ciastka .Pod każdym talerzykiem układają kartonik z tyloma liczbami (krążkami), ile ciastek znajduje się na danym talerzyku.
• Układają talerzyki w taki sposób, aby na pierwszym było najmniej ciastek, a na siódmym –
najwięcej. Stosując liczebniki porządkowe, określają, ile ciastek znajduje się na kolejnych
talerzykach.
• N. kładzie na dwóch pustych talerzykach sylwety ciastek. Dzieci układają działanie matematyczne , kładą na ciastkach prawidłowe cyfry, odczytują działanie matematyczne podaja wynik
• Zabawa dydaktyczno-ruchowa Prezenty.
Tamburyn, kostka z MAC do gry z 1,2,3 oczkami.
Dzieci poruszają się w rytmie wystukiwanym na tamburynie. Podczas przerwy w grze wybrane
dziecko rzuca kostką (ścianki z pięcioma, sześcioma i czterema oczkami są zaklejone),
liczy oczka i ustawia na jednej linii tyle dzieci, ile oczek wypadło na kostce. Są to prezenty dla dziadków. Pozostałe dzieci liczą na palcach, ile razem prezentów dostali dziadkowie.
• Karty pracy, cz. 2, nr 74, 75.
− Policzcie balony po lewej stronie karty i po prawej stronie. Narysujcie w pustych polach tyle
balonów, ile jest ich razem (sześciolatki piszą działanie).
− Policzcie kredki po lewej stronie karty i po jej prawej stronie. Narysujcie w pustych polach
tyle kredek, ile jest ich razem (sześciolatki piszą działanie).
DLA 5i 6 latków gotowe kartoniki z działaniami – do wycięcia. Dzieci czytaja działąnia matematyczne
• Opowiadanie historyjki o dziadku.
Wyprawka, karta D, kartki, klej, nożyczki.
Wycinanie obrazków historyjki o dziadku, układanie ich według kolejności zdarzeń. Przyklejanie
ich na kartce. Opowiadanie historyjki, nadanie jej tytułu.
GIMNASTYKA 11;30-12;15
• Zabawa z wykorzystaniem rymowanki (według Małgorzaty Markowskiej).
Dzieci stają przed N. w luźnej gromadce. Ćwiczą pod dyktando wypowiadanej przez niego
rymowanki:
Ręce w przód, ręce w górę,
i podskokiem aż pod chmurę.
Ręce w dół, Ręce w bok, nogi wykonują skok. Wykonują podskok obunóż w miejscu.
Wszyscy ćwiczą bez wyjątku, Maszerują w miejscu.
zaczynamy od początku.
...
PUSIA108