25 - 29.01.2021 ZAJĘCIA.docx

(3177 KB) Pobierz

Styczeń, tydzień 1 Zwierzęta są głodne

Dzień 1 Choinka dla ptaków

 

Ćwiczenia poranne – zestaw 16.Tamburyn.

• Zabawa orientacyjno-porządkowa Wróbelki – do karmnika!

N. wyznacza w sali jedno miejsce – karmnik. Dzieci są wróbelkami. Biegają po sali. Na hasło: Wróbelki – do karmnika! biegną do wyznaczonego miejsca i tam, w przysiadzie, stukają palcami w podłogę – wróbelki jedzą nasiona w karmniku.

• Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała Zmarznięty ptaszek – wesoły ptaszek.

Na hasło: Zmarznięty ptaszek, dzieci kulą się i przykucają. Gdy usłyszą: Wesoły ptaszek – prostują się

i poruszają wyciągniętymi w bok rękami, naśladując machanie skrzydłami.

• Ćwiczenia szyi – Ptaszki piją wodę.

Dzieci w siadzie podpartym, wykonują głowami skłony w przód, następnie w tył – ptaszki

piją wodę.

• Zabawa orientacyjno-porządkowa Wróbelki jedzą, fruwają, śpią.

Dzieci są wróbelkami. Poruszają się podskokami obunóż po sali. Na hasło: Wróbelki jedzą

– wykonują przysiad i stukają palcami w podłogę. Potem, najedzone, naśladują fruwanie.

Gdy usłyszą: Wróbelki śpią, dobierają się w pary, wykonują przysiad, przytulają się do siebie,

zamykają oczy – wróbelki śpią.

• Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.

Dzieci dobierają się w pary, stają przodem, naprzeciwko siebie. Mówią za N. rymowankę,

z podziałem na sylaby, uderzają raz w swoje dłonie, raz w dłonie partnera.

Nasz wró-bel-ku u-ko-cha-ny, nie bój się!

Po-mo-że-my to-bie zi-mą, na-kar-mi-my cię!

Marsz po kole w rytm dźwięków wystukiwanych na tamburynie.

 

Oglądanie książek, albumów poświęconych ptakom spotykanym w Polsce.

Zwracanie uwagi na zmniejszającą się populację wróbli.

 

Rozmowa na temat ptaków.

Co by się działo, gdyby wszystkie ptaki odleciały przed zimą?

Co by było, gdyby nikt nie dokarmiał ptaków?

 

Określanie cech ptasich na przykładzie wróbla.

Zdjęcie (obrazek) wróbla.

N. umieszcza na tablicy zdjęcie (obrazek) wróbla.

Jak jest zbudowany wróbel? Pokażcie ogon, skrzydła,

dziób, głowę, kończyny zakończone szponami.

Czym ma pokryte ciało?

Skąd się biorą młode wróble?

Gdzie mieszkają wróble?

Jak się poruszają?

N. wyjaśnia, że zwierzęta zbudowane podobnie jak

wróbel, w większości fruwające (są też ptaki nieloty, np. pingwin), to ptaki.

 

Zabawa orientacyjno-porządkowa Ptaszki – do gniazd!

Tamburyn, obręcze.

N. rozkłada na podłodze obręcze (gniazda). Dzieci są ptaszkami. Naśladują fruwanie po sali

(polu). Na dźwięki tamburynu chowają się w obręczach (przykucają w nich). W gnieździe

nie może być więcej ptaków niż cztery.

 

Słuchanie opowiadania.

Kiedy już choinka dla dzieci stała wystrojona jak krakowianka na wesele – pani powiedziała:

– No dobrze, a ptaki?

– Co – ptaki? – zapytały dzieci.

– No, gdzie choinka dla ptaków?

Dzieci się zakłopotały, bo nikt nie wiedział, gdzie jest choinka dla ptaków. Wtedy pani powiedziała:

– Może tę małą choinkę, co ją z gałązek jodłowych powiązał tata Jasia, podarujemy ptaszkom.

– Tak! Tak! – krzyknęli wszyscy.

A Jasio skoczył – cap, choinkę i chce pędzić na dwór…

– Czekaj, Jasiu, czekaj, przecież choinka musi być przystrojona i z podarkami…

– Zawiesimy bombki, zdejmie się je z naszej choinki.

Eee, na bombkach ptaszki się nie znają! Jeszcze się przelękną!

– Ognie sztuczne też do niczego – mruknął Jarek.

– To co robić? – zakłopotały się dzieci.

– Pomyślmy dobrze, co ptaszki lubią. Każdemu trzeba dawać to, co lubi.

Zaraz wszyscy zaczęli wyliczać, co ptaszki lubią.

– Siemię lniane! Mak! Słonecznik!

– Pszenicę – proszę pani – pszenicę!

– Jarzębinę, bez czarny! Różne nasionka!

– Łój, smalec, słoninę!

– No dobrze już, dobrze. To teraz, Jasiu, podaj choinkę. Ubierzemy ją tym, co ptaszki najbardziej

lubią.

I zabrali się do roboty.

Gałązki choinki maczali w roztopionym łoju z makiem i konopiami, a kiedy łój zastygł –

wyglądało to jak szron.

Zamiast łańcucha wisiały na choince plasterki słoniny – to był podarunek dla sikor, kowalików

i dzięciołów.

Na czubku drzewka tkwił, zamiast gwiazdy, nabity ziarnami – słonecznik. Zamiast bombek,

chwiały się na gałązkach makówki, w których mak szeleścił… A pęczki czarnego bzu i jarzębiny

stroiły choinkę w korale.

Kiedy wreszcie ta choinka stanęła na ławce pod topolą, kiedy posypano pszenicy – to zleciały

się ptaki. Ćwierkały, śpiewały. Aż wokoło szumią drzewa:

– Dziw nad dziwy! Cud prawdziwy! Choinka śpiewa…

 

Rozmowa na temat opowiadania.

Dla jakich zwierząt dzieci przygotowały choinkę?

Czym ją udekorowały? Dlaczego?

Czy ptakom spodobała się choinka? Dlaczego?

Czy chcielibyście zrobić taką choinkę w ogrodzie przedszkolnym?

 

Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki. Tamburyn.

Dzieci poruszają się po sali odpowiednio do dźwięków tamburynu. Podczas przerwy w grze

zatrzymują się i mówią za N. rytmicznie rymowankę:

Po-mo-że-my pta-kom, po-mo-że-my,

cho-in-kę w o-gro-dzie u-bie-rze-my!

 

Tablica demonstracyjna nr 52.

Posłuchajcie nazw ptaków. Powtarzajcie je za mną. Podzielcie te nazwy na sylaby.

 

Przygotowanie choinki dla ptaków w ogrodzie przedszkolnym.

Nasiona słonecznika, jarzębiny, ziarna zbóż, słoninki na drucikach, kolby kukurydzy na

sznureczkach, makówki, karmnik.

• Sprawdzanie, jakie produkty z kącika przyrody można wykorzystać do dokarmiania ptaków.

(Nasiona słonecznika, jarzębiny, ziarna zbóż…).

• Oglądanie wspólnie przygotowanych produktów (słoninki na drucikach, kolb kukurydzy

na sznureczkach, makówek…).

• Wyjście do ogrodu przedszkolnego.

• Zawieszenie karmnika na drzewku iglastym (lub innym), nasypanie do niego ziaren zbóż,

przymocowanie słoninki.

• Zawieszenie na drzewie kolb kukurydzy, kiści zasuszonej jarzębiny, makówek.

• Wspólny taniec wokół (lub obok) drzewa przy śpiewie piosenek o zimie, o dokarmianiu

ptaków.

• Obserwowanie z pewnego oddalenia ptaków w karmniku i na drzewie.

• Oglądanie i rozpoznawanie śladów ptaków na śniegu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zajęcia 2. Zabawy i ćwiczenia z literą s.

 

Oglądanie karmnika z ptakami.

Obrazek ptaków w karmniku.

Nazywanie ptaków znajdujących się w karmniku (wróbel, gil, jemiołuszka – w karmniku,

sikora z boku, na słonince, a sroka – na dachu karmnika).

 

Analiza i synteza słuchowa słowa sroka.

- Dzielenie słowa sroka na sylaby.

Co słyszycie na początku słowa sroka?

Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską s. MULTIBOOK

 

• Dzielenie słowa sroka na głoski.

Z ilu głosek składa się słowo sroka?

 

• Podawanie słów rozpoczynających się głoską s (sarna, ser, samolot...), mających ją na końcu

(nos, ananas, las…) oraz w środku słowa (kapusta, klasa, laska...).

 

•Budowanie schematu słowa sroka.Białe nakrywki.

 

Pokaz litery s: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.Litery: s, S.

 

Umieszczenie kartoników z literami: s, a, o, r, k, pod schematami słów sroka

 

Odczytanie wyrazów: sroka.

 

Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 35-36.

 

Zabawa ruchowa Co to za wyraz?/ Gdzie jest litera s? (dla 5–latków)

Kartoniki z wyrazami, tamburyn.

Dzieci poruszają się po sali w sposób określony przez N., np. podskokami, obunóż, na jednej

nodze, idąc w przysiadzie, biegnąc. Na sygnał – dźwięki tamburynu – dzieci zatrzymują się

i czytają wyraz (umieszczony na kartoniku), który trzyma N. Po odczytaniu poruszają się nadal

w sposób określony przez N. N. czyta dzieciom wyraz zapisany na kartoniku. Dzieci liczą,

którą literą w wyrazie jest litera s i podnoszą do góry odpowiednią liczbę palców (dla 5-latka)

Przykładowe wyrazy: ser, kostka, miska, smok, deser, laser, osa, rosa, soki, trasa.

 

Dobieranka sylabowa.

N-l podaje pierwsza sylabe jakiegos słowa, którego obrazek wisi na tablicy, dz. odgadują, o który obrazek mu chodzi.

sro-ka, ka-sa, mis-ka, ra-ki, ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin