Sposoby zapobiegania próbom samobójczym wśród dzieci i młodzieży.rtf

(185 KB) Pobierz
Sposoby zapobiegania próbom samobójczym wśród dzieci i młodzieży

 

 

 

Sposoby

zapobiegania

próbom samobójczym

wśród

dzieci i młodzieży.


              Z badań wynika, że 90% nastolatków to osoby z zaburzeniami psychologicznymi (wszelkiego rodzaju uzależnienia, zaburzenia osobowości, depresja). W procesie odkrywania wśród dzieci
i młodzieży procesu samobójczego, ważna jest obserwacja, która pozwoli odkryć gdzie są jeszcze normalne zmiany związane
z wiekiem dojrzewania, a które zachowania, postawy uznać już za pewne zaburzenia. Dlatego warto wiedzieć i znać: 

 

Objawy buntu młodzieżowego /nie są to normalne zachowania, które można uznać, iż same miną/

- brak kontaktu z rodzicami

- opuszczanie zajęć szkolnych

- postępowanie na przekór

- postawa negacji wszystkich i wszystkiego

- agresja

- arogancja

- wulgaryzmy

- głośne słuchanie muzyki

- łamanie wszelkich zasad

- alkohol, nikotyna, narkotyki

- brak poczucia odpowiedzialności

 

Potrzeby nastolatków:

- samodzielności

- akceptacji

- dominacji

- poczucia niezależności finansowej

 

Dlaczego trudno być nastolatkiem? /czynniki, które mogą być początkiem procesu samobójczego/

- dorośli mnie nie rozumieją

- frustracje związane z brakiem akceptacji swojego wyglądu

- pojawiają się potrzeby seksualne

- nie akceptacja wzrostu /za mały – za duży/

- pojawiają się pierwsze miłości

- poszukiwanie tożsamości, chcę być kimś lepszym

- poszukiwanie sensu życia

 

Jak dzieci zmieniają się w nastolatków:

- poszukują własnej autonomii, niezależności

- występuje poczucie nieśmiertelności, przeciecz jestem taki mocny, nic mnie nie zniszczy

- lekkomyślność

- poddawanie się emocją

- egocentryzm

- kompleksy

- brak tolerancji dla innych

 

Stereotypy, które funkcjonują w naszym społeczeństwie /warto jednak podjąć nad nimi własna refleksję/

- Rozmowa może popchnąć do samobójstwa /nie można unikać
z dzieckiem rozmowy, jednakże warto na początku nie wypytywać
o samobójstwo, lecz rozmawiać o problemie i badać stopień ryzyka tegoż samobójstwa/.

- Gdy ktoś grozi, nie popełnia go. / jest to najczęściej wołanie o pomoc, trzeba zatem się temu przyjrzeć, jednakże nie ignorować, gdyż może doprowadzić do samobójstwa/.

- Samobójstwo może być to tendencja rodzinna, jest dziedziczone /nie jest to prawda, choć występuje większe ryzyko samobójstwa, tam gdzie w rodzinie ten problem zaistniał/.

- Kto miał tendencje do samobójstwa, to będzie miał je zawsze / jeśli problem zostanie zażegnany, i człowiek znajdzie akceptacje
i zaspokojenie swoich podstawowych potrzeb, to jest możliwe aby nie miał ciągle myśli samobójczych/.

- Samobójstwo jest sytuacją spontaniczną /owszem to co widzimy wydaje się spontaniczne, jednakże samobójstwo to procesem, który
w człowieku się stopniowo rozwija i ostatecznie doprowadza to sytuacji targnięcia się na własne życie/.

- Ludzie popełniający samobójstwo są niespełna rozumu.

 

Z danych statystycznych:

Ø    dziewczęta 3 razy więcej prób samobójczych

Ø    chłopcy 3 razy więcej samobójstw spełnionych

Ø    59% populacji młodzieży ma lub miało myśli samobójcze

Ø    40% ponawia próby samobójcze

Przyczyny samobójstw:

Ø    Społeczno – ekonomiczne

o      rodziny dysfunkcyjne

o      rodziny robotnicze bez wykształcenia

Ø    Psychologiczne

o      depresja

o      zaburzenia osobowościowe

o      uzależnienia

o      schizofrenie

o      poczucie bezradności

o      niepowodzenia szkolne

o      impulsywność

Ø    Biologiczne

o      niskie poczucie własnej osoby

 

Wyznaczniki depresji /występujące ok. 2 tyg./:

§        obniżony nastrój

§        irytacja

§        rozdrażnienie

§        utrata zainteresowań

§        zmęczenie, brak energii, apatia

§        ciężkie poranki

§        zaburzenia snu /budzenie się w nocy/ hipersonia - wszędzie

§        nienaturalny spadek/przyrost wagi

§        obniżona zdolność myślenia

§        poczucie małej wartości i poczucie winy

§        agresja

§        lęk

§        płaczliwość

§        myśli depresyjne /widzę wszystko w czarnych kolorach; postawa wszystko albo nic; selektywność myślenia; tendencje do wyolbrzymiania; myślenie afektywne – uczucia to fakt/

 

Cechy osób popełniających samobójstwa:

ü    poczucie osamotnienia psychicznego

ü    niskie poczucie własnej wartości /beznadziejności/

ü    niska tolerancja na niepowodzenia /ból egzystencjalno - psychologiczny/

ü    brak efektywnego działania /działanie nieskuteczne/

ü    ambiwalencja /chcę i nie chcę/

ü    zawężone myślenie /tunelowe, nie poszukuje argumentów/

 

Sygnały ostrzegawcze:

·     mówienie o samobójczych myślach /listy, rysunki/

·     rozmowy o bezsensie życia, beznadziejności

·     izolowanie się

·     nagłe zmiany zachowania /apatia, brak chęci, niepodejmowanie obowiązków, brak inicjatywy/

·     irytacja

·     zmiana nawyków towarzyskich

·     zaniedbanie, brak higieny

·     rozdawanie cennych rzeczy

·     obecność zaburzeń psychicznych

·     trudne sytuacje życiowe /przeprowadzka, rozwód/

 

Jak opanować sytuacje zagrożenia /nauczyciel – wychowawca ma zapewnić bezpieczeństwo/

Ø zaakceptowanie umowy przez nastolatka i rodziców
o niepodejmowaniu próby samobójczej

Ø konieczny jest kontrakt z rodzicami, aby oni również byli włączeni w proces pomocy /nie można robić tego samemu, gdyż potrzebny jest cały system obserwacji dziecka/

Ø dokonać własnej oceny ryzyka na podstawie tabeli
/załącznik/

Ø pokierować dalej /jeśli stwierdzimy tendencje to musimy skontaktować dziecko z psychiatrą, jeśli ryzyko jest bardzo duże trzeba wezwać pogotowie/

Ø należy stwierdzić czy dziecko należy leczyć

 

 

 

Warunki skutecznej pomocy:

ü    Nawiązanie kontaktu z uczniem /aktywne słuchanie, wywiad

ü    ocena ryzyka

ü    wyrażenie akceptacji odnośnie ważności problemu i osoby,
nie można unikać trudnych tematów

ü    zawarcie kontraktu

ü    uprzedzenie ucznia o kontakcie z rodzicami /nie można iść
z uczniem na układ, że nic się nikomu nie powie, gdyż wtedy wejdziemy w ślepy zaułek, sami nie jesteśmy wstanie pomóc dziecku, a potem odpowiedzialność spada tylko na nas/

ü    wskazanie form pomocy

ü    utworzenie sieci pomocowej /pedagog, psycholog, poradnie/

ü    zadbanie o bezpieczeństwo /poczekać w szkole, przekazanie dziecka innym dorosłym, w wysokim stopniu ryzyka podjęcia próby samobójczej nie bać się wezwać lekarza/

 

Pierwsza pomoc psychologiczna:

§     nawiązanie kontaktu / sprawdzenie czy nie jest pod wpływem jakiś środków/

§     obserwacja

§     analiza sytuacji szkolnej, rodzinnej, osobistej

§     kontakt z rodzicami, nauczycielami, rówieśnikami

§     wsparcie, odreagowanie emocji

§     zapewnienie bezpieczeństwa

§     wskazujemy możliwość rozwiązania problemu, emocji

§     dajemy nadzieje

§     umożliwiamy wyrażenie emocji

 

 

Czego nie wolno robić:

o    bagatelizować próby samobójczej, problemu

o    krzyczeć, straszyć

o    nie pouczać, krytykować, moralizować

o    nie traktować „z góry”

o    nie oceniać

o    nie uprzedzać się już na wejście

o    przemieniać rozmowy na monolog /potrzeba aktywnego słuchania/

o    nie rozważać „za i przeciw”

o    unikać potępiania

o    nie prowokować

o    nie trzymać tego w tajemnicy

o    nie reagować zbyt silnie

o    nie zostawiać bez opieki, gdy zagrożenie jest duże

o    nie analizować, nie diagnozować

o    nie dać się zwieść, że wszystko jest dobrze, skoro widzę, że tak nie jest

 

Jaka powinna być osoba, która pomaga?

-   dyrektywna

-   odpowiedzialna

-   troskliwa

-   tolerancyjna

-   kontaktowa, serdeczna

-   wyrozumiała

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin