make your child genius.pdf

(1853 KB) Pobierz
Wiesław Andrukowicz
BY DZI ECKO
BYŁO
G EN IUSZEM
Wprowadzenie do edukacji
komplementarnej
W. Andrukowicz,
By dziecko było geniuszem,
Kraków 2012
ISBN: 978-83-7850-150-3, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012
© Copyright by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012
Recenzenci:
prof. zw. dr hab. Bogusław Śliwerski
prof. zw. dr hab. Lech Witkowski
Korekta:
Radosław Doboszewski
Opracowanie typograficzne:
Anna Bugaj-Janczarska
Projekt okładki:
Anna M. Damasiewicz
Grafika wykorzystana na okładce:
©
sxc.hu
Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach 2009–2012
Publikacja została sfinansowana przez Uniwersytet Szczeciński
ISBN
978-83-7850-150-3
Oficyna Wydawnicza „Impuls”
30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5
tel./fax: (12) 422 41 80, 422 59 47, 506 624 220
www.impulsoficyna.com.pl, e-mail: impuls@impulsoficyna.com.pl
Wydanie I, Kraków 2012
W. Andrukowicz,
By dziecko było geniuszem,
Kraków 2012
ISBN: 978-83-7850-150-3, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012
Książkę dedykuję
moim dzieciom Ewie i Danielowi
z wdzięczności za impuls do jej napisania
oraz mojej wnuczce Natalii
za optymizm i inspiracje
W. Andrukowicz,
By dziecko było geniuszem,
Kraków 2012
ISBN: 978-83-7850-150-3, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012
Spis treści
Wstęp ................................................................................................ 11
Część pierwsza
Odyseja ludzkiego geniuszu
Rozdział 1
Ten, który przekroczył granicę wyobraźni ............................................... 33
Rozdział 2
Paideia jako wyzwanie dla „śmiertelnych bogów” ............................... 41
Rozdział 3
Ubóstwienie człowieka w trudnej jedności przeciwieństw ................... 57
Rozdział 4
Geniusz jednostkowy i geniusz wspólnoty ............................................... 67
Rozdział 5
Geniusz mówiący swojej woli „nie” .......................................................... 77
Rozdział 6
Geniusz różnojedni ..................................................................................... 87
Rozdział 7
Geniusz intuicji ............................................................................................ 111
Rozdział 8
Geniusz wychowania całościowego ...................................................... 135
Rozdział 9
Nie tylko duchowy wymiar w grze o geniusza ........................................ 165
W. Andrukowicz,
By dziecko było geniuszem,
Kraków 2012
ISBN: 978-83-7850-150-3, © by Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012
8
Spis treści
Rozdział 10
Geniusz a szaleństwo ................................................................................. 185
Rozdział 11
Zdolność, talent i geniusz .......................................................................... 193
Część druga
Edukacyjne zadania i etapy rozwoju
Rozdział 1
Geny usprawiedliwieniem czy wyzwaniem? .......................................... 205
Rozdział 2
Kiedy rodzi się człowiek? ........................................................................... 219
Rozdział 3
Jakie są szanse i zagrożenia rozwojowe u progu ontogenezy? ........... 227
Rozdział 4
Jaki model rozwoju pionowego i poziomego
w cyklu
życia
człowieka? .......................................................................... 237
Rozdział 5
Mózg jako genialny mechanizm czy
żywy
kosmos? .............................. 255
Rozdział 6
Jaka
lozoa edukacyjnej pomocy? ...................................................... 267
Część trzecia
Zdolności w ujęciu komplementarnym
Rozdział 1
Dostrzegać całego człowieka i dążyć do pełni możliwości ................ 285
Rozdział 2
Meandry myślenia ...................................................................................... 307
Rozdział 3
Fenomen pamięci zintegrowanej ............................................................ 319
Rozdział 4
Znaki i znaczenia ........................................................................................ 327
Zgłoś jeśli naruszono regulamin