Antologia - Najlepsze amerykańskie opowiadania kryminalne.pdf

(2576 KB) Pobierz
Redaktor antologii
HARL AN COBEN
Najlesze amer ykańskie
opowiadania kryminalne 2011
Z angielskieg o prz eło żył R obert W aliś
Wydanie polskie: 201 3
Wydanie or yginalne: 2011
Prz edmo wa
W czternastoletniej historii antologii The Best American Mystery
Stories (Najlepsze amerykańskie opowiadania kryminalne) na jej
kartach pojawiały się teksty największych pisarzy tworzących w tym
gatunku, takich jak Elmore Leonard, Michael Connelly, James Lee
Burke, Dennis Lehane, Laura Lippman, Jeffery Deaver czy Lawrence
Block. Kolejne wydania antologii wzbogacało nieprzeciętnymi
dziełami wielu twórców głównego nurtu, takich jak John Updike, Jay
McInerney, Roxanna Robinson, Russell Banks, Alice Monroe oraz,
rzecz jasna, niezrównana Joyce Carol Oates. Uważam jednak, że
największą siłą serii pozostają opowiadania mało znanych pisarzy,
którzy dopiero czekają na uznanie krytyków oraz popularność.
Ich opowieści rzadko mają szansę znaleźć się na łamach takich
uznanych propagatorów współczesnej fikcji literackiej, jak „The New
Yorker”, „The Atlantic” czy „Harper’s Magazine”. Większość wczesnych
dzieł tych niezwykle utalentowanych pisarzy odkryto na łamach
dzienników literackich, wydawanych z pasją, ale w tak niewielkich
nakładach, że mało kto ma okazję się z nimi zapoznać. Znaleziono je
również w czasopismach internetowych.
Dzięki naszej antologii szerokie grono odbiorców poznało
pisarstwo Scotta Wolvena, którego opowiadanie Controlled
Burnpierwotnie ukazało się w „Harpur Palate”, a następnie trafiło do
zbioru The Best American Mystery Magazine 2447 (Najlepsze
amerykańskie opowiadania kryminalne 2003 roku). Ta oraz kolejne
opowieści, które również publikowaliśmy, pozwoliły Scottowi podpisać
umowę z wydawnictwem Scribner’s i wydać pierwszy zbiór
opowiadań.
Tekst Toma Franklina Poachers pojawił się na łamach „Texas
Review”, a następnie w naszej antologii z 1999 roku. Opowiadanie
zdobyło Edgar Allan Poe Award przyznawaną przez Mystery Writers of
America i pozwoliło autorowi podpisać umowę z wydawnictwem
William Morrow, a następnie zostało wybrane do zbioru The Best
American Stories of Century (Najlepsze amerykańskie opowiadania
kryminalne stulecia). Franklin napisał kilka powieści, w tym Crooked
Letter, Crooked Letter, którą nominowano do Edgar Allan Poe Award w
kategorii „najlepsza powieść 2010 roku”.
Opowiadanie All Through the House Christophera Coake’a trafiło
do antologii z tekstami z 2004 roku po tym, jak zadebiutowało na
łamach „The Gettysburg Review”. Następnie zostało jedną z głównych
atrakcji zbioru We ’re in Trouble wydawnictwa Houghton Mifflin
Harcourt.
Napełnia mnie niezwykłą satysfakcją i pokorą świadomość, że
niniejsza seria ma tak potężny wpływ na branżę literatury kryminalnej
oraz na kariery niezwykle utalentowanych pisarzy. Możemy się
zastanawiać, czy autorzy, których utwory znalazły się w tym wydaniu
antologii, pójdą w ślady Coake’a, Franklina i Wolvena, odnosząc
podobnie zasłużony sukces.
Chociaż pisałem o tym w poprzednich czternastu tomach, czuję się
w obowiązku powtórzyć, że chociaż wielu ludzi utożsamia
opowiadania „kryminalne” z „detektywistycznymi”, ja postrzegam ten
drugi gatunek jako część znacznie szerszego nurtu. Definiuję go jako
fikcję literacką, w której cały pomysł bądź fabuła opierają się na
zbrodni lub zagrożeniu zbrodnią. Lubię zagadki i opowieści z
kluczem, ale obecnie nie pisuje się ich wiele, gdyż gatunek
wyewoluował (na szczęście bądź niestety, zależnie od punktu
widzenia) w formy skupiające się na bohaterach, gdzie większy nacisk
kładzie się na motywy popełnienia zbrodni, a nie na poszukiwanie
sprawcy i odkrywanie jego sposobu działania. W ostatnich latach
granica między literaturą kryminalną a innymi rodzajami fikcji coraz
bardziej się zaciera, co skutkuje powstawaniem coraz mniejszej liczby
godnych uwagi opowieści detektywistycznych, ale za to większej ilości
wartościowej literatury.
Z przyjemnością dziękuję Harlanowi Cobenowi, że zgodził się
wcielić w rolę redaktora tegorocznego wydania antologii. Odłożył na
bok inne zajęcia i dotrzymał krótkiego terminu, dzięki czemu w
siedzibie Houghton Mifflin Harcourt strzeliły korki szampanów i
kapelusze wyleciały pod sufit. Szczerze dziękuję także wszystkim
poprzednim redaktorom, zaczynając od Roberta B. Parkera, który
zapoczątkował to dzieło w 1997 roku. Po nim pojawili się Sue Grafton,
Ed McBain, Donald E. Westlake, Lawrence Block, James Ellroy,
Michael Connelly, Nelson DeMille, Joyce Carol Oates, Scott Turow,
Carl Hiaasen, George Pelecanos, Jeffery Deaver i Lee Child.
Chociaż bezustannie staram się tropić i czytać wszystkie
publikowane opowiadania, wpisujące się w nurt literatury kryminalnej
i detektywistycznej, przeraża mnie myśl, że mogę przegapić
wartościowy tekst. Jeśli jesteś autorem, redaktorem albo wydawcą
bądź chcesz pomóc komuś takiemu, to wyślij do mnie książkę,
czasopismo albo luźne kartki pod adres: The Mysterious Bookshop, 58
Warren Street, New York, NY 10007. Jeśli tekst po raz pierwszy ukazał
się w postaci elektronicznej, to musisz dostarczyć wydruk. Nie
zapomnij o danych kontaktowych autora. Z oczywistych przyczyn nie
będę brał pod uwagę niepublikowanych tekstów. Materiały nie będą
zwracane. Jeśli nie ufasz poczcie, dołącz zaadresowaną kopertę ze
znaczkiem, a powiadomię cię, że otrzymałem twoje opowiadanie.
Przyjmuję tylko teksty napisane przez Amerykanów bądź
Kanadyjczyków, które po raz pierwszy ukazały się w amerykańskich
lub kanadyjskich publikacjach w 2011 roku. Im wcześniej otrzymam
tekst, tym lepiej. Każdego roku zdarzają się zakute łby, które z
niewiadomych przyczyn czekajądo świąt Bożego Narodzenia, aby
przysłać mi opowiadanie wydane wiosną, na co nieodmiennie reaguję
zgrzytaniem zębów, gdyż muszę czytać stertę tekstów, kiedy moja
żona i przyjaciele ubierają choinkę albo w inny sposób świętują. Jeśli
tak zrobisz, to mam nadzieję, że przysłane opowiadanie będzie
cholernie dobre. Ze względu na napięty plan wydawniczy ostateczny
termin nadsyłania zgłoszeń to 31 grudnia. Jeśli otrzymam Twój tekst
dwa dni później, to go nie przeczytam. Przykro mi.
O.P.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin