Rafał Kuś - PBS Amerykańska telewizja publiczna.pdf

(2249 KB) Pobierz
Seria:
Prace Amerykanistyczne Uniwersytetu Jagiellońskiego
Redaktor naukowy serii:
prof. dr hab. Andrzej Mania
RECENZENT
prof. dr hab. Walery Pisarek
PROJEKT SERII
Maciej Kwiatkowski
OPRACOWANIE GRAFICZNE OKŁADKI
Marcin Bruchnalski
Zdjęcie za okładce: © OnAir2/Dreamstime.com
Publikacja współfinansowana przez Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych
Uniwersytetu Warszawskiego
© Copyright by Rafał Kuś & Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Wydanie I, Kraków 2013
All rights reserved
Niniejszy utwór ani
żaden
jego fragment nie może być reprodukowany, przetwarzany
i rozpowszechniany w jakikolwiek sposób za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych,
kopiujących, nagrywających i innych oraz nie może być przechowywany
w
żadnym
systemie informatycznym bez uprzedniej pisemnej zgody Wydawcy.
ISBN 978-83-233-3549-8
www.wuj.pl
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Redakcja: ul. Michałowskiego 9/2, 31-126 Kraków
tel. 12-631-18-81, tel./fax 12-631-18-83
Dystrybucja: tel. 12-631-01-97, tel./fax 12-631-01-98
tel. kom. 506-006-674, e-mail: sprzedaz@wuj.pl
Konto: PEKAO SA, nr 80 1240 4722 1111 0000 4856 3325
Spis treści
Wstęp
......................................................................................................................
1. Postawienie problemu ....................................................................................
2. Przyczyny zainteresowania problemem badawczym .....................................
3. Omówienie literatury .....................................................................................
4. Struktura pracy ...............................................................................................
5. Metodologia ...................................................................................................
Rozdział I – Historia amerykańskiej telewizji publicznej
.................................
1.1. Wprowadzenie ...............................................................................................
1.2. Początki radiofonii amerykańskiej .................................................................
1.3. Rozwój mediów komercyjnych .....................................................................
1.4. Rozgłośnie edukacyjne ..................................................................................
1.5. Utrwalenie dominacji nadawców komercyjnych ...........................................
1.6. Początki telewizji amerykańskiej ...................................................................
1.7. Walka o częstotliwości dla amerykańskiej telewizji edukacyjnej .................
1.8. Amerykańska scena medialna w latach 60. ...................................................
1.9. „Telewizja publiczna: program działania” .....................................................
1.10. Public Broadcasting Act i utworzenie PBS ....................................................
1.11. Telewizja publiczna w latach rządów Richarda Nixona ................................
1.12. Media publiczne w drugiej połowie lat 70. ....................................................
1.13. PBS w czasach „reaganomics” ......................................................................
1.14. Najnowsza historia PBS .................................................................................
1.15. Zakończenie ...................................................................................................
Rozdział II – Struktura i
nansowanie amerykańskiej telewizji publicznej
...
2.1. Wprowadzenie ...............................................................................................
2.2. System instytucjonalny amerykańskiej telewizji publicznej .........................
2.2.1. Korporacja Mediów Publicznych (CPB) .............................................
2.2.2. Publiczny Serwis Nadawczy (PBS) .....................................................
2.2.3. Stacje telewizji publicznej ...................................................................
2.3. Finansowanie amerykańskiej telewizji publicznej ........................................
2.3.1. Wsparcie ze
źródeł
publicznych ..........................................................
2.3.2. Wsparcie ze
źródeł
prywatnych ...........................................................
2.4. Zakończenie ...................................................................................................
11
11
12
12
14
16
17
17
18
20
22
24
28
30
33
37
39
43
48
53
57
59
61
61
62
62
67
70
75
77
81
90
10
Spis treści
Rozdział III – Funkcjonowanie PBS w amerykańskim systemie medialnym
...
3.1. Wprowadzenie ...............................................................................................
3.2. PBS na amerykańskim rynku telewizyjnym ..................................................
3.3.
Źródła
oferty programowej stacji telewizji publicznej ..................................
3.4. Oferta programowa amerykańskiej telewizji publicznej ...............................
3.5. Przegląd audycji Publicznego Serwisu Nadawczego ....................................
3.5.1.
Sesame Street
.......................................................................................
3.5.2.
Barney & Friends
................................................................................
3.5.3.
Frontline
..............................................................................................
3.5.4.
Nova
.....................................................................................................
3.5.5.
American Experience
...........................................................................
3.5.6.
Masterpiece
.........................................................................................
3.6. Krytyka PBS w amerykańskim dyskursie społeczno-politycznym ...............
3.7. Zakończenie ...................................................................................................
Rozdział IV –
PBS NewsHour
..............................................................................
4.1. Wprowadzenie ...............................................................................................
4.2. Historia
PBS NewsHour
.................................................................................
4.3.
PBS NewsHour
dzisiaj ...................................................................................
4.4. Amerykański dyskurs wokół
PBS NewsHour
...............................................
4.4.1. Badania analityczne .............................................................................
4.5. Analiza zawartości
PBS NewsHour
...............................................................
4.5.1. Hipotezy badawcze ..............................................................................
4.5.2. Metodologia badań ..............................................................................
4.5.3. Wyniki analizy .....................................................................................
4.6. Zakończenie ...................................................................................................
Rozdział V – PBS na tle europejskich nadawców publicznych
.........................
5.1. Wprowadzenie ...............................................................................................
5.2. Charakterystyka europejskich mediów publicznych .....................................
5.3. Podstawowe różnice pomiędzy PBS a europejskimi nadawcami
publicznymi ...................................................................................................
5.3.1. Pozycja rynkowa ..................................................................................
5.3.2. Profil działalności ................................................................................
5.3.3. Struktura instytucjonalna .....................................................................
5.3.4. Finansowanie .......................................................................................
5.3.5. Niezależność instytucjonalna ...............................................................
5.4. Zakończenie ...................................................................................................
Zakończenie
...........................................................................................................
Bibliografia
............................................................................................................
91
91
92
96
99
104
109
111
113
114
116
117
119
132
135
135
136
141
147
153
163
163
165
168
187
189
189
190
197
198
201
204
207
210
214
215
219
Wstęp
1. POSTAWIENIE PROBLEMU
Podstawowym zadaniem badawczym, które postawił sobie autor niniejszej pracy,
jest próba opisania amerykańskiego modelu telewizji publicznej oraz roli, jaką Pub-
lic Broadcasting Service (Publiczny Serwis Nadawczy, PBS) odgrywa w systemie
medialnym Stanów Zjednoczonych. PBS, powstała pod koniec lat 60. na mocy usta-
wy Public Broadcasting Act z 1967 roku, stanowiącej część projektu
Great Socie-
ty
prezydenta Lyndona B. Johnsona, jest od niemal czterech dekad niewielkim, ale
bardzo istotnym elementem olbrzymiego pejzażu telewizyjnego USA. Umożliwiając
widzom kontakt z wybranymi audycjami europejskimi oraz wyświetlając znane na
całym
świecie
programy dokumentalne, publicystyczne i edukacyjne (m.in.
Ulicę
Sezamkową),
amerykański nadawca publiczny stara się wypełnić nisze pozostawio-
ne przez dominujących w Stanach Zjednoczonych gigantów telewizji komercyjnej
– sieci NBC, CBS, ABC oraz Fox.
PBS, stanowiąca efekt skomplikowanej gry sił między poszczególnymi obozami
amerykańskiej polityki, nie posiada atoli pewnej i bezpiecznej pozycji w systemie
medialnym USA. W debacie politycznej pojawiają się ciągle pytania o zasadność
-
nansowania mediów publicznych z funduszy federalnych, głosy protestu wobec kie-
runków, które w wymiarze programowym i strukturalnym przyjmuje amerykańska
telewizja niekomercyjna, a także wątpliwości dotyczące roli tradycyjnych mediów
elektronicznych – w epoce powszechnego dostępu do Internetu i sieci kablowych
oraz konwergencji
środków
masowego przekazu. Czy Ameryce potrzebny jest wciąż
„kulturalny głos” na „rozległym pustkowiu” produkcji oferowanych przez nadaw-
ców komercyjnych? Kontrowersje wzbudza też kwestia niezależności politycznej
systemu mediów publicznych, niejednokrotnie już – w czasie swej krótkiej historii
– wplątanych w wyniszczające spory z władzami w Waszyngtonie i co jakiś czas
zgodnie krytykowanych przez obydwie strony politycznego spektrum USA.
Celem pracy jest zatem odpowiedź na następujące pytania: Jak kształtował się
współczesny model amerykańskiej telewizji publicznej? Jak – od strony prawnej
i
nansowej – wygląda funkcjonowanie PBS? Czy amerykański nadawca nieko-
mercyjny wypełnia właściwie zobowiązania, jakie nakładają na niego ustawy? Jak
przedstawia się amerykański dyskurs publiczny związany z działalnością PBS? Na
czym polegają różnice między rozwiązaniem przyjętym w USA a systemami charak-
terystycznymi dla państw Europy?
Zgłoś jeśli naruszono regulamin