Afterbomb Madness - Rush. Zasady opcjonalne (PL).pdf

(2710 KB) Pobierz
1
Rafa³ Olszak
RUSH
Opcjonalne zasady do gry fabularnej.
Afterbomb Madness RUSH to przede wszystkim opcjonalna, szybsza i ³atwiejsza
wzglêdem standardowej mechanika, ale równie¿ przeniesienie akcji oko³o 50 lat
do przodu w stosunku do realiów z podstawowej wersji podrêcznika. Innymi
s³owy RUSH to wersja zasad stworzona z myl¹ o prowadzeniu sesji RPG
w wiecie Afterbomb Madness dla pocz¹tkuj¹cych graczy, ale i dla starych
wyjadaczy w warunkach polowych - na konwentach i przy innych tego typu
okazjach. wiat odmieniony jest o tyle, o ile mog³o to nast¹piæ w ci¹gu
wspomnianych piêciu dekad. Przesuniêcie akcji w czasie sprawia, ¿e zmiany
³atwiej przyj¹æ, a poza tym oznacza, ¿e wedle w³asnego uznania gracze mog¹
rozgrywaæ scenariusze w dowolnej wersji realiów i zasad Afterbomb Madness.
Niniejsza wersja jest wersj¹ BETA 1.5
Wszelkie uwagi mo¿na zg³aszaæ na oficjalnej stronie gry:
www.afterbomb.pl
SPIS TRECI
Wstêp - str. 3
Tworzenie postaci - str. 5
Mechanika rozgrywki - str. 14
Zasady walki - str. 16
Rozwój bohatera - str. 21
Karta Postaci - str. 23
2
Ostatnie s³owa misjonarza Eliasza Newborn
U¿ytkownik zalogowany do systemu. Program
Witaj
Brachu
wybrany
automatycznie.
Aktualizacja bazy danych. Procedura startowa
zainicjowana. Wczytywanie w toku. 5... 4... 3...
2... 1... Witaj Brachu! Nie rób takich wielki oczu!
Pewnie czyta³e moje przewodniki w wersji
drukowanej, co? Na pewno s¹ s³awne.
Przyznajê, d³ugo ¿y³em w przewiadczeniu, ¿e
ksi¹¿ki to najlepszy sposób dotarcia do ludzi.
Z b³êdu wyprowadzi³ mnie jednak pewien
jajog³owy. Poczciwy nerd zasugerowa³, ¿e
przygotuje program, w którym bêdzie mo¿na ze
mn¹ pogadaæ na d³ugo po mojej mierci.
Najwyraniej plan siê powiód³. Masz do
dyspozycji cyfrow¹ wersjê mojej osoby. Nie
znam odpowiedzi na wszystkie pytania, ale i tak
na pewno przydadz¹ ci siê moje wskazówki.
Jeli
syntezator
mowy
w
twoim
nadgarstkowym terminalu jest sprawny, to
s³uchaj uwa¿nie... A je¿eli nie dzia³a, to
skoncentruj siê i czytaj równie wnikliwie.
Wszystko to, co mam ci do przekazania, mo¿e
okazaæ siê niezwykle pomocne. Inaczej nie
zajmowa³bym ci czasu!
Czasy siê zmieni³y. Odk¹d amerykañski sen
przemieni³ siê w istny koszmar, minê³y ju¿
prawie dwa stulecia. Ludzie inaczej teraz patrz¹
na tê historiê. G³ównie za spraw¹ pewnego
klechy, który rozpropagowa³ opowieæ o kilku
okresach tego wszystkiego. Przed wojn¹ trwa³
Czas
Pokoju.
Wspomniany
misjonarz
przedstawia³ go jak sielankê, chocia¿ wszelkie
znaki na niebie i ziemi wskazuj¹, ¿e wcale nie
by³o tak piêknie. W ka¿dym razie trzeba
kolesiowi przyznaæ racjê, ¿e w porównaniu do
tego, co nast¹pi³o póniej, ówczesne konflikty
zbrojeniowe to by³a drobnostka. Wojnê
poprzedzi³ galopuj¹cy rozwój w nasze serca,
zdaniem klechy, wst¹pi³ Duch Postêpu.
W³aciwie chyba raczej demon, bo do niczego
dobrego to niestety nie doprowadzi³o. Woda
sodowa nam uderzy³a do g³owy, wynalelimy
energiê j¹drow¹ i w efekcie zwrócilimy na
siebie uwagê obcych. Nie trzeba by³o d³ugo
czekaæ, by zapragnêli kawa³ka ziemi dla siebie,
zw³aszcza, ¿e musieli siê ewakuowaæ
z w³asnego wymiaru, poniewa¿ przegrywali
tam wojnê z inn¹ ras¹. Trafiwszy tutaj, przez
chwilê szukali sojusznika. Chcieli przestrzeni
¿yciowej, a by móc j¹ zdobyæ, musieli siê pozbyæ
przynajmniej po³owy ludzkoci. Mymy nie
chcieli wejæ z nimi w uk³ad, wiêc uderzyli do
komunistów. Czerwona ho³ota kupi³a haczyk
i zaczê³a siê prawdziwa jazda, a raczej nast¹pi³
Zew Wojny. Trzecia wojna wiatowa cofnê³a
ludzkoæ do czasów plemiennych. Nasza
cywilizacja upad³a z nik³¹ szans¹ na
podwigniêcie siê z kolan. Trzeba by³o jako
przeczekaæ najgorsze, wiêc nasta³a Faza
Przetrwania. Tak siê nieszczêliwie sk³ada, ¿e
etap ten diabelnie siê d³u¿y. Ci¹gnie siê i ci¹gnie
i skoñczyæ nie mo¿e. Zdaniem Eliasza tego
natchnionego misjonarza kolejny krok to
Ocalenie. Jako tego nie widzê. On z pewnoci¹
te¿ ju¿ tego nie ujrzy zlikwidowa³ go jaki
agent komuchów.
A teraz pomówmy o tym, co nowego na tym
popapranym wiecie. Pogorszy³a siê jakoæ
uzbrojenia i to wydatnie. Poza tym nie ma ju¿
tak wielu jej nabywców kolejne setki tysiêcy
ludzi posz³y do piachu z takich i innych przyczyn.
Giwery nie s¹ wiêc ju¿ tak drogie, jak jeszcze
kilkadziesi¹t lat temu, bo zmala³ popyt.
Odwrotnie jest z amunicj¹, która jest cenniejsza
ni¿ dawniej. Trochê wszyscy ¿emy siê
wyprztykali z nabojów. W efekcie za mniej amo
mo¿na kupiæ wiêcej. Strzelaniny nadal nie
nale¿¹ do rzadkoci, ale ka¿dy stara siê
ograniczaæ iloæ zu¿ywanych pocisków do
niezbêdnego minimum. Ponadto kwitnie
handel wymienny nie wykorzystuj¹cy amunicji
jako waluty. Ludzie nadal wyceniaj¹ sprzêt
kalkuluj¹c, ile mo¿na by za niego dostaæ amo,
ale w praktyce tego typu wymiana odbywa siê
raczej nieczêsto. Nikt ju¿ nie wêdruje przez
pustkowia z wiadrami amunicji. Wprost
przeciwnie, ka¿dy stara siê trzymaæ j¹ raczej na
czarn¹ godzinê i u¿ywaæ w ostatecznoci.
Przyzwoit¹ amunicjê mo¿na dostaæ g³ównie
w faktoriach Kartelu oraz placówkach Unii
3
Handlowej, które znaleæ mo¿na tylko
w wiêkszych skupiskach ludnoci na Zachodzie.
Na Wschodzie, w Azylach kontrolowanych
przez selekcjonerów amunicja jest niemal
wy³¹cznie w rêkach Selekcjonerów, co wydatnie
umacnia ich w³adzê.
Po drugie, warunki panuj¹ce na naszej
wspania³ej planecie wyranie siê pogorszy³y.
Przetworniki rodowiskowe obcych zrobi³y
swoje. Czêstotliwoæ radioaktywnych burz,
toksycznych deszczów i innych skrajnych
warunków pogodowych drastycznie wzros³a.
Zmutowane kreatury spotyka siê znacznie
czêciej, a pó³wiadome roliny to prawdziwa
plaga. Co gorsza, w wiêkszoci choroby, które
jeszcze piêædziesi¹t lat temu dawa³o siê
zaleczyæ lub ca³kiem wyeliminowaæ, obecnie s¹
znacznie bardziej z³oliwe. Skazy to istny
dramat, któremu trudno zaradziæ.
Kolejn¹ rewelacj¹ jest powo³anie Nowego
Rz¹du, na czele którego stoi tak zwana
Prezydentura. Prezydentura to przedstawiciele
trzech najwiêkszych (choæ nie jedynych)
cz³onków Nowego Rz¹du. Od pocz¹tku do teraz
s¹ to Konfederacja Odrodzenie, Unia Handlowa
oraz Antykryzysowa Agencja Dozoru. Do
Nowego Rz¹du nale¿y równie¿ Alternatywa Dla
Ameryki. W jego sk³ad wchodz¹ te¿ niektóre
ugrupowania ze Wschodu Dygnicja oraz
Manifest Destiny. Nowy Rz¹d w chwili
powstawania, a by³o to w roku 2134, uzna³, ¿e
Stany Zjednoczone Ameryki upad³y. Jak mówi
ich konstytucja, Nowy Rz¹d to pañstwo bez
granic, jego stolica jest w sercach obywateli,
wszêdzie tam, gdzie ¿yj¹. W jednoci si³a, wiêc
nic dziwnego, ¿e Nowy Rz¹d faktycznie
uznawany jest za najsilniejszego gracza
w regionie. Unia Handlowa dba o zaopatrzenie,
Konfederacja
Odrodzenie
chroni
przed
sowietami i obcymi, a Agencja Dozoru pilnuje
porz¹dku w myl Trzech postanowieñ (które
odnosz¹ siê teraz do Nowego Rz¹du, a nie
USA), natomiast Alternatywa Dla Ameryki dba
o jakoæ ¿ycia oraz stan zdrowia obywateli.
Organizacje ze Wschodu staraj¹ siê przemyciæ
idee Nowego Rz¹du w tamte okolice, ale
Selekcjonerzy wci¹¿ trzymaj¹ tam wszystkich
za jaja, wiêc nie jest to takie proste. Manifest
Destiny z pewnym wsparciem Agencji Dozoru
i Konfederacji Odrodzenie organizuje przerzuty
starannie wyselekcjonowanych obywateli na
Zachód. Mowa o têgich umys³ach, wyj¹tkowo
4
uzdolnionych technikach, in¿ynierach i innych
utalentowanych jednostkach skorych do
konstruktywnej, wytê¿onej pracy na rzecz
Nowego
Rz¹du.
Silnym,
pozostaj¹cym
niezale¿nym wzglêdem Nowego Rz¹du
zawodnikiem jest Protect America. Ich bajeczne
podwodne miasto, które sami traktuj¹ jak
odrêbny Stan, znacz¹co siê rozros³o przez
ostatnie dziesiêciolecia. Protect America nie
uzna³o upadku USA, wiêc traktuje Nowy Rz¹d
jak samozwañczych wata¿ków, a nawet
zdrajców. Z tego wzglêdu obie te spo³ecznoci
pozostaj¹ w stanie wojny. Kilka lat temu grupa
androidów zaatakowa³a siedzibê Nowego
Rz¹du w San Francisco powa¿nie rani¹c dwóch
i zabijaj¹c jednego z cz³onków Prezydentury.
O pozosta³ych nowinkach opowiem ci przy
innych okazjach ju¿ za chwilê
TWORZENIE POSTACI
Grunt to odpowiednie nastawienie...
Wybierz postawê
Ku czci wielkich faz upadku naszej cywilizacji,
postawy Drabów i ¯ylet zosta³y podzielone na
cztery rodzaje.
Jeli jeste dyplomat¹ raczej pokojowo
nastawionym do wiata, w miarê
mo¿liwoci unikaj¹cym bezporednich
konfrontacji,
twoja
postawa
to:
Czas Pokoju.
Ludzie z takim nas-
tawieniem zwykle rozwi¹zuj¹ problemy
bez u¿ycia si³y. S¹ mocni w gêbie, cwani
i posiadaj¹ cenne umiejêtnoci, które
pozwalaj¹ im skutecznie stosowaæ tak¹
filozofiê z po¿ytkiem dla siebie.
Je¿eli jeste postêpowcem z radoci¹
korzystaj¹cym ze wszelkich innowacji
technicznych, zapewne masz w sercu
Ducha Postêpu.
Prowadzenie pojazdów,
obs³uga maszyn, sterowanie rozmaitymi
urz¹dzeniami i praca przy terminalach to
twój ¿ywio³. Mo¿liwe, ¿e uchodzisz za
z³ot¹ r¹czkê, robisz w dru¿ynie za
technika uzbrojenia, ³atasz pancerze,
a w sytuacjach podbramkowych uru-
chamiasz bez kluczyków brykê, ¿eby
ewakuowaæ siê z miejsca akcji. Tacy jak
ty s³yn¹ z przedziwnych gad¿etów,
osobliwych
protez
i
rozmaitych
wszczepów.
Jeli jeste jak cz³owiek demolka, nie
owijasz w bawe³nê, nie patyczkujesz siê
i stanowczo preferujesz rozwi¹zania
si³owe, twoja postawa to
Zew Wojny.
Jeste
walecznym
skurczybykiem
i nikomu nie odpucisz. Uzbrojenie to
twój fetysz. Sypiasz z na³adowan¹
i odbezpieczon¹ broni¹ pod poduszk¹.
Walczysz na pierwszej linii frontu. Jeste
nie do zdarcia i nigdy nie dajesz za
wygran¹.
Je¿eli wola³by przejæ przez ska¿ony
teren, uporaæ siê z radioaktywn¹ burz¹
piaskow¹ albo opadami kwanego
deszczu
zamiast
wybraæ
inne
rozstrzygniêcia twoja postawa to
Faza
Przetrwania.
Wytrzymasz
5
w trudnych warunkach, prze¿yjesz
ekstremalne sytuacje, zgubisz pocig,
znajdziesz
wodê
i
zdobêdziesz
po¿ywienie
nawet
na
totalnym
wygwizdowie. Przy okazji wytworzysz
garæ biostymulantów, bo przezorny
zawsze zabezpieczony, prawda?
Jeli ¿adna z tych skrajnych wersji nie przypad³a
ci do gustu, najwyraniej jeste bardziej
skomplikowany. Spokojnie, z tym te¿ sobie
poradzimy. Ostatecznie tylko od ciebie zale¿y,
w jaki sposób rozdysponujesz punkty na
poszczególne postawy i czy w rezultacie która
z nich oka¿e siê wiod¹ca, czy o ¿adnej nie bêdzie
mo¿na tak powiedzieæ
Masz do rozdysponowania
7 punktów.
Zu¿yj wszystkie punkty, pamiêtaj¹c, ¿e
¿adna postawa nie mo¿e mieæ
wartoci
mniejszej ni¿ 1 ani wiêkszej ni¿ 3.
Im
wy¿sza wartoæ tym lepszy jeste
w danej dziedzinie (a konkretnie podczas
testów rzucasz lepsz¹ kostk¹). Dobrze
siê zastanów, jakiego dokonasz wyboru,
bo w przysz³oci wartoci te bêd¹ siê
zmienia³y bardzo rzadko.
Jeli dan¹ postawê masz
na poziomie 1 w testach rzucasz k6,
na poziomie 2 turlasz k8,
na poziomie 3 rzucasz k10.
Co z ciebie za typ...
Wybierz w kogo siê wcielasz
Kiedy mówiono o rasach ludzi niemal
wy³¹cznie w kontekcie koloru skóry. Dzisiaj
jest zupe³nie inaczej. Wojenne ska¿enie
rodowiska oraz potworny wp³yw dzia³ania
Przetworników
rodowiskowych
obcych
sprawi³y, ¿e niektórzy ludzie wrêcz przy-
pominaj¹ przedstawicieli innego gatunku.
W rezultacie naprawdê sporo zale¿y od tego,
kim jeste. Sam zobacz.
Jeli jeste
Azylantem,
czyli kim, kto
wiêkszoæ ¿ycia spêdzi³ w schronie
przeciwatomowym, nie masz wprawdzie
¿adnych mutacji i masz niez³e zdrowie,
ale gorzej znosisz skrajne warunki
i
ogólnie
s³abiej
sobie
radzisz
w
postapokaliptycznych
realiach.
ZASADY: Wszystkie testy Surwiwalu s¹
dla azylanta o stopieñ trudniejsze.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin