Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy.pdf

(3304 KB) Pobierz
Nauczanie i promocja
języka polskiego w świecie
Diagnoza – stan – perspektywy
Nauczanie i promocja
języka polskiego w świecie
Diagnoza – stan – perspektywy
Skład zespołu autorskiego:
Władysław Miodunka, Jolanta Tambor
Aleksandra Achtelik, Romuald Cudak, Danuta Krzyżyk,
Jan Mazur, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Kazimierz Ożóg,
Adam Pawłowski, Dorota Praszałowicz, Anna Seretny, Roman Szul,
Agnieszka Tambor, Tadeusz Zgółka
współpraca:
Małgorzata Smereczniak, Karolina Graboń
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | 2018
Redakcja naukowa: Jolanta Tambor, Bernadeta Niesporek-Szamburska
Opracowanie całości: Jolanta Tambor, Bernadeta Niesporek-Szamburska
Współpraca: Anna Seretny
Koszty wydania niniejszej publikacji zostały sfinansowane przez
Stowarzyszenie Zbiorowego Zarządzania Prawami Autorskimi Twórców Dzieł Naukowych
i Technicznych
KOPIPOL
z siedzibą w Kielcach – organizację zbiorowego zarządzania
prawami autorskimi do utworów naukowych”
Redakcja: Barbara Konopka, Barbara Malska, Barbara Todos-Burny
Projekt okładki: Rafał Werszler, Adam Pawłowski
Projekt layoutu i opracowanie
DTP
: Beata Klyta
Korekta: Anna Sońta
Copyright © 2018 by Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Copyright © 2018 by Zespół autorski
Copyright © 2018 by
MNiSW
Wszelkie prawa zastrzeżone
ISBN
978-83-226-3534-6 (wersja drukowana)
ISBN
978-83-226-3535-3 (wersja elektroniczna)
doi:
10.31261/
OA
.2018.0001
Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
ul. Bankowa 12B, 40-007 Katowice
www.wydawnictwo.us.edu.pl
e-mail: wydawus@us.edu.pl
Wydanie I. Liczba ark. drukarskich: 21,25. Liczba ark. wydawniczych: 28,5.
Publikację wydrukowano na papierze offsetowym 90 g.
Druk i oprawę wykonano w drukarni „
TOTEM
.com.pl Sp. z o.o.”, Sp. K.
ul. Jacewska 89, 88-100 Inowrocław
Spis treści
Słowo wstępne
Preambuła
17
19
Rozdział I
Sytuacja językowa dzieci z rodzin polskich
w kontekście migracji międzynarodowych
Streszczenie
1.
2.
2.1.
3.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
5.
5.1.
5.2.
5.3.
6.
6.1.
7.
8.
9.
10.
Świat migracji
Dwujęzyczność dzieci i młodzieży polskiej za granicą
Zalety wychowania dwujęzycznego
Polszczyzna za granicą, czyli język na emigracji
Strategie adaptacyjne rodziców a przekazywanie języka i kultury
Integracja
Asymilacja
Separacja
Marginalizacja
Typ rodziny a przekazywanie języka i kultury
Rodziny polskie
Rodziny mieszane
Rodziny polskie „wędrujące”
Stosunek rodzin do podtrzymywania ciągłości językowo-kulturowej
Znaczenie edukacji szkolnej dla zachowania i rozwoju znajomości języka
Rola rodziców w przekazywaniu języka i kultury polskiej
Analiza
SWOT
Kierunki przyszłych działań
Bibliografia
23
25
26
28
29
30
31
31
31
32
32
32
33
33
34
35
36
37
38
40
Zgłoś jeśli naruszono regulamin