Beata Glinkowska-Krauze, Bogusław Kaczmarek, Viaczeslav Chebotarov - Współczesne problemy zarządzania. Teoria i praktyka.pdf

(2543 KB) Pobierz
Beata Glinkowska-Krauze, Bogusław Kaczmarek – Uniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania
Katedra Zarządzania, 90-237 Łódź, ul. Matejki 22/26
Viacheslav Chebotarov – Ługański Uniwersytet Narodowy im. Tarasa Szewczenki
RECENZENCI
Agnieszka Bitkowska, Stanisław Brzeziński
REDAKTOR INICJUJĄCY
Monika Borowczyk
OPRACOWANIE REDAKCYJNE
Oleg Aleksejczuk
SKŁAD I ŁAMANIE
AGENT PR
KOREKTA TECHNICZNA
Leonora Gralka
PROJEKT OKŁADKI
Agencja Reklamowa efectoro.pl
Zdjęcie wykorzystane na okładce: © Depositphotos.com/SergeyNivens
© Copyright by Authors, Łódź 2020
© Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020
Wydane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Wydanie I. W.8923.18.0.K
Ark. wyd. 11,5; ark. druk. 11,5
ISBN 978-83-8142-054-9
e-ISBN 978-83-8142-055-6
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
90-131 Łódź, ul. Lindleya 8
www.wydawnictwo.uni.lodz.pl
e-mail: ksiegarnia@uni.lodz.pl
tel. (42) 665 58 63
Spis treści
Wstęp
Введе�½ие
Rozdział I
7
9
Nowe warunki działania biznesu
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
1.5.
Nowe wymagania stawiane przedsiębiorstwu
Zasady europejskiego stylu zarządzania
Budowa ładu organizacyjnego opartego na władzy inteligencji
Krytyczne czynniki kształtowania i rozwoju przedsiębiorstwa
Przedsiębiorczość menedżerów jako  determinanta funkcjonowania współcze-
snych przedsiębiorstw
11
11
13
17
23
26
Rozdział II
Nowe zasady prowadzenia biznesu
2.1. Stosowanie zasad etyki
2.2. Ochrona wartości środowiska
2.3. Troska o dobrą reputację
Rozdział III
31
31
42
45
Programowanie rozwoju firmy
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
Czynniki sukcesu nowocześnie zarządzanych przedsiębiorstw
Rozwój i doskonalenie marketingu
Pobudzanie i wdrażanie innowacji
Doskonalenie jakości
51
51
62
67
71
6
Rozdział IV
Nowe zasady współdziałania ludzi w organizacji
4.1. Doskonalenie systemu komunikacji
4.1.1. Komunikacja i komunikowanie się – istota
4.1.2. Zmiany w systemach doskonalenia komunikacji
4.2. Kreowanie motywacji sukcesu
4.2.1. Istota motywacji i jej zasady
4.2.2. Doskonalenie motywacji
4.3. Kultura organizacyjna i jej zmiany we współczesnym przedsiębiorstwie
4.3.1. Kultura organizacyjna i jej elementy
4.3.2. Zmiana kultury organizacyjnej firmy
Rozdział V
75
75
75
78
80
80
82
84
84
88
Teoretyczno-metodyczne problemy badania i funkcjonowania
narodowych kultur biznesowych
Wprowadzenie do zagadnienia
Istota narodowych kultur biznesowych
Definicje i cechy narodowych kultur biznesowych
Nowoczesne podejście do problemu narodowych kultur biznesowych
Modele narodowych kultur biznesowych – od teorii do praktyki. Zarys problemu
Badania porównawcze narodowych kultur biznesowych państw europejskich
(na przykładzie Polski, Ukrainy, Niemiec, Francji i Węgier)
5.7. Podsumowanie
Rozdział VI
93
93
93
104
112
119
129
132
5.1.
5.2.
5.3.
5.4.
5.5.
5.6.
W kierunku nowoczesnego zarządzania
6.1. Wprowadzenie do zagadnienia
6.2. Rola uczelni wyższych w kształtowaniu przedsiębiorczych postaw wśród studen-
tów w Polsce
6.3. Zadania dla menedżerów jutra
133
133
143
151
Suplement
Przesłanki do zarządzania przedsiębiorstwem poprzez jego internacjonalizację na Ukrainie
Przesłanki rozwoju idei przedsiębiorczości na Ukrainie
Profil współczesnego menedżera ukraińskiego – wyniki badań
Rola uczelni wyższych w  kształtowaniu przedsiębiorczych postaw wśród studentów
na Ukrainie
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
157
157
161
162
165
169
171
181
183
Wstęp
Organizacje działają dzisiaj w niekorzystnym dla siebie otoczeniu, rozumianym
jako całokształt zjawisk, procesów i instytucji kształtujących wymiernie ich sto-
sunki, możliwości sprzedaży, zakresy działania i perspektywy rozwojowe. Otocze-
nie to staje się coraz mniej stabilne, bardziej wymagające i niepewne, co zmniej-
sza możliwości zapewnienia przedsiębiorstwu trwałej egzystencji i długofalowego
rozwoju. Coraz trudniejsze staje się także definiowanie potrzeb rynku i ich zaspo-
kajanie w sposób bardziej efektywny niż czyni to konkurencja. Zmienność oto-
czenia zmusza przedsiębiorstwa do zmiany samych siebie, stałego doskonalenia
swoich procesów, struktury, kultury, ciągłego budowania własnych – wyróżnia-
jących zdolności i kompetencji, poszukiwania nowych czynników sukcesu, aby
osiągnąć powodzenie na rynku i w sektorze swojego działania, a jednocześnie
uzyskać potrzebny kapitał reputacji, działając w sposób społecznie odpowiedzial-
ny. Współczesne przedsiębiorstwa muszą zdobywać i utrwalać umiejętności ze-
strajania celów produkcji i rentowności z celami społecznymi, celami „odnowy”
środowiska, dokonać zwrotu ku etyce, w tym także ku etyce przedsiębiorczości,
umiejętnie wprowadzać zmiany w kulturze organizacyjnej itd. Wszystko to po to,
aby pełniej wykorzystać wiedzę i zdolności ludzi w służbie przedsiębiorstwa, śro-
dowiska, społeczeństwa.
Tym, czego współczesnemu przedsiębiorstwu potrzeba – podkreśla Peter F. Druc-
ker – jest takie nim zarządzanie, które umożliwia pełny rozwój indywidualnych sił
ludzkich i odpowiedzialności, zapewniając jednocześnie realizację celów indywi-
dualnych i ich harmonizację z dobrem wspólnym
1
.
1
P.F. Drucker,
Praktyka zarządzania,
wyd. II, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kra-
ków 2014, s. 159.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin