Agnieszka Ogonowska - Współczesna edukacja medialna. Teoria i rzeczywistość.pdf

(2487 KB) Pobierz
Agnieszka
Ogonowska
Współczesna
edukacja medialna:
teoria
i rzeczywistość
Wydawnictwo Naukowe
Uniwersytetu Pedagogicznego Kraków
Agnieszka
Ogonowska
Współczesna
edukacja medialna:
teoria
i rzeczywistość
Wydawnictwo Naukowe
Uniwersytetu Pedagogicznego
Kraków 2013
Recenzenci
prof. zw. dr hab. Tomasz Goban-Klas
prof. zw. dr hab. Zbyszko Melosik
© Copyright by Agnieszka Ogonowska & Wydawnictwo Naukowe UP Kraków 2013
,
redaktor prowadzący Urszula Lisowska
projekt okładki Maciej Kwiatkowski
ISSN 0239-6025
ISBN 978-83-7271-792-4
Wydawnictwo Naukowe UP
Redakcja/Dział Promocji
30-084 Kraków, ul. Podchorążych 2
tel./faks 12 662-63-83, tel. 12 662-67-56
e-mail: wydawnictwo@up.krakow.pl
Zapraszamy na stronę internetową:
http://www.wydawnictwoup.pl
druk i oprawa
Zespół Poligraficzny UP zam. 7/13
,
Spis treści
Wstęp
Rozdział I . Edukacja medialna: wprowadzenie do debaty
1.1. Edukacja medialna: znaczenie pojęcia i geneza dyscypliny
1.1.1. Myślenie krytyczne w edukacji medialnej
1.1.2. Pojęcie reprezentacji medialnej
1.2. Edukacja medialna: podstawowe obszary działań
1.2.1. Dyrektywy europejskie w zakresie uczenia o mediach,
przez media i dla mediów
1.2.2. Cele edukacji medialnej a style użytkowania mediów
1.2.3. Wykorzystanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej
w integracji społecznej oraz w diagnostyce i terapii
psychopedagogicznej
1.3. Edukacja na odległość: od Web 1.0 do Web 2.0
Rozdział II. Wzory nauczania w edukacji medialnej na świecie
2.1. Wzorce nauczania w edukacji medialnej w krajach europejskich
2.2. Edukacja medialna:
casus
Stanów Zjednoczonych na tle innych
krajów anglojęzycznych
2.2.2. Edukacja medialna w Stanach Zjednoczonych: kwestie sporne
2.3. Edukacja medialna:
casus
Rosji
2.3.1. Kierunki rozwoju, modele i funkcje edukacji medialnej w Rosji
2.3.2. Udział UNESCO i UNICEF w kształtowaniu edukacji
medialnej w Federacji Rosyjskiej
Rozdział III. Kultura mediana i kompetencje medialne
3.1. Kultura informacyjna – kultura medialna – kultura audiowizualna
3.1.1. Strategie uczestnictwa w kulturze medialnej: między
wykluczeniem a performatyzacją zachowań
3.1.2. Wykluczenie cyfrowe a rozwój nowych kompetencji
cywilizacyjnych
3.2. Kompetencja/e medialna/e: wybrane podejścia
3.2.1. Obszary rozwoju kompetencji medialnej: ujęcie metodyczne
3.2.2. Kompetencja medialna: podejście skoncentrowane na odbiorcy
3.2.3. Interakcyjna koncepcja kompetencji medialnej
3.2.4. Koncepcje kompetencji wielorakich (kkw,
a multiple
competences approach)
3.3. Funkcjonalne ujęcie kompetencji medialnej
3.4. Kompetencje medialne w zawodzie nauczyciela i pedagoga
3.4.1. Metody kształcenia nauczycieli w kontekście nabywania
kompetencji medialnej i informacyjnej
3.5. Diagnoza zasobów edukacyjnych
Rozdział IV. Kultura i kompetencja wizualna w kontekście wybranych
zagadnień współczesnej humanistyki
4.1. Filozofie reprezentacji i ich metafory. Strategie porządkowania obrazów
4.2. Mapowanie przestrzeni. Konstruowanie widoków
7
10
23
28
30
31
36
39
40
44
50
50
55
59
67
71
73
75
79
85
91
94
98
101
112
116
119
120
125
130
132
134
136
6
4.3. Kultura wizualna: lokalna, narodowa, globalna
4.4. Perspektywa antropocentryczna
4.5. Obrazy wewnętrzne, obrazy zewnętrzne, filozofie reprezentacji
4.6. Geneza kultury wizualnej
4.7. Kultura wizualna – kultura medialna
4.8. Badania nad kulturą wizualną
4.9. Wrażliwość ikoniczna (wrażliwość wizualna) i kompetencje wizualne
4.9.1. Kompetencja wizualna: podstawowe komponenty
4.9.2. Propozycje zadań rozwijających kompetencję wizualną
4.9.3. Metody wizualne w gromadzeniu i przekazywaniu wiedzy
4.10. Przemoc obrazów. Edukacja medialna jako forma profilaktyki edukacyjnej
Rozdział V. Edukacja medialna: między pedagogiką a mediami
5.1. Edukacja medialna w kontekście pedagogiki kultury
5.1.1. Pedagogika kulturowa, pedagogika twórczości a edukacja
medialna: miejsca wspólne
5.2. Edukacja medialna w kontekście pedagogiki kultury popularnej
5.3. Edukacja medialna w kontekście pedagogiki krytycznej
5.4. Edukacja medialna w kontekście nauk o komunikowaniu i mediach
5.5. Edukacja medialna w kontekście psychologii mediów
5.6. Kultura konwergencji: potencjał edukacyjny
5.6.1. Formy korzystania z produktów medialnych
5.7. Kultura uczestnictwa: nowe formy uczenia się
5.8. Zabawa: od przyjemności do zaangażowania
Rozdział VI. Media w kształtowaniu pamięci i tożsamości: perspektywa kulturowa
6.1. Pamięć kulturowa, narracja i media
6.2. Neotrybalizm i media społecznościowe
6.3. Tożsamość, kultura popularna i pojęcie globalnego nastolatka
Rozdział VII. Edukacja medialna wobec wyzwań edukacji w XXI wieku
7.1. Scenariusze zmian w edukacji
7.2. Alfabetyzacja medialna. Polityka edukacyjna w Polsce
7.3. Edukacja medialna: kompleksowa koncepcja nauczania
7.4. Edukacja medialna: treści kształcenia na studiach nauczycielskich
7.5. Edukacja medialna: treści kształcenia na studiach związanych z mediami
7.6. Edukacja medialna: treści kształcenia na studiach psychologicznych
i pedagogicznych
7.7. Personalizacja oferty i strategii edukacyjnych
Zakończenie: formy i funkcje edukacji medialnej w perspektywie
rozwoju człowieka
Aneks
Bibliografia
Indeks osób
Indeks rzeczowy
Spis tabel i schematów
138
139
143
145
146
147
149
150
151
160
162
164
164
171
172
175
178
180
182
184
185
189
193
196
203
206
210
212
214
227
229
232
233
234
236
243
246
261
264
267
Zgłoś jeśli naruszono regulamin