#ZAGRAJ 10 2020 Into the Madness.pdf

(9400 KB) Pobierz
#ZAG AJ
R
10 / 2 0 2 0
INTOTH
E
M NE S
AD S
SPI S T RE? CI
3
8
17
33
36
45
54
59
63
67
71
82
#GrajSzale?stwem - B?
a?ej 'B?
arz' Grygiel
#GrajScenariuszem - Zew Cthulhu - B?
a?ej 'B?
arz' Grygiel
#GrajScenariuszem - Cthulhu Pulp - Konrad 'Koniu' Gajowiec
#GrajHandoutem - Konrad 'Harry' Mrozik
#GrajInspiracj? - Zew Cthulhu - Maria 'Merry' Borys-Pi?tkowska & Konrad 'Harry' Mrozik
#GrajInspiracj? - Cthulhu Pulp - Karol 'Dzik' Olchowy & Konrad 'Koniu' Gajowiec
#GrajMuzyk? - Zew Cthulhu - Maria 'Merry' Borys-Pi?tkowska & B?
a?ej 'B?
arz' Grygiel
#GrajMuzyk? - Cthulhu Pulp - Maria 'Merry' Borys-Pi?tkowska & B?
a?ej 'B?
arz' Grygiel
#GrajFilmem - B?
a?ej 'B?
arz' Grygiel & Konrad 'Harry' Mrozik
#GrajSerialem - B?
a?ej 'B?
arz' Grygiel
#GrajKomiksem - Marcin 'Marchew' Marchlewski
#GrajGr? - Maria 'Merry' Borys-Pi?tkowska & B?
a?ej 'B?
arz' Grygiel
Jak dobrze ?e da? m si? prze
,
e
kona?
,
czyli j ak zrobio ze m kultyst?
no
nie
# GRA JSZA L E? STW EM
B Y B ? A RZ
To nie ja wybra? t? drog?.
em
To ona si?gn?? po mnie swoimi mackami.
a
Warto przyznawa? si? do b?
?dów. Warto czasem dzia? wbrew
a?
swojej intuicji. Warto czasem da? si? przekona? do czego?, w co
niezbyt wierzymy. Tak w?
a?nie by? ze mn? i gr? "Zew Cthulhu".
o
Do zakupienia podr?cznika przekona? mnie mój starszy brat,
Szymon. B?d?c bardzo m?
odym graczem, obeznanym jedynie
z Warhammerem, Cyberpunkiem 2020 oraz Kryszta?
ami Czasu,
mia?
em powa?ny k?
opot ze zrozumieniem, jak czasy wspó?
czesne
lub lata dwudzieste XX wieku mog? pomie?ci? w sobie magi?
i jak?kolwiek nadnaturalno??. J to, b?dziemy biega? po mie?cie
ak
i rzuca? w siebie kulami ognia? J
aki? potwór spi w morzu i o to
jest takie wielkie halo? Och, ?wi?ta naiwno?ci! Na szcz??cie tym
razem zbawienna okaza? si? presja i autorytet starszego brata
oraz jego kolegów, namawiaj?cych do zagrania w co?, czego
tytu? nawet nie bardzo mog? wymówi?. No i usiad? J duch
u
em
o. ak
w tajskim horrorze "Shutter ", rozgo?ci? si? na moim grzbiecie
o
i siedzi po dzi? dzie?. Od tego czasu min?? grubo ponad 20 lat,
o
3
a ja nie tylko gram i prowadz? w "Zew Cthulhu", ale tak?e
zawdzi?czam tej grze wiele istotnych wyborów ?yciowych,
z wyborem seminarium i tematu pracy magisterskiej na czele.
Do prozy Samotnika z Providence podchodz? do?? krytycznie. To
du?a spu?cizna, która ma swoje ewidentne klejnoty ("Kolor
z Przestworzy", "Szepcz?cy w ciemno?ci", "Obcy"), ale nie brakuje
tu tak?e tekstów po prostu kiepskich i nudnych. To nierówna
twórczo??, ale zdecydowanie warta uwagi. Nie jest to tylko jeden
z najwa?niejszych filarów wspó?
czesnej nam literatury grozy, do
którego nawi?zywali i wci?? nawi?zuj? najbardziej poczytni
autorzy ksi??ek, gier, komiksów i filmów. To tak?e zapis pewnej
mitologii, stanu ?wiadomo?ci ?wiata bia?
ego wykszta?
conego
cz?
owieka, który z jednej strony na swojej pó? ma kompletny
ce
atlas ?wiata, encyklopedi? i mo?e pochwali? si? zrozumieniem
matematyki i fizyki, a z drugiej
nieokie?
znan?
natur?,
obcymi
dr?y przed ciemno?ci?,
kulturami
oraz
zimnym
i niepoznawalnym otch?
aniom kosmosu.
To groza g?
?boko zanurzona w o?wieconej Europie i USA. Wcale
nie wynika z wiary w zabobon czy przed?
u?enie wiejskich mitów.
Nie, Lovecraft pokazywa? ludzi wiedzy: naukowców, dziennikarzy,
detektywów, osoby inteligentne i wykszta?
cone, które zostaj?
nagle skonfrontowane z czym?, co nie tylko wykracza poza ich
narz?dzia opisu i zrozumienia ?wiata, ale te? ?
amie te narz?dzia
w swoich szcz?kach, depcze prawa logiki, gwa? geometri?,
ci
maltretuje matematyk?, wyrywa prawom fizyki wn?trzno?ci
i tocz?c pian? ?mieje si? z biologii. Próba zrozumienia praw,
którym podlegaj? (lub pisz? je same) istoty i bogowie Mitów
Cthulhu, ko?czy si? z regu? szale?stwem, poniewa? mózg ludzki
y
nie jest w stanie ogarn?? prawdziwego porz?dku rzeczy. Lepiej
4
nie wiedzie?, pozosta? na swoim poziomie kosmicznego robaka
i modli? si?, by nie?wiadomy naszego istnienia galaktyczny
szalony drapie?nik nie rozdepta?nas lub po?ar?
.
Tu kolejna ciekawostka odno?nie Lovecrafta, która nie jest wcale
tak oczywista u innych twórców. Bogowie Samotnika z Providence
nie maj? nic wspólnego z tymi, do których przyzwyczai? nas
y
wielkie monoteizmy i politeizmy. To si? dzikie i nieokie?
y
znane,
cz?sto nierozumne lub ca?
kowicie bezrozumne. Uczynienie
z bezmy?lnego Azatotha centrum Wszech?wiata jest z jednej
strony wyrazem nihilizmu autora, zadeklarowanego ateisty
i racjonalisty, z drugiej g?
?bokim wyrazem smutku i samotno?ci
rozumu. B?d?c s?
abymi istotami, cz?sto prawie bezradnymi
wobec okrutnych, a w najlepszym wypadku przypominaj?cych
zwierz?ta bogów, mamy jedn? cech?, która jest
naszym
b?
ogos?
awie?stwem i przekle?stwem za razem: rozum. Mo?emy
poj?? swoj? tragedi?, zrozumie? ma?
o?? i przera?aj?cy porz?dek
?wiata. J
ednak lepiej, by?my tego nie robili.
Gra "Zew
Cthulhu"
to wst?p
do
?wiata zagadek, grozy,
dochodze?, akcji. To jeden z systemów RPG, w którym prze?y?
em
najintensywniejsze sesje w ?yciu i po ponad 20 latach zabawy nie
mam do??. Dowiedziawszy si? o nowej polskiej edycji, poczu?
em
si? jak nastolatek ze ?wie?o kupionym biletem na koncert
ukochanego Iron Maiden.
Ciesz? si?, ?e mog? napisa? Wam o tym we wst?pniaku, bo moja
historia ma w sobie pewien mora? dla nas wszystkich: pozwólmy
si? zaskakiwa?, pozwólmy sobie sugerowa?, b?d?my otwarci, nie
wahajmy si? przyznawa? do b?
?dów. Okropnie myli?
em si?,
podchodz?c sceptycznie do pomys? mojego brata, by pogra?
u
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin