Hadot P. - Twierdza wewnętrzna [wprowadzenie do rozmyślan Marka Aureliusza].pdf
(
12008 KB
)
Pobierz
SPIS TREŚCI
Wstęp....................................................................................................
I. CESARZ-FILOZOF.............................................................................
1. Szczęśliwa młodość, burzliwe panowanie...........................................
2. Ewolucja ku filozofii.......................................................................
3. Beztroska młodego księcia i marzenia o surowym życiu.....................
4. Juniusz Rustyk...............................................................................
5. Lektura Arystona...........................................................................
6. Profesorowie i przyjaciele................................................................
7. Cesarz-filozof.................................................................................
II. PIERWSZE SPOJRZENIE NA
ROZMYŚLANIA......................................
1. Dzieje pewnego tekstu.....................................................................
2. Tytuł.............................................................................................
3. Hipotezy na temat literackiego gatunku dzieła....................................
4. Dziwny utwór.................................................................................
5.
Rozmyślania
jako osobiste notatki
(hypomnematd)
..............................
III.
ROZMYŚLANIA
JAKO ĆWICZENIA DUCHOWE.................................
1. Praktyka i teoria.............................................................................
2. Dogmaty i ich formułowanie.............................................................
3. Trzy reguły życiowe, czyli trzy dyscypliny.........................................
4. Ćwiczenia wyobraźni......................................— .........................
5. Pisanie jako ćwiczenie duchowe ......................................................
6. Ćwiczenia „greckie”........................................................................
IV NIEWOLNIK-FILOZOF I CESARZ-FILOZOF.
.
EPIKTET A
ROZMYŚLANIA...............................................................
1 Wspomnienia z lektur filozoficznych.................................................
.
2. Nauczanie Epikteta..........................................................................
3
7
7
10
12
15
18
22
26
29
29
31
34
37
39
45
45
47
53
56
57
60
62
62
67
Pierre Hadot -
Twierdza wewnętrzna
3. Cytaty z Epikteta w
R o zm y ś la n ia c h
...................................................
4. Trzy reguły życiowe, czyli dyscypliny według Epikteta.........................
5. Wpływ A rystona?............................................................................
75
79
80
V. STOICYZM EPIKTETA.......................................................................
82
1. Podstawowe cechy stoicyzmu ...........................................................
82
2. Podział filozofii według stoików ........................................................
87
3. Trzy działania duszy i trzy przedmioty ćwiczenia według Epikteta
........
91
4. Trzy przedmioty ćwiczenia i trzy działy filo z o fii.................................
j
* 98
5. Spójność C ało ści............................................................................ 107
.
VI. STOICYZM
RO ZM YŚLAŃ.
TWIERDZA WEWNĘTRZNA,
CZYLI DYSCYPLINA PRZYZWOLENIA
............................................ 109
1. Dyscyplina przyzw olenia..................................................................
109
2. Twierdza wewnętrzna.......................................................................
113
VIL STOICYZM
R O Z M Y ŚL A Ń
DYSCYPLINA PRAGNIENIA,
CZYLI
A M O R F A T I
..........................................................................
135
1. Dyscyplina pragnienia i dyscyplina p ob u dk i........................................
135
2. Wytyczać teraźniejszość.................................................................. 138
.
3. Teraźniejszość, zdarzenie i świadomość k osm iczn.............................
a
144
4.
A m o r f a t i
.......................................................................................
150
5. Opatrzność czy atomy?
........................
6. Pesym izm ?......................................................................................
169
7. Poziomy świadomości kosm icznej
...................................................... 184
VIII.
STOICYZM
R O Z M Y ŚL A Ń
DYSCYPLINA DZIAŁANIA,
CZYLI DZIAŁANIE W SŁUŻBIE L U D Z ......................................... 187
I
1. Dyscyplina działania........................................................................
187
2. Powaga działania
............................................................................. 189
3.
K athekonta.
„Działania stosowne”...................................................... 192
4. Niepewność i trosk a....................................................................... 194
.
5. Intencja moralna, czyli ogień podsycany przez wszelką materię
.............
196
6. Wolność wewnętrzna wobec działań: czystość i prostota intencji............
203
7. „Klauzula zastrzeżenia”. Ćwiczenia przygotowujące do stawienia
czoła trudnościom............................................................................
207
8. Rezygnacja?....................................................................................
211
9. A ltruizm .........................................................................................
213
Spis treści
10. Działanie i wartość, sprawiedliwość i bezstronność
............................
216
11. Litość, łagodność i życzliw ość..........................................................
224
12. Miłość do innych............................................................................
230
IX. STOICYZM
R O ZM YŚLAŃ .
CNOTY I RADOŚĆ .................................. 233
1. Trzy cnoty i trzy dyscypliny .............................................................
233
2. Radość ..........................................................................................
239
X. MAREK AURELIUSZ W SWYCH
O Z M Y Ś L A N IA C H
............................
R
243
1. Autor i jego d z ie ło ..........................................................................
243
2. Granice psychologii historycznej........................................................
244
3. Badanie stylistyki ............................................................................
257
4. Chronologiczne punkty odniesienia................................................... 260
.
5. Księgi I I -X I I ..................................................................................
262
6. Wspomnienie o tych, co o d e s z li........................................................
274
7.
Wyznania
Marka Aureliusza...............................................................
276
8.
Verus
czy
fic tu s
: „szczery” czy „udający”?......................................... 287
9. Samotność cesarza i samotność filo zofa
. ............................................. 288
10. Wzorce polityczne ........................................................................ 294
.
11. „Nie spodziewaj się Państwa Platona”.............................................. 301
Zakończenie............................................................................................
306
Posłowie do wydania polskiego - Juliusz D om ański
.................................... 313
Indeks osobow y.......................................................................................
321
Indeks pojęć............................................................................................
329
Wstęp
„Wkrótce wszystko zapomnisz.
Wkrótce wszyscy zapomną ciebie”.
(Rozmyślania, VII, 21)
Tu pomylił się Marek Aureliusz. Minęło osiemnaście wieków (prawie
dwa tysiące lat), a
Rozmyślania
są wciąż żywe; bynajmniej nie zarezer
wowane wyłącznie dla arystokratów intelektu, takich jak Shaftesbury,
Fryderyk II czy Goethe, przez stulecia odżywały i wciąż odżywają, czy
tane przez niezliczonych anonimowych czytelników w przekładach na
języki całego świata.
Źródło niewyczerpanej mądrości, „wieczna ewangelia” - nazwie je
Renan. Z pozoru
Rozmyślania
Marka Aureliusza nie kryją szczególnych
trudności dla czytelnika. Aforyzmy, krótkie dysertacje następują po sobie
bez widocznych powiązań. Kartkujący tę książkę czytelnik poprzestaje na
przyswojeniu sobie jakiegoś uderzającego czy poruszającego sformułowa
nia, które wydaje się samodzielne i nie wymagające egzegezy. Zresztą tej
książki nie można czytać jednym ciągiem. Często trzeba do niej wracać,
by odkrywać, zależnie od nastroju chwili, duchową strawę dla tej właśnie
chwili odpowiednią. Do współczesnego czytelnika łatwo trafia ten czy
tamten aforyzm Marka Aureliusza (jak choćby ten użyty przez nas jako
motto). Oto, co stanowi nieprzemijający i nieodmienny urok
Rozmyślań:
zdania, których przejrzystość jest wciąż młoda i niepodlegająca starzeniu.
Ale to przejrzystość zwodnicza! Bo obok takich zdań są i inne, dużo
mniej jasne, przez historyków filozofii interpretowane w sposób krańco
wo różny. Zasadniczy sens książki, jej cel, niektóre z jej tez bardzo trud
no uchwycić. Nie dotyczy to zresztą tylko Marka Aureliusza. Z różnego
rodzaju powodów, spośród których oddalenie w czasie nie jest wcale
najważniejszym, nasze rozumienie dzieł starożytnych coraz bardziej się
/aciemnia. Żeby znaleźć do nich klucz, potrzebna nam będzie pewnego
rodzaju praktyka ćwiczenia duchowego, intelektualnej ascezy - aby
uwolnić się od kilku uprzedzeń i odkryć na nowo coś, co objawi się nam
Plik z chomika:
romankacz2
Inne pliki z tego folderu:
J. Lubecki - Ulubienice_Safony [ studium kryt. ].djvu
(2095 KB)
Kowalski - Grecja od wojny peloponeskiej do podboju macedońskiego.pdf
(17328 KB)
twierdza-wewnetrzna.jpg
(50 KB)
Hadot P. - Twierdza wewnętrzna [wprowadzenie do rozmyślan Marka Aureliusza].pdf
(12008 KB)
Tragedia grecka.jpg
(18 KB)
Inne foldery tego chomika:
!Prof. Aleksander Krawczuk
!Prof. Kazimierz Morawski
!Prof. Tadeusz Zieliński
!Prof. Zygmunt Kubiak
Ajschylos
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin