P. Dobrowolski - Cztery studia o angielskim Óświeceniu.pdf

(3243 KB) Pobierz
C O L L E G I U M
C I V I T A S
Paweł T. Dobrowolski
(P)oszukiwanie tożsamości:
cztery studia
o angielskim Oświeceniu
W a r s z a w a
2 0 1 5
C O L L E G I U M
C I V I T A S
Publikacja finansowana ze środków własnych Collegium Civitas.
Redakcja:
Marek Gawron
Korekta:
Magdalena Kopacz
Opracowanie typograficzne i skład:
Marek W. Gawron – Collegium Civitas
Projekt okładki:
Aleksandra Jaworowska, studio lionpath, studio@lionpath.pl
Na okładce wykorzystano:
• fragmenty obrazów:
Pietro Longhi,
Il Ridotto,
ok. 1740, olej, Accademia Carrara, Bergamo, Włochy, domena publiczna,
http://www.wikiart.org/en/pietro-longhi/the-ridotto
Joshua Reynolds,
David Garrick between Comedy and Tragedy,
1761, olej, Waddesdon, The Rothschild
Collection (Rothschild Family Trust), WikiArt: http://www.wikiart.org/en/joshua-reynolds/david-
garrick-between-tragedy-and-comedy-1761
Joshua Reynolds,
Lady Bampfylde,
ok. 1776, olej, Tate Britain w Londynie, domena publiczna, http://com
mons.wikimedia.org/wiki/File:Sir_Joshua_Reynolds_-_Lady_Bampfylde_-_Google_Art_Project.jpg.
Louise Élisabeth Vigée Le Brun,
Marie Antoinette of Austria,
1783, olej, domena publiczna, http://commo
ns.wikimedia.org/wiki/File:Marie-Antoinette_par_Elisabeth_Vig%C3%A9e-Lebrun_-_1783.jpg
• fotografię autorstwa Marka W. Gawrona
Zdjęcie autora:
Marek W. Gawron
Recenzenci:
prof. dr hab. Tadeusz Cegielski, Uniwersytet Warszawski
prof. Richard Butterwick-Pawlikowski, Ph.D., Kolegium Europejskie Natolin
Niniejsza monografia stanowi dorobek naukowy Collegium Civitas.
ISBN 978-83-61067-03-0 e-book
Niniejsza publikacja została wydana na licencji Creative Commons
Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0)
Wydawca:
Collegium Civitas Press
Pałac Kultury i Nauki, XI piętro, p. 1105/1106
00-901 Warszawa, plac Defilad 1
tel. 22 656 71 96
e-mail: wydawnictwo@civitas.edu.pl
http://www.civitas.edu.pl
Spis treści
Wprowadzenie ………………………………………………………………………………………. 5
Londyńskie maski i maskarady …………………………….………………………………… 13
„Figaro tu, Figaro tam”: fryzjerzy i granice ryzyka …….…………………………….. 81
„Jeźdźcy i żeglarze”: nierządnice i ich klienci …………………………..……………. 131
Zesłańcy: brytyjska sprawiedliwość i atlantycki rynek pracy ……………………. 187
Zakończenie ………………………………………………………………………..…………….. 263
Bibliografia …………………………………………………………………………..………..…. 267
Nota o autorze ………………………………………………………….……………………….
294
Publikacje Collegium Civitas ……………………………………………………..…..……
295
Zgłoś jeśli naruszono regulamin