Praca na marketing.doc

(292 KB) Pobierz
W jaki sposób firmy najczęściej ustalają ceny?

 

Qwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmrtyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmrtyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmrtyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmrtyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmrtyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmrtyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmrtyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnmqwertyuiopasdfghjklzxcvbnm

W jaki sposób firmy najczęściej ustalają ceny?

 

2010-04-29

 

Emilia Klimowska, Łukasz Rymsza

 

 

 


Cena z ekonomicznego punktu widzenia jest ilością jakiegoś dobra (najczęściej pieniądza), za którego przyjęcie sprzedawca jest gotów zrzec się swoich praw do danego dobra, lub też kupujący jest gotów ją kupić, aby do tego dobra nabyć prawa. Cena może dotyczyć zarówno towaru, jak i usługi.

 

Jak wiadomo cena jest jednym z elementów marketingu-mix. i elementem równoważącym produkt, promocję oraz dystrybucję. Jest jednym z najbardziej elastycznych elementów, gdyż może podlegać szybkim zmianom.

 

Podstawą ustalenia ceny jest kalkulacja biorąca pod uwagę przewidywane koszty lub techniczny koszt wytworzenia pokazujący koszty faktycznie poniesione. To minimum, poniżej którego ustalona cena traktowana jest jako dumping, czyli nieuczciwa konkurencja. Cena ma wpływ na wielkość zysku, ale również na postrzeganie towaru. Towar przesadnie tani kojarzony jest z tandetą, z wyjątkiem sytuacji, gdy przypadek taki traktowany jest jako okazja czyli np. promocja lub wyprzedaż.

 

Celem przeprowadzanego badania jest sprawdzenie w jaki sposób przedsiębiorstwa ustalają ceny.

Rozróżnia się kilka metod badań marketingowych:

1)     Panelowe

2)     Ankieta

3)     Wywiad

4)     Test

5)     Sondaż

6)     Obserwacja

 

Do tego badania została użyta metoda panelowa, wywiadu.

Badanie przeprowadzono w sferze dystrybucji, w roli respondentów występują losowo dobrane sklepy.

Charakter wywiadu jest indywidualny skategoryzowany, tzn. pytania zostały z góry ustalone, a wywiad przeprowadzano pojedynczo z każdym respondentem.

Ankietowani na stawiane pytania odpowiadali bez większych oporów. Jedynym ograniczeniem w przeprowadzanym badaniu okazało się pytanie dotyczące sposobu ustalania cen w danym przedsiębiorstwie. Część z pytanych osób nie ujawniło ile procent wynosi narzut na dany towar.

Ceny produktów są uzależnione od wielu czynników. Przede wszystkim dużą rolę w tej kwestii odgrywa koszt wyprodukowania towaru. 

 

Większość respondentów na pytanie, czy w ostatnim czasie towary podrożały, odpowiedziało twierdząco. Towary na rynku drożeją z różnych przyczyn, może to być spowodowane między innymi wzrostem kosztów produkcji.

 

 

Rys. 1. Czy towary ostatnio podrożały

Źródło: Opracowanie własne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabela 1

 

Sposób ustalanie cen na towary.

 

Miejsce wywiadu

W jaki sposób u was ustala się ceny na towary?

Targowisko

To zależy od popytu – jeśli kupują, to wyższa cena.

Kiosk

Koszt zakupu + narzut 6%.

Sklep spożywczy

Średnia cena rynkowa (patrzymy na konkurencję).

Kwiaciarnia

Koszt zakupu + narzut 25%.

Sklep spożywczo -  przemysłowy

Średnia cena rynkowa (patrzymy na konkurencję).

Sklep (handel detaliczny)

Koszt zakupu + narzut 30%.

Stacja benzynowa

Koszt zakupu + narzut 30%.

Optyk

Koszt zakupu + narzut 25%.

Gospodarstwo domowe

To zależy od popytu – jeśli kupują, to wyższa cena.

Sklep spożywczy

Koszt zakupu + narzut 20%

Źródło: Opracowanie własne.

 

 

 

 

 

 

 

 

Połowa respondentów na pytanie numer 3 odpowiedziała twierdząco (50%). Możemy więc stwierdzić, że firmy ( nawet te małe) śledzą poczynania konkurentów. Żaden z ankietowanych na to pytanie nie odpowiedział przecząco. Natomiast druga połowa respondentów nie zna poczynań konkurencji w tej kwestii.

 

 

Rys. 2. Czy tak samo robi konkurencja?

Źródło: Opracowanie własne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na pytanie numer 4 respondenci podawali więcej niż jedną odpowiedź, odpowiadali w bardzo różny sposób, jednak najwięcej odpowiedzi dotyczyło popytu. W mniejszej ilości pojawiały się między innymi takie odpowiedzi jak : marża, sytuacje na rynku, koszt zakupu. Ankietowani przed udzieleniem odpowiedzi na to pytanie potrzebowali dłuższego namysłu.

 

Rys. 3. Od czego zależą ceny

 

Źródło: Opracowanie własne.

 

 

 

 

 

9 z ankietowanych zauważyło w ostatnim czasie, że klienci zaczęli mniej kupować. Tylko 1 respondent (stacja benzynowa) nie zauważył, że w handlu widoczny jest kryzys.

 

 

Rys. 4. Czy można powiedzieć, że w handlu widać kryzys?

Źródło: Opracowanie własne.

 

 

WNIOSKI:

 

Badanie dotyczy sposobu ustalenia cen na rynku. Zaobserwowaliśmy, że większość badanych osób ustala ceny poprzez koszt zakupu + narzut. Poza informacją dotyczącą sposobu ustalania cen dowiedzieliśmy się również, iż ceny na towary według naszych respondentów podrożały i na rynku zaobserwowano kryzys. Ankietowani na pytanie numer 4 (Od czego pani/pana zdaniem zależą ceny?) odpowiadali w bardzo różny sposób, jednak najczęstszą odpowiedzią było ustalanie ceny w oparciu o popyt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin