#Zagraj 5 2020 Into the Loop.pdf

(24577 KB) Pobierz
#ZAG AJ
R
5/ 20 20
INTOTH
E
LO P
O
SPI S T RE? CI
3
6
26
30
39
43
47
54
58
#GrajP?tl? - Konrad 'Harry' Mrozik
#GrajScenariuszem - Maria 'Merry' Borys-Pi?tkowska & Konrad 'Harry' Mrozik
#GrajHandoutem - Agnieszka 'As' Krupi?ska
#GrajInspiracj? - Konrad 'Koniu' Gajowiec
#GrajMuzyk? - Maria 'Merry' Borys-Pi?tkowska & Konrad 'Harry' Mrozik
#GrajFilmem - B?
a?ej 'B?
arz' Grygiel
#GrajSerialem - B?
a?ej 'B?
arz' Grygiel & Patrycja 'Dziczka' Olchowy
#GrajKsi??k? - B?
a?ej 'B?
arz' Grygiel & Patrycja 'Dziczka' Olchowy
#GrajGr? - Patrycja 'Dziczka' Olchowy
3
Lat a 80.,
których nigdy nie by?o
# GRA JP? TL ?
B Y H A RRY
Na wst?pie zaznacz?, ?e nie b?d? obiektywny. J
estem zakochany
w wydawnictwie Fria Ligan od momentu, kiedy mog?
am je pozna?.
Pierwszym podr?cznikiem, który wpad? w moje r?ce, by? w?
y
a?nie
Tajemnice P?tli (ang. Tales from the Loop). I ju? wiedzia?
em, ?e musz?
zrobi? miejsce na pó?
kach na kolejne ksi??ki.
Wszystko zacz?? si? od Simona Stålenhaga, szwedzkiego artysty.
o
Zainspirowany latami 80. zacz?? tworzy? rysunki koncepcyjne ?wiata,
który powstawa? tylko w jego g?
owie. Wizja tamtej epoki po?
?czona
z cyberpunkowymi maszynami kwalifikowa? wymy?lony ?wiat do
a
gatunku,
który
szybko
zdominowa? popkultur?.
Retrofuturyzm
w sztuce, architekturze, a przede wszystkich filmach, muzyce i grach
pi?? si? na barkach sukcesu netflixowej produkcji Stranger Things. Ale
dlaczego to by?taki fenomen?
Serial si?ga przede wszystkim do tego, co kocha ka?de pokolenie. Dla
starszych widzów przygotowana by? solidna dawka nostalgii oraz
a
klasycznych motywów grozy w nowym wydaniu. Twórcy wzorowali si?
mi?dzy innymi na filmach Stevena Spielberga, który jest klas? sam?
w sobie. M?
odsi fani zakochali si? w staroszkolnym klimacie, pokazanej
technologii, muzyce i modzie, która obecnie jest tak ceniona. Nie
4
mo?na
tutaj
zapomina? o
kluczowym
elemencie
-
g?
ównych
bohaterach. To s? opowie?ci o dzieciach w wieku dojrzewania, które
poznaj? dziwny i mroczny ?wiat, pozostaj?c przy tym dzie?mi, ze
swoimi
dzieci?cymi
problemami
i
dzieci?cym
spojrzeniem
na
doros?
ych. To by? pi?kne czasy, przede wszystkim wizualnie: kolory,
y
samochody, ubiór - wszystko mia? swój niepowtarzalny charakter lat
o
80. We?my teraz t? dziwno??, klimat i specyfik? Stranger Things
i dodajmy zaawansowan? technologi?. Witamy w P?tli!
Tajemnice P?tli to system, w którym wcielamy si? w rol? m?
odych
bohaterów, dzieciaków w wieku 11 do 15 lat. Mo?emy zagra? molem
ksi??kowym, komputerowcem, metalów? czy sportowcem. Okre?lamy
w?
asn? rodzin?, kolegów z klasy, a przede wszystkim kryjówk? grupy
i sekrety, którymi nie dzielimy si? z innymi. Kraina dzieci pozostaje dla
nas ostoj? i ogromnym polem do popisu, zachowuj?c przy tym
rozgraniczenie mi?dzy ni?, a ?wiatem doros?
ych.
W angielskim wydaniu mamy opisane dwa podstawowe miejsca
rozgrywki: w Szwecji oraz USA, we francuskiej edycji przeczytamy
równie? o Francji, a w polskiej, analogicznie, o Polsce. J
est to epoka
z zachowaniem wszystkich zasad tamtych lat: krótkofalówki, wyprawy
rowerowe, ?
obuzowanie po szkole, wypady na z?
omowiska, szkolne
bale, du?e telefony. Wszystko to doprawione jest technologi? rodem
z cyberpunku. Pojazdy lataj?ce, dziwne, dwunogie roboty i dodatkowo
krajobraz usiany
porzuconymi
stacjami
badawczymi
i
starymi
magnetycznymi poduszkowcami.
Gdzie si? nie rozejrzymy, widzimy buzuj?c? i ?wiec?c? technologi?,
a nad nami góruj? trzy pot??ne filary - reaktory elektrowni. To wokó?
niej tworzy si? tytu?
owa P?tla (ang. The Loop). Miejsce, w którym
"dziwne" staje si? "normalne", a dzieci znikaj? w tajemniczych
okoliczno?ciach. Przestrze? niczego i wszystkiego, do której nie mo?na
zbli?a? si? bez opieki doros?
ego, chyba ?e kto? wie, gdzie znale??
dziur? w ogrodzeniu. Cz??? doros?
ych z miasteczka tam pracuje, ale
5
nikt nie wie, co tak naprawd? tam si? dzieje. Czujecie to?
Ca? ten ?wiat okre?laj? niezwykle "dzieci?ce" zasady. Pierwsze cztery
y
z nich ?wietnie oddaj? charakter ca? rozgrywki:
ej
-
-
-
-
Twoje rodzinne miasto jest pe? dziwnych i fantastycznych
ne
rzeczy i miejsc;
Codzienne ?ycie jest nudne i bezlitosne;
Doro?li s? nietykalni i poza zasi?giem;
Teren P?tli jest niebezpieczny, ale dzieci nie zgin?.
Przygody w Tajemnicach P?tli s? dziwne, osobliwe i wci?gaj?ce
(dos?
ownie i w przeno?ni). To powrót do klimatów harcerskich obozów,
gdzie trzeba by? si? nabiega?, ?eby przekaza? wiadomo??. To
o
emanacja neonowym ?wiat?
em, syntetyczn? muzyk? i klasycznymi
motywami grozy, które nie pozwalaj? spa? spokojnie - nie tylko
bohaterom.
P?tle?
Tajemnice
P?tli
to
przede
wszystkim
doskona?
y
i nieoczywisty ?wiat, pe? ogromnych mo?liwo?ci. Czy odwiedzisz
en
Zgłoś jeśli naruszono regulamin