#Zagraj 4 2020 Into the Grimness.pdf

(19808 KB) Pobierz
#ZAG AJ
R
4/ 20 20
INTOTH
E
G IM S
R NE S
SPI S T RE? CI
3
6
17
26
30
42
51
54
58
61
#GrajWarhammerem - B?
a?ej 'B?
arz' Grygiel
#GrajScenariuszemWFRP - Maria 'Merry' Borys-Pi?tkowska & Konrad 'Harry' Mrozik
#GrajScenariuszemWH40k- Karol 'Dzik' Olchowy
#GrajHandoutem - Agnieszka 'As' Krupi?ska
#GrajInspiracj?WFRP - Maria 'Merry' Borys-Pi?tkowska & Konrad 'Harry' Mrozik
#GrajInspiracj?WH40k - Karol 'Dzik' Olchowy & Bartosz 'Hicks' Liberek
#GrajMuzyk? - Maria 'Merry' Borys-Pi?tkowska
#GrajFilmem - B?
a?ej 'B?
arz' Grygiel
#GrajSerialem - Karol 'Dzik' Olchowy
#GrajGr? - Tadeusz Zieli?ski (FWH, Polsat Games)
J edna, by wszy st k o
po??czy ?. Na czy m pol ega
f enomen W ar hammer a?
# GRA JWA RH A M M EREM
B Y B ? A RZ
"Ponury ?wiat niebezpiecznych przygód" - tak brzmia?opis na ok?
adce
polskiego podr?cznika drugiej edycji gry "Warhammer: Fantasy Role
Play". Trudno o lepsze podsumowanie tej jedynej w swoim rodzaju
gry. Ma ona tyle samo zwolenników, co przeciwników. Ci pierwsi
chwal? j? za uniwersalno?? i pojemno??, ci drudzy gani? za
uproszczenia, rozmijanie si? z logik? (nawet jak na fikcj?) oraz
niespójno??. To jednak tylko jeden z elementów ca? galaktyki gier,
ej
ksi??ek, s?
uchowisk i wielu innych... produktów? Opowie?ci? Trudno
zamkn?? ten fenomen w jednym s?
owie. Zna? go jednak naprawd?
warto. Tak jak w USA ikon? gier RPG pozostaje "Dungeons & Dragons",
tak w Europie wci?? najcz?stszym systemem "pierwszego kontaktu"
jest w?
a?nie "ponury ?wiat niebezpiecznych przygód".
Co w?
a?ciwie zadecydowa? o takim sukcesie? "Warhammer " nie by?
o
ani pierwszy, ani specjalnie odkrywczy. Szybki rzut oka na listy
wydawanych gier RPG od formalnego pocz?tku gatunku 1974 r. do
1986 r. (pierwsza edycja WFRP) ju? daje obraz, jak dynamicznie
3
rozwija? si? rynek. Dzia? si? sporo, a jednak ta propozycja zyska?
o
a
ogromn? rzesz? fanów i wychowa? kilka pokole?. Dlaczego? Moim
a
zdaniem kluczem by? pojemno?? i uniwersalno??. Z jednej strony
a
próg zrozumienia gry na samym pocz?tku by?i pozostaje prosty. ?wiat,
który ma jasne odniesienia do Europy (a czasem wr?cz okrutnie
eksploatuje narodowe stereotypy), geograficznie bliski, a jednak
egzotyczny, oferowa? barwn? rozgrywk? i wiele mo?liwo?ci. Prostota
po?
?czona z tendencj? autorów tej i innych gier Games Workshop do
nasycania swoich produktów odniesieniami do innych tekstów kultury
(czasem wr?cz je przepisywali, lekko zmieniaj?c nazw?, by nie ba? si?
o prawa autorskie) sprawia, ?e mo?liwo?ci Graczy i Mistrzów Gry
w WFRP s? praktycznie nieograniczone. Szczególnie wida? to
w pierwszej edycji, która ma na ilustracjach odniesienia do siostrzanej
kosmicznej sagi "Warhammer 40K". ?wiat fantasy to tylko jedna
z planet wszech?wiata, gdzie toczy si? nieko?cz?ca si? wojna si?z? z...
a
no w?
a?nie, wcale niekoniecznie z si?
ami dobra. W czterdziestym
millenium wszyscy s? ?li, panuje jedynie wojna.
Zosta?my jednak jeszcze chwilk? na tej zielonej planecie, gdzie ?wiat
przypomina mieszank? tolkienowskiej
rzeczywisto?ci z naszymi
realiami. WFRP mia?w sobie heroiczno?? i barwno?? D&D, ale dodawa?
do tego tajemniczo??, mrok, elementy grozy, a nawet wprowadza?
science fiction. W pierwszej edycji przeczytacie o tajemniczej rasie
Slannów, którzy stworzyli istoty ?yj?ce na planecie, o si?
ach Chaosu,
które z regu? s? wojownikami i potworami z broni? charakterystyczn?
y
dla ?wiatów fantasy, ale wprawne oko wychwyci na ilustracjach kilka
blasterów w r?kach zwierzoludzi. W "Warhammerze" jest dos?
ownie
wszystko. Kolejne edycje, zarówno gier RPG jak i systemów bitewnych,
troszk? ograniczy? kulturowy kanibalizm autorów, aczkolwiek wci??
y
jest to uniwersum pojemne jak ?o?
?dek Sarlacca.
W przeciwie?stwie do skomplikowanego D&D, system w WFRP jest
bardzo prosty. W Polsce zdobycie popularno?ci u?
atwi? dwa czynniki:
y
wydanie po polsku gry planszowej "Magia i Miecz" oraz fakt, ?e by? to
4
pierwszy zachodni system wydany w naszym j?zyku. Pojawi? si? na
rynku w 1994 roku i otworzy? drzwi do gier fabularnych ca?
emu
pokoleniu. Potem oczywi?cie szybko pojawi? si? kolejne, jednak
y
"M?
otek" zadomowi?si? u nas na sta? Z pewno?ci? w usadowieniu si?
e.
na tak mocnej pozycji pomog? tak?e popularno?? systemu gier
a
bitewnych "Warhammer Fantasy Battles" oraz "Warhammer 40K".
Przez prawie czterdzie?ci lat wydawania produktów w ?wiatach
Warhammera, wydawnictwo Games Workshop sta? si? prawdziwym
o
imperium, rozci?gn?? swoje macki na wszystkie rodzaje gier (cyfrowe
o
i bez pr?du), ksi??ki, komiksy, s?
uchowiska. Wci?? brakuje nam jeszcze
tylko porz?dnych wysokobud?etowych filmów w uniwersach WFRP
oraz WH40k. To zaskakuj?ce bior?c pod uwag? fakt, i? dzi?ki wci??
rosn?cej sieci graczy, scenariuszy nie brakuje.
Kiedy? us?
ysza? wypowiedzian? pó??artem, pó?serio maksym?: "Po
em
co gra? w inne gry, skoro jest Warhammer?". J
akkolwiek brzmi to
absurdalnie, jest w tym troszk? prawdy. Nikogo nie namawiam do
ograniczania
si?,
wr?cz
przeciwnie!
J
ednak
ponury
?wiat
niebezpiecznych przygód jest tak pojemny (zarówno ten kosmiczny,
jak i fantasy), ?e mo?ecie w nim opowiedzie? prawie ka?d? histori?. No
to na co czekacie? Do boju! Za wolno??, Imperatora/Cesarza i punkty
do?wiadczenia!
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin