Barbara Major - Dionizos w glanach. Ekstatyczność muzyki metalowej.pdf

(2658 KB) Pobierz
Dionizos
w glanach
Ekstatyczność
muzyki
metalowej
Barbara Major
2
Dionizos
w glanach
Ekstatyczność muzyki mEtalowEj
Barbara Major
kraków 2013
3
© Copyright by Barbara Major, Kraków 2013
Publikacja wydana dzięki pomocy de minimis z Ministerstwa Nauki
i Szkolnictwa Wyższego
Recenzenci:
dr hab. Dariusz Czaja
dr hab. Waldemar Kuligowski, prof. UAM
opracowaniE rEdakcyjnE:
Marta Stęplewska
KoReKta:
Jan Sinkiewicz
projEkt okładki:
Elżbieta Siwik, Barbara Major
FotogRaFie:
Elżbieta Siwik
Adam Jędrysik (fot. nr 11)
skład i łamaniE:
Elżbieta Siwik
ISBN 978-83-7638-394-1
ksiĘGarnia akadEmicka
ul. św. Anny 6, 31-008 Kraków
tel./faks: 012 431-27-43, 012 663-11-67
e-mail: akademicka@akademicka.pl
Księgarnia internetowa:
www.akademicka.pl
5
SpiS treści
podziękowania
Wstęp
1. Stan badań muzyki popularnej
1.1. muzyka popularna i jej konteksty
1.2. Estetyka muzyki popularnej simona Fritha
1.3. stan badań muzyki metalowej
2. Zarys historii i ideologii muzyki metalowej
2.1. „zewnętrzna” historia metalu
2.2. „wewnętrzna” historia metalu
2.3. muzycy i fani
2.4. smak metalowy
3. prasa muzyczna
3.1. recenzje muzyczne
3.2. wywiady prasowe
3.3. rzeczywistość jako nawyk (habit)
4. Muzycy – muzyka
4.1. w jaki sposób zostaje się muzykiem metalowym?
4.2. jak tworzy się muzykę metalową?
4.3. organizacja dźwięków w muzyce metalowej
4.4. muzyka i słowa
5. Logo jako sygnatura
6. Muzyka – fani
6.1. co sprawia, że muzyka metalowa staje się metalowa?
6.2. demoniczność metalu
6.3. Głębokie słuchanie
6.4. koncert
6.5. metalowa
communitas
7. Metalowa osobowość
Zakończenie
Bibliografia
indeks rzeczowy
indeks osobowy
indeks zespołów muzycznych
Aneks
9
11
21
22
28
32
41
41
45
47
49
54
54
63
74
82
83
85
98
107
113
122
122
131
141
149
163
170
186
191
201
205
207
209
6
Do podjęcia tematu muzyki metalowej zachęcił mnie dr hab. Janusz Barański,
który udzielił mi również pomocy w trakcie prowadzenia badań i pisania. Wielo-
godzinne dyskusje, które toczyliśmy ze sobą, uwagi wspierające moje przemy-
ślenia w chwilach zwątpienia i krytyka skłaniająca do ponownego namysłu nad
pewnymi kwestiami stanowiły bezcenną pomoc.
Mogłam liczyć również na poparcie ze strony prof. Czesława Robotyckiego,
jego wskazania na pewnym etapie pracy były bardzo ważne.
Książka nie wyszłaby poza ujęcie czysto teoretyczne, gdyby nie badania em-
piryczne, które towarzyszyły poszukiwaniu najbardziej adekwatnej formuły inter-
pretacyjnej tytułowego zjawiska. Szczególne podziękowania kieruję więc w stronę
moich informatorów, którzy zgodzili się na udzielenie wywiadów, często wielogo-
dzinnych rozmów.
Ważną część badań stanowiła obserwacja uczestnicząca. Tutaj nieocenionej
pomocy udzieliła mi fotograficzka Elżbieta Siwik, dzięki której udziałowi powstał
materiał zdjęciowy zawierający około pięciuset fotografii.
Dziękuję również recenzentom: dr. hab. Waldemarowi Kuligowskiemu oraz
dr. hab. Dariuszowi Czai.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin