Dolata Ryszard, Goździaszek Piotr - Urządzenia i systemy mechatroniczne - poradnik metodyczny dla nauczyciela.pdf

(2380 KB) Pobierz
Ryszard Dolała • Piotr Goździaszek
Urządzenia i systemy
mechatroniczne
Poradnik metodyczny
dla nauczyciela
oram
Projekt okładki: Joanna Plakiewicz
Redakcja: Bożenna Choińska
Redaktor prowadzący: Stanisław Grzybek
© Wydawnictwo REA s.j., Warszawa 2010
ISBN 978-83-7544-232-8
Wydawnictwo REA s.j.
ul. Kolejowa 9/11
01-217 Warszawa
tel.: (022) 631 94 23, 632 69 03, 632 68 82
faks: (022)632 21 15
e-mail: handlowy@rea-sj.pl
www.rea-sj.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone. Każda reprodukcja, adaptacja całości lub części niniejszej publi­
kacji, kopiowanie do bazy danych, zapis elektroniczny, mechaniczny, fotograficzny, dźwiękowy
lub inny wymaga pisemnej zgody Wydawcy i właściciela praw autorskich.
Skład: OFI, Warszawa
SPIS TREŚCI
1.
2.
Wstęp
...............................................................................................
5
7
Standardy kwalifikacji zawodowych technika mechatronika ..........
2.1. Podstawy prawne wykonywania zawodu .......................................... 7
2.2. Syntetyczny opis zaw odu....................................................................... 8
2.3. Stanowiska pracy przyporządkowane do poziomów
kwalifikacji zawodowych .................................................................... 9
2.4. Zadania zawodowe ..................................................................................10
2.5. Składowe kwalifikacji z a w o d o w y ch ..................................................... 11
3.
Aktywizujące metody nauczania w zakresie urządzeń
i systemów mechatronicznych............................................................... 12
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
Klasyfikacja i podstawowe informacje o metodach n au czan ia........... 12
Metoda projektów ....................................................................................15
Metoda przewodniego te k s tu .................................................................. 17
Metoda ć w ic ze ń ........................................................................................ 17
4.
Podstawa programowa kształcenia w zawodzie technik mechatronik. 18
4.1. Założenia programowo-organizacyjne w zawodzie .......................... 18
4.1.1. Opis kwalifikacji ab so lw en ta.....................................................18
4.1.2. Specyficzne wymagania kształcenia w zawodzie ............... 19
4.2. Cele kształcenia i treści bloków program ow ych...............................22
4.2.1. Blok - podstawy m ech atro n ik i.................................................. 22
4.2.2. Blok - urządzenia i systemy m echatroniczne........................ 23
4.2.3. Blok - konstrukcje mechatroniczne ..........................................24
4.2.4. Blok - podstawy działalności zawodowej ...............................26
4.3. Plany nauczania - technik mechatronik 311 [ 5 0 ] .................................27
4.3.1. Plan nauczania - technikum czteroletnie .................................27
4.3.2. Plan nauczania - technikum uzupełniające...............................28
4.3.3. Plan nauczania - szkoła p o licealna............................................28
5.
Porównanie programu nauczania z treściami podręcznika
„Urządzenia i systemy mechatroniczne”, wydawnictwoR E A ............29
5.1. Szczegółowe cele kształcenia w zakresie przedmiotu
urządzenia i systemy m echatroniczne.................................................. 29
5.2. Materiał nauczania przedmiotu (modułu)
a treści p o d ręczn ik a................................................................................. 30
3
6.
Propozycja planu wynikowego w odniesieniu
do przedmiotu urządzenia i systemy mechatroniczne..................... 35
6.1.
6.2.
6.3.
6.4.
6.5.
Pojęcie „plan wynikowy” ...................................................................... 35
Struktura planu w ynikow ego.............................................................. 35
Wymagania edukacy jne...................................................................... 36
Środki dy d ak ty czn e............................................................................. 37
Nauczycielski plan wynikowy, przedmiot:
urządzenia i systemy mechatroniczne (propozycja) ...................... 38
7.
8.
9.
Przykładowe scenariusze zajęć dydaktycznych............................... 46
Testy i sprawdziany w zakresie przedmiotu:
urządzenia i systemy mechatroniczne............................................... 81
Przykłady testów dwustopniowych.....................................................
83
10. Wnioski końcowe....................................................................................124
Bibliografia
................................................................................................126
1. Wstęp
Plan i program nauczania dla zawodu technik mechatronik przewiduje m.in.
realizację przedmiotu „urządzenia i systemy mechatroniczne”. Przedmiot ten obo­
wiązuje zarówno w technikum zawodowym, jak i szkole policealnej. Ze względu
na ten przedmiot wydano podręcznik
Urządzenia i systemy mechatroniczne
opra­
cowany pod kierunkiem prof. dr hab. inż. Mariusza Olszewskiego (Wydawnictwo
REA).
Zarówno program nauczania, jak i podręcznik (część 1 i 2) wyznaczają zbieżne
i równoważne cele, które określają wiedzę i umiejętności potrzebne do projekto­
wania, badania i eksploatacji urządzeń i systemów mechatronicznych. Zagadnie­
nia te są przedstawione zgodne z podstawą programową kształcenia w zawodzie,
która wyznacza cele i treści nauczania, określa umiejętności i zadania wychowaw­
cze oraz wynikające stąd kryteria ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych.
Wiadomości i idące za tym umiejętności nabywane przez uczniów na zajęciach
w zakresie tego przedmiotu powinny obejmować następujące zagadnienia:
1. Układy sterowania elektrycznego w systemach i urządzeniach mechatronicz­
nych,
2. Układy sterowania pneumatycznego i elektropneumatycznego,
3. Układy sterowania hydraulicznego i elektrohydraulicznego,
4. Sterowniki PUC,
5. Sensorykę,
6. Technikę regulacji,
7. Układy manipulacyjne,
8. Układy komunikacyjne,
9. Projektowanie urządzeń i systemów mechatronicznych.
Podczas zajęć należy wykorzystać wiadomości i umiejętności zdobyte w toku
nauczania podstaw mechatroniki.
Niniejszy poradnik ma stanowić pomoc dydaktyczną dla nauczyciela w re­
alizacji wyznaczonych celów, zarówno w tradycyjnym kształceniu zawodowym
w szkole, jak również w dynamicznie rozwijającym się systemie pozaszkolnym,
takim jak kursy i szkolenia. Należy podkreślić, że treści poradnika są także skore­
lowane z kształceniem modułowym w zawodzie, którego istotą jest integracja ce­
lów oraz treści kształcenia z różnych dziedzin i dyscyplin wiedzy w wyodrębnione
moduły i jednostki modułowe.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin