LEGO_Mindstorms_EV3_Podstawy_programowania_cwiczenia_z_rozwiazaniami_legmcw.pdf
(
2684 KB
)
Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich.
Autor oraz Helion SA nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne
szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Małgorzata Kulik
Projekt okładki: Studio Gravite / Olsztyn
Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki
Grafika na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.com
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/legmcw
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-283-2759-7
Copyright © Helion 2020
Printed in Poland.
•
Kup książkę
•
Poleć książkę
•
Oceń książkę
•
Księgarnia internetowa
•
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
5
Spis treści
Od autora ........................................................................................................................................................................................................... 7
Jak korzystać z tej książki ...................................................................................................................................................................... 8
Instalowanie oprogramowania LEGO
®
MINDSTORMS
®
EV3 Home Edition i pobieranie
Instrukcji użytkownika ..............................................................................................................................................................................10
Część I: Programowanie ........................................................................................................................................................11
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
Rozpoczęcie pracy z programem LEGO
®
MINDSTORMS
®
EV3 ..........................................................................................13
Posługiwanie się blokami ........................................................................................................................................................................14
Blok Sound (Dźwięk). Podłączenie klocka EV3 do komputera. Uruchamianie programu .....................................19
Blok Wait (Czekaj) (I) ..................................................................................................................................................................................25
Blok Loop (Pętla) ......................................................................................................................................................................................... 26
Blok Display (Wyświetlacz) ...................................................................................................................................................................31
Blok Large Motor (Duży silnik) .............................................................................................................................................................37
Zapisywanie programów w komputerze, wczytywanie ich do klocka EV3 oraz uruchamianie
z poziomu klocka ....................................................................................................................................................................................... 42
Blok Medium Motor (Średni silnik) .................................................................................................................................................... 44
Przerywanie działającego programu ..............................................................................................................................................45
Sekwencje równoległe (Parallel Sequences) ........................................................................................................................... 47
Blok Sound (Dźwięk) – Play Type (Typ odtwarzania) ............................................................................................................50
Blok Brick Status Light (Lampka statusu klocka) ............................................................................................................................53
Blok Switch (Przełącznik). Paleta Sensor (Bloków Czujników) ..........................................................................................55
Blok Display (Wyświetlacz) (II) ........................................................................................................................................................... 62
Blok Motor Rotation (Obroty Silnika). Przewody danych ........................................................................................................65
Blok Text (Tekst) ........................................................................................................................................................................................ 68
Porównywanie danych z wartością progową .......................................................................................................................... 72
Blok Infrared Sensor (Czujnik podczerwieni) (I) ......................................................................................................................... 82
Blok Math (Operacje arytmetyczne) ................................................................................................................................................. 92
Block Display (Wyświetlacz) (III) ............................................................................................................................................................ 97
Blok Wait (Czekaj) (II) ................................................................................................................................................................................101
Blok Color Sensor (Czujnik koloru) ..................................................................................................................................................104
Blok Logic Operations (Operacje logiczne) .................................................................................................................................... 113
Blok Color Sensor (Czujnik koloru) (II) ............................................................................................................................................124
Blok Touch Sensor (Czujnik dotyku) ..............................................................................................................................................132
Blok Move Steering (Ruch kierowniczy) .......................................................................................................................................141
Blok Infrared Sensor (Czujnik podczerwieni) (II) .....................................................................................................................172
Blok Variable (Zmienna) .......................................................................................................................................................................193
Część II: Rozwiązania zadań do samodzielnego wykonania .........................................................................211
Kup książkę
Poleć książkę
6
LEGO Mindstorms EV3.
Podstawy programowania
Kup książkę
Poleć książkę
16. Blok Motor Rotation (Obroty Silnika). Przewody danych
65
16. Blok Motor Rotation
(Obroty Silnika). Przewody danych
Blok ten pobiera dane (typu liczbowego) z czujnika obrotów silnika, który jest wbudowany w oba
typy silników (Large i
Medium).
Co musisz podłączyć?
Duży silnik (Large
Motor)
do portu
A
(zdjęcie 7.1). Duże koło z oponą pełnić będzie rolę pokrętła
(może nim być też np. duże koło zębate). Podstawka, na której umieszczony jest silnik, nie jest
niezbędna – podczas uruchamiania poniższych programów równie dobrze możesz trzymać sil-
nik w dłoni.
Ćwiczenie
16.1
1.
Na
środku
ekranu klocka wyświetlana ma być wartość kąta,
o jaki obrócimy wał silnika (w stopniach).
Wykonanie:
Potrzebne nam będą bloki:
Motor Rotation
— by pobierać dane z czujnika obrotów silnika (informacje o kącie obrotu),
Display
— by dane te wyświetlać na ekranie klocka,
Loop
— by wyżej wymienione bloki wciąż na nowo uruchamiać (w pętli), a tym samym bez
przerwy aktualizować pobierane dane. To pozwoli nam
śledzić
zmiany kąta w trakcie obraca-
nia wałem silnika.
Posłużymy się też przewodem danych (Data
Vire),
który umożliwia przesyłanie danych
z jednego bloku do drugiego.
Kup książkę
Poleć książkę
Plik z chomika:
Ksiazki_20
Inne pliki z tego folderu:
Drony_Tajniki_zdjec_i_filmow_lotniczych_dronyt.pdf
(9095 KB)
Fascynujacy_swiat_robotow_Przewodnik_dla_konstruktorow_faswro.pdf
(6705 KB)
Budowa_prostych_robotow_Niezwykle_projekty_ze_zwyklych_materialow_bupror.pdf
(1905 KB)
Budowa_robotow_dla_poczatkujacych_budrob.pdf
(1132 KB)
Budowa_robotow_dla_poczatkujacych_Wydanie_III_budro3.pdf
(1460 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
Access
Acrobat
After Effects
Agile - Programowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin