Ruby_Receptury_rubyre.pdf
(
401 KB
)
Pobierz
Ruby. Receptury
Autorzy: Lucas Carlson, Leonard Richardson
T³umaczenie: Andrzej Gra¿yñski, Rados³aw Meryk
ISBN: 83-246-0768-4
Tytu³ orygina³u:
Ruby Cookbook
Format: B5, stron: 888
Zbiór gotowych rozwi¹zañ dla programistów u¿ywaj¹cych jêzyka Ruby
• Jak przetwarzaæ pliki XML i HTML?
• Jak wykorzystywaæ œrodowisko Ruby on Rails?
• W jaki sposób ³¹czyæ Ruby z technologi¹ AJAX?
Korzystasz w pracy z jêzyka Ruby i zastanawiasz siê, czy niektóre zadania
programistyczne mo¿na wykonaæ szybciej? Chcesz poznaæ zasady programowania
obiektowego w Ruby? A mo¿e interesuje Ciê framework Ruby on Rails? Jêzyk Ruby
zdobywa coraz wiêksz¹ popularnoœæ, jest wykorzystywany do tworzenia aplikacji
sieciowych i sta³ siê podstaw¹ œrodowiska Ruby on Rails. Jednak nawet najlepszy
jêzyk programowania nie uwalnia programistów od ¿mudnego realizowania zadañ,
które nie maj¹ zbyt wiele wspólnego z tworzeniem aplikacji, czyli usuwania b³êdów,
implementowania typowych algorytmów, poszukiwania rozwi¹zañ mniej lub bardziej
typowych problemów i wielu innych.
Ksi¹¿ka „Ruby. Receptury” znacznie przyspieszy Twoj¹ pracê. Znajdziesz tu kilkaset
praktycznych rozwi¹zañ problemów wraz z przejrzystym komentarzem oraz tysi¹ce
wierszy proponowanego kodu, który bêdziesz móg³ wykorzystaæ w swoich projektach.
Przeczytasz o strukturach danych, algorytmach, przetwarzaniu plików XML i HTML,
tworzeniu interfejsów u¿ytkownika dla aplikacji i po³¹czeniach z bazami danych.
Nauczysz siê generowaæ i obrabiaæ pliki graficzne, korzystaæ z us³ug sieciowych,
wyszukiwaæ i usuwaæ b³êdy w aplikacjach, a tak¿e pisaæ skrypty niezwykle pomocne
w administrowaniu systemem operacyjnym Linux.
• Przetwarzanie danych tekstowych i liczbowych
• Operacje na tablicach
• Praca z systemem plików
• Programowanie obiektowe
• Przetwarzanie dokumentów XML i HTML oraz plików graficznych
• Generowanie plików PDF
• Po³¹czenie z bazami danych
• Korzystanie z poczty elektronicznej, protoko³u telnet i po³¹czeñ Torrent
• Projektowanie aplikacji internetowych za pomoc¹ Ruby on Rails
• Stosowanie us³ug sieciowych
• Optymalizacja aplikacji
• Tworzenie wersji dystrybucyjnych
• Automatyzacja zadañ z wykorzystaniem jêzyka Rake
• Budowanie interfejsów u¿ytkownika
Jeœli chcesz rozwi¹zaæ problem, skorzystaj z gotowej receptury — ko³o ju¿ wynaleziono
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Wprowadzenie .............................................................................................................. 17
1.
Łańcuchy
........................................................................................................................29
1.1. Budowanie
łańcucha
z części
1.2. Zastępowanie zmiennych w tworzonym
łańcuchu
1.3. Zastępowanie zmiennych w istniejącym
łańcuchu
1.4. Odwracanie kolejności słów lub znaków w
łańcuchu
1.5. Reprezentowanie znaków niedrukowalnych
1.6. Konwersja między znakami a kodami
1.7. Konwersja między
łańcuchami
a symbolami
1.8. Przetwarzanie kolejnych znaków
łańcucha
1.9. Przetwarzanie poszczególnych słów
łańcucha
1.10. Zmiana wielkości liter w
łańcuchu
1.11. Zarządzanie białymi znakami
1.12. Czy można potraktować dany obiekt jak
łańcuch?
1.13. Wyodrębnianie części
łańcucha
1.14. Obsługa międzynarodowego kodowania
1.15. Zawijanie wierszy tekstu
1.16. Generowanie następnika
łańcucha
1.17. Dopasowywanie
łańcuchów
za pomocą wyrażeń regularnych
1.18. Zastępowanie wielu wzorców w pojedynczym przebiegu
1.19. Weryfikacja poprawności adresów e-mailowych
1.20. Klasyfikacja tekstu za pomocą analizatora bayesowskiego
32
34
35
37
39
41
42
43
45
47
48
49
51
52
53
55
58
60
61
64
2. Liczby .............................................................................................................................67
2.1. Przekształcanie
łańcucha
w liczbę
2.2. Porównywanie liczb zmiennopozycyjnych
2.3. Reprezentowanie liczb z dowolną dokładnością
68
70
73
5
2.4. Reprezentowanie liczb wymiernych
2.5. Generowanie liczb pseudolosowych
2.6. Konwersje między różnymi podstawami liczenia
2.7. Logarytmy
2.8.
Średnia,
mediana i moda
2.9. Konwersja stopni na radiany i odwrotnie
2.10. Mnożenie macierzy
2.11. Rozwiązywanie układu równań liniowych
2.12. Liczby zespolone
2.13. Symulowanie subklasingu klasy Fixnum
2.14. Arytmetyka liczb w zapisie rzymskim
2.15. Generowanie sekwencji liczb
2.16. Generowanie liczb pierwszych
2.17. Weryfikacja sumy kontrolnej w numerze karty kredytowej
76
77
79
80
83
85
87
91
94
96
100
105
107
111
3. Data i czas .....................................................................................................................113
3.1. Odczyt dzisiejszej daty
3.2. Dekodowanie daty, dokładne i przybliżone
3.3. Drukowanie dat
3.4. Iterowanie po datach
3.5. Arytmetyka dat
3.6. Obliczanie dystansu między datami
3.7. Konwersja czasu między strefami czasowymi
3.8. Czas letni
3.9. Konwersje między obiektami Time i DateTime
3.10. Jaki to dzień tygodnia?
3.11. Obsługa dat biznesowych
3.12. Periodyczne wykonywanie bloku kodu
3.13. Oczekiwanie przez zadany odcinek czasu
3.14. Przeterminowanie wykonania
115
119
122
126
127
129
131
134
135
138
139
140
142
145
4. Tablice .......................................................................................................................... 147
4.1. Iterowanie po elementach tablicy
4.2. Wymiana zawartości bez używania zmiennych pomocniczych
4.3. Eliminowanie zdublowanych wartości
4.4. Odwracanie kolejności elementów w tablicy
4.5. Sortowanie tablicy
4.6. Sortowanie
łańcuchów
bez rozróżniania wielkości liter
4.7. Zabezpieczanie tablic przed utratą posortowania
149
152
154
155
156
158
159
6
|
Spis treści
4.8. Sumowanie elementów tablicy
4.9. Sortowanie elementów tablicy według częstości występowania
4.10. Tasowanie tablicy
4.11. Znajdowanie N najmniejszych elementów tablicy
4.12. Tworzenie hasza za pomocą iteratora inject
4.13. Ekstrahowanie wybranych elementów z tablicy
4.14. Operacje teoriomnogościowe na tablicach
4.15. Partycjonowanie i klasyfikacja elementów zbioru
164
165
167
168
170
172
175
177
5. Hasze ........................................................................................................................... 183
5.1. Wykorzystywanie symboli jako kluczy
5.2. Wartości domyślne w haszach
5.3. Dodawanie elementów do hasza
5.4. Usuwanie elementów z hasza
5.5. Tablice i inne modyfikowalne obiekty w roli kluczy
5.6. Kojarzenie wielu wartości z tym samym kluczem
5.7. Iterowanie po zawartości hasza
5.8. Iterowanie po elementach hasza w kolejności ich wstawiania
5.9. Drukowanie hasza
5.10. Inwersja elementów hasza
5.11. Losowy wybór z listy zdarzeń o różnych prawdopodobieństwach
5.12. Tworzenie histogramu
5.13. Odwzorowanie zawartości dwóch haszów
5.14. Ekstrakcja fragmentów zawartości haszów
5.15. Przeszukiwanie hasza przy użyciu wyrażeń regularnych
186
187
189
191
193
195
196
200
201
203
204
207
209
210
211
6. Pliki i katalogi .............................................................................................................. 213
6.1. Czy taki plik istnieje?
6.2. Sprawdzanie uprawnień dostępu do plików
6.3. Zmiana uprawnień dostępu do plików
6.4. Sprawdzanie, kiedy plik był ostatnio używany
6.5. Przetwarzanie zawartości katalogu
6.6. Odczytywanie zawartości pliku
6.7. Zapis do pliku
6.8. Zapis do pliku tymczasowego
6.9. Losowy wybór wiersza z pliku
6.10. Porównywanie dwóch plików
6.11. Swobodne nawigowanie po „jednokrotnie odczytywalnych”
strumieniach wejściowych
216
218
220
223
224
227
230
232
233
234
238
Spis treści
|
7
6.12. Wędrówka po drzewie katalogów
6.13. Szeregowanie dostępu do pliku
6.14. Tworzenie wersjonowanych kopii pliku
6.15.
Łańcuchy
udające pliki
6.16. Przekierowywanie standardowego wejścia i standardowego wyjścia
6.17. Przetwarzanie plików binarnych
6.18. Usuwanie pliku
6.19. Obcinanie pliku
6.20. Znajdowanie plików o określonej własności
6.21. Odczytywanie i zmiana bieżącego katalogu roboczego
240
242
245
248
250
252
255
257
258
260
7. Bloki kodowe i iteracje ...............................................................................................263
7.1. Tworzenie i wywoływanie bloku kodowego
7.2. Tworzenie metod wykorzystujących bloki kodowe
7.3. Przypisywanie bloku kodowego do zmiennej
7.4. Bloki kodowe jako domknięcia: odwołania do zmiennych zewnętrznych
w treści bloku kodowego
7.5. Definiowanie iteratora dla struktury danych
7.6. Zmiana sposobu iterowania po strukturze danych
7.7. Nietypowe metody klasyfikujące i kolekcjonujące
7.8. Zatrzymywanie iteracji
7.9. Iterowanie równoległe
7.10. Kod inicjujący i kończący dla bloku kodowego
7.11. Tworzenie systemów luźno powiązanych przy użyciu odwołań zwrotnych
265
267
269
272
273
276
278
279
281
285
287
8. Obiekty i klasy ............................................................................................................. 291
8.1. Zarządzanie danymi instancyjnymi
8.2. Zarządzanie danymi klasowymi
8.3. Weryfikacja funkcjonalności obiektu
8.4. Tworzenie klasy pochodnej
8.5. Przeciążanie metod
8.6. Weryfikacja i modyfikowanie wartości atrybutów
8.7. Definiowanie wirtualnych atrybutów
8.8. Delegowanie wywołań metod do innego obiektu
8.9. Konwersja i koercja typów obiektów
8.10. Prezentowanie obiektu w postaci czytelnej dla człowieka
8.11. Metody wywoływane ze zmienną liczbą argumentów
8.12. Symulowanie argumentów zawierających słowa kluczowe
8.13. Wywoływanie metod superklasy
294
296
299
301
303
305
307
308
311
315
317
319
321
8
|
Spis treści
Plik z chomika:
Ksiazki_20
Inne pliki z tego folderu:
Head_First_Ruby_on_Rails_Edycja_polska_hfror.pdf
(4189 KB)
Programowanie_w_jezyku_Ruby_Mikrouslugi_i_konteneryzacja_prumik.pdf
(1596 KB)
Programowanie_w_jezyku_Ruby_Wydanie_II_prruby.pdf
(257 KB)
Ruby_Przewodnik_programisty_Wydanie_II_rubprp.pdf
(3437 KB)
Programowanie_w_Ruby_Od_podstaw_prubpo.pdf
(369 KB)
Inne foldery tego chomika:
3ds max
Access
Acrobat
After Effects
Agile - Programowanie
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin